מבט מעמיק על Rolling in the deep

פורסם ב: יום רביעי, 9 במרץ 2011



השראה יכולה להגיע בהרבה צורות וצבעים.

דיברנו כבר די מזמן על ציורים גדולים וגם על סרטים שעבודת הצילום שלהם יוצאת דופן.

לאחרונה נתקעתי על קליפ לשיר Rolling in the deep  של הזמרת המצויינת Adelle ואחרי כמה צפיות כששאלתי את עצמי מה מיוחד בקליפ הזה התחלתי לשים לב לתאורה ולאפקט שהיא יצרה.

אני לא יודע מה אתכם אבל כשאני רואה עבודת תאורה שעושה לי את זה אני מייד מנסה להבין איך הצייר\צלם סטילס\צלם קולנוע הגיע לאפקט שפעל עלי כצופה ואז אני מנסה לנחש באילו אמצעי תאורה (שיש ברשותי) אני יכול להשתמש בשביל לקבל אפקט דומה.



בהרבה מקרים תגלו שאם תשקיעו בזה מספיק זמן תוכלו לנחש מאיזה מקור מגיע האור (מלאכותי או טבעי) ובאיזה אמצעים תוכלו לנסות לחקות אותו. זה כמובן לא תמיד יהיה נכון ולעתים אפילו תטעו Big time  אבל גם במצב כזה הרווחתם לדעתי וזאת רק משום שחשבתם וחקרתם את זה וקיבלתם רעיונות חדשים שיוכלו להיות הסטאפ בתמונה הבאה שלכם.

זה לא ממש משנה אם זה ציור, סרט, קליפ מוסיקה, ירחוני קומיקס או תמונת סטילס.

העקרון הוא אותו עיקרון. גם בתאורה רציפה/חמה וגם בהבזקות מהירות וקרירות אור נשאר אור.
זווית התאורה ביחס למצולם, גודל מקור האור, הצבע שלו, כמות המקורות שלו ההשפעה של החומרים אותם הוא עובר בדרך למצולם שלכם כל אלו לא משתנים ועובדים תחת אותם חוקי פיזיקה.

אז בואו ננסה לנחש ביחד כיצד הואר הקליפ הזה


בתמונה שמוצגת ראשונה בפוסט הזה העבודה די קלה שכן זה די ברור . מדובר בתאורה מלאכותית שאפשר היה לדמות עם  סטריפ לייט גדול. זה די הגיוני בכל מקרה לבנות את התאורה כתאורה אחורית במקרים שתרצו להדגיש עשןאו אבק ואני חושב שהאפקט עובד כאן טוב מאוד. ישנה אפשרות שבנוסף לסטריפ הגלוי בתמונה היה מקור אור נוסף שעזר לתקרה להראות כל כך טוב כי הסטריפ הזה נראה מכוון כלפי מטה.


תאורה טבעית בלבד. החלון הגדול מכניס אור רך שנראה מגיע ממזג אוויר חורפי ומעונן. כמו במרבית התמונות שמצלמות חלון מתוך חדר חשוך יחסית מרבית מהפרטים מהחלון שרופים שכן המצלמה לא מצליחה ללכוד את הטווח הדינאמי בסצינה בשוט אחד. החלון גם מספק כמובן את השתקפות מגניבה על חלק מהכוסות.



עבודת תאורה מחושבת ומדוייקת להפליא שהושגה כתוצאה משימוש במקןר אור שעמד הפוך ביחס למצולמת.  זה יכול להיות סופטבוקס מדוייק או אפילו ביוטי דיש. מצד שני (שמאל שלנו) יכול להיות רפלקטור שמחזיר מהאור הזה אור רך שמגלה פרטים בעדינות.


אותו סטאפ כמו בתמונה הקודמת רק שהפעם יש תוספת של מקור אור נוסף בפריים הוא יכול להיות סביבתי (כמו תאורת חלון) או תאורה מלאכותית דרך מטרייה לבנה גדולה.


מקור אור עצום, כנראה טבעי לגמרי, שמגיע מהקומה העליונה ומפיק אור מקסים. יש סיכוי שבחלל פוזר קצת עשן להעצמת המסתוריות. המתופף מוסתר בחושך ליד גרם המדרגות ומואר\מוצג באופן מאוד מעניין ומסתורי.


אותה סצינה כמו התמונה הקודמת רק בשינוי אדרת רציני. תוספת מגניבה של פלאש חשוף\ פליקר מאחורי מערכת התופים. ניתן לראות את ההשתקפות שלה בעץ של גרם המדרגות מעל המתופף ואת הצללים הנוקשים שהוא מפיק.

שילוב של תאורה סביבתית עם כזאת מלאכותית. נורות הניאון + אור השמש + מקור אור גדול ומלאכותי שמגיע כנראה מהקומה השנייה יוצר שילוב מעניין של מקורות שונים בטמפרטורת צבע  שונות. יש סיכוי למקור אור לבן שמוקפץ מהתקרה ומדמה את האור של הניאון הלבן.

מקור תאורה מלאכותי ולבן מעל האורוגמי של ניו יורק וקצת מאחור הצללים של הבינינים רכים אך נוקשים מספיק בשביל להיות מובחנים.

ועכשיו לקינוח, כל מה שנאר לכם עכשיו לעשות זה לצפות בקליפ היפה הזה ולהגביר את הווליום כי השיר הזה, rolling in the deep הוא אחד השירים הטובים שיצאו לאחרונה לדעתי  ויש סיכוי גדול שתתאהבו בו בשמיעה ראשונה.
כל הניתוח לעיל מורכב כמובן מניחושים לא מושכלים. כתבתי לSam Brown בימאי הקליפ כמה שאלות ואני מקווה שהוא יחזור אלי בקרוב. אני אעדכן אתכם כמובן כשזה ייקרה. אתם מוזמנים להציע את הצעת הניתוח שלכם כתגובה בפוסט כרגיל. תמיד מעניין לשמוע את דעתכם.



אני ממליץ לכם לחפש את ההשראה שלכם ביצירות דומות. אתם תגלו מהר מאוד שפעולה שכזאת יכולה לשפר אתכם בתור צלמים. גם את טעיתם בניחוש או בניסיון שיחזור השקעתם כמה דקות ביצירה של מישהו אחר וניסיתם ללמוד ממנה כמה שיותר. זה בטח לא יכול להזיק.

11 תגובות על "מבט מעמיק על Rolling in the deep"

אנונימי אמר/ה...

תומר! כל כך נהנתי לקרוא! אנא עשה מזה פינה קבועה בה קוראי הבלוג מבקשים ניתוח של קליפים או סצינות מסרטים. הכתיבה שלך מעשירה ונהדרת. המשך כך

אנונימי אמר/ה...

באמת מואר יפה

הנה אתר שאולי יעניין את קוראי הבלוג
http://strobox.com/photos

אנונימי אמר/ה...

כל הכבוד על כתיבתך המעשירה והמלמדת

adi laviv אמר/ה...

אחד יותר קל, אבל משובח :)
http://youtu.be/gp6A1KeXDC0

ליאב אמר/ה...

יישר כח!
פשוט מצויין

אנונימי אמר/ה...

באמת אחד השירים הכי טובים שיצאו לאחרונה
ניתוח הקליפ מעניין , כל הכבוד

סיון הלוי

גיא רובינשטיין אמר/ה...

בהחלט קליפ מקסים:)
יש לך כמה טעויות- אתה חושב על תאורת סטילס...
בקולנוע הציוד שונה, וצורת העבודה שונה.
אף תאורן קולנוע לא יאיר עם ביוטי דיש.

הפנסים שהשתמשו פה הם כנראה פנסי HMI חזקים שמזייפים את האור מבחוץ ופנסי קינו במקום הפלורסנטים.

אני כמעט בטוח שבשוט הרחב של החדר הגדול הכניסו פנס HMI חזק של איזה 4K או 6K מבחוץ דרך בד משי או משו כזה, שייתן את החדירת אור היפה על הרצפה.

בנוגע לשוט של הבחורה- זה ממש לא נראה כמו אור טבעי..
זה כנראה איזה פנס HMI קטן (575) עם איזו עדשת ספוט שמגיעה אליה בסייד-קיק.

בקיצור- אני רק יכול להגיד שבקולנוע- גם הדברים שנראים כאילו לא נגעו בהם- תמיד אפשר להיות בטוחים שמסתתר שם מערך תאורה גדול מאוד.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי גיא ותודה על התגובה המפורטת:-) הכוונה הייתה לחשוב במושגים של סטילס (כי בקולונוע אין לי מושג כמובן) כלומר לחשוב איך אפשר להגיע לתוצאה הזאת בשימוש בתאורה של צילום סטילס ולכן חשבתי שביוטי דיש יוכל לחקות את התאורה הזאת. מקווה שזה יותר ברור עכשיו - סופ"ש מעולה

יובל פדר אמר/ה...

תומר,

מחקים אותך בכל העולם...
http://www.diyphotography.net/light-traveling-with-a-bass-case

שי קדם אמר/ה...

סביר להניח שהשתמשו בתאורת קולנוע רציפה כפי שאמר ידידי גיא רובינשטיין.
תאורת HMI (פנסי קולנוע) של 4k יכולים לתת תאורת daylight נהדרת, ובעזרת סט עדשות ודלתות ניתן לווסת את עצמת ומרכוז האלומה.
כיום הרבה מצלמי האופנה עובדים עם פנסי HMI ולא עם פלאשים בגלל הגמישות הרבה שהם נותנים בתכנון ובתפיסת מערך התאורה.

אורן בנקין אמר/ה...

המון שאפו תומר על היכולת "ללכוד" תמונות סטילס בתוך קליפ ולנסות להבין איך אפשר לשחזר בהן את התאורה.
הפוסט הזה באמת האיר את עיני לגבי האפשרות לקבל השראה גם מעולם הסרטים לסטאפים משגעים; מהזווית שלי אני יכול להוסיף שתמיד נחמד במצבים כאלה לנסות לחשוב לא רק על סידור התאורה אלא (ובמיוחד בגלל שמדובר על סרט) גם על זוויות צילום שונות באותו סטאפ; אנחנו הרי יודעים שקומפוזיציה יכולה לשנות "מצב רוח" לא רק בסידור תאורה שונה אלא גם בצילום מזווית קצת אחרת.
דוגמא לכך היא התמונה השלישית בפוסט הזה; כתמונת סטילס מעניין לראות (ואפילו לנסות לשחזר!) איך היא תראה למשל בצילום מחצי-פרופיל, או מזווית נמוכה/גבוהה מאוד...

הוסף רשומת תגובה