מסכות לחג

פורסם ב: יום שני, 6 באפריל 2009

לפעמים אני הולך לצלם שאני יודע שאני רוצה להשיג תמונה שאפשר להפיק רק עם שילוב של כמה תמונות ביחד.

הסוד להצלחה הוא, כמו בכל תמונה, לדעת מה אתה רוצה ולנסות להשיג חומר גלם שקרוב כמה שיותר לתמונה שיש לכם בראש.

"ההצלחה" של צלם נמדדת אצלי רק בפרמטר הזה, כלומר אם הצלם הצליח לשלוט במצלמה שלו והשיג את התוצאה שהוא רצה להשיג אז מבחינתי הוא הצליח. אם זה "יפה" או "טוב" אלו כבר שאלות אחרות.

שלב הצילום

כאמור ברגע שהשגתי אישור לצלם את הגשר שמוביל לתחנת הרכבת המרכזית ברמת גן ידעתי שאני רוצה דמות מרכזית שעומדת באמצע ושמצדדיו ילכו אנשים.

עמדתי במקום שנראה לי כמו מקום טוב בתחילת הגשר עם המצלמה מוכנה על חצובה ובזווית הנכונה וחיכיתי לדוגמנים שיעברו באזור. דוגמן מושלם לתמונה כזו הוא דוגמן שהצצלית שלו תהייה ברורה, למשל אדם עם כובע הרבה יותר טוב מאדם בלי כובע, בכלל שאתם מצלמים גם תמונות "רגילות" ובאור רגיל, מאוד מומלץ לחפש את הזווית שתראה טוב גם אם התמונה צולמה כצללית: כמה שיותר פרטים שיראו טוב גם בתנאי צללית ככה יותר טוב. את הטיפ הזה קיבלתי מחברי האומן אלכס ווסיליוק והוא אולי הטיפ הכי טוב שקיבלתי בנושאי קומפוזיציה.

בכל מקרה המקום הזה כל כך הומה שאתה רק צריך לבחור דוגמנים: נשות עסקים על עקבים גבוהים ותיקי צד, חיילים עם נשק, אנשי עסקים עם חליפות, המון דתיים חרדים.. ממש סוכנות רחוב איכותית. שאני ניגש לאנשים למדתי שהדרך הכי טובה היא להתחיל ב"סליחה? יש לך שנייה?" לא יודע למה אבל יהודים מגיבים ממש טוב לשאלה הזאת, הם מריחים מצוקה אולי ורוצים לעזור.. אחרי שיש להם שנייה אני מספר להם על התמונה שיש לי בראש ומיד מבטיח להם שאני אשלח להם עותק למייל. רצוי להמחיש שהצילום לא מסחרי ורק בשביל היצירתיות \ אומנות וכו'. כמו כן כדאי מראש לצפות בהתנהגות של הדוגמן. אם הוא על סף ריצה ומסתכל בשעון שלו כל הזמן אז לא כדאי לשאול אותו אם יש לו שנייה כי זה די ברור שאין לו.

OK אז השגתי דוגמן העמדתי אותו במקום הנכון ביקשתי ממנו לא לזוז במשך 30 שניות והתחלתי לצלם בערך 30 תמונות, התרכזתי באנשים שעברו ושבו וניסיתי לתפוס כמה שיותר מהם, אין לך זמן לברור אותם וכדאי לצלם כמה שיותר מהם כדי שיהיו לאחר מכן הרבה אופציות לבחור מהם.

לאחר שהדוגמן הנהדר שלי (שלא זז בכלל) הלך לדרכו צילמתי עוד כמה חשיפות מאותו מקום בשביל HDR בעקרונות שדיברנו עליהם במדריך לHDR.

שלב העריכה

אם יש לכם את אותה החשיפה בכל התמונות שצילמתם ולא הזזתם את החצובה מרב התלהבות אז העבודה שלכם די קלה. אתם מתחילים בלבחור את התמונות שאתם רוצים לעבוד איתן ופותחים אותן בפוטושופ. אתם מתחילים בתמונה שהדוגמן הראשי נראה בה טוב וברור ומוסיפים תמונות בהם שאר הדוגמנים נראים טוב. במקרה שלי דוגמן שנראה טוב הוא זה שהלך בקו ישר לכיוון האופק ושהצלחתי לתפוס אותו כמו שצריך.

אתם מוסיפים את כל התמונות שבחרתם כשכבות לתמונה של הדוגמן הראשי ומוסיפים להם מסכות (masks) כמו בתמונה הבאה. מסכה עובדת קצת כמו שבלונה כלומר אתם צובעים מסכות בצבע שחור (עם עט הציור) על אזורים שאתם רוצים למחוק ובכך מראים פרטים מהשכבה שנמצאת מתחת לזו שאתם ממסכים. זה אולי נשמע מסובך אבל זה די פשוט. תסתכלו על התמונה הבאה להמחשה (לחצו להגדלה):

בשביל להסביר את זה שוב כי זה עקרון חשוב אם אתם לא מכירים אותו אתם מוסיפים צבע שחור על המסכה שיצרתם וכל מה שמתחת לצבע השחור יופיע. כלומר מיסכתם את האזורים שאתם לא רוצים שיראו אותם. אם אתם צובעים את המסכה בצבע שחור אתם מוחקים פרטים מהשכבה שהמסכה מקושרת אליה. אתם יכולים גם לפתוח מסכה שתהייה שחורה לגמרי (לחצו על ALT תוך כדי שאתם יוצרים את המסכה) ואז תיפתח לכם מסכה שחורה לגמרי שתעלים את כל השכבה משוייכת אליה ואם תצבעו אותה בלבן אתם תגלו פרטים מהמסכה הזאת במקום למחוק אותם.

מבולבלים? תלחצו על הקישור הזה בשביל לראות סרטון הדרכה של 6 דקות.


עכשיו מה שנשאר לי לעשות הוא לשלב את התמונה שיצרתי עם הHDR שצילמתי כזכור לכם.
פעלתי בדיוק לפי המדריך השלם לHDR ויצרתי את התמונה הבאה משלושת החשיפות הנפרדות שעשיתי:


עכשיו כל מה שנשאר לי לעשות הוא לאחד את הHDR עם התמונה הראשונה שיצרתי.
קודם כל איחדתי את כל השכבות עם המסכות שלהן לשכבה אחת ולאחר מכן צירפתי את תמונת הHDR כשכבה נוספת ושמתי אותה מתחת לשכבה של האנשים.

בשביל זה אני השתמשתי בBlend modeמסוג Screen תראו את התמונה הבאה להמחשה:


בשביל לקבל את הדוגמן שלי חד וברור חזרה צבעתי אותו עם מברשת קטנה בצבע שחור.

וזהו... זה היה תהליך העבודה הבסיסי והוא לקח בערך שעה. יש כמובן דרכים אחרות להשיג את האפקט, יש עשרות אפשרויות לשנות משהו בתהליך הזה שייתן לכם תוצאות אחרות. אני רק רציתי להעביר את העקרון הבסיסי, זאת התמונה שהייתה לי בראש ולכם בטח יש תמונה אחרת... בהצלחה!

הסיור השני ביפו

נשארו מספר מקומות ספורים לסיור השני של "אין כמו יפו בלילות" שייתקים ביום שני 13/04/2009 בשעה 17.00. אנחנו ניפגש ליד מגדל השעון ביפו ובליווי דוגמנית נדגים את האפשרויות הבלתי מוגבלות שיש בשימוש בכמה פלאשים קטנים וקצת אילתורים ויצירתיות.
פרטים נוספים זמינים כאן

אם ברצונכם לקחת חלק בסיור אתם מוזמנים ליצור קשר עם אלעד בטלפון 077-4090280 או במייל register@galitz.co.il

אשמח לראותכם שם ועד אז תהיו טובים!

5 תגובות על "מסכות לחג"

omer אמר/ה...

כתבה מעולה (כרגיל...), אבל יש לי רק שאלה אחת: מה הצל השחור שנוצר בתמונת ה-HDR? בתמונות האחרות הוא לא הופיע... האם הדבר היה מכוון?

Ilan אמר/ה...

מה אומר לך... אני עובר שם כל יום פעמיים - בדרך לעבודה ובדרך הביתה.
עשרות פעמים רציתי לצלם את המנהרה הזו, וכל פעם חשבתי איך לצלם אותה בדרך מקורית.
ואתה באת ועשית :)
אגב, פעם כשהוצאתי שם מצלמה ניגש אלי מאבטח ואסר על הצילום במקום. נתקלת בזה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

עומר - ככה זה יצא מהHDR בהתחלה זה הפריע לי ואז התרגלתי לזה והתחלתי למצוא לזה משמעויות אומנויות כלומר התעצלתי :-)

אילן - גם עלי הם קפצו. ביקשתי אישור והבטחתי להם שאני לא אצלם אנשי אבטחה או את הכניסה. בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

תומר, נכנסתי ליוטוב ומה ראיתי? קליפ של ווסטלייף עם אותה סצנה ב-ד-י-ו-ק!

http://www.youtube.com/watch?v=RA7qXgFjgqI&feature=rec-HM-r2

עבור לדקה וארבעים שניות ותראה את מה שראיתי.

האם אפשר להבין מזה שאתה מעריץ ווסטלייף נלהב? :)

מישל.

תומר יעקבסון אמר/ה...

מישל, בהחלט נראה דומה ומזכיר במשהו.. אבל אני חייב להודות שאני לא מכיר אותם, אני מאוד אוהב מוסיקה אבל אני לא קהל היעד של להקות בנים.. נחמד מאוד שמהשניות שניות שזה הופיע בקליפ חשבת על התמונה שלי :-)

תודה שציינת את הדקה והשניות וחסכת לי את כל השיר :-)

חג שמח - תומר

הוסף רשומת תגובה