מנפלאות הפרבולה

פורסם ב: יום שני, 25 ביוני 2012

באמת חשבתי שיש לי כבר הכל. בכל מה שקשור לאמצעי ריכוך לפחות.

מטריות לבנות וכאלו רפלקטיביות במגוון צורות וגדלים, סטריפ לייטים, ביוטי דישים, סופטבוקסים, מטריות סופטבוקס ולא נשכח כמובן רפלקטורים שונים ומשונים. 


הייתי בטוח שעם מחסן שלם של כל אלו אני יכול לעשות מה שאני רוצה עם האור שיוצא מהמבזקים שלי וככה הסתובבתי לי בעולם, זחוח ובטוח שיש לי את כל מה שאני צריך בשביל לרכך את האור בתמונה הבאה שלי.

ואז שמעתי על מטריות פרבוליות.

עצם השם כבר נשמע לי כבר מעניין, ובגלל שאני צלם ולא בדיוק הטונה הכי בהירה בשמן, אצתי לוויקיפדיה רק בשביל להבין שפרבולי אומר בעצם קעור\עמוק וכשחשבתי על זה קצת והתבוננתי במבנה של ההמצאה הזאת  לפתע זה נראה ונשמע מאוד הגיוני להוסיף מטרייה פרבולית לאוסף המרככים המצטבר שלי.


והיום, אחריי שכבר שלושה חודשים אני מסתובב עם 2 מהן בתיק הגיטרה שלי חשבתי שהגיע הזמן לשתף אתכם בחלק מהממצאים שלי.

נשק יום הדין


מטריות פרבוליות מגיחות לעולם בשני מינים עיקריים. האחד רפלקטיבי והשני לבן ושני הסוגים הללו נבדלים ממטריות ריכוך סטנדרטיות ב-2 מובנים עיקריים:

1. המבנה שלהם הרבה יותר עמוק\קעור  מכזה של מטרייה סטנדרטית מה שמאפשר, על הנייר, (בגרסה הרפלקטיבית במיוחד) שליטה יותר טובה בכיוון האור שנזרק מהן.

2. כתוצאה מצורת הבנייה המיוחדת שלהן, שמשלבת מיתרי פיברגלאס חזקים שמחליפים את הברזלים הסטנדרטיים במנגנון של המטריות הרגילות, המטריות הפרבוליות הן כנראה המטריות הגדולות ביותר שיצא לכם לראות בחיים שלכם בלי קשר לצילום דווקא.

אני חושב שהנקודה הזאת מודגשת היטב מהתמונה פה למעלה שמציגה את מקסים, בחור חסון וגבוה בדרך כלל ביחס למפלצת הריכוך הזאת.

בשביל להמחיש לכם את הפעולה של המטריות הללו  צילמתי ממש בשבילכם את התמונות הבאות



אז מה אתם רואים פה ?

בתמונה העליונה אתם רואים את הפרבולית הרפלקטיבית שעושה מה שהיא אמורה לעשות וזה לספק לכם אור רך ונשלט יחסית. כלומר למרות גודלה הרב\יכולת הריכוך של המטרייה הזאת, האור שהיא מפיקה נשלט יחסית ואתם מחפשים שליטה כזאת בהרבה מצבי צילום כמו הימנעות מהשתקפויות, יכולת להאיר יותר את המצולם שלכם ופחות את הרקע שלו וכו'.

בתמונה התחתונה אתם רואים את המטרייה הפרבולית הלבנה בגרסה הענקית שלה (75 אינטש!) וכמו שאתם רואים היא עושה את מה שאתם מצפים ממרכך כל כך גדול לעשות וזה להעיף אור עצום לכל הכיוונים.

בעולם פיזיקלי שבו ככל שמקור האור שלכם גדול יותר האור שהוא מפיק רך יותר, אתם מסתכלים פה על המרכך האולטמטיבי בכל מה שקשור להפקת תאורה עם צללים רכים והדרגתיים לפחות.

עם פלאש אחד? 

יש סיכוי שהרבה מכם קראו הרגע על כל הגודל הזה ושאלו את עצמם מיד כמה שאלות שהראשונה מבניהן תהיה כנראה "האם אפשר להאיר מטרייה כל כך גדולה רק עם פלאש קטן אחד?" לשמחתכם בדקתי את זה בשבילכם ובשורה התחתונה התשובה היא לא.

כלומר אם אתם רוצים להשתמש במטרייה כל כך גדולה רק עם פלאש אחד אתם יכולים כמובן ואף אחד לא יעצור אתכם או משהו אבל צריך להיות לכם ברור שאתם לא באמת מנצלים את כל הגודל שהמטרייה הזאת מספקת לכם רק עם פלאש אחד.

שימו לב פשוט לתמונה המצורפת שאמורה להמחיש לכם את הנושא בצורה טובה (החיצים מסמנים איזה פלאש עבד בתמונה) וכמו שאתם רואים פלאש בודד פוגע רק בחלק קטן יחסית של השטח העצום שלפניו.

תסתכלו על זה כחלק מהדיל - אם אתם רוצים לעבור למגרש של המרככים הגדולים אתם צריכים שיהיה לכם מספיק אור בארסנל בשביל להאיר אותם כמו שצריך.

כדי להגדיל את האפקטיביות של מקורות התאורה שלכם, דרך אגב ואם אין עליכם 3 פלאשים, אתם יכולים להשתמש בדיפיוזר קטן מפלסטיק שיגרום לפלאש שלכם לכסות יותר שטח וכמו כן כמובן מומלץ להשתמש בזום הרחב ביותר שהפלאש שלכם מאפשר.

איך זה בשטח?


ב-3 מילים זה די מדהים.

כמובן שכמו בכל דבר שקשור לתאורה בצילום השאלה אם אתם משתמשים במרכך הנכון בתמונה הנכונה אבל אם אתם יודעים מה אתם רוצים להשיג המטריות הללו באמת מאפשרות לכם לעשות דברים שיכולתם רק לחלום עליהם עם ה-45 אינטש הסטנדרטית שלכם.

רוצים דוגמאות מהחיים? מה עם התמונה פה מצד שמאל, שמציגה את משפחת רום כמו שצולמה ממש לא מזמן ב-Urban שזה אולם אירועים מעוצב בטוב טעם ליד נתניה.

למה אני מראה לכם דווקא את התמונה הזאת בשביל ההמחשה? מעבר להזדמנות לאחל שוב מזל טוב לכל משפחת רום החביבה זאת בעצם תמונה קבוצתית שהוארה רק עם מטרייה פרבולית רפלקטיבית יחידה מצד שמאל של המצלמה.

אני לא יודע מה אתכם אבל אני לא רגיל לקבל מידת פיזור מרשימה שכזאת ממטריות רפלקטיביות בגודל סטנדרטי וזאת יכולת שמתבררת כיכולת שימושית ביותר באירועים ובמיוחד בתמונות קבוצתיות.

 מעבר לכך שימו לב שלמרות שכל המשפחה מוארת, בשעה טובה, בעזרת אור אחד ואחיד הרקע של התמונה (שהוא בעצם אחד הקירות ב-URBAN) נשאר חשוך למדי. כלומר למרות שהמשפחה יושבת די קרוב אליו הוא ממשיך להקרין את השקופיות שרצות עליו כאילו לא באמת הרגע הבזיקו 3 מטר ממנו דרך מטרייה ריכוך ענקית. מרשים!

ומה עם התמונה שפתחה את הפוסט והיא אולי הסיבה שהמשכתם לקרוא אותו עד לכאן? אז הנה הפרטים.

75 אינטש מתחת למים

לירון כיחלר היא סוג של תופעת טבע. הרבה סשנים ותשעה מחזורים מוצלחים של סדנה לצילום ריקוד ותנועה איתה שכנעו אותי סופית שהיא הרקדנית האולטימטיבית לצילומים ובתמונה משמאל, שצולמה בחניון סמוך לבית ספר גליץ בשבוע שעבר, השתמשנו רק בנשק יום הדין הלא היא ה-75 הנ"ל בשביל להאיר כל הקפיצה שלה.

כמו שאתם יכולים לראות, מדובר במקור תאורה ענק שמאפשר לכם להרחיק אותו מהמצולם שלכם ולמרות זאת להפיק אור רך לכל אורכו.


אז איך לירון נכנסה למים אתם שואלים? למרות שזה הרי לא הנושא של הפוסט הזה אני בכל זאת אספר לכם שלפני הצילומים דיברתי עם מקס, שהמועצה הפדגוגית החליטה לאחרונה להעלות אותו בכמה כיתות בפוטושופ, על האפשרות לשלב את לירון בתוך מים דווקא והוא אמר שזה נשמע לו רעיון טוב והוא צריך לחשוב על זה.

כמה שעות אחריי הצילומים הוא שלח לי במייל את התוצאה שלו ולמרות שאני כזכור לי, צילמתי את התמונה, בשנייה הראשונה האמנתי שהיא באמת מתחת למים כלשהם.

איך הוא עשה את זה? אני מניח שאם הייתי יודע הייתי עושה דברים כאלו לבד לפני שהייתי מספר לכם אבל אני מקווה שמקס יגלה נדיבות וימצא את הזמן לפרסם בקרוב ווידאו עם הסברים מפורטים על הטכניקות שהוא למד ופיתח. אני בהחלט אעדכן אתכם כשזה יקרה ועד הפעם הבאה תודה שקראתם ואני מזכיר לכם להשאר טובים לפחות עד הפוסט הבא!

דבר אחרון ברשותכם כי כבר הזכרנו את לירון אז אני שמח להזמין אתכם  לסדנה שבה בעזרתה המקצועית אנחנו מדגימים טכניקות ישומיות של צילום ריקוד ותנועה בתאורה מעשית והיא תיערך ב 25 ליולי. פרטים נוספים זמינים בפוסט הזה או במספר טלפון הזה 077-4090280

באותו מספר דרך אגב, אתם יכולים גם לקבל פרטים אודות  סדנת צילומי הערום החדשה שמתקיימת במוצאי שבת ה-14/7 ברמת גן.

11 תגובות על "מנפלאות הפרבולה"

אנונימי אמר/ה...

איזה פרוייקט אדיר ! איך הוספתם את אפקט הבועות ליד היד שלה ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה :-)
הם הודבקו מתמונה אחרת שמקס צילם מזמן.

ilan אמר/ה...

אחלה פוסט!
תומר, שמעתי אתמול את ההרצאה שלך ששודרה בפייסבוק שהוזכרה המטריה הענקית הזו - פשוט נהדר. הזמנתי כבר (מאיביי) רדיו משדר/מקלט :)ונשבעתי גם כן את "שבועת הפלאש" :)
ללא ספק אגיע לקורס תאורה מעשית.
המון תודה,

אילן

אנונימי אמר/ה...

אולי תוכל, בהמשך, לקיים סדנת תאורה מעשית בערבי רביעי?

אפרת אמר/ה...

אין מצב בעולם שהייתי יודעת שזה פוטושופ - יופי של תמונה

דובי אמר/ה...

פוסט מעניין ומועיל.
תומר, סדנת צילומי הערום בתאורה מעשית שהעברת בשבוע שעבר הייתה מעולה, היה מעשיר מעניין ובעיקר כיף.
ממליץ בחום על הסדנה.

שי אמר/ה...

כרגיל .. פשוט תענוג לקרוא את הפוסטים בבלוג שלך!

Alex Fedorov אמר/ה...

היי תומר,
גלה את הסוד - איך חיברת 3 פלאשים ואת המטריה ששוקלת טון למתאם הזה ולא פחדת להתרחק ממנה?!
יש לי גם מטריה כזאת 59/64'' רפלקטיביות, אתמול שמתי אותה על עמוד תאורה הכי גדול שלי, חיברתי שלושה משדרים ושלושה פלאשים, אך כל הקונסטרוקציה נראתה לי כ"כ רעועה שפחדת שהכול יתפרק.
הבעיה שבמתאם שלי כל המחברים לפלאשים והריבוע המחבר אותם עשויים מברזל אך החלק שמתחבר לעמוד התאורה עשוי מפלסטיק.
איך את מחבר הכל ואיך מאבטח את הקונסטרוקציה?
לאלו זוויות אתה יכול לכוון אותה?
האם ניתן להשתמש בזה בחוץ כשיש סיכוי לרוח?!

נ.ב.: תודה על הבלוג הנפלא!!! כל פעם תענוג לקרוא שוב ושוב!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אלכס, אני חיברתי את הפלאשים עם מתאם של lastolite שהוא די חזק. כמובן שבכל מקרה את חייב שמישהו יעזור לך בחוץ כי הרוח הכי קטנה והכל יעוף בוודאי. בהצלחה!

משפחת מעוז אמר/ה...

לעשות את אפקט הים בתוך המים למעשה די פשוט בפוטושופ.
יש מלא מדריכים ברשת איך עושים זאת.
הינה דוגמא אחד מיני רבים..מקווה שלא הרסתי את הסוד ;)

http://www.youtube.com/watch?v=T1XHrqwdWPA&feature=youtube_gdata_player

שר הטבעות אמר/ה...

תודה רבה על הכתבה המעניינת. נהניתי נורא לקרוא אותה. מחכה כבר לכתבות הבאות שתכתוב.
עולם הצילום זה עולם דינמי ומרתק.

הוסף רשומת תגובה