מגיע לי להתחדש :-)

פורסם ב: יום ראשון, 31 ביולי 2011

לפני שבוע נתקפתי בשדרגת תקופתית שבדרך כלל עוברת לי אחריי כמה שעות ו 2 כוסות תה אבל הפעם מצאתי את עצמי ממש עומד בארליך ומסתכל על המוצרים שעל המדפים בעיניים חמדניות.

לפני שהצלחתי לדחות סיפוקים ולחזור הביתה לבד ובשלום שמעתי את עצמי אומר "ניקון D7000 אחת, בבקשה"

כשהתעוררתי מכל זה הייתי באוטו, בדרך חזרה הביתה, עם קופסה גדולה ומוזהבת במושב שליד הנהג ודף לפירוט תשלומים בלי ריבית בכיס של המכנסיים.

אני לא מצפה להפוך לצלם יותר טוב עכשיו. אם יש בעיות בצילומים שלי הם בטח לא בגלל מכשיר ההקלטה שאיתו צילמתי. הניקון D90 שלי עדיין עובדת סבבה לגמריי וחוץ מבלאי שניתן לתיקון אני לא יכול להתלונן על שום דבר בקשר למצלמה הזאת. אם אני מנסה להיזכר בכנות אני חייב להודות שגם כשקניתי אותה בשביל להחליף את ה-D70 המיתולוגית (שעדיין מצלמת כמובן)  לא השתפרתי בסנטימטר בתור צלם וזה כנראה ככה גם אצלכם: רב הקניות שלכם מספקות צרכים שלא ממש קשורים לצילום ואתם או התמונות שלכם יותר רוצים את המוצר החדש מאשר ממש צריכים אותו.

טוב, אני לא אשעמם אתכם עכשיו במסה מתלהמת על תרבות הצריכה המודרנית ואיך היא בסופו של דבר יכולה להביא אתכם לגור באוהל באמצע הרחוב. במקום זה אני אתעכב על 2 נושאים שקשורים בכיול של מצלמה חדשה. אחד מהם אולי יגרום לכם להוציא עוד כמה מאות שקלים בשביל לוודא שאתם בפוקוס והשני יגרום לכם לשבת שעות מול המחשב בניסיונות נואשים להחזיר את הצבעים שלכם בחזרה.
ראו הוזהרתם! 

המרדף אחריי הצבע האדום


בעולם מושלם היינו מצלמים תמונה, וכשהגענו הביתה והעברנו את התמונה למחשב היינו רואים אותה בידיוק כמו שהיא נראתה לנו בשטח. זה בערך המצב כשאתם מצלמים ב-JPEG אבל אני מקווה שאתם יודעים יותר טוב ומצלמים רק ב-RAW ולכן יש לכם בעייה קטנה.

אם לא שמעתם על זה עדיין, Adobe לא ממש יודעת מה קורה בתוך קבצי ה-RAW שלכם. הקבצים הללו הם קוד סגור וכך לא משנה איזו מצלמה יש לכם מהנדסי Adobe נאלצו לנחש את גוון הצבעים המקוריים של היצרן שייצר את המצלמה שלכם. בשביל זה Adobe או כל חברה אחרת שמפתחת תוכנות לפיתוח קבצי RAW  פיתחו פרופילי צבעים שאמורים להתאים למצלמה בה צילמתם.


הפרופילים השונים נמצאים במודול develop בלייטרום תחת הלשונית Camera calibration ושינוי שלהם משנה באופן דרסטי את הצבעים בתמונות שלכם.

המטרה שלי היא, כאמור, לראות את הצבעים בתמונה כמו שהם נראו כשצילמתי וכשהתחלתי להתסכל על התמונות שיצאו מהמצלמה החדשה  (כמו אלו שמבצבצות לכם משמאל) גיליתי שADOBE עשו עבודה לא מרשימה במיוחד בניחוש כוונת המשורר היפני.
לשם השוואה השתמשתי ב-Capture NX2 של ניקון מכיוון שעל מנת לראות את הצבעים "הנכונים" של התמונה אתם נאלצים להשתמש בתוכנות שיצרני המצלמות מפתחים בעצמם ולהשוות בין התוצאות.

התהליך הזה  בהחלט מתיש, מצריך המון זמן ולצערי אני לא יכול להגיד שהצלחתי לכייל את LightRoom לשחזר את צבעי התמונה המקוריים.
יש אמנם כמה דוגמאות מאוד דומות (ולא מושלמות):



אבל יש לי הרבה קבצים בעייתיים שהייתי ממשיך להאבק עליהם  אם לא הייתי צריך לעשות עוד עשרות דברים בוערים לא פחות.

אין ספק שהחיים היו יותר קלים עם ADOBE היו קולעים בול ואולי הם ישדרגו את הפרופילים בקרוב ועד אז, אלא אם כן Nikon יעבירו את הקבצים שלהם לקוד פתוח נאלץ לשים לב ואולי להיאבק בסטיית הצבע הזו בכל תמונה חדשה. 


שלושת התמונות, אם תהיתם, מציגות דוגמנית מבטיחה שעונה לשם אסתאר (לסוכנות עדי ברקן). והנה לכם התמונות שלה אחריי שהצבעים הותאמו והקובץ עבר תהליך פיתוח קצר בלייטרום

לניקון D7000 יש סנסור עם 16000000 פיקסלים וקצת מבאס לפעמים לראות קבצים בגודל שכזה בגודל של 900 פיקסלים אז אם בא לכם לראות קובץ מלא של תמונה השמאלית לדוגמא אתם מוזמנים להוריד אותו מכאן  ולהסתכל עליו ב 100 אחוז - אזהרה - יש סיכוי שאחרי זה תרגישו גם אתם מיחושי שדרגת עונתית. התמונה הימנית זמינה להורדה מכאן אם בא לכם לצפות בעוד דוגמא ברזולוציה גבוהה.

בדיקת פוקוס- הגרסה המקצועית


היו הרבה דיבורים ברשת אודות בעיית פוקוס במצלמה החדשה ולמרות שלא גיליתי בעייה כלשהי בשטח הייתי חייב לבדוק את זה לעומק.

כזכור לכם (או שלא..)  תיארתי כאן לפני שנה את הבדיקה הפשוטה והחינמית לבדיקת פוקוס אבל הפעם החלטתי לנסות מוצר חדש יחסית של חברת DataColor שנקרא Lenscal ושכל ייעודו בחיים הוא לתת לכם כלי "מדעי" ומדוייק לבדיקת פוקוס.

הייתרון שלו על פני הבדיקה החינמית שלעיל שהוא פשוט הרבה יותר מדוייק והחסרון היחיד שלו הוא שהוא לצערנו לא בחינם.

מה שבטוח הוא שאם קורה לכם שאתם מתעוררים, מזיעים, באמצע בלילה לפני צילומים מחלום בו התמונות שלכם מטושטשות בדיקה עם המכשיר הזה תרגיע אתכם במקרה הטוב או תאשר לכם סופית שהמצלמה או העדשה שלכם זקוקים לכיול במקרה המבאס.

במקרה של המצלמה החדשה לא מצאתי בעיות מיוחדות גם בבדיקה הזאת כפי שאתם יכולים לראות בתמונה הבאה שצולמה עם עדשת 18-70 הישנה והנאמנה של ניקון.


טוב, אם זה לא היה ברור עד עכשיו, אז אחריי שבוע ו-2000 תמונות אני מאוד מרוצה מהצעצוע החדש. במחיר שפוי אתם מקבלים מצלמה רצינית ביותר שאני מקווה שאני אהנה ממנה והיא תחזיר לי אהבה עד מתקפת השדרוג הבאה.

ונסיים עם תפיסה חביבה שצילמתי לפני כמה שעות בבריכה בנען הלא הוא מקום מגוריו של אדם שול המעצב האגדי שבתמונה נראה מעיף את איתן לאוויר. הילדון השני הוא כמובן איל שמוחזק על ידי לא אחר מרועי גליץ שבחר להסתתר הפעם מאחורי הזאטוט. שיהיה לכם שבוע טוב ואל תשכחו להפעיל מזגן ולהיות טובים כמובן.

  
לגרסה מלאה של התמונה מהברכה לחצו כאן.

26 תגובות על "מגיע לי להתחדש :-)"

נעמה אמר/ה...

תתחדש (:

לילך אמר/ה...

מעולה! תודה!

מאיר.א אמר/ה...

תתחדש,
לשימחתי הרבה גם אני נתקלתי במצב הזה לפני כשבועיים בדיוק, הבעיה אצלי היא שהחלפתי מקנון 550D לD7000
אשמח אם יהיו עוד פרסומים בנושא הD7000
יש בלוגר אמריקאי שנראה לי שאתה יכול לפתח את הפוסטים שלו, להלן קישור... http://youtu.be/_qx3XyiWYyc

רבקה נרקיס אמר/ה...

אני לא מבינה את כל הדיבורים על איך לייטרום מתרגמת את קבצי הרואו. לצילום ברואו אין שום יתרון אם לא מעבירים אותו עיבוד בסיסי (אדרבא, כשהוא לא מעובד יש לו חסרונות על פני קובץ JPEG).
אז אם כבר מעבירים עיבוד בסיסי בו קובעים טמפרטורה, קונטרסט וכו' - מה זה משנה איך התוכנה קוראת את הקובץ?
אני עובדת עם DPP ומעולם לא התייחסתי לקריאת הקובץ שהיא מבצעת, אני מיד דורסת את הקריאה עם הנתונים שאני רוצה. אח"כ כשאני מעמידה אחד ליד השני לפני-אחרי - אני מזדעזעת מהגירסה ש-DPP הציעה. אז מה כ"כ טוב בקריאה של תוכנה מבית יצרן המצלמה?
אם לייטרום לא היתה כ"כ איטית יותר מ-DPP, הייתי עובדת רק איתה.

הורדתי את הקבצים שלך ברזולוציה מלאה, והחדות אכן מרשימה מאוד. (גם התמונות עצמן מקסימות, כמובן.)
בתמונה עם הצמה נראה כאילו יש לא מעט רעש. איך זה קורה בצילום סטודיו כזה?

ודבר אחרון: תמסור לאדם שול הנעל שבפעם הבאה שאתם באים לבקר, שיקרא לנרקיס (זה בעלי) להצטרף. אני מנחשת שהתמונה צולמה בשבת, ודווקא התלבטנו אם להיכנס למתחם הבריכה לשבת קצת בצל שם. חבל שפספסנו אתכם. :)

ניסן לב-רן אמר/ה...

תתחדש ידידי, כן גם לך מגיע "להתנצל" על השדרגת העונתית וזה בסדר... לי אגב אין םפק שהתמונות שתצלם כן תהיינה הרבה יותר טובות (לא מבחינת הצילום כמו מבחינות אחרות למשל אפשרויות עריכה והפקה והגדלה שכזכור - אוהבות כמה שיותר פיקסלים...)
קדימה לצלם והרבה!

אמיר אמר/ה...

תומר
א. תתחדש
ב. בשבילך זה אולי לא שדרוג רציני מה- D90 ה"ישנה" אבל בשבילי זו הייתה קפיצת מדרגה רצינית מה- D60 שחסרת כל חוש כיוון ופיקוס... אני יודע, כבר אחרי חודש שאני מחזיק אותה, שהיא שיפרה אותי כצלם רק בזכות העובדה שיש לי את האפשרות לעקוב אחר הפוקוס של האובייקט ולא רק בשלוש נקודות בסיסיות... כמובן שגם הוידיאו HD מוסיף המון למשפחה... :)

אפרת אמר/ה...

איזה תמונה מגניבה של איתן! ממתי אתה שותה תה?

ZachMoshe אמר/ה...

תתחדש ! :)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכם :-)

נעמי - אני מבין מה שאת אומרת. בפיתוח של ה-RAW אני פשוט רוצה נקודת התחלה שדומה לצבעים המקוריים של הניקון. את יכולה כמו שאת אומרת להתעלם מההצעה של התוכנה המקורית ולהתחיל לפתח את הקובץ בעצמך. עניין של העדפה אישית נראה לי :-)

אנונימי אמר/ה...

מברוק על המצלמה החדשה!
אני לא מהמחבבים הגדולים של ה NX2 אבל מבחינתי הצבעים שם הרבה יותר טובים מכל ניסיון שניסיתי לעשות דרך פוטושופ ולייטרום.
בכל מקרה, יש תוסף ללייטרום של pskiss שמדמה פרופילים של מצלמות וביניהם הפרופילים של ניקון.
התוסף עולה 9.90$ ועובד לי מצויין.
http://pskiss.com/shop/cross-camera-color-profiles/
ליאור

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - יש לי ניסיון עם התוספים הללו ואני עדיין בודק אותם. בגרסה המקורית של הפוסט היה חלק שהתייחס לעבודה איתם אבל החלטתי להוריד אותו ואולי להקדיש פוסט נפרד לנושא

ירון שריזלי אמר/ה...

תומר תתחדש... גם אני בדרך לשם... ;-)

אגב, קיים כלי כיול צבע, מבית Datacolor שנקרא SpyderCheckr Color Calibration Tool for Digital Cameras . זהו פשוט לוח משבצות צבע, שיש בו, בין היתר את צבעי היסוד, מצלמים את הלוח כתמונה ראשונה בסט. פותחים את התמונה בלייטרום, מצביעים על צבעי היסוד ומגדירים אותם בלייטרום, והופ, הצבעים נאמנים למקור. הנה לינק לתמונה:
http://www.bhphotovideo.com/images/largeimages/740518.jpg

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
תבלה ותתחדש
אתה כבר תמצא מה לעשות עם החדשה שקנית

אנונימי אמר/ה...

הי תומר
תתחדש על המצלמה! יצא לך לצלם עם 35 F.2 עם המצלמה החדשה, כי משום מה רוב הביקורות ב PHOTOZONE ועוד נותנים לה ציון די פושר, בעוד אתה התלהבת ממנה, מה שבעיקר כתוב כי במצלמה עם רמת פיקסל גבוהה כמו D7000 ההבדלים באים לידי ביטוי. אני רוצה לרדת מהזום הרחב ולהשתמש בפריים כמו 35 ודי מתלבט לגביה. תודה עידו

אורן בנקין אמר/ה...

תתחדש, תומר :-)

אני אישית מצלם עם ה 450D, החלום הוא לשדרג ל 60D, והחלום הרטוב באמת שלי הוא ה 5D Mark II :-)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי עידו :-) קודם כל, אחרי שבוע וחצי עם המצלמה אני יכול לדווח שזה ממש נכון - עדשות פחות איכותיות נראות רע מאוד על הסנסור החדש בהשוואה לD90 לדוגמא.
בקשר לעדשה - לפי הניסיון שלי עם שתיהן ה F2 עולה על ה 1.8 בכל פרמטר. איכות בנייה, מהירות פוקוס, חדות והכי חשוב היא נראית הרבה יותר טוב על המצלמה! הייתרון הברור של ה 1.8 הוא שהיא עולה חצי. שלא יהיו ספקות ה 1.8 נותנת תמורה מלאה למחיר שלה והיא טובה מרב עדשות הזום בסביבה לדעתי. בהצלחה בכל עדשה שתבחר - תומר

אולפן דרום אמר/ה...

מזל טוב! תתחדש

קורס צילום אמר/ה...

מזל טוב !!

אנונימי אמר/ה...

האם זה נכון שבשביל HDR, ה D7000 לא מספיק טובה?
אני שואל אחרי שקראתי את הכתבה הזו:
http://hdriblog.com/nikon-d7000-hdr

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי. יש ויכוח תקף אם חייבים 5 פריימים בשביל hdr ״אמיתי״ או ש 3 מספיק. בכל מקרה ניתן לצלם hdr עם 5 פריימים וחשיפות שונות גם עם ה d 7000 רק שצריך לכוון את החשיפה לבד. מסורבל אבל בהחלט אפשרי. ג׳ואל גריימס למשל מכוון את החשיפות המדורגות שלו בעצמו

שי אמר/ה...

תודה רבה על ההבהרה :) האם יש לך קישור שתוכל לשתף בכדי לנסות להסביר כיצד אתה (או בכלל) מכוון את המצלמה בשביל צילומי HDR?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שי - את כל מה שצריך בשביל HDR כתבתי כאן
http://thetomer.blogspot.com/2009/01/hdr.html
אתה מצלם על עדיפות צמצם (A) ועל מצב BKT

מקווה שזה יותר ברור עכשיו

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה תומר :)

אנונימי אמר/ה...

לפני כשבועים התחדשתי גם עם ניקון 7000D
לאחר שצילמתי זמן ממושך בd90
אני מאוד מזדהה איתך, שהקניה הזאת הייתה צורך לספק צרכים יותר מאשר לגרום לתמונות להיות טובות יות.
אומרים שחלילן טוב גם על חליל פח יכול להפיק צלילים קסומים.
יש לי בעיה עם ה- bracketing
עשיתי כול מה שכתוב בחוברת ושום דבר לא יצא לי.
האם אתה יכול בשפה פשוטה שמובנת לאנשים רגילים להסביר את התהליך???
תודה
תלמה

תומר יעקבסון אמר/ה...

היי תלמה ותתחדשי
התהליך של הברקטינג די פשוט: תוך כדי לחיצה על bkt בצד המצלמה תסובבי את הגלגלת המרכזית ותתחילי לראות מספרים בעזרתה ובעזרת הגלגלת הקטנה את צריכה לכוון את מספר החשיפות וההפרשים בינהם ( 3 חשיפות עם הבדל של 2 סטופים עובד טוב בhdr וזהו
תידלק לך נורת bkt במסך העליון ועכשיו תצלמי 3 תמונות הם יהיו בחשיפה מדורגת. בהצלחה - תומר

אנונימי אמר/ה...

תומר,

האם גיבשת כבר דעה לגבי התוסף של PSKISS אשר אמור לספק צבעים יותר נאמנים של NIKON D7000 בלייטרום?
אני אשמח לשמוע האם אתה מרוצה או לא מהתכנה, והאם כדאי לרכוש אותה ולשכוח מה-NX2?

תודה!
דימה.

הוסף רשומת תגובה