מה הפרספקטיבה שלכם?

פורסם ב: יום שלישי, 19 ביולי 2011


אחד מהסליידים הראשונים בכל קורס ליסודות הצילום מתמקד בפרספקטיבה.

הסיבה לכך היא שהפרספקטיבה הזאת
היא אחד הכלים שיש בידינו, כשאנחנו מאחורי המצלמה, להשפיע על איך   שהתמונות שלנו ייראו בסופו של דבר.


למרות שיש הרבה צלמים שמכירים את המושג ומבינים את ההשפעה שלו חלקם נוטים לשכוח אותו בלהט הצילום. שימוש בעדשות פריים פותר את הבעיה הזאת.

 כמה עמוקה אתם רוצים את התמונה שלכם?

רק בשביל ליישר קו בואו נחזור על ה basics:
אני מתאר לעצמי שעליתם על זה שהתמונה שלכם דו מימדית. אנחנו לא ממש יכולים "להכנס" לתוכה אבל בחלק מהתמונות מתקבלת האשלייה שהתמונה יותר "עמוקה" ביחס לתמונה אחרת.

האשלייה הזו מתפרשת אצל הצופים בתמונה כתוצאה מהתכנסות של קווים מקבילים אחד לשני. הקווים הללו מתנקזים כולם לאותה נקודה שנקראת בעברית נקודת מגוז. ההתכנסות הזו נותנת לצופה בתמונה את האשלייה שלתמונה יש עומק.

כאמור, יש תמונות בהם נראה כי הפרספקטיבה עמוקה ויש כאלו שהיא נראית שטוחה אז מה בעצם שולט בה?

התשובה לשאלה הזו מסתכמת במילה אחת: מרחק.

המרחק שלכם מהאובייקטים בצילום קובע את מידת אשליית העומק בתמונה הסופית. וזה עובד ככה: ככל שתהיו יותר קרובים לאובייקטים בצילום שלכם הפרספקטיבה של התמונה שלכם תלך ותעמיק וככל שתתרחקו מהם אתם תשטיחו את התמונה ואת האובייקטים שבה.

זה היה פשוט לא?
רוצים פרספקטיבה עמוקה? תתקרבו. רוצים להשטיח את הכל? קחו כמה צעדים אחורה. זה עד כדי כך פשוט. אם תסתכלו בתמונה הראשונה בפוסט תוכלו לראות המחשה של האפקט השונה כשכל מה שעשיתי היה לצלם תמונה אחת (השמאלית) שבה אני עומד בכניסה למסדרון כשאני משתמש בעדשה רחבה  בעוד שבתמונה הימנית אני משתמש בעדשת 35 מ"מ שמצריכה ממני לעמוד יותר רחוק על מנת לקבל את אותו פריים.

טוב, אז סיכמנו שפרספקטיבה היא סופר חשובה וראינו שמאוד קל לשלוט בה אז למה הרבה צלמים נוטים לשכוח אותה בזמן אמת, בצילום?
לדעתי אחת ההאשמות העיקריות בכך היא עדשת הזום.

הפתרון: עדשות פריים


כשיש לנו עדשת זום על המצלמה אנחנו מתפתים הרבה פעמים לשנות את אורך המוקד עם סיבוב טבעת הזום וזאת מבלי שזזנו מהמקום ובכך אולי שינינו את הפריים כי שינינו אורך מוקד אבל הפרספקטיבה בתמונה  לא השתנתה.


שימוש בעדשות פריים פשוט פותר את הבעייה הזו מהסיבה הפשוטה שעדשה בעלת  אורך מוקד אחד מכריחה אתכם להשפיע על הפרספקטיבה של התמונה כי על מנת לשנות את הפריים שלכם אתם חייבים להתקרב או להתרחק ובכך, כאמור, אתם חייבים להשפיע על הפרספקטיבה בתמונה שלכם.

לי יש 3 עדשות פריים שמאפשרות לי גמישות בצילומי אנשים שאפשר לחלק אותם ל - 3 סוגים: צילומי גוף שלם, חצי גוף וצילומי תקריב.

Nikon 85mm 1.8


עדשה מושלמת שמאפשרת לי לעמוד
כ 5-4 מטר מהמצולמים ולקבל פריים שכולל רק את הכתפיים + ראש שלהם. המרחק הזה בדרך כלל מאוד מחמיא בכל מה שקשור לפרספקטיבה של המצולם.

אם אני אשתמש בעדשת 35 מ"מ (למשל) בצילום מסוג שכזה אני כנראה אעוות את תווי הפנים של המצולמים ואגרום לאף שלהם להראות הרבה יותר גדול ממה שהוא באמת.

אנחנו בתור העם היהודי לא ממש צריכים תוספת לאיבר הספיציפי הזה.

מלבד העובדה הזאת אי אפשר לדבר על העדשה הזו מבלי להתייחס לאיכות האופטית שלה או במילים אחרות - אף פעם לא הצטערתי שהוצאתי אותה מהתיק.
לעמוד המוצר של ה-85 בארליך

Nikon 50mm 1.8


העדשה שנותנת את התמורה הטובה ביותר לכסף שלכם בתעשיית הצילום.

במחיר של כמה מאות שקלים אתם מקבלים עדשה נהדרת שהרבה צלמים שאני מכיר היו לוקחים דווקא אותה לאי בודד. מושלמת לצילומי חצי גוף מבחינת הפרספקטיבה "הנכונה". בדיקה סטטיסטית בלייטרום העלתה כי זאת העדשה שבה אני בה משתמש הכי הרבה.
לעמוד המוצר של ה-50

Nikon 35mm f2

גם את אורך המוקד הזה  אני מחבב והוא בדרך כלל מושלם לצילומי גוף שלם.
אם הייתי מצלם את התמונה משמאל (צולמה בשבוע שעבר ומציגה דוגמנית צעירה בשם בת-אל) באורך מוקד של 20מ"מ למשל, מלבד עיוותים גיאומטרים (קווים עקומים) הייתי מקבל תמונה שבה הפרספקטיבה של בת-אל הייתה שונה מאוד ופחות מחמיאה.

זאת עדשת הפריים השנייה שיש לי באורך המוקד הזה. הראשונה הייתה 35mm 1.8 שהחלפתי לטובת האחות היותר יקרה/איכותית של ניקון.

אני מוצא את אורך המוקד הזה מושלם גם לצילומי משפחה שנעשים בדרך כלל בבית שאי אפשר, בדרך כלל להתרחק בו יותר מידי מהמצולמים.

ניקון הוציאו לאחרונה גרסה חדשה לאורך המוקד הזה אבל לי אישית יש 8999 סיבות לא לבדוק על מה כל המהומה..
לעמוד המוצר של ה -35


ועכשיו לשבור את החוקים

 קלישאה ידועה בעולם הצילום אומרת שמידי פעם רצוי לשבור "חוקים" וזה כמובן נכון בכל מה שקשור בחוקי הפרספקטיבה. יש רגעים או נושאי צילום שהתמונה שלהם דווקא תהיה יותר מעניינת כשמצלמים אותם מקרוב או רחוק מידי כמו הדוגמא הזאת שצולמה ממרחק של כמה סנטימטרים עם Sigma 10-20 על 10 מ"מ


קורס תאורה מעשית # 20 

הזמן עובר מהר שנהנים והשבוע נפתח מחזור מספר 20 בקורס תאורה מעשית 

הקורס הוא בן 5 שיעורים שאחריהם לתלמידים יש מושג מוחשי על הייתרונות שיש בשימוש בתאורה באופן יצירתי. בשיעור השני אנחנו בדרך כלל מצלמים דוגמנית ברחביי הבורסה השוקקת ברמת גן והשבוע צילמנו את ויקי שאתם יכולים לראות בתמונה משמאל.

אם הרקע לתמונה נראה לכם מוכר זה רק בגלל שזה הלוקיישן שמוצג בתמונה הראשונה בפוסט.

את הרעיון המקורי לסט אפ של התאורה (פלאש אחורי חשוף עם ג'ל אדום ואפולו עם 1/4 CTO מקדימה)  הציע די מזמן אחד התלמידים בקורס ששכחתי כמובן את שמו (מי שמכיר אותי לא מופתע מהעובדה הזאת).

את התמונה צילמתי עם ה-35 מ"מ שכן זאת תמונת גוף שלם

אני מאוד נהנה להעביר את הקורס הזה ואני מקווה שבקרוב נוכל לפתוח קורס מתקדם בתאורה מעשית שירחיב ויוסיף על הנושאים שנלמדים בקורס המקורי. אולי זה המקום והזמן להודות לכל עשרות התלמידים שלמדו בקורס ואני באמת מקווה שהם הפיקו תועלת ממנו. 

טוב זה היה פוסט ארוך יחסית ואני מקווה שנהנתם לקרוא אותו. יש לי הרבה צילומים חדשים שנערמו לי על המחשב ואני מקווה לשתף אתכם בהם בקרוב ועד אז פשוט תהיו טובים ותצלמו כמה שיותר. 

21 תגובות על "מה הפרספקטיבה שלכם?"

אנונימי אמר/ה...

התמונות המצורפות וההמלצות רלוונטיות לFull-frame או APS-C? יש הבדל משמעותי בין אורכי המוקד האפקטיביים (ולכן גם הבדלים בפרספקטיבה המתקבלת).

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי נמרוד - צודק. התמונות צולמו עם nikon d90, עם סנסור קטן עם קרופ פקטור שך 1.5

בהמרה לפול פריים אורכי המוקד הם 50, 72 ו 127

אורן בנקין אמר/ה...

פוסט מעולה תומר !
אני אמנם כרגע מצויד בשתי עדשות זום שמכסות לי ביחד טווח של 28 עד 300, אבל ממש בקרוב אני רוכש לי את עדשת ה 50 ממ (הגרסה הטובה יותר של קנון בצמצם 1.4). זוהי נקודת פתיחה מעולה ומהפוסט שלך אני בהחלט למד שאפשר ורצוי להוסיף עוד שתי עדשות פריים כדי לכסות עוד פרספקטיבות בצילומי גוף, חצי גוף, או תקריב.

אנונימי אמר/ה...

גם נהנתי וגם החכמתי
רינה גל

אנונימי אמר/ה...

היי תומר

האם ה 85 לא מספיקה גם לחצי גוף וגם לגוף מלא ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - אתה כמובן צריך הרבה ספייס בשביל גוף שלם עם ה 85...תוכל כמובן לעשות את זה אבל הפרספקטיבה תהיה מעוותת (שטוחה מאוד ביחס למציאות) ואתה צריך להיות מודע לזה - בהצלחה -תומר

אנונימי אמר/ה...

ועכשיו נשאלת השאלה -
3.5 2 או 3.5 1.8 (ל-D90).

תומר יעקבסון אמר/ה...

שתיהן אחלה עדשות מהניסיון שלי. ב 1.8 אתה כנראה מקבל את כל מה שאפשר לבקש מעדשה במחיר הזה. לי אישית הסיבות לשדרוג היו בעיקר: ה כf2 מרגישה הרבה יותר טוב על המצלמה, היא עשוייה ממעט פלסטיק ובעיקר מתפקסת פי 2 יותר מהר.
בתמורה ניקון רוצים עליה פי שתיים. ככה שתעשה את החשבון שלך בכל מקרה זה win win ואתה תהנה מהעדשות האלו. בהצלחה - תומר

תמר אמר/ה...

המחשה מאלפת של הבדלי הפרספקטיבה:
http://photo.tutsplus.com/tutorials/photography-fundamentals/exploring-how-focal-length-affects-images/

תודה
תמר

Ohad אמר/ה...

סחתיין :-) אחלה פוסט.

אנונימי אמר/ה...

היי תומר שאלה בהבנת הנקרא:
אם יש לי עדשה לדוגמא 18-105 של ניקון ואני רוצה לתפוס את אותו פריים, פנים וקצת רווח מהצדדים, אז מכיוון ש-85 זה עדיין בטווח של העדשה שלי, אני מכוון ל-85 ואז יש לי את אותו פריים אבל השאלה היא מה קורה מבחינת הפרספקטיבה ואיך זה יתבטא בפנים שלה? זה לא אמור לתת את אותה תוצאה עם עדשה בעלת מוקד קבוע של 85 מ"מ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - התוצאה תהייה זהה בשימוש בעדשת הזום שיש לך בהשוואה לתוצאה שתתקבל עם עדשת פריים. ההבדל בין זום לפריים הוא שבשביל לקבל פריים מסויים. עם עדשת פריים אתה חייב להיות במרחק מסויים מהאובייקט שלך בעוד שעם עדשת זום אתה יכול להקריב או "להרחיק" את המצולם עם טבעת הזום שלך.

בגלל שהפרספקטיבה מושפעת מהמרחק מנושא הצילום בלבד אם אתה מצלם בעדשות פריים אתה בעצם חייב לזוז בזמן הצילום ובכך לשנות את המרחק/פקספקטיבה בתמונה.

מקווה שזה יותר ברור עכשיו - תומר

צלם מתחיל מאוד אמר/ה...

בהחלט ברור אבל עכשיו נשאלת אצלי השאלה אם העדשת זום יכולה לעשות משהו שעדשות עם מוקד קבוע עושות אז
105-18=87 אז אני חוסך קנייה של 87 עדשות....כמובן בצחוק אבל למה אני בכל זאת רואה אנשים רוכשים דווקא עדשה מאוד שימושית כמו ה-50 מ"מ במקום להשתמש בזום??
תודה רבה

תומר יעקבסון אמר/ה...

http://thetomer.blogspot.com/2010/04/blog-post_25.html

צלם מתחיל מאוד אמר/ה...

פששששש....השארת אותי ללא מילים וללא שאלות
מצויין תודה.

שלומי אמר/ה...

פצצות לגבות

אנונימי אמר/ה...

שלום שמי אבי.
יש לי שאלה קטנה בקשר ל50MM ו ל35MM.

עם 2 העדשות אני יכול לצלם גם גוף שלם וגם חצי גוף?

אני הייתי שמח אם יש אפשרות להפוך את המצב ולצלם צילום חצי גוף עם 35MM ו עם 50MM גוף שלם.
ולראות הבדלים ועם שווה את הכסף לקנות את 2 עדשות.

תודה ויום טוב

אנונימי אמר/ה...

אתה פשוט אלוף. נהנה ומשכיל מכל מאמר שלך

אנונימי אמר/ה...

אלוף. נהנה לקרוא כל מאמר שלך

Izzy אמר/ה...

אני מנסה להבין, זאת אומרת שאם אני משתמש בסנסור קטן בעל קרופ פקטור של 1.5 והעדשה היא 50mm אני מקבל למעשה 75mm.

זאת אומרת, במקום "בהמרה לפול פריים" התכוונת ל- "בהמרה מפול פריים".

האם הבנתי אותך נכון?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הבנת נכון, זאת המרה לפול פריים כי הערך בסוף הוא של פול פריים (75)

הוסף רשומת תגובה