המדריך לצילומי כלבים

פורסם ב: יום שלישי, 1 בפברואר 2011

מי שעוקב אחריי הבלוג הבין כנראה שאני מאוד לצלם כלבים.

זה מתחיל מזה שאני מאוד אוהב את החיה הזאת  ומאז שאני זוכר את עצמי היה איזהשהו כלב שהייתי אחראי עליו.  הכלב הנוכחי שלי, ניאו, איתי כבר 12 שנה והייתי בטוח שהוא הדבר הכי חמוד שיש, עד שאיתן נולד כמובן.

התחלתי לצלם כלבים בעקבות הפרק שנקרא "צלמו את מה שאתם אוהבים" בספר The moment it clicks  ומאז צילמתי כבר די הרבה מהם.

המדריך שלפניכם ייתאר את השיטה שבה אני עובד ויש להתייחס אליו על תקן של המלצות וטיפים מהניסיון שלי שכן אפשר ורצוי לצלם כלבים (כמו כל דבר אחר) בעשרות דרכים שונות.


איזה ציוד?

כמובן שאפשר לצלם כלבים "רק" עם מצלמה ועדשה אך כמו שציינתי כבר אני מתאר כאן את הדרך שבה אני מצלם ובצילומים הללו אני משתמש בדרך כלל בציוד נוסף.
מצלמה - כמובן שכל מצלמה תוכל לשרת אתכם במשימה הזאת. (אפילו Canon)
עדשה - בגלל אופי הצילומים הללו אתם רוצים להיות יחסית קרובים למצולם שלכם כדי שתוכלו להכיר אותו יותר טוב, ללטף אותו ולנסות לגרום לו להתסתכל עליכם בשיטת שונות (עוד על זה בהמשך) ולכן אני משתמש באורך מוקד של 50 מ"מ ומטה. מרבית התמונות שלי צולמו עם 50 מ"מ 1.8 ובזמן האחרון התקרבתי למצולמים עוד יותר כשאני משתמש ב 35 מ"מ ובמקרים מיוחדים אפילו 10 מ"מ.

כמו תמיד באופי צילומים שכזה אני ממליץ לכם להשתמש בעדשות פריים ששומרות אתכם באותו מרחק מהמצולם ובכך אתם משמרים את אותה הפרספקטיבה בתמונות שלכם.

תאורה - כמו תמיד כדאי לנסות קודם לנצל תאורה טבעית מוצלחת אם היא בנמצא. אם אתם רוצים לייצר את התאורה של עצמכם אתם לא תצטרכו יותר מידי ציוד בשביל זה ובמרבית המקרים פלאש חיצוני אחד שמופעל מרחוק יהיה כל מה שאתם צריכים. עוד לא יצא לי לצלם כלבים עם 2-3 מקורות תאורה שונים אבל זה בהחלט בתוכניות שלי. אני רק מחכה לכלב שיהיה רגוע מספיק כדי שאוכל לכוון אליו יותר ממקור אחד. בדרך כלל אני מצמיד 1/4 CTO על הפלאש שלי בשביל לקבל גוון חמים ונעים אבל זה תלוי בסוג הכלב.

עמוד תאורה מונחה קול - מוצר חובה!. אתם יכולים לנסות להעמיד את התאורה שלכם על מעמד תאורה או על חצובה אבל הסיכוי שתהיו פרודוקטיביים באופן הזה הוא קטן מאוד שכן הכלבים שלכם יזוזו כל הזמן ויהיה לכם קשה מאוד לכוון את התאורה שלכם כמו שצריך בהתאם לתזוזות הבלתי צפויות שלהם ולכן הרבה יותר יעיל יהיה להשתמש בעוזר (עדיף שזה יהיה בעל הכלב) שיחזיק את הפלאש שלכם ויזיז אותו בהתאם לדוגמן.

מרכך לתאורה -  בגלל שהכלבים קטנים יחסית לבני אדם אתם בטח לא צריכים משהו בסגנון של Big Mama בשביל להאיר אותם כמו שצריך. אני משתמש בסופטבוקסים הקטנים של Lumiquest שגיליתי שהם המרכך המושלם למשימה. כשמקרבים אותם מספיק אל הכלב מקבלים אור רך ונעים שמאפשר ניידות ואלתורים.

רקע - בגלל שמרבית הכלבים קטנים ביחס לאנשים אתם תגלו שלוחות קאפה (Foaming Board ) יכולים להוות רקע מצויין לצילומים הללו. באופיס דיפו מוכרים לוחות כאלו במגוון צבעים. אם אין לכם אופיס דיפו ליד הבית אתם יכולים לנסות להשתמש בבד צבעוני \ שחור \ לבן רק תוודאו לפני הצילומים שהוא לא מבריק במיוחד.

מיקום הצילום - כשתתחילו לצלם כלבים תגלו שזאת עבודה לא פשוטה בכלל. בדרך כלל הדוגמן שלכם לא מבין כל כך מה רוצים ממנו ואם הוא צעיר ונמרץ אתם תמצאו את עצמכם רודפים אחריו מתוסכלים ואובדי עצות.

די מהר גיליתי שהמצב משתפר פלאים כשמצלמים את הכלב בסביבה הביתית שלו ומאז כל התמונות שלי מצולמות בבית של הכלב עם עדיפות למרבץ הקבוע שלו (אם יש כזה..). כמו כן הכלב הרבה יותר רגוע שהבעלים שלו נמצא קרוב אליו (ראו ערך עמוד תאורה מונחה קול)

המרכיב החשוב ביותר

בכל צילום מסוג פורטרט אנחנו מחפשים את הערך המוסף, כל מה שיעלה את הצילום מרמת ה"פוטו רצח" ויעביר רגש\סיפור לצופה בתמונה שלכם. כשמצלמים אנשים כדאי להכיר אותם קצת, לדבר איתם, להצחיק אותם או לביים אותם. אותו עיקרון חל גם על צילומי הכלבים, האתגר הוא לנסות להכיר את הכלב, לשחק איתו קצת ולנסות למצוא את מה שיוציא ממנו הבעות מעניינות ולנסות לתפוש משהו מהאישיות שלו.
עם כל כלב זה אחרת, ולכן כדאי לנסות לברר עם בעל הכלב מה עושה לו את זה או לנסות למצוא את זה לבד. חשוב להיות מוכנים (פוקוס, תאורה קומפוזיציה...) לפני שאומרים או צועקים את מילת הקסם. אני בדרך כלל מוציא הרבה הברות לא ברורות בזמן הצילומים עד שאני מגלה מה עובד. בכלל תשומת הלב של הכלבים בדרך כלל מאותגרת ואם נתקלתם ביצור היפר אקטיבי שפשוט לא מוכן לשבת בשקט ונגמר לכם הריטלין נשק יום הדין שלכם הוא נקניק פסטרמה שאתם מחזיקים ביד שלא מצלמת.
אני מקווה שהמדריכון הזה נתן לכם כמה רעיונות לצילום הכלבים הבא שלכם ואני בטוח שיש עשרות דרכים שלא חשבתי עליהם כי התקבעתי על שיטה אחת. אשמח לראות את התוצאות שלכם כלינקים בתגובות לפוסט הזה כמו שאלות שאולי יש לכם  ועד הפעם הבאה תמשיכו לצלם ותהיו טובים.

8 תגובות על "המדריך לצילומי כלבים"

ליאור אמר/ה...

מצויין!!!
ענית לי על השאלה ששאלתי בfb
תודה!

Moshe Yefet אמר/ה...

רשמתי לך שכלבים עושים לך טוב בFB, מת על הבלוג שלך :]

הנה התמונה שלי, תכירו זה Winner הכלב החתיך שלי
http://www.flickr.com/photos/moshey/5411367563/lightbox/

‎אמירAmir ילוןYalon‏ אמר/ה...

משה, יצאה לך תמונה עם פוטנציאל ענק לשוק ה־microstock! מבטו של הכלב מוביל את המתבונן אל עבר... מה שהעורך יבחר לשים שם.

אביב חורשי אמר/ה...

לתומר יעקובסון ורועי גליץ הרבה תודה על מיפגש מרתק של שעתיים וחצי על תאורה עם ובלי פלשים בצילום אליו הזמנתם את כל מי שרצה,ללא עלות כספית=חינם ,קבוצה של צלמים שראתה את ההזמנה בדף פתוח בפייסבוק.
תומר אתה מקצוען עם הרבה הומור שיודע ללמד עם הרבה ניסיון.
הצלחת לשבור את המוסכמה שהפלש צריך להיות על המצלמה והראת דרכים אחרות של ת...אורה.
למדתי ממך הרבה !

אביב חורשי / avivhorshi

Unknown אמר/ה...

היי תומר,

שתי התמונות הראשונות ששמת טובות.
את האחרות לא אהבתי...
אני שמה לב שאתה חסיד של רקעים שחורים, אני בעצמי לרוב מצלמת ברקעים מינימליים... אבל במקרה של כלבים זה דיי גורע לדעתי.

מצרפת את הכלבה שלי לכל החגיגה
http://shanya7.deviantart.com/#/d37ewti

אנונימי אמר/ה...

איך הכלבים מגיבים להבזקים של הפלאש ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

בגדול הם לא ממש מתרגשים מהם

אנונימי אמר/ה...

יופי של הסברים
יופי של צילומים
תודה

הוסף רשומת תגובה