פורטרטים עם הסופטלייטר

פורסם ב: יום שישי, 26 בפברואר 2010

מכירים את זה שפתאום יש לכם מוצר חדש שאתם לא מבינים איך הסתדרתם בלעדיו? אני מרגיש ככה כלפיי הסופטלייטר שכתבתי עליו בהרחבה כאן לא מזמן.

לאחרונה צילמתי המון פורטרטים ובכולם השתמשתי בו ואני עדיין מתלהב מאוד מהוורסטליות של הדבר החמוד הזה.

הרבה ממכם חושבים עכשיו "כולה מטריה רפלקטיבית עם קצת טריקים, ממה הוא כל כך מתלהב.." אז אני אסביר:

מטריות רפלקטיביות (כאלו עם רקע שחור שהאור חוזר מהן למצולם) נחשבות למרכך יעיל מאוד שהבעיה איתו היא שאי אפשר לקרב אותו מאוד למצולם בגלל מוט המטרייה שפונה לכיוון המצולם נכנס לפריים. בגלל זה הרבה אנשים מעדיפים מטריות לבנות (שהאור עובר דרכן) ושפונות אל המצולם (והמוט שלהם פונה הרחק ממנו..) ומאפשרות לקרב אותן מאוד למצולם בלי בעייה.

האפשרות להבריג החוצה את המוט של הסופטלייטר פשוט גאונית ובעצם מאפשרת לכם לקרב את המטרייה במצב רפלקטיבי בלי בעיות ובכך האור שמתקבל מהמוצר הזה מיוחד ורך במיוחד.

התמונה משמאל מציגה את עינת הירש שצולמה השבוע ברחוב נווה צדק בבוקר המוקדם. הסופטלייטר היה ממש קרוב אליה מצד שמאל בעוד היא מחזיקה רפלקטור קטן להחזיר אור לעיניים שלה ולהוריד צללים. לא הייתי יכול לצלם אותה ככה עם מטרייה רפלקטיבית רגילה כי הייתי צריך להרחיק אותה מעינת והאור שהיה מתקבל היה פחות רך.

הנה תמונת סטאפ שממחישה בגדול איך צילמנו למרות שבפועל המטרייה הייתה כמובן הרבה יותר קרובה לעינת. אתם יכולים לשים לב שמוט המטרייה מוברג כאמור החוצה. בתמונה אתם רואים את זיו שנהב שהשתתף בצילומים והיה אחלה כהרגלו.


תמונה נוספת של עינת שבה הסופטלייטר היה מצד שמאל של המצלמה נראית ככה:


הנה עוד תמונה שצילמתי לאחרונה שמציגה את מרדכי (מורדי) בן חמו שצולם ביפו בלילה כחלק לצילומים של הרכב מוסיקלי בשם "תגובת שרשרת" שהוא מנגן בו:

כאן החזיק מקס גולבנוב את הסופטלייטר מימין קצת למעלה, קרוב מאוד ובמצב חצי סגור מה שהפיק אור רך אבל מצומצם וממוקד. האור שפוגע למרדכי בעורף הוא אור של המנורות שיש במנהרה ביפו.

הנה אשריאל מור שהוא בחור מקסים בצבא וחוץ מזה מדגמן ומשחק ואני בטוח שנשמע עליו עוד הרבה. הוא צולם עם הסופטלייטר על אותו עקרון בבורסה ברמת גן



ונסיים עם נועם אקרמן, ילדה מוכשרת בטרוף מגדרה שעובדת בימים אלו על חומרים לאלבום חדש שהיא כותבת בעצמה, במהלך הצילומים שמעתי אותה שרה ובהחלט ניתן לדעתי להכין את הפלייליסט בגלגלץ שמשהו טוב מתקרב אליהם. היא צולמה בגינה של הבית שלה.



יש עוד הרבה פרוייקטים שצילמתי לאחרונה עם הסופטלייטר (וגם כאלו בלעדיו) אבל אני לא יכול לפרסם אותם כאן כי אין לי עדיין אישור פרסום עבורם אבל אני מקווה שאלו יגיעו בקרוב ועד אז פשוט תמשיכו להיות טובים

קורס תאורה מעשית הקרוב

ההרשמה לקורס תאורה המעשית שאני מעביר בבית הספר גליץ נפתחה ואתם מוזמנים לקרוא את פרוט השיעורים, לוחות זמנים ומחירים כאן . הוספנו לעמוד הקורס הנ"ל פירוט של חוות דעת של תלמידים שלמדו כבר בקורס ואתם מוZמנים לקרוא ולהתרשם.


9 תגובות על "פורטרטים עם הסופטלייטר"

Idan Weinstein אמר/ה...

הי תומר

אחרי הרבה זמן שאני קורא את הבלוג שלך ולומד ממנו המון אשמח להתייעצות קטנה.

קראתי הרבה על האביזרים בהם אתה משתמש הסופט בוקסים למינהם המטריות וכו, ואף ראיתי את התוצאות המדהימות בתמונות. אני מרבה לצלם בהופעות ולאחרונה גם התחלתי להרבות בשימוש בפלאש די בהצלחה לרוב על המצלמה אבל תשמח לדעת שלפעמים אפילו אני שם אותו על חצובה בצד (אם כי אני מסתמך על התקשורת הפנימית של המצלמה D90 שלי עם ה SB600 וכן היא די מאכזבת לרוב) בכל אופן אני מנחש שאתה מבין שלא ניתן להסתובב עם מטריות וכל הציוד הזה בהופעה. אחת הבעיות הגדולות שלי בשימוש בפלאש הוא שלפעמים הוא "אוכל" לי את התאורה של ההופעה עצמה ויוצר לי תמונות שפשוט לא שם... ניסיתי לבנות סופט בוקס קטן עצמאית ממש בניתי מעין קופסא שמורכבת על הפלאש בפנים צפיתי בנייר אלומיניום צד אחד שלו נורכב על הפלאש והצד השני שלו שמתי 2 שכבות של נייר פרגמנט, הבנתי שזה אמור לעשות 2 דברים גם לאזן את האור עם האור הסביבתי וגם למנוע צללים חדים מהאור של הפלאש. זה עשה את זה ממש ממש בקטנה.
אשמח להצעות למוצרים שאתה מציע לי לצילום בהופעות עם פלאש וכן גם לטיפים איך ומה לעשות נכון...
תודה

אנונימי אמר/ה...

תומר שלום
רציתי לדעת באיזו עדשה/עדשות אתה משתמש בצילומים?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי. נתחיל בזה שאף פעם לא צילמתי בהופעה... אתה מבלבל בין 2 דברים. האור הסביבתי בהופעה לא קשור בכלל למה שאתה שם על הפלאש אלא קשור לחשיפה של המצלמה שלך אתה צריך לשחק עם הצמצם/תריס/איזו בשביל לקבל חשיפה טובה של האור הסביבתי ואז להוסיף את הפלאש שלך. אם אתה ממש קרוב למצולמים שלך אתה יכול להשיג לך סופטבוקס III של לומיקווסט שהייתרון הגדול עבורך הוא זה שהוא ממש קטן ולא יתפוס הרבה תשומת לב. אם אתה יכול למקם פלאש על הבמה הייתי מנסה דווקא להפליש עם פלאש חשוף אל המופיעים. מקווה שזה עוזר קצת

בהצלחה - תומר

תומר יעקבסון אמר/ה...

@אנונימי - ניקון 85 מ"מ 1.8 חוץ מבאחרונה שצולמה עם ניקון 50מ"מ 1.8

Idan Weinstein אמר/ה...

הי תומר תודה על התגובה.

מן הסתם ידוע, ככל שאני אפתח צמצם לפלאש יהיה יותר משמעות בצילום ומצד שאני ככל שאני אעלה את זמן החשיפה לאור הסביבתי יהיה יותר משקל בתמונה. פשוט איפשהו ברחבי הרשת ואולי גם באחד מהבלוגים שלך קראתי שיש מעין מרכך שמרכיבים על הפלאש והוא יוצר איזון עכשיו שענית לי באמת זה נשמע קצת סותר אבל חשבתי אולי באמת יש משהו כזה... ולכן רציתי הצעות וטיפים לצילום.

אני אסתכל על הסופט בוקס שהמלצת, אשמח להיות בטוח מה הוא יביא לי (למיטב הבנתי בינתיים, רק הפחתת צללים של הפלאש)

בנתיים מה שאני עושה זה להפליש עם פלאש חשוף, לרוב אני מרוצה מהתוצאות רק לפעמים יש תמונות שיכלו להיות פוטנצאליות אבל הפלאש אכל את כל האור האחר... אם זה רק משחק עם הצמצם והמהירות תריס אז סבבה... אקפיד על זה!

רבקה אריאל-נרקיס אמר/ה...

עידן: צמצם כמעט הכי פתוח שאתה יכול, רגישות יחסית גבוהה (לא הייתי ממליצה לעבור את ה-800 במצלמה שלך) ומהירות יחסית נמוכה (תלוי כמה המצולמים זזים וכמה היד שלך יציבה) צריכים לתת לך את התאורה הסביבתית.
הפלאש ממש לא משפיע על זה, הוא רק מוסיף לך תאורה לנושא המרכזי. כמובן שתצטרך פלאש יותר חלש אם שאר הפרמטרים יהיו כנ"ל (צמצם פתוח, מהירות נמוכה ורגישות גבוהה), וכך הפלאש יהיה פחות דומיננטי.

בהצלחה!

תומר - תמונות נהדרות, כמובן.

Unknown אמר/ה...

יאללה צפונים, בואו נהייה רציניים! אני נרשמתי לקורס תאורה מעשית בחיפה והקורס לא נפתח כי אתם לא נרשמים! בסוף תומר יתחיל להסתובב בעולם ולא יהיה לו זמן להעביר לנו קורס.

Bozeus אמר/ה...

בעקבות הבלוג המעולה שלך החלטתי לנסות וגם לשדרג את מברשות האור שלי. בדקתי מעט באינטרנט ונתקלתי בOctoDome
של פוטופלקס. רציתי לשאול אם לדעתך יש הבדל בין מרכך אור מסוג זה בצורה מתומנת לעומת צורה מרובעת כמו של האפולו?
האם יש לך נסיון גם עם אוקטודום?

תומר יעקבסון אמר/ה...

@Bozeus -אין לי ניסיון עם המוצר שהזכרת. במבט ראשון נראה כי הם מיועדים לעבודה עם פלאשים גדולים ותאורה חמה לעומת האפולו שמיועד לעבודה עם פלאשים קטנים. ההבדל בין מוצרים מצומנים למרבועים הוא בצורת האור ובקטשלייט שהם משאירים בעיניים של המצולם (עגול מול מרובע) אתה יכול לראות עבודה עם סופטבוקס מתומן בכתבה הזאת: http://www.thetomer.blogspot.com/2009/10/blog-post_14.html

הוסף רשומת תגובה