סופטלייטר: 3 מרככי אור במוצר אחד

פורסם ב: יום ראשון, 24 בינואר 2010

כבר סיכמנו פעם שמרככי אור הם לצלם, כמו מברשות צבע לצייר. בכל אחד מהם יש תכונות שונות ומכאן כל אחד משפיע על האור שלכם קצת אחרת וכמובן התמונה הסופית משתנה אף היא.

אני תמיד בחיפוש אחרי מברשות חדשות ולהפתעתי מצאתי אחד כזה בכניסה למעבדות ארליך בשבוע שעבר. מדובר במוצר פופולרי מאוד בארה"ב שמיוצר על ידי חברת פוטק האמריקאית. אני כבר כמה חודשים חושק במוצר הזה אבל בכל מקום שמצאתי ברשת דרשו עבורו מחיר משלוח מופקע וככה החלטתי להסתדר בלעדיו.

אז מה זה בכלל?

סופטלייטר 2 SOFTLIGHTER II הוא בעצם מטרייה גדולה (43 אינטש מקצה לקצה) שבנוייה מחומרים איכותיים מאוד. הטריק שהופך אותה למטריה יקרה יחסית למטריות שאתם מכירים הוא שהסופטלייטר הוא בעצם 3 מוצרים במטרייה אחת.

בבסיס זאת מטריית ריכוך לבנה רגילה שהפלאש יכול לעבור דרכה (shoot through ) לעומת זאת המוצר מגיע עם כיסוי ניילון שחור שאם הוא מכסה את המטרייה הלבנה מבחוץ המטרייה הופכת לה גם למטרייה רפלקטיבית יעילה.

השוס מגיע בדמות כיסוי ניילון לבן שמתלבש על פינים קטנים בקצה המטרייה שהיא במצב הרפלקטיבי שלה ובכך אתם מקבלים מעין דמוי סופטבוקס שמרכך את האור אף יותר ובגלל שהאור פוגע במשטח הרפלקטיבי ועובר ריכוך נוסף הוא פוגע במצולם שלכם שהוא מפוזר, ללא הוט ספוטס בכלל והתוצאות מרהיבות בהחלט. התמונות הבאות מציגות (לראשונה בבלוג) את מורן סנקובסקי שצולמה רק בעזרתו האדיבה של הסופטלייטר.




שתי התמונות צולמו במוסך היהלום ליד בית הספר שהרקע השחור בתמונה הוא דלת שחורה במוסך. הנה תמונת סטאפ שממחישה לכם איפה עמד הסופטלייטר ביחס למורן:

פיצ'ר נחמד (ושמראה שמי שתכנן את הסופטלייטר צילם תמונה אחת או שתיים עם מטרייה וגילה שהמוט שלה נכנס לו לפריים) מגיע בדמות היכולת להבריג החוצה את מוט המטרייה ובכך לקרב אותה מאוד למצולם וזאת מבלי להוציא לו עין.

האפולו נעלב

ביום שישי האחרון צילמתי שוב את מורן, בבית הספר גליץ ורצינו לצלם אותה על כורסא בתוך מסדרון צר מאוד. רציתי שהאור ייפגע רק בה ולא בקירות שמסביב ובשביל זה צריך מקור אור מרוכך אבל הרבה יותר נשלט, כזה שמפיק אור מדהים אבל שהולך רק לאן שאומרים לו.

וכך האפולו ידידנו הוותיק קפץ עצבני מהתיק. אחרי כמה תלונות על חוסר בתשומת לב ושאר התקפיי קינאה הוא הסכים להפיק את התמונות הבאות:

או את זאת:

התמונות צולמו שאלכסיי, תלמיד בקורס מתקדם בבית ספר, מחזיק את האפולו מצד שמאל ומעל מורן ונתן סבן, מדריך צילום בבית הספר מחזיק רפלקטור לימינה. חלק מהאור בכל זאת פגע בקירות אבל כל כך מעט ממנו ככה שהיה מאוד קל ומהיר לשבט את כתמי האור הסוררים עם פיקסלים שחורים.

בשביל להמחיש לכם כמה צפוץ הסטאפ הזה שימו לב לתמונה הבאה:


אני בהחלט מתכוון להוסיף את הסופטלייטר לתיק הגיטרה שלי שכן למרות שהוא גדול למדי הוא מתקפל לגודל קטן וכאמור יכול לחסוך 2 מטריות שכן הוא מוצר מודולרי שכזה. וכך בתוספת של האפולו בתיק שלכם אתם מקבלים בעצם ארסנל שלם של מרככי אור שלכל אחד מהם תכונות אחרות שטובות למצבים שונים כמו שהתמונות בפוסט הזה ממחישות לדעתי.

פרטים נוספים על הסופטלייטר ומחירים זמינים בעמוד הזה של מעבדות ארליך שמגיעה להם מילה טובה על ייבוא מבריק וחיוני עד מאוד לצלם בארץ הקודש.

23 תגובות על "סופטלייטר: 3 מרככי אור במוצר אחד"

רון טולדו אמר/ה...

היי תומר,

תודה על הפוסט הנל והרבים האחרים שאתה מעלה שמלמדים לפחות אותי מאוד, לאחרונה ניסיתי לצלם ידידה שלי בעלת עוד פנים חלק מאוד.
לאחר הצילום ראיתי נקבוביות וחספוס מאוד לא נעים על העור המואר...
איך מנקים את זה בלי לפגוע בטקסטורה?
כמובן שאני לא מתכוון להפוך אותה לבובה אבל עדיין להמנע עד כמה שאפשר מהחספוס...

תודה!!

רון

תומר יעקבסון אמר/ה...

@רון - אני לא מומחה החלקות אבל השיטה שאני משתמש בה היא לפתח 2 קבצי RAW שאחד מהם מפותח עם ערכים נמוכים בסליידר של clarity ואז בפוטושופ אני פותח את 2 התמונות באותו מסמך ב2 שכבות שונות שהשכבה עם הclarity עליונה אני מחזיר את העיניים, שפתיים ושיער בשימוש במסיכות. בתמונה הראשונה כאן בפוסט לא עיבדתי את הפנים של מורן בכלל ובתמונה השנייה שלה עשיתי את מה שתיארתי לך כאן. עוד על מסכות אתה יכול לקרוא כאן: http://thetomer.blogspot.com/2009/04/blog-post_06.html

רון טולדו אמר/ה...

תודה רבה... אני בהחלט אנסה

אופיר אמר/ה...

וואו!!!
אני ממש לא מצליח את אפקט ה-LOW KEY.
איך יוצא לך רקע כזה שחור משחור?
כיבית את כל האורות? שמת רקע שחור?

שרון אמר/ה...

אתה דואג שהדמות תהיה מספיק רחוקה מהרקע או לחליפין שם איזשהו חוסם (קאפה שחורה למשל) שמפריע לאור להגיע לרקע

Unknown אמר/ה...

האופיר ההוא זה לא אני :)

אחלה של דבר זה נראה, זה שהמוט יוצא החוצה זה הגשמת שאיפה שהיתה לי מאז שהתחלתי להשתמש בזה וזה נראה לי נחוץ לאללה.
מגניב.

זיו אמר/ה...

תודה רבה!

ללא המוט - מה מחזיק את המטריה?

שני מחזיקי המטריה שיש לי לא מאפשרים לפלשים שלי (SB900 ואפילו לSB600 הקטן יותר) להיות בדיוק מול מרכז המטריה. איך מתמודדים עם זה? האם הספוטלייטר יתמודד עם זה? החור בדיוק במרכזו.

תודה!
(מחר אני מתחיל אצלך קורס - מחכה בקוצר רוח (-: )

ניסן לב-רן אמר/ה...

תומר כתמיד - בול!
ההסבר שלך אודות הסופטלייטר משכנע ללא ספק, התמונות מוחצות למוות כל מי שעדיין מתלבט...
אני שרכשתי בינתיים כמעט כל אביזר ריכוך תאורה שלא זז, כבר לא מוצא מקום לאחסן ציוד נוסף לצד כל הסופטבוקסס למיניהם אבל זה בודאי יהיה הפריט בראש רשימת הרכש הבאה שלי... אגב גם המחיר נראה לי די בסדר ובהתחשב בעובדה שאני ממש לא אוהב לדחות סיפוקים ולכן לא מרבה בהזמנות מחו"ל, נראה לי כי זו רכישה לגמרי סבירה.
תודה שוב על הבלוג המלמד ומחכים.

איתמר אמר/ה...

האם ניתן לחבר לסופטלייטר גם פלאשים קטנים?
או רק פלאשים של סטודיו

אלון אמר/ה...

הי תומר
מה ההבדל בתאורה המתקבלת מהסופטליטטר למטריית סופטבוקס? (בזמנו היה לך פוסט עליה).
וגם, אם אפשר לשאול, כמה סטופים אתה מאבד ב: (בהשוואה לפלאש חשוף כמובן)
1. סופטליטר
2. סופט בוקס
3. אופולו
4. מטרייה מפזרת לבנה (צילום דרך)

תודה,
אלון.

רבקה אריאל-נרקיס אמר/ה...

גם אני נוטה להסתבך עם ריטושים בסיסיים.
מה זה בדיוק clarity? סליידר ספציפי בתוכנת עריכת הרואו של ניקון? ב-DPP של קנון אין את המילה הזו.

מערכת האתר אמר/ה...

האם ניתן להשתמש במטריה עם פלאשים ניידים סטייל sb900 או שהיא לפלאשים של סטודיו.

תומר יעקבסון אמר/ה...

@אופיר (לא האייב..)הרקע השחור הוא תוצאה של אור ממוקד שיוצא מהאפולו ופוגע רק בכורסא \ מורן. לא צריך רקע בשביל זה אלא לצלם בחשיפה שלא מכניסה אור סביבתי לפריים ולשמור שלא תהיה זליגת אור מהאפולו.

@זיו - לא הבנתי למה המחזיקי מטריה שלך לא מאפשרים לפלאש להיות במרכז.. אולי תסביר לי את זה מחר בקורס :-)

@איתמר - כמובן! כל התמונות בפוסט צולמו עם SB-28 שהוא ללא ספק קטן עד קטן מאוד

@אלון - ההבדל הוא בעיקר ברכות של האור שמתקבלת כתוצאה מהגודל של הסופטלייטר. ככל שמקור האור יותר גדול הוא יותר רך ואני לא מכיר מטריית סופטבוקס בגודל הזה. בנוסף היכולת להוריד את המוט המרכזי (לאחר הפתיחה של הסופטלייטר) מאפשרת לקרב אותו למצולם ובכל לרכך את האור עוד יותר...נקודה אחרונה היא העובדה שהוא 3 מוצרים ולא אחד.

@רבקה - clarity זה סליידר במודול הפיתוח של לייטרום. תעשי חיפוש בבלוג על לייטרום לקרוא עוד אם בא לך

@מערכת האתר - כאמור - פלאשים קטנים בנחלט מתקבלים יפה במוצר הזה. כנראה שלא הייתי ממליץ עליו אם זה היה אחרת:-)

Unknown אמר/ה...

בהחלט מרשים, כרגיל.
למרות שבמקרה הזה, מההיכרות הבסיסית שלי עם מורן - לא חוכמה :)

אור אמר/ה...

השאלה שלי היא, האם אפשר להשתמש בספוטלייטר כמו האפולו, על התקן של מטרייה ? או שמא צריך ספידרינג שגם כן עולה עוד מאה- מאה חמישים שקל ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

@אור - אכן כן - כל מה שאתה צריך זה מתאם מטרייה. בלי שום דבר נוסף. מה שכן המתאם מטרייה צריך להיות חזק שכן הדבר הזה שוקל די הרבה

רבקה אריאל-נרקיס אמר/ה...

בעקבות הפוסט הזה הזמנתי את הסופטלייטר וכבר קיבלתי אותו. :)
אבל יש לי שאלה:
גם אצלך החלק של המטריה הגיע מקופל כשבתוכו יש את העיגול המוזהב? כתוב מאחורי העיגול המוזהב והעיגול הכסוף שצריך להוציא אותם לפני הקיפול של המטריה, אבל אצלי זה הגיע כשהמוזהב בפנים וכרגע הוא מקומט כמו תינוק שיצא הרגע מבטן אמו...
ועוד שאלה: מה המשמעות של הגודל הקטן יחסית של העיגולים הנ"ל? זה בגודל הזה כי זה גודל אלומת הפלאש? מה בכלל השימוש של העיגולים האלה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

@ רבקה = קודם כל תתחדשי - אני מצלם איתו הרבה לאחרונה ואני כל פעם מרוצה מחדש. העיגולים הללו אמורים לחזק את האור שיוצא מהחלק של המטרייה אבל אני חייב להודות שעד עכשיו לא השתמשתי בהם. זה לא נראה כל כך נוח לשים אותם שם והוא עושה עבודה טובה בלעדיו לדעתי


ברכות - תומר

Unknown אמר/ה...

היי תומר,
רציתי לשאול גם על הפלאש..מאיפה אתה ממליץ לקנות ואיזה?
אשמח לקבל קישור.

יום טוב.

Gal Segev אמר/ה...

היי תומר,

במסגרת חיפושי ניתקלתי במטרייה/מרכך הבאה:
http://www.phoshot-online.com/100cm-39inch-umbrella-soft-p-92.html?osCsid=m799gn8tsg4gu7f429f3lpnen6

היא נראית די דומה לדגם שהצגת רק שניתן להשיג אותה בהרבה פחות כסף ב-ebay (בערך 150 ש"ח כולל משלוח).
אמנם קצת יותר קטנה אבל בהפרש הזה אפשר לקנות 2.5.

רציתי לשאול לדעתך, מכיר את המוצר או את החברה המייצרת?

תודה רבה,
גל

תומר יעקבסון אמר/ה...

גל - הקישור שקישרת רק דומה לסופטלייטר. מדובר במטריית סופטבוקס סטדנדרטית שכתבתי עליה בפירוט כאן: http://www.thetomer.blogspot.com/2009/05/blog-post_19.html זה מוצר נחמד אבל הוא ממש לא מציע מהסופטלייטר מציע. אם תקרא שוב עליו תראה שמדובר ב3 מוצרים שונים עם יכולת פירוק של שמוט המרכזי שנבנה בחומרים יותר איכותיים. המחיר שלו בהתאם ואתה צריך לעשות לעצמך אץ החישובים הכלכליים. גם אפ מטריית סופטבוקס תוכל להגיע לתוצאות מרשימות. בכל מקרה בהצלחה = תומר

אנונימי אמר/ה...

http://cgi.ebay.com/Umbrella-Softbox-Soft-Brolly-Box-Reflector-Studio-43-/330428659070?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cef15357e

לאלו שמחפשי מטריית סופט בוקס גדולה וזולה

אנונימי אמר/ה...

אז תומר, מתי בעצם אנחנו משתמשים באפולו ומתי בסופטלייטר ולמה?

הוסף רשומת תגובה