להוציא את הזהב מהקש

פורסם ב: יום שישי, 15 בינואר 2010

היה לכם יום צילומים מושלם. במשך 4 שעות צילמתם דוגמנית ביער קטן ברמת גן והיה לכם לכאורה הכל:עננים בכל השמיים שריככו בשבילכם את האור, לוקישן טוב ורגוע, מצלמה חדשה שקניתם שעה לפני הצילום, דוגמנית שאם תהיה לה טיפת מזל תככב על מאות שערי מגזינים בעולם, תיק של גיטרה אקוסטית שהתכולה שלו מאפשרת לכם להאיר אותה איך שרק בא לכם ומקס מצלם בדרכים אחד שמשתפר מצילום לצילום.

צילמתם 800 תמונות בRAW ושחזרתם הביתה העבודה שלכם רק התחילה.

עבודת מיון ועריכה מסודרת לאחר יום צילומים היא מרכיב שחשוב לא פחות מהצילום עצמו ואיכותו תקבע לבסוף את התוצאה הסופית שלכם.

התהליך שאני אתאר כאן התפתח אצלי עם הזמן והוא כמובן בגדר המלצה בלבד....

המיון הראשוני

בגדול יש לכם רק תמונה אחת שהיא טובה באמת. לפחות אצלי זה תמיד ככה. תמונה אחת שהכל מתחבר לה ביחד ואתם יכולים לשבת ולהסתכל עליה שעות על גבי שעות אם מישהי\מישהו לא היו עוצרים אתכם באיום שתישארו בקרוב לבד כבר בחורף הזה...כל הטריק הוא בעצם למצוא את התמונה הזאת מכל שאר 799 התמונות שצילמתם ולעשות את זה יחסית מהר ויעיל.

חשוב לדעתי להתחיל את תהליך החיפוש הזה מיד אחרי הצילומים שהכל עדיין טרי והאנדרנלין עדיין זורם בדם. אני לא מכיר תוכנה שעוזרת לכם בתהליך המיון בצורה יעילה כל כך כמו לייטרום. לתוכנה יש מודול שנקרא Library שמכיל המון כלי דירוג וסינון שהופכים את כל העסק לקל ואינטואיטיבי. השלבים שאני מסנן את התמונות הם כאלו:
  • אני מייבא את כל התמונות מכרטיסי הזיכרון ללייטרום שבתהליך היבוא אני נותן לכל התמונות מילות מפתח כדי לארכב אותן במאגר התמונות שלי, בתהליך הייבוא עצמו אני גם ממיר את קבצי הNEF של ניקון לפורמט DNG שהוא פורמט RAW בקוד פתוח וגם מבקש מלייטרום להחיל את פרופיל הצבעים של המצלמה שלי (Adobe standard) על הקבצים במקום להשתמש בפרופיל (הגרוע) של ACR
  • אני מתחיל לעבור תמונה תמונה עם המקשים של המקלדת (חצים ימינה ושמאלה) שאני מתעכב על פרמטרים כמו: קומפוזיציה, תאורה, עד כמה התמונה מתאימה למטרת הצילום \ הלקוח, כמה עבודת פוטושופ נדרשת אם בכלל, עד כמה צריך ליישר את התמונה אם הייתי שוב עקום וכמובן עד כמה התמונה בפוקוס. כל תמונה שהיא סבבה בפרמטרים האלו אני שומר ואת אלו שאני יותר אוהב אני מסמן בדגל (לחיצה על P במקלדת) תמונות שמפילות אותי מהכיסא אני מסמן ב5 כוכבים (לחיצה על הספרה 5 במקלדת) ואלו שנופלות באחד הפרמטרים אני מסמן כתמונות מיועדות למחיקה (לחיצה על X במקלדת).
  • אני מוחק את כל התמונות שסימנתי בX על ידי הפילטר של לייטרום ומתחיל להתרכז בתמונות חמישה כוכבים.

שלב העיבוד

95 אחוז משלב העיבוד נעשה גם הוא עם לייטרום. אני מתחיל "לפתח" את כל תמונות החמישה כוכבים במודול Develop הנוח והמהיר. לא צריך כמובן לעבור תמונה תמונה אלא לפתח תמונה אחת מכל סטאפ ולהחיל את נתוני הפיתוח הללו על שאר התמונות. תמונה שמצריכה עבודה של יותר מ5-10 דקות מבחינתי כנראה לא מספיק טובה ולכן התהליך הזה הוא די מהיר בדרך כלל.

עכשיו אני חוזר למודול הספרייה ומסתכל שוב על התמונות לאחר הפיתוח. אני מחפש בעיקר פגמים שלא שמתי לב אליהם כמו אלמנטים מסיחים ברקע או פגמים טכניים אחרים שייקח שעות לתקן. אני מסיר את חמשת הכוכבים מחלק מהתמנות ונשאר בדרך כלל עם 10-20 תמונות שעברו סינון ועיבוד. כל התהליך הזה לוקח בין שעה לשעתיים. אני מייצא את התמונות לJPEG וממשיך לשלב הבא.

קצת פוטושופ

בכל תמונה יש פגמים...הסטוגרמה לא מושלמת, דברים שצריך קצת לחתוך או להעלים או לייפות. השלב הזה הוא הכי מהיר אצלי כי מראש בחרתי תמונות שלא צריכות הרבה פוטושופ כזכור לכם...אני בדרך כלל בודק את ה levels עושה CLONE לדברים שמציקים לי ומשתדל לא לבזבז יותר מחמש דקות על כל תמונה.

שלב הדיעה הנוספת

אתם צריכים להבין שאתם לא אובייקטיבים. בשעתיים הללו אתם התאהבתם בתמונות שלכם וכמו בכל התאהבות לא שמתם לב לפגמים שאנשים לא מאוהבים שמים לב אליהם ישר. אתם חייבים שמישהו אחר, אובייקטיבי לגמרי, שאתם סומכים על הכנות שלו ועל הטעם שלו שייתן גם הוא את דעתו. המישהו הזה צריך להיות אדם ביקורתי שלא מפחד להגיד לכם את כל האמת גם שלא ממש נעים לשמוע אותה ובדרך כלל התחתנתם עם מישהו כזה. אם לא התחתנתם או שיותר מידי פעמים חרגתם משעתיים של תהליך הסינון והוא נמשך 9 שעות ובגלל זה עזבו אתכם כמובטח, תמצאו חבר טלפוני שיש לו זמן פנוי. תשלחו לו את התמונות ותקשיבו למה שהוא אומר.

שלב ההחלטה

יש מקרים ששלב ההחלטה בהם הוא קל מאוד כי צילמתם משהו מיוחד ודי ברור לכם מהי התמונה הטובה מכולן ויש מקרים שאין לכם כזה מזל. תעזבו את המחשב ותעשו משהו אחר. תצאו לטיול עם הכלב או תראו מה קרה בעולם בזמן שסיננתם ומיינתם ותחזרו להסתכל על מה שצילמתם. בסופו של דבר אתם צריכים להחליט. לעולם אין זמן וכח להסתכל על עשרים תמונות שלכם ואתם צריכים לבחור משהו כמו 3. אם עדיין קשה לכם תקטינו את התמונות לגודל קטן מאוד (150 פיקסלים) ותסתכלו עליהם שוב בגודל כזה. תמונות טובות מאוד ייקפצו החוצה בכל גודל.

עכשיו כל מה שנשאר לכם לעשות זה לא לשכוח לגבות את כל העבודה הקשה שלכם. כידוע ההרד דיסק שלכם הוא אורח לרגע במחשב שלכם וכדאי לכם מאוד לגבות את הכל כמה שיותר טוב ובטוח. לאחרונה התחלתי לסנכרן בין ההרד דיסק במחשב להרד דיסק חיצוני בעזרת התוכנה המצויינת הזאת שבעד 80 שקלים תתן לכם הרבה שקט שהכל מסונכרן ובטוח.

לפני שאני אעזוב אתכם עם 2-3 תמונות ששרדו את שלב המיון הסינון והדיעה הנוספת אני אגיד לעצמי מזל טוב על הD90 החדשה שלי. החודש צפויים לי 2 עבודות מאוד חשובות שאני חייב מצלמה נוספת לגיבוי בשביל לבצע אותם וכמו כן דרישות הלקוח הם קבצים גדולים מאוד שהD70 לא חולמת לייצר עדיין.

האחרונה עדיין איתי בתיק למקרה שאני אתגעגע או שאצטרך לסנכרן מצלמה במהירות סינכרון גבוהה כמו 1/500 עם פלאש. בינתיים המעבר לD90 נראה די טבעי ואני מאוד מרוצה ממנה. אני מבטיח לעדכן אותכם בקרוב בקשר לפרוייקטים הנ"ל ומפציר בכם לעשות חיים בסופ"ש הזה ולהשאר טובים.

תודה כמובן למקס המצלם בדרכים שהיה שותף מלא ומעולה לצילומים הללו (כהרגלו) ולמרי מלניקובה - גם אני וגם מקס מקווים שתזכרי אותנו גם אחרי שתהיה דוגמנית מפורסמת עשירה ויפה עד מאוד (לחצו להגדלה על התמונות לחוויה במלואה):


21 תגובות על "להוציא את הזהב מהקש"

אנונימי אמר/ה...

800 תמונות בשביל מה?

ben =) אמר/ה...

קודם כל אני שמח על העידכונים האחרונים שלך שקשורים יותר לפאשן מאשר טבע נוף וכו וכו....
מזל טוב על המצלמה ולגבי מה שאמרת על לבחור את התמונות ישר אחרי יום הצילום אני לא ממש ממליץ כי אחרי שהשקעת צילמת החלפת בטריות מקמת פלאשים ושאר ירקות כל תמונה נראת לך טובה וקצת "כואב הלב" למחוק את העבודה הקשה .....
בכל מקרה כל אחד שיעשה מה שטוב לו ....;)

תומר יעקבסון אמר/ה...

@Ben = טבע ונוף? אתה בטוח שקראת על זה כאן? :-) לא זכור לי פוסט על אלו בחודשים האחרונים.. בכל מקרה שמח שנהנת מהפוסט הזה..

שלך - תומר

EurO אמר/ה...

תומר, תתחדש :)

רוני אמר/ה...

תומר, אתה תמיד קולע בנושאים שאתה מחליט להעלות לבלוג. גם אני מעדיף את הלייטרום ליבוא התמונות ולרוב העיבודים הראשוניים, ולמדתי כאן טיפ אחד או שניים.
בקיצור - שוב, תודה!

ניסן לב-רן אמר/ה...

שתתחדש ותבלה את המצלמה הזו כמו את קודמותיה והעיקר שלא תחדל לשתף אותנו בחוויותיך ומכשרונך.

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,

לא ברור לי איך תוך שעתיים אתה עובר על כל התמונות וגם מבצע עיבוד.
נניח לכל תמונה אתה מקדיש לעיון קצר 15 שניות, אזי 200 דקות= מעל 3 שעות!!! אגב מתוך 15 שניות הנ"ל, 5-2 שניות זה בשביל שה LR יעלה את התמונה כראוי. (אגב במודל הסיפריה לא רואים כראוי את התמונה, מודל הספריה מעלה "תקציר" של התמונה המקורית בRAW כלומר חייבים לבחון את התמונה במודל הפיתוח).

נושא נוסף, אישית אני לא מציע לך לעבוד עם קטלוג אחד עבור כל הפרויקטים שלך. לדעתי עדיף עבור כל פרויקט לפתוח קטלוג LR חדש.
הסיבות:
א. ה LR מאוד לא סלחני במידה שהתיקיות עם התמונות עברו מקום.(לדג' למחשב אחר).
ב. חוסר גמישות בגיבוי כונן קשיח מלא.
כלומר כל גיבוי (על DVD) אתה חייב לגבות מחדש את כל הספריה שלך.

בהצלחה :)

גלעד חכלילי אמר/ה...

תומר שלום, תתחדש על הD 90 אני מבסוט ממנה עד הגג, ובנושא תוכנת עיבוד וכד, מה דעתך על ACDSEE PRO 3 שלטעמי יותר "סקסית" מלייטרום, יותר קלה וממזרית, כל כלי הפיתוח פתוחים וזמינים ביחד, ד.א. עם איזה עדשה צילמת את הדוגמנית הזו? אשמח להתעדכן במייל שלי ghcamera@gmail.com' תודה גלעד

סביח מכונף אמר/ה...

תענוג לבקר. תודה.

Unknown אמר/ה...

אהלן תומר!
כרגיל אני יושב שעות על גהבי שעות וצופה בתמונות שלך ךשוט אין מילים
אני לא מגיב הרבה אבל כשאני כן מגיב אני תמיד מודה ואודה גם עכשיו על כל מה שאתה מלמד כי אני אישית לומד ממך הרבה ורק בזכותך יש לי הרבה השראה הטיפים שלך פשוט מעולים ברגע שיהיו לי הזמן והכסף אני ישר אקפוץ לבית ספר לאיזה קורס ממך=]
יש לי איזה שאלונת שאולי אתה תוכל לעזור לי
לפני כמה זמן אני רכשתי פלאש שאתה המלצתה אליו אישים ואני נורא נהנתי מימנו!אני מדבל על הויוטאר ה''אגדי''
נהנתי מימנו עד שקרתה לי תאונה קטנה וניסדק החלק התחתון של הפלאש שמחבר אותו למצלמה בעצם
היתיעצתי ב D-SPOT ועם אני לא טועה אפילו זה היתה אתה זה ששלח לי קישור לאיביי לחלק בניפרד מברז קניתי אותו אך אני נורא מסתבך בלחבר אותו
אולי אתה תוכל לעזור לי או להפנות אותי למקום בו יעזרו לי...
תודה לך מראש
ארתור =]

אופיר אמר/ה...

תומר תמונות מדהימות!!!!
בתור סטרוביסט מתחיל הייתי מאוד מאוד שמח אם היית מוסיף בכתבות שאתה מצלם מה הSETUP תאורה שבו השתמשת באותו לוקיישן.
אני עדיין בשלבי איסוף ציוד לתאורה ומתלבט במה להשקיע יותר.... ואיך להשתמש בלוקיישן...

תודה!! :)
ושוב , תמונות מאלפות!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לכם ותודה...
@ארתור - תודה על הפידבק :-) מצטער אבל אני לא יודע מי יכול להחליף אותו בשבילך...תנסה חשמלאי או מעבדת תיקוןכלשהי שיכולה לעשות את החחלפה
@אנונימי -תודה על העצות:-) קטלוג לכל יום צילומים לא נשמע לי כל כך חעיל בעיקר מבחינת חיפוש במאגר של כל התמונות אלא אם כן אתה מכיר דרך לחפש תמונה בין כמה קטלוגים ביחד...אם כן אשמח לשמוע איך עושים את זה..

תומר יעקבסון אמר/ה...

@גלעד - לא מכיר את הacdsee אישית.. התמונה הראשונה והאחרונה צולמה עם 50מ"מ 1.8 והדיוקן צולם עם 85מ"מ

@אופיר - אני מנסה להוסיף תמונות סטאפ לרב הכתבות..אני אוסיף גם לזאת בקרוב...בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

@תומר-מאנונימי,

הדרך הכי טובה לנהל את כל מאגר התמונות על המחשב היא מ PICASA
התוכנה הזו מזהה לבד כל שינוי בתיקיות תומכת ב RAW וכבונוס ישנו זיהוי פנים אוטומטי שעובד טוב, לעיבוד אני גם משתמש ב LR.
אגב, מדוע יש לך צורך ב PS?
לדעתי עבור סוג העיבוד שלך LR מספק תשובות מספיק טובות כולל מסיכות אוטומטיות, מדובר בחיסכון זמן משמעותי מאוד...!

בהצלחה :)

הלן אמר/ה...

הי תומר!
תתחדש על המצלמה.
גם לי יש אותה והיא פשוט מותק של דבר!!!

לגבי הפלאשים ופיזור האור.
לי יש רק מטריה ופלאש של sunpack , מה שהמלצת לי אז אצל פוטופריק כשפגשתי אותך במקרה. (: היה מפגש כיפי!
עם הציוד הזה אני לא ממש מצליחה להפיק תוצאות. או שתמונה יוצאת שרופה עם צלליות חדות (אין פיזור אור) או שהכל יוצא כהה מדי ותמיד מתחרבש הפוקוס - בדרך כלל על העף ולא על העיניים.
או שאני לא יודעת להפעיל את הציוד כמו שצריך, או שהוא באמת לא מספיק טוב. עם מה צילמת במקראה הזה? ולגבי הפוקוס - 5.6 מספיק טוב לעומק שדה? אני לא רוצה לעלות יותר מזה כי גם ככה מהירות סנכרון היא 150-200. בקיצור, אני אשמח לקבל תשובה. הלן

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי הלן מה שלומך?
במקרה הזה השתמשנו בסופטבוקס אפולו אחד ורפלקטור גדול. את בהחלט יכולה לרכך את האור היטב עם מטרייה אחת והרבה תמונות שלי צולמו עם מטרייה אחת...את יכולה לקרוא על ההבדלים בין סופטבוקס למטרייה כאן: http://www.thetomer.blogspot.com/2009/05/blog-post_19.html

לגבי ה5.6 - את יכולה לצמצם את הצמצם (למשל אלו צולמו בחלקן ב F8) רק שאת עושה את זה את צריכה פשוט להגביר את העוצמה של הפלאש.

מקווה שזה עוזר - שלך - תומר

דרך אגב - אין למרכך האור שום השפעה על הפוקוס של המצלמה

Unknown אמר/ה...

תומר,

מברוק על המצלמה. אני גר בוייטנאם ורכשתי אחת כזו לפני כשבועיים. עכשיו אני לומד לצלם...מנסה לקרוא הרבה וללמוד. היה לי מדהים לקרוא כמה עבודה יש לעשות עבור תמונה אחת (או שלוש)....אני רץ לספר לאישתי...שרוצה כל תמונה פצצה.
היה מאלף.

תודה.

RK

אנונימי אמר/ה...

שלום תומר,
תוכל אולי לכתוב מתישהו פוסט הסבר על איך לעשות חותמת מים כמו שלך על התמונות בצורה מהירה ויעילה?
זה ענין קטן אבל יכול לעזור מאוד.
תודה!

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - אני לא עושה את זה באופן אוטומטי - אני כותב כל חתימה בנפרד בFaststone - בלייטרום 3 יש אפשרות קלה להוסיף חתימה אטוטמטית באופן פשוט מאוד דרך אגב

אנונימי אמר/ה...

שלום תומר!

רק לאחרונה נחשפתי לבלוג המעולה שלך ואני נהנה ממנו, ולומד ממנו הרבה כי אני צלם חובב מתחיל.

שאלה בקשר לכתבה זו - אתה כותב לגבי שלב העיבוד: "לא צריך כמובן לעבור תמונה תמונה אלא לפתח תמונה אחת מכל סטאפ ולהחיל את נתוני הפיתוח הללו על שאר התמונות". יכול להיות שלא הבנתי את המושג אבל מה זה סטאפ? והאם אתה בעצם מתכוון שאתה לוקח תמונה אחת מכל מה שסימנת ב- 5 כוכבים, עושה לה עיצוב (משחק עם הפרמטרים ב- DEVELOP) ואז מעתיק את אותו העיצוב על שאר תמונות 5 הכוכבים? אם זו הכוונה, אז מה הטעם בכך, הרי כל תמונה זקוקה לעיצוב אישי אחר?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - זה נכון שכל תמונה צריכה את הפרמטרים שלה אבל תתיחס ליכולת הזאת כדי להשוות דברים בסיסיים בין כמה תמונות ואז לעבור תמונה תמונה ולתקן ספיציפית. זאת שיטה מאוד יעילה שחוסכת המון זמן

הוסף רשומת תגובה