פרופיל הצבעים החדש של Adobe

פורסם ב: יום חמישי, 6 באוגוסט 2009

חלק גדול ממכם קרא את ההמלצה שלי להשתמש בלייטרום כשאתם רוצים לפתח קבצי RAW להדפסה או לאינטרנט.

ההמלצה הזאת עדיין בתוקף והיא רק קיבלה חיזוק בדמות של הפרופילים החדשים שהחברים הטובים מADOBE שיחררו לאחרונה.

קצת רקע: ADOBE מציעה פלאג אין שנקרא (ACR (Adobe Camera Raw שכל מטרת קיומו היא לאפשר העברה מדוייקת של קבצי RAW לתוכנות כמו LightRoom או PhotoShop. דרך הפלאג אין הזה אפשר לעשות שינויים מדוייקים מאוד בתמונה כמו חידוד, הבהרה, שינוי איזון לבן (WB) וכו' ובכך ולהתאים בעצם את מאפייני התמונה לטעם האישי של כל צלם.

הבעיה היחידה שהייתה עם הפלאג אין הזה הייתה בהתאמת צבעים. כלומר אתם ראיתם צבע מסויים במסך המצלמה שנראה בדרך כלל טוב אבל כשהעברתם את קובץ הRAW שלכם למחשב בעזרת ACR הצבעים לא נראו כל כך טוב (בייחוד האדומים, הכתומים והצהובים) ואז הייתם צריכים לשחק שעות עם כל מיני סליידרים בשביל להחזיר את הצבעים למקור. זה היה תהליך מתיש מתסכל ולא תמיד מוצלח. אני שמח שהוא נחלת העבר:

לפני חודש בערך, בעקבות תלונות הציבור, Adobe שיחררה לעולם פרופילים של צבעים שמתאימים את הצבעים של הACR לכל מצלמה ספיציפית. מה זה אומר? אתם מורידים קובץ ומתקינים אותו על המחשב שלכם. הוא מוצא לבד את הACR ומוסיף לו פרופילים של צבעים שמותאמים לכל המצלמות הנפוצות כיום. ואז כשאני פותח את הקובץ בלייטרום (או בפוטושופ..) הACR קורא את נתוני הקובץ, מבין שאני, לדוגמא, צילמתי את התמונה בניקון D70 ומציע לי את פרופילי הצבעים המותאמים לניקון D70 (ראו תמונה משמאל). אתם יכולים ליצור גם PreSet שתפעיל את הפרופיל אוטומטית שאתם מייבאים את הקובץ ללייטרום.

האמת זה עובד פיצוץ. זה גם מאוד הגיוני אם אתם חושבים על זה. כל מצלמה והצבעים שלה. כל חברה (קאנון, ניקון) והצבעים שלה.

תסתכלו על התמונה של העגבניה למעלה. מצד ימין אתם רואים איך העגבניה נראית בגרסא הסטדנרטית של ACR. תראו כמה היא ירקרקה - צהבהבה... ועכשיו תראו את הפרופיל החדש מצד שמאל. זה חשוב בעיקר שאתם מצלמים אנשים כי הצבעים "הבעיתיים" היו צבעי עור אנושי:


זאת תמונה של ענת תלפז שצולמה בזמן סיור מעשי בשטח במסגרת קורס לתאורה מעשית בבית ספר.

מצד ימין אלו הצבעים המתקבלים מהACR המקורי ומצד שמאל זה הפרופיל שמותאם למצלמה שלי. תלחצו להגדלה בשביל לראות את ההבדל יותר טוב. אין ספק שהצבעים מצד שמאל נראים יותר טבעיים וחמים ויותר דומים לצבעים שראיתי על מסך המצלמה בזמן הצילום.
אני חייב להגיד שמאז שהתחלתי להשתמש בפרופילים הללו אני פחות זמן מול המחשב מנסה להתאים צבעים ויותר זמן מול המחשב עושה דברים אחרים :-)

אז אני באמת ממליץ לכם להוריד את הפרופילים הללו בחינם (דרושה הרשמה מהירה) ותתחילו להתשמש בהם כי זה פשוט עובד ועד הפעם הבאה תהיו טובים.

שימו לב - הפרופילים עובדים רק עם גרסת ACR4.5 וצפונה ועם לייטרום 2 ומעלה. וכמו כן הם עובדים \ משפיעים רק על קבצי RAW

22 תגובות על "פרופיל הצבעים החדש של Adobe"

רועי אביטל אמר/ה...

תומר,
באמת שהשאיפה שלך למצויינות ניכרת בצילום שלך.

אני לא מבין לאן היא נעלמת בהתעסקות עם קבצי ה- RAW שלך.
ACR הוא משהו שכל תוכנה חינמית מבוססת DCRAW עושה לו בי"ס בכל הקשור לאיכות תמונה (הסרת רעש ואינטרפולציה).

הרבה מהתוכנות החינמיות האלה גם תומכות בייבוא קבצי ICC למצלמה. מה שאומר שתקבל קירוב עוד יותר טוב לצבעים של ניקון (מבלי לסבך, אדובי נותנת 3 מימדים למטריצת הצבע, כדי להתקרב ליצרן צריך יותר).

אני מבין אותך בכל הקשור לניהול ארכיון ב- Lightroom, אבל לגבי השאר?

נסה פעם את Capture One ואת DXO Optics. תבין כמה ACR נמצא באפלה...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי רועי ותודה על המידע - אתה בטוח שהתוכנות הללו חינמיות? הסתכלתי באתרים שלהן והן עולות די הרבה.. אנא תבהיר את הנקודה

שלך - תומר

רועי אביטל אמר/ה...

ראיתי שאתה משתמש בלייטרום, שהיא לא חינם גם כן.

טענתי שיש תוכנות עם איכויות טובות מ- ACR והן אפילו חינמיות (ראה RAWTherapee).

אבל ה- 2 הכי טובות מנסיוני הן DXO ו- Capture One (למשתמשי ניקון הייתי מוסיף את NX2, מה שמתאים לך גם כן).

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי רועי שוב תודה על המידע ועל האלטרנטיבות. שיחקתי קמת עם capture one ולא ראיתי הבדלים משמעותיים באיכות (יכול להיות שצריך לבדוק את זה יותר לעומק) אבל בהחלט ראיתי הבדלים בנוחות השימוש ובממשק שלדעתי נחות מלייטרום. יכול להיות שלא ניסית לעבוד עם לייטרום 2 עם הפרופילים החדשים שציינתי כאן? בכל מקרה תמשיך לעדכן אותנו בדעתך :-)

שלך - תומר

רועי אביטל אמר/ה...

אני משתמש ב- ACR האחרון. מה שאומר איכות תמונה זהה ל- LightRoom.

אני לא מצלם כמות גדולה של קבצים ולכן יש לי שיטות משלי לניהול ארכיון:
http://d-spot.co.il/?p=1347

ACR פשוט בעל יכולת ניקוי רעשים מאוד מאוד מיושנת ו- Demosaicing מאוד מוגבל (אינטרפולציה רק ב- 2 מימדים).

צבעים הם עניין של כיוונון ותוכל למצוא ICC יותר מדוייקים משל Adobe.

נסה את RAWTherapee ואת DXO. במיוחד בתמונות עם טקסטורה ייחודית עם המון פרטים ואת DXO תוכל אפילו לאתגר ב- ISO גבוה ולראות איזה שיפור מקבלת ה- D70 שלך.

יאללה, שיגמרו המבחנים ואני בא לטייל איתך קצת ביפו...

Unknown אמר/ה...

יופי של פיסת אינפורמציה.
ואני מודה מודה לך על זה.

אנונימי אמר/ה...

המעניין הוא שהפרופילים המוצעים הנם גרסת ביתא ומועד עידכונם האחרון אוגוסט 2008... אין משהו חדיש יותר?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - העדכון האחרון הוא מיוני השנה.
הם שכחו לציין את זה שם.

כל הדגמים החדשים של המצלמות כלולות בפרופילים החדשים. תוריד (בחינם..) ותנסה!

בהצלחה - תומר

Unknown אמר/ה...

תודה עבור האינפורמציה
שאלה, כתבת: אתם יכולים ליצור גם PreSet שתפעיל את הפרופיל אוטומטית שאתם מייבאים את הקובץ ללייטרום.

איך עושים זאת?

תומר יעקבסון אמר/ה...

ניר - אתה מפתח תמונה אחת ומשנה בה רק את פרופיל הצבעים. אז אתה שומר את השינויים שעשית ב preset. שאתה מייבא קבצים חדשים יש לך חלון שנקרא develop preset. אתה בוחר את ה preset ששמרת וזהו

אתה יכול לקרוא את המאמר הקטן הזה:
http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/2.0/WS2A36C507-E076-4b14-AAC3-87852595D175.html

בהצלחה - תומר

Unknown אמר/ה...

תודה,
לא הסברתי את השאלה נכון,
הרי ישנם מס' פרופילי צבע (landscape, normal....) איך אני מגדיר לתוכנה מהו הפרופיל ה- default אותו היא תכיל על קובץ ה- RAW כבר בשלב היבוא?

רועי אמר/ה...

אני אישית משתמש וממליץ על adobe photoshop elements 7 כדי לתייג תמונות.
ניתן לתייג תמונות בצורה פשוטה ונוחה, והכול בצורה של drag n drop כולל מיקום על גבי מפה.
ניתן למשל להגדיר לתגית מסויימת מיקום וכשהתגית מוצמדת לתמונה, התמונה כבר תקבל את המיקום שמצוי בתגית.

ניתן כמובן לחלק לנושאים, לבנות אלבומים חכמים (למשל תמונות מהחצי שנה האחרונה), יש זיהוי פרצופים אוטומטי, מיקום אוטומטי על לוח שנה לפי EXIF ועוד ועוד ועוד

אני גם בסוף משתמש בפונקציה ש"צורבת" את כל המידע לתוך התמונה, כך שכשאני מעלה את התמונה לפליקר, כל התגים והמיקום כבר מופיעים ואין צורך להוסיף כלום.

מומלץ ביותר

מושיק ברין אמר/ה...

הי תומר..
תרומתי הצנועה למאמר בנושא פרופילי הצבע - עשיתי ניסיון "פיתוח של אתה תמונה בכמה תוכנות ובכמה פרופילים

http://picasaweb.google.com/brin.moshik/AfricaColors#

האיכות בפיקאסה "לא אופטימלית" אבל אפשר בהחלט לראות את השינוי בגווני הצבע
המקור RAW כמובן
LR= Literoom בפרופיליםפ השונים בהתאם
NX = Nikon NX בפרופילים השונים
ACR= ACR 4.4 בפרופילים השונים (שזה תכלס כמו ליטרום)
תכלס ההמסקנה שלי היא שלכל גוון וצבע (של האופייקט) יתאים פרופיל אחר
גם אין הכרעה חד משמעית שיש תוכנה שתוציא את הצבעים "טוב יותר". הכל לגופו של עניין
תהנו
מושיק ברין

תומר יעקבסון אמר/ה...

מושיק - מגניב! תודה על הקישור

לדעתי LR acr 4.4 נקרה הכי "גרוע" בכולן

shimon itzhak - documentary photographer אמר/ה...

הי תומר.
ראשית אתה עוזר המון ותודה.
שנית כשנכנסתי להוריד את הפרופילים יש שני אפשרויות. האחת פרופיל למצלמה, והשניה משהו בשם DNG מה אני צריך להוריד. אני מצלם בניקון ד700 ומשתמש בלייטרום שלוש ופוטושופ 5. מצפה לתשובתך
בברכת יום נעים שמעון

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שמעון
אם אתה משתמש בלייטרום 3 אז הפרופילים האלה אמורים להיות build in ןאין צורך להוריד אותם.

תלחץ על camera calibration ב develop ותראה לבד.

shimon itzhak - documentary photographer אמר/ה...

הי תומר היום חזרתי לתוכנה אחרי הרבה זמן וכמו שאמרת כל עשיתי ועדין לא ראיתי שום פרופיל שקרוי ניקון ד-700 וגם עשיתי את העידכן גירסה האחרון 3.4.1 מה עושים כי שם רק את הדברים הסטנדרטים

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שימעון
אתה לא תראה את השם של המצלמה. הפרופילים שאתה רואה בלייטרום 3 כבר מותאמים ספיציפית למצלמה שלך. תפתח קובץ שצולם במצלמה אחרת ותוכל לראות שהפרופילים תחת camera calibration השתנו

shimon itzhak - documentary photographer אמר/ה...

הי תומר
יש לי שם פרופילים שבעצם נמצאים במצלמה שלי כגון וויד, לאנסקייפ, פורטרט, ואפילו כמה פרופילים שהורדתי למצלמה כגון D2X מודל 1 ועד שלוש. עוד שאלה שלי היא האם קראתי נכון ויש אפשרות על ידי התקנת פרופילים לחקות פרופילים של מצלמות אחרות? אם כן האם הם צריכים לבוא בצורה של פריסטים. (מצטער על השימוש באותיות עברית בכוונה למילים באנגלית. אני בטוח שאתה מבין את הכוונה שלי)

shimon itzhak - documentary photographer אמר/ה...

ועוד שאלה תומר ידידי. האם יש לי אפשרות לבטל את הקובץ TIF שנוצר אצלי בתקייה בכול פעם שאני מייצא תמונה חדשה. הקבצים האלו שוקלים 69 מגה בייט. מה לעשות ידידי?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אם אתה רוצה להוסיף פרופילים נוספים אתה מחפש משהו בסגנון הזה:
 http://pskiss.com/
שהיא חברה ישראלית דרך אגב

תומר יעקבסון אמר/ה...

אתה פשוט צריך לייצא את הקובץ כ jjpeg ואתה בוחר באפשרות הזאת בחלון הייצוא
בהצלחה - תומר

הוסף רשומת תגובה