המדריך המעשי להפקת תמונות עם טווח דינמי רחב (HDR) למתחילים

פורסם ב: יום שני, 5 בינואר 2009

הפעם נדבר על תחום מרתק שתופש תאוצה בקרב צלמים בעידן המודרני והוא הHDR או בשמו העברי המלא תמונות טווח דינאמי רחב.

המדריך יסקור את הכלים הדרושים להפקת תמונות כאלו אבל בעיקר יתמקד באספקט החשוב ביותר והוא איך ומתי לצלם בשביל HDR.

ההסבר כאן מיועד לצלמים מתחילים בנושא ואני מתכנן מדריך HDR למשתמשים מתקדמים בקרוב אבל נתחיל מההתחלה:



קצת היסטוריה ותיאוריה


באופן כללי, תמונה שנכללת תחת ההגדרה (HDR (High Dynamic Range היא תמונה שכוללות שילוב של מספר תמונות ברמות חשיפה שונות, שיוצרות תמונה אחת שבה יש טווח דינמי רחב של החשיפה לאור.

כלומר התמונות הללו מאפשרות לצלם להתגבר על מגבלות החשיפה של המצלמה ולנצל יותר את רמות האור השונות שהיו זמינות בשלב הצילום.

הטכניקה הזו החלה להופיע כבר בשנות הארבעים של המאה שהמפורסמת בהן הייתה פרסום של פיצוץ גרעיני בשער המגזין LIFE. אבל כמובן, השיטה תפסה תאוצה בשנים האחרונות עם המהפכה הדיגיטלית בעולם הצילום וכיום כל צלם עם מצלמה בסיסית ותוכנת עריכה פשוטה יכול להפיק HDR.

העובדה הזאת הפכה את השיטה ללהיט שמושך הרבה מתלהבים (כמוני) וכן הרבה שונאים שטוענים שהשיטה הנה גימיק חולף ושאר טענות מגווננות וליגיטימיות.

בגלל הקלות בהפקת HDR בימנו חשוב מאוד לדעת מתי להשתמש בשיטה ואנחנו נתעכב על הנקודה הזאת עכשיו.


מתי להשתמש בHDR? עקרון השמיכה הקצרה



כדי להבין מתי להשתמש בשיטה צריך לחשוב קצת אחרת על הצילום שלכם.

נגיד אתם עומדים מול הים התיכון, השעה רבע לחמש, יש המון עננים בשמיים והשמש מתחילה לרדת בקטע היומי שלה שהיא אדומה ועגולה.

אתם מתלהבים כרגיל ומתחילים לכוון את המצלמה שלכם כדי לתפוס עוד שקיעה לאוסף שלכם.

אתם נעזרים במד האור של החשיפה שלכם ורואים שאם אתם חושפים את התמונה בשביל השמש אתם רואים אותה היטב אבל מאבדים פרטים אחרים כמו הים, העננים, החוף שהפכו חשוכים וכמעט כל התמונה שלכם היא "שמש".

אתם מנסים לפצות על החשיפה הזאת ומגלים שהפעם רואים את הפרטים שהיו חשוכים קודם אבל השמש שהיא מקור האור החזק ביותר בתמונה פתאום הפכה בהירה מאוד ואיבדה מכל האודם והדרמטיות שהיו לה קודם.
אתם נתקלתם במצב השמיכה הקצרה: תכסו את הראש והרגליים שלכם מציצות החוצה. תכסו את הרגליים והראש שלכם נשאר חשוף ומסתכל על התקרה. קר לכם ואתם עייפים אבל לא להתייאש! זה בדיוק הרגע שהמילה HDR צריכה לקפוץ לכם לראש.

אין טעם אמיתי ולרוב רק תעשו נזק אם תשתמשו בHDR שהשמיכה שלכם ארוכה מספיק.

השמיכה הקצרה לא חייבת להופיע בזריחה או בשקיעה, היא יכולה להופיע שאלומת אור דרמטית נכנסת מהחלון, שאתם מצלמים שילטי ניאון בוהקים, פנסי מכונית, מבנה מואר או בקיצור כל מצב שבו יש טווח דינאמי רחב שהמצלמה שלכם לא תוכל לתפוס את כולו בחשיפה אחת.

הנקודה הזאת הנה הנקודה הכי חשובה בצילום HDR לדעתי.

צלם טוב מבין מה הרגע להשתמש בטכניקה הזאת: הוא מסתכל על העולם ומחפש הבדלים ברמות האור השונות בסביבה שלו, הוא בוחר מקומות שמצבים כאלו יכולים להתרחש ומחכה בהם שעתיים עד לרגע הנכון. הוא לא הולך לצלם HDR אלא מבין מתי זה הזמן לעשות שימוש בHDR.

נראה לי שהבנתם את העקרון. עכשיו נראה מה צריך בשביל צילום HDR מוצלח.

המצרכים הנדרשים


מצלמה: המצלמה שלכם צריכה לאפשר צילום מדורג אוטומטי. כלומר היא לא חייבת ואפשר להסתדר בלי זה אבל ממש לא רצוי. החדשות הטובות הן שאחוז מכריע של המצלמות היום מאפשר צילום עם חשיפה מדורגת. המונח האנגלי נקרא bracketing ואצל ניקון המצב הזה נקרא BKT. רב הסיכויים שהמצלמה מאפשרת צילום כזה ואם אתם בטוחים תישאלו את דוד גוגל.

אגב, המרווח בין החשיפות השונות צריך להיות 2EV אבל על זה נרחיב בהמשך.

אני מצלם HDR בדרך כלל עם ניקון D70 שנחשבת מוצג ארכיאולוגי בחנויות צילום של 2009 אבל אני עדיין מאוד מרוצה ממנה. היא עלתה 1000 דולר ב2004 והיום אתם יכולים להשיג משומשת בשביל פחות מ1000 שקל. שווה!

פורמט תמונה: אני ממליץ לצלם בRAW שנותן לכם גמישות ותוצאות מצויינות. אפשר ליצור HDR מ JPEG אבל זה בהחלט דרך פחות טובה והתוצאות מאותגרות משהו.

חצובה: עד היום לא יצא לי HDR שהחזקתי את המצלמה בידיים הרועדות שלי. תשתמשו בחצובה ולא איכפת לי כמה מיוצבת העדשה שקניתם אתמול.

העבודה עם החצובה מעבר ליציבות הנדרשת גורמת לנו לחשוב יותר על הקומפוזיציה של התמונה ולתכנן אותה כמו שצריך. אם אין לכם חצובה תקנו אחת. זה לא בשמיים ויישפר אתכם מייד בתור צלמים.

אני משתמש ב Slik 400 pro שעושה את העבודה בלי הרבה תלונות

עדשה - טוב כמובן שזה תלוי מה מצלמים אבל בדרך כלל אתם תצלמו נופים ושטחים גדולים ולכן אני ממליץ להשתמש בעדשה רחבה. יש ערך מוסף לעדשה רחבה בHDR שכן לדעתי הזוויות המיוחדות שעדשה רחבה מאפשרת נותנות לתמונה אפקט דרמטי שהולך טוב עם האפקט של HDR.

אני משתמש ב סיגמא 10-20 ואני ממש מרוצה מהתוצאות שלה.
אם אין לכם עדשה רחבה תוסיפו אחת לרשימת ה"אני רוצה ומחכה לרגע שאשתי לא תשים לב" שלכם.

תוכנה - כאמור כל הטריק הוא לאחד את החשיפות המרובות שלכם לתמונה אחת ובשביל זה אתם צריכים תוכנה. פוטושופ מאז CS3 יוצרת HDR בשבילכם אבל אני לא משתמש בה בשביל זה ואנחנו לא נסביר כאן עבודה עם פוטושופ.

את התוצאות הטובות ביותר עד היום השגתי עם פ PhotoMatix שהיא בעצם תוכנה שמיועדת רק ליצירת HDR. היא ממש טובה וזאת למרות שהיא לא הדבר הכי ידידותי בעולם. יש גרסת ניסיון באתר שלהם ואתם יכולים לקנות אחת עבור כמאה דולר.
כן, תסגרו את ה אי-מיול שלכם לשנייה....



איך מצלמים בשביל HDR


או קיי, סיכמנו מתי מצלמים ומה צריך שיהיה לכם בשביל כל התהליך. אתם מוצאים את המקום והזמן ומתארגנים לצילום כמו לצילום רגיל.

מחפשים את הזווית הטובה בעינכם וממקמים את החצובה.

אתם מעבירים את המצלמה שתצלם במצב BKT של 3 תמונות עם מרווח של 2 EV בין כל חשיפה. זה בעצם אומר למצלמה אנחנו הולכים לצלם 3 תמונות ובכל אחת מהן את תבחרי ברמות חשיפה ופיצוי שונות כדי ליצור תמונה "רגילה" חשוכה ומוארת.

אם אתם לא יודעים איך לעשות את זה תשאלו בגוגל את השאלה הבאה "שם המצלמה שלכם עם מודל , bracketing "ורב הסיכויים שתמצאו שם הנחיות או שתסכלו במדריך של המצלמה.

את הצילום נעשה בעדיפות לצמצם (A ברב המצלמות) ואנחנו נבחר במפתח של F8. זה המפתח שאני מתחיל איתו כמעט תמיד אבל כמובן שאתם יכולים לבחור בממפתח שאתם רוצים לפי העדשה שלכם. לצלם במצב הזה זה מאוד חשוב כי אז המצלמה שומרת על אותו צמצם בשלושת הצילומים וככה עומק השדה שלנו נשאר קבוע וברור בתמונה הסופית.

אתם מוודאים שאתם על ISO נמוך, לא יותר מ200 מומלץ ביותר למנוע רעשים שיחרבשו לכם את הצילום.

בגלל שאתם עומדים לצלם 3 תמונות רצוי להקפיד שאין עצמים שזזים בפריים שלכם. עצמים שיזוזו ייראו מטושטשים בתוצאה הסופית וזאת למרות שאפשר לסדר את זה אח"כ בפוטושופ זה די מעיק ומסורבל.

אם אתם מצלמים רחוב חכו לרגע שהמכוניות יעמדו ברמזור, אם אתם מצלמים דמות תבקשו ממנה לא לזוז. אם אתם באמצע רחוב סואן תצעקו "צבע אדום" ותוך שנייה הוא ייתרוקן. תגלו קצת יוזמה זה תמיד טוב ....

כעת לא נותר אלא לצלם 3 תמונות. שימו לב לא להרעיד את החצובה בשעת הצילום שכן חשוב מאוד ששלושת התמונות יהיו מאותה זווית בדיוק אחרת התוצאה הסופית שלכם תיראה לא משהו בכלל.

הנה שלוש התמונות ששימשו כחומר הגלם של התמונה שלעיל (ליחצו עליה על מנת לראות אותה טוב יותר)


זה די ברור לא? שימו לב לפרטים שאנחנו רואים בחשיפה הבהירה ותראו את אלו בתמונה החשוכה. שימו לב לעננים, שימו לב למבנה, לרצפה. ממש עולם שונה ורגע HDR קלאסי. דרך אגב, הרוכב הזה הגיע משום מקום, והיה נחמד מאוד. ביקשתי ממנו לעמוד שנייה בלי לזוז וצילמתי אותו 3 פעמים רצוף. הוא אפילו לא רצה שאני אשלח לו את התמונה. זבש"ו.

שלב העריכה (מעודכן)

יופי, יש לכם לפחות 3 תמונות שאתם רוצים לאחד לHDR
בגלל שצילמתם בRAW יש לכם 2 אפשרויות. אתם יכולים להטעין את התמונות במצב RAW ללא המרה לPhotoMatix ולהסתדר אבל אני ממליץ לכם בחום להפוך קודם כל את התמונות ל 3 תמונות מסוג TIFF בתוכנת העריכה שלכם.
בכך שאתם יוצרים TIFFים יש לכם יותר שליטה על התוצאה הסופית כי יש לכם הזדמנות לשחק עם החומר גלם לפני שמערבבים אותו. אז תמירו את הRAW ל TIFF עם התוכנה שאתם בדרך כלל עושים את זה איתה.

אם לא הקשבתם וצילמתם בJPEG אז תתעלמו מהחלק האחרון.

תפתחו את ה PhotoMatix אם הוא כבר ירד עם האי-מיול שלכם וןתראו את המסך הבא:



תלחצו על Generate HDR Image (ראו חץ למעלה)

ותטענו את שלושת התמונות שלכם (RAW או TIFF או JPEG ) מה שבחרתם שההעדפה כאמור TIFF

עכשיו התוכנה עובדת בשבילכם ומאחדת את שלושת החשיפות שלכם לאחת. זה לוקח לה קצת זמן אבל לא יותר מידי.

אתם אמורים לראות את הHDR שלכם על המסך. אבל הוא נראה על הפנים נכון?


אל תדאגו, יש עוד שלב חשוב בדרך אל האושר והוא נקרא Tone Mapping השלב הזה בעצם מאפשר את הצגת התמונה כמו שצריך על המסך שלכם ובגלל זה אתם רוצים ללחוץ על הכפתור Tone Mapping (ראו חץ למעלה) שיפתח את המסך הבא:



זה כבר נראה יותר טוב. המסך הזה נותן לכם את כל הפרמטרים שאתם יכולים לשחק איתם בדרך לHDR הראשון שלכם.

הוא מכיל המון פרמטרים שאני לא מכיר את כולם, חלק מהם ברורים וחלק מהם קצת מוזרים אבל זה לא העקרון.

העקרון שמכאן אתם לבד. זאת התמונה שלכם. פשוט תתחילו לשחק עם כל פרמטר בתפריט מצד שמאל ולראות מה הוא עושה. ניסוי ותעייה זה שם המשחק, יש המון אפשרויות ולכל אחד יש את הטעם שלו אז תבחרו מה אתם אוהבים, אין הגבלת זמן פה.

בכל מקרה, אחרי שאתם (ורק אתם) מרוצים מהתוצאה שלכם כל מה שנשאר לכם זה לשמור את התמונה החדשה שלכם.

אתם צריכים ללחוץ על כפתור ע Process ולחכות שהתוכנה תעבד את המידע שלכם.

אחרי שהיא סיימה אתם לוחצים על file / save as ותתחדשו! יש לכם תמונת HDR משלכם.

אני משתף פה את קובץ הפרמטרים הבסיסי שלי שאתם יכולים לטעון לתוכנה כנקודת התחלה . אבל, ברצינות, תנסו למצוא את ההגדרות שאתם אוהבים, אין כאן נכון או לא נכון.

אתם יכולים בקלות להדפיס את הHDR שלכם כמו שאתם מדפיסים תמונה רגילה. אני פרסמתי לפני חודש תמונת שער בעיתון שהייתה HDR ולמרות שהדפסה בעיתון מורידה את האיכות משמעותית זה עדיין נראה לא רע בכלל.

אני מתכנן בקרוב מדריך טיפה יותר מתקדם לצילומי HDR ובו יש שלב עריכה נוסף שמאפשר לכם לשפר את התוצאות שלכם אבל עד אז תהיו טובים!

הנה עוד 3 דוגמאות:







הראשונה מתל אביב השנייה מירושלים והשלישית מהרצליה. כולן צולמו בטכניקה שפורטה לעיל.

אתם יכולים לקבל עידכונים של הבלוג שלי אוטומטית אם תכניסו את המייל שלכם מצד שמאל דרך אגב!

קורס תאורה מעשית?

למי שלא ראה את הלינק מצד שמאל, אני שמח לספר לכם שאני מתחיל ללמד קורס לתאורה מעשית בבית הספר לצילום גליץ. בקורס נלמד בכיתה ובשטח את כל מה שצריך לדעת כדי להשתמש נכון בתאורה מלאכותית בתמונות שלכם. הקורס מחולק לחמישה שעורים ויתחיל מהבסיס כלומר לא צריך ידע מוקדם מיוחד וגם לא צריך שום ציוד מיוחד כדי ללמוד בקורס.

הקורס יפתח בתחילת מרץ ופרטים נוספים עליו +פרוט של השעורים נמצאים כאן אשמח לראות אותכם בקרוב!

65 תגובות על "המדריך המעשי להפקת תמונות עם טווח דינמי רחב (HDR) למתחילים"

Yotam.B אמר/ה...

מדריך יפה מאוד! כתוב בצורה ברורה ועניינית, כיף לקרוא :)
תודה!

אנונימי אמר/ה...

מדריך מגניב לאללה התלהבתי בטירוף כל הכבוד יש לי מצלמה קנון A650IS האם אפשר לצלם איתה HDR כי חיפשתי בגוגל ולא מצאתי את מה שכתוב במדריך (או שאני לא יודע איך לחפש כמו שצריך )

אנונימי אמר/ה...

ואוו!מדריך ממש מוצלח..כל הכבוד על ההשקעה!
תודה רבה!

נ.ב. אתה מצלם מעולה..!!

אנונימי אמר/ה...

ואוו!מדריל ממש יפה ומושקע..ובכלל, האתר של ממש מעולה ומעניין, ומראה לי כמה עוד יש לי ללמוד בתחום.
כל הכבוד עם ההשקעה!

נ.ב. אתה מצלם מעולה!!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - לפי בדיקה קצרה יהיה לך קצת קשה לצלם שלוש חשיפות עם bracketing עם הקאנון A650IS שלך. למצלמה אין את הפונקציה הזו. אתה יכול לנסות להפיק את שלושת החשיפות בעצמך (רגילה חשוכה ומוארת) אבל זה טיפה יותר מסובך מאשר האופציה האוטומטית

אנונימי אמר/ה...

מדריך מעולה ,כל הכבוד.
ניסיתי פעם לצלם ספינות במעגן בHDR ,ובכל חשיפה היה מופע אחר של התרנים בגלל הגלים, איך מתגברים על זה בזמן האיחוד בפוטומטיקס?
ממתין לתשובה,
תודה מראש

תומר יעקבסון אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - לגבי התזוזה - נראה לי שהיה לי פשוט מזל והסירות לא זזו יותר מידי באותו רגע. צילמתי שלוש חשיפות מהר מאוד אחת אחרי השנייה. שום טריק מיוחד.

אנונימי אמר/ה...

תומר שלום,
ניסיתי ומאד מענין ההפעלה של הטכניקה אמה מה התמונה בסוף נשמרת לי עם שלושה כיתובים עליה של photomatix זה נראה רע, איך מורידים את זה?
שוב המון תודה,
מעין

אנונימי אמר/ה...

הכתבות שלך מרתקות, כתובות בשפה מובנת, עם הומור ובעיקר מובילות צעד צעד אל היעד הנכסף.

נחשפתי אל הבלוג שלך לפני יומיים ומאז אני מרותק.

כל הכבוד!

אנונימי אמר/ה...

היי

ראיתי שכתבת "אתם מעבירים את המצלמה שתצלם במצב BKT של 3 תמונות עם מרווח של 2 EV בין כל חשיפה"

אתה יכול להסביר לי בבקשה מזה מצב BKT? ומזה מרווח של EV?

תודה, גיא

(יש לי Olympus E410)

תומר יעקבסון אמר/ה...

גיא
BKT זה קיצור של Bracketing וכמו שנכתב זאת פונקציה שמאפשרת צילום של 3 תמונות בחשיפות שונות. המרווחים בין החשיפות נמדדים בEV שזה פשוט מידת ההבדל בין החשיפות שהמומלץ בHDR הוא להשתמש במרווחים של 2EV

לפי מה שראיתי יש למצלמה שלך את הפונקציה הזו ואתה צריך להסתכל במדריך שקיבלת איך מעבירים את המצלמה לצלם במצב הזה

בהצלחה- תומר

Unknown אמר/ה...

כל הכבוד! מדריך מצויין, כתוב בצורה מעניינת! קראתי הרבה מדריכים ברשת, המדריכים שלך יוצאים מהכלל!

אורי.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה
סוף כל סוף מדריך כולל צילומי מסך שממש עוזרים להבנה הכללית

אביטל אמר/ה...

הי, במדריך ציינת שאחרי שצילמת את התמונות ה-RAW עדיף להמיר אותם ל-TIFF לפני העיבוד. האם אפשרי\עדיף לצלם ישירות ב-TIFF ובכך לחסוך את השלב הזה בעריכה?

תודה, אביטל

תומר יעקבסון אמר/ה...

אביטל - אני ממליץ לצלם בRAW ככה את יכולה לקבל שליטה על התוצאה הסופית בהמרה לTIFF . אם תצלמי ישר בTIFF את תהיי יותר מוגבלתץ זה לא שלב כזה ארוך ככה שלא כדאי להתעצל :-)

שלך - תומר

אנונימי אמר/ה...

יש לי מצלמה D40 איפה נמצא כפתור הBKT אצלי? אני לא מוצא....

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי
אתה לא מוצא כי אין BKT בD40

GS אמר/ה...

נהדר!
איך עושים זאת בפוטושופ?

אנונימי אמר/ה...

אהלן תומר,

סחטיין על הבלוג והצילומים, הגעתי אליך דרך פורום האופניים.

יצא לי להתעסק טיפה עם HDR אבל לא נכנסתי לזה עדיין. מה שכן יש עוד טיפ שאני יכול להמליץ עליו כדי להתמודד עם תנועה בפריים או פשוט לעצלנים כמוני.

אני לקחתי פריים אחד ב-RAW, ועל המחשב אח"כ ביצעתי פיצוי חשיפה 2 פלוס ומינוס, ושמרתי את 2 הגרסאות. אפשר לעשות את ה-HDR מאותו פריים הערוך ב-3 גרסאות ולמרות שחששתי מהתוצאות הן הפתיעו לטובה. האמת שכבר הרבה זמן אני רוצה לנסות את העניין הזה בצילומים של רכיבת הרים, אני מושבת מפציעה אבל כשאנסה אעדכן אותך.

טל

טל

תומר יעקבסון אמר/ה...

טל - זה אכן אפשרי אבל אף פעם לא יוצא כמו 3 חשיפות מהניסיון שלי לפחות . אני מאחל לך שתחזור לפעילות במהרה!

שלך - תומר

משפחת מעוז אמר/ה...

הינה מדריך אומנם באנגלית ,אבל מראה איך אפשר לעשות HDR בפוטושופ מ- 3 קיבצי RAW בחשיפות שונות.
הינה המדריך

אסף.

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
גיליתי את האתר שלך לפני כמה ימים...תודה על העצות השימושיות כאן ובשאר הכתבות...
לגבי ה HDR, זה מתקשר להערה שנכתבה כאן כבר די מזמן אבל, מה היתרון לצלם ב BKT אם מצלמים ב RAW, ה"פואנטה" ב RAW אמורה להיות שהקובץ כותב את כל מה שהחיישן קולט, לכאורה לא צריך להיות הבדל במידע כי החשיפות הן ממש אחת אחרי השניה חשיפת היתר או החסר היא למעשה עיבוד של מה שנקלט בחיישן ולה המידע עצמו, תיאורטית לא אמור להיות הבדל בין שלושת קבצי ה RAW

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי
אני מבין את הבילבול שלך אבל אתה טועה במקרה הזה. אתה יכול לנסות להפיק 3 "חשיפות" שונות מקובץ RAW אחד אבל אתה אף פעם לא תגיע לטווח הדינאמי שייתקבל מ 3 חשיפות שונות "על אמת". הBKT מאפשר לך טווח דינאמי רחב אמיתי והתוצאות טובות הרבה יותר מאשר חשיפה אחת שעשית עליה מניפולציה.

אני כותב את זה בעקבות נסיונות רבים שעשיתי בעצמי.

שלך - תומר

יאיר אמר/ה...

תומר,

נהניתי מאד לקרא את המדריך!

כתבת שאתה מעדיף להשתמש בשלישיית תמונות TIFF ולא RAW. האם אין זה מקשה על תיקון ה Chromatic Aberration של העדשה?
חבר שמשתמש בטכניקת HDR הסביר לי פעם שעדיף לפתוח את שלישיית ה RAW תוך שימוש ב ACR של פוטושופ, לבצע את התיקונים הנדרשים ואז להפעיל את ה HDR על קבצי ה RAW (לפחות ככה הוא עושה זאת עם פוטושופ CS4).

עד היום ביצעתי מספר מאד מוגבל של ניסויים עם HDR והם לא יצאו לי מוצלחים, אני מניח שהעובדה שהחזקתי את המצלמה ביד ולא על חצובה לא תרמה לאיכות התוצאה.

בברכה,
יאיר

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יאיר.
יש לך לדעתי קצת בלבלול. אני פותח את הRAW עם ACR ומפיק את הTIFF אחרי שעשיתי שינויים עם ACR. אם אתה פותח RAW ועושה בו שינויים ולא מייצא את הקובץ אז השינויים שלך לא נשמרו ושאתה מפיק את הHDR אתה לא מקבל את האפקט של השינויים שלך = לסיכום - פתח את הRAW עם ACR תייצא TIFF ותייבא את TIFF שהפקת לphotomatix או לפוטושופ כדי להפיק את הHDR

יאיר אמר/ה...

הי תומר,

לדעתי CS4 מתחשב בשינויים שבוצעו על ידי ACR ונשמרים בקובץ XMP, אבל אני לא יכול להישבע...
לגבי Photomatix, איני יודע.

בכל מקרה, תודה על התשובה המהירה!

יאיר

Unknown אמר/ה...

הי תומר,

בביקורת שקיבלת לתמונה 'שמי חיפה' באתר PhotoSig הציע לך מישהו\י להשתמש ב-5 או יותר חשיפות ליצירת התמונה הסופית. האם אתה יודע איך מבצעים את זה? האם זה אפשרי ב-PhotoMatix? ומה זה קשור לסוג המצלמה שמשתמשים (את זה הבנתי מהתשובה שלך על ה-D200)?

בתודה מראש, אביטל.

תומר יעקבסון אמר/ה...

אביטל - יש מצלמות שמאפשרות BKT אוטומטי של 5 חשיפות ויש כאלו שמאפשרות 3. שאתה מפיק HDR מ5 חשיפות הטווח הדינאמי המופק יותר גדול מאשר אלו שמופקים מ 3 חשיפות

אורן אמר/ה...

שלום תומר.

מאד נהנתי לראות את העבודות שלך.
ברצוני לדעת האם במצלמה פוגי s 2000ניתן לצלם bkt?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אורן - לפי מה שאני יודע אין למצלמה הזאת את היכולת הזאת אבל אולי אני טועה... לי אין כזאת מצלמה אז אני לא בטוח

שלך - תומר

Lishay אמר/ה...

מאוד מעניין ושימושי!
תודה רבה :) הוספתי למועדפים שלי...

טלי אמר/ה...

שלום!
אני ממשיכה לעבור ממדריך למדריך...ולנסות לקבל את שפע המידע שאתה מלמד ומשתף בטוב טעם,
בימים אלו אני מנסה להשלים את ציוד הצילום שלי ורציתי לדעת האם מלבד החצובה שאתה ממליץ עליה כאן slik 400 pro
יש לך עוד חצובה להמליץ עליה? מבירור קטן ראיתי שמחיר החצובה הוא לפחות 650 ש"ח..לא זול במיוחד..
אשמח לתשובה מהירה, בברכה ותודה רבה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

@טלי - אכן לא החצובה הכי זולה בעולם אבל היא נותנת תמורה מצויינת לכסף. אץ יכולה לחפש אחת משומשת בחצי מחיר באתרים כמו DSPOT או פוטולייט. מקווה שתצליחי למצוא - בברכה - תומר

מהיר חימה אמר/ה...

ואוו, כתוב טוב, הגעתי אליך לכאן דרך הויקיפדיה

כרגע אני שם לינק אצלנו בפורום בבחדרי חרדים בדיון שם על התמונות כדי שכולם
יהנו מהמדריך המפורט כאן.

http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?cat_id=4&topic_id=2776969&whichpage=1&forum_id=771

תודה רבה

Unknown אמר/ה...

מדריך מצוין. הכל כתוב מאד ברור חוץ מהקטע של הטענת הגדרות שלך לתוכנה. ניסיתי למצוא איך אבל לא הצלחתי. אתה יכול להסביר...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לנה - בשלב של ה tone mapping יש לך לשונית של PreSets (למטה) תפתחי אותה ותלחצי על load תמצאי את הקובץ שלי וזהו בעצם

בהצלחה - תומר

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
מעולה כרגיל...
את החשיפה "הרגילה" אתה מודד מהנקודה הבהירה ביותר? ממנה מוריד/ מוסיף 2EV?

תודה :)

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
הקישור לקובץ הפרמטרים הבסיסי שבור.
אשמח לקישור חדש...

תודה.

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
שלחתי לך אתמול תגובה ואני לא יודעת האם זה התקבל?
חבר שלח אותי לאתר שלך בכדי ללמוד איך לייצר HDR ואני רוצה מאוד להודות לך.למדתי ה מ ו ן
הוא אמר לי שהוא למד מקובץ הפרמטרים הבסיסי שלך ואז מצא את הגוונים שהוא אוהב.
האם תוכל לשלוח קישור חדש לקובץ הפרמטרים?
תודה ברנדה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ברנדה - אני אבדוק איפה הוא ואנסה להעלות אותו לאתר שלי
בכל מקרה הקובץ הזה הוא שולי לדעתי את צריכה למצוא את הפרמטרים של עצמך
בברכה
תומר

Unknown אמר/ה...

היי תומר.
אני חייל לוחם, ואני בד"כ הולך לכל מקום עם התיק מצלמה שלי, וברגע שיש משהו מעניין אני פשוט שולף את המצלמה ומצלם, ובגלל זה שימוש בחצובה אצלי הוא דבר לא אפשרי.
הרבה תמונות HDR יוצאות מטושטשות בגלל היעדר השימוש בחצובה.
יש לך רעיון איך אפשר להפחית את הטשטוש? תודה.
(אגב, השתמשתי בפונקציית הפחתת טשטוש בתוכנה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

ארלורה - דבר ראשון יש היום חצובות קטנות מאוד (סטייל גורילה פוד) שאם זכור לי נכון יכולים להכנס לציוד בצבא ככה שלדעתי אתה כן יכול לצלם עם חצובה. דבר שני אתה יכול לנסות לפתח HDR מקובץ RAW אחד בתוכנה כמו פוטומטיקס (file\ open )
בהצלחה - תומר

אנונימי אמר/ה...

היי תומר מאוד נהנתי לקרוא תכתבה שלך היא מאוד טובה! יש לי רק שאלה, האם ב CANONSX130 יש bracketing או חשיפה מדורגת או צילום מדורג אוטומטי.. או RAW? חיפשתי באינטרנט הסברים ותמונות שמראות ולא הבנתי כלום. בבקשה עזור לי :)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי, לדעתי אין לך אפשרות לצלם ב RAW או bracketing עם המצלמה הזאת. אני לא מכיר אותה אישית אבל ככה זה נראה. שלך - תומר

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,
כשאני מבצעת prosses מופיע על התמונה כיתוב photomatix מעצבן. מה אפשר לעשות לגבי זה?

תודה

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה מדריך מושקע מובן ויפה :) יישר כח

rbid אמר/ה...

תומר - מדריך מעולה!

רק שאלה -- למה 2EV ולא 1EV בין התמונות?

שנה טובה!

--- ריקי מרק

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ריקי - כשיש מרווח של 2 סטופים הטווח הדינמי שנקלט יותר גבוה. יש הרבה צלמים שמשתמשים ב5 חשיפות עם מרווח של סטופ בין כל חשיפה.
בהצלחה :-) תומר

קובי שושני אמר/ה...

סוף סוף הסבר מעולה. תודה רבה. גם לי יש D80 ואכן מוצע ארכאולוגי שעושה את העבודה. תודה רבה. קובי שושני
שאלה: איך מעבירים למצב BKT?

תומר יעקבסון אמר/ה...

קובי - לוחצים עם הכפתור BKT על המצלמה ןמסובבים את הגלגלות למצב של 3 חשיפות עם מרווח של 2 סטופים

יואל אמר/ה...

תודה רבה.הסבר מצוין
אתה יודע אולי אם ל p90 coolpix
יש BKT או משהו אחר שיכול לעזור לי אם החשיפה?

דודי G אמר/ה...

הי תומר
נתת הסבר מדהים לכל הדעות .
הייתי שמח לדעת איך עושים זאת ב CS6 ,
לצערי אין לי PM.

Unknown אמר/ה...

מדריך מדהים. אני מחפש היכן נמצא קובץ ההגדרות שלך אשמח אם תעזור תודה

אנונימי אמר/ה...

הי בועז - לצערי הקובץ הזה כבר לא קיים אבל הוא באמת לא עקרוני וערכי הפיתוח שבו סטנדרטיים למדי. בהצלחה!

תומר

CooknBake אמר/ה...

סוף סוף מדריך ברור ל-HDR.

תודה על ההשקעה!

רואי מרקל אמר/ה...

רציתי ליידע שניתן לצלם גם תמונת RAW אחת בתנאי שהיא מצולמת בשעה יחסית פחות קונטרסטית.....
RAW מכיל כמעט 2 + - סטופים.....
ובמיוחד פוטומטיקס יודע לנצל את הRAW כדי להוציא מתמונה בודדת תמונת HDR
מנסיון זה עובד מעולה
לפני כמה שנים צילמתי תמונות בטיול לאיטליה ולאחר שנה שיחקתי עם פוטומטיקס עם אותם תמונות והגעתי לתוצאות מעולות.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה אחלה מדריך! נהנתי לקרוא :)

אנונימי אמר/ה...

אייך מבטלים את הכתוב בתמונה בסיופ התהליך...

תומר יעקבסון אמר/ה...

קונים את התוכנה:-)

Unknown אמר/ה...

יש לי D3200 איפה הכפתור הזה ''BKT''?

תומר יעקבסון אמר/ה...

לדעתי אין במצלמה הזאת bkt

מנחם אמר/ה...

היי תומר. ראשית תודה ענקית. מה שכתבת הרחיב לי ממש את האופקים (תרתי משמע) זה קריא מאד. וקולע בול למה שצריך מבלי להיסחף לכל מיני ביאורים מיותרים. ממש כיף וקל לקליטה. תודה רבה

מנחם אמר/ה...

אגב. אני מצלם עם קנון 70 די והייתי רוצה לדעת איך אני מגיע למצב הזה שנקרא bracketing

תומר יעקבסון אמר/ה...

https://support.usa.canon.com/kb/index?page=content&id=ART142753

הוסף רשומת תגובה