המדריך הזריז לצילום טיים לפס (Time Lapse)

פורסם ב: יום חמישי, 1 במאי 2014

כחלק משידרוג האתר של מיני ישראל הם חשבו להוסיף סרטון טיים לפס לעמוד הראשי שלהם ואני כמובן שמחתי לסייע להם במשימה הזאת.

בגלל שלא היה לי ניסיון מעשי בטכניקה הזו ביקשתי מתומר רצאבי (צלם מוכשר ומדריך בקורס צילומי נוף בביה"ס גליץ) ומקסים גולבנוב (שאותו נראה לי שאתם מכירים כבר) להצטרף אלי למשימה הנחמדה הזאת.

ועכשיו אחרי שהסרטון הושלם ופורסם חשבתי שאולי תהליך העבודה עשוי לעניין גם אתכם:-)


אז קודם כל מה זה טיים לפס?
זאת טכניקה שמשלבת  בין הרבה תמונות סטילס שצולמו מאותו מקום ובמרווחים שווים לכדי סרטון ווידאו תזזיתי.

בדרך כלל נושאי הצילום שמצולמים בשיטה הזו כוללים עננים, נופים אורבניים עמוסי אנשים או בעצם כל סצינה שיש בה התרחשות דינאמית לאורך מספיק זמן.

ניתן להגיד שככל שנושאי הצילום שלכם יהיו יותר דינאמיים ככה גם האפקט של התוצאה הסופית יהיה יותר מרשים.

המצרכים הנדרשים
מצלמה - כמעט כל מצלמה יכולה להפיק טיים לפס כשר למהדרין.
לחלק מהמצלמות (כמו הD7000 שלי) יש פונקציה מובנית שמאפשרת לקנפג את המצלמה לצלם במרווחים שווים באופן אוטומטי. אם אין לכם ניקון את האפשרות הזאת במצלמה שלכם אתם יכולים לרכוש שלט רחוק שמפעיל את המצלמה באופן אוטומטי לפי ההגדרות שלכם.
הרבה מקום אחסון על כרטיסי זיכרון - כי אתם הולכים לצלם הרבה תמונות..
חצובה - אתם הולכים לצלם הרבה תמונות (משהו כמו תמונה כל 5 שניות) ואחד הדברים הכי חשובים שכדאי שתשימו לב אליהם הוא שהמצלמה לא תזוז מהמקום. אני אישית כבר 5 שנים מצלם עם ה-SLIK הזאת שנותנת תמורה מעולה לכסף
לייטרום - אחרי שתצלמו אתם צריכים לחבר את כל התמונות שלכם יחד ולייטרום (גם הפעם) עושה עבודה מצויינת.
איך מצלמים בשביל טיים לפס?

כאמור, הפרמטר החשוב ביותר כאן הוא מה אתם מצלמים.

אתם צריכים לבחור סצינה דינאמית שיש בה הרבה התרחשויות לאורך זמן ולכן צילומי זריחה \ שקיעה או מעברי חצייה הומים בטוקיו הם אולי נושאי הצילום הפופולריים ביותר בג'אנר.

אז אחרי שבחרתם את נושא הצילום התזזיתי שלכם אתם מציבים את המצלמה על החצובה, מקמפזים ומתכנתים את המצלמה או השלט רחוק שלכם לצלם תמונה אחת כל 5 שניות .

אפשר לצלם במרווחים יותר צפופים (כל 2 שניות נניח) בשביל תנועה יותר רציפה וזאת במחיר של הרבה יותר קבצים/משקל כמובן.

מה שזה אומר שבשביל סרטון זורם של 10 שניות אתם צריכים לצלם משהו בין 240 ל 300 תמונות(...) בודדות ולכן כדאי שיהיה לכם כרטיס זיכרון פנוי ושמן.

כמו כן רצוי לשים לב לחשיפה שלכם ולהבין שלא כמו בתמונה רגילה, הולך לעבור זמן לא מבוטל עד שתסיימו ואז אם נניח אתם מצלמים בזריחה עדיף לצלם בחשיפת חסר בתחילת התהליך וזאת כדי שבזמן הזריחה התמונה לא תישרף.

לא מומלץ לשנות את ההחשיפה (צמצם \ תריס \ איזו) בזמן התהליך שכן פעולה שכזו תגרום ל"קפיצות" מעצבנות בסרטון הסופי.
שלב העריכה


טוב אז יש לכם מאות תמונות ואתם רוצים לחבר אותן לסרטון אחד, זה נשמע מסובך אבל זה ממש לא.

מה שאתם צריכים לעשות הוא ככה:
  • לייבא את כל התמונות לליטרום
  • לפתח במודול Develop את הקבצים לפי ראות עינכם ולסנכרן את נתוני הפיתוח בין כל הקבצים כדי לשמור על אחידות בין כולם
  • לעבור למצב SlideShow
  • להתקין את ה Preset הזה ולהחיל אותו על כל הקבצים שלכם (שימו לב זה preset של Slideshow ) 
  • ללחוץ על Export Video 
  • לבחור את איכות הסרטון 720p או 1080p
  • ללכת לשתות 2 כוסות קפה (תלוי בחוזק המחשב שלכם)
  • וזהו בעצם, יש לכם טיים לפס חדש :-) 
אה כן, הסרטון שיצא לנו נראה ככה: 



אשמח לשמוע מאנשים עם ניסיון עם טיים לפס אם שכחתי משהו או אם יש להם מה להוסיף ועד הפוסט הבא (מקווה שממש בקרוב) תהיו טובים ותצלמו כמה שיותר.

רוצים להצטרף לטיול צילום בארמניה? 
ב-10 ליוני אני מצטרף כמדריך לטיול צילום חווייתי שמאורגן על ידי פוטוטבע, ביחד עם הצלם הגאוגרפי עודד וגנשטיין  אנו נדריך קבוצה של כ-15 צלמים ברחבי הארץ האקזוטית הזו שבתכנית היא הגעה לאזורים כפריים ופוטוגניים במיוחד וצילומי נוף ופורטרטים של תושבי המקום

זאת הפעם הראשונה שאני מתלווה לטיול שכזה ואשמח אם תצטרפו אלינו (יש 3 מקומות פנויים) לי זה נשמע  כמו חוויה אמיתית

לפרטים נוספים והרשמה ליחצו כאן

23 תגובות על "המדריך הזריז לצילום טיים לפס (Time Lapse)"

GuyK אמר/ה...

אחד הדגשים החשובים ביותר שאני יכול להמליץ מהנסיון האישי שלי הוא שימוש בWhiteBalance קבוע בשילוב של הגדרות קבועות (כפי שציינת)
זה תורם בכך שלתמונה יש גוון אחיד ומתמשך.

כאן יש דוגמה:
https://www.youtube.com/watch?v=t56jdLtke64

אחלה מדריך תומר, לא ידעתי שיש אופציה כזו בלייטרום.
תודה

אנונימי אמר/ה...

לא הבנתי איך רואים תנועה )איטית( בסרטון שלך? אני מניח שהחצובה לא זזה ולא שיחקת עם הזום תןך כדי צילום. משחק בעריכה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי- אכן התזוזה הזו היא תוצאה של ״תזוזה״ בעריכה בעזרת premiere (הקרדיט הוא למקסים גולבנוב שערך את הסרטון)

תומר יעקבסון אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...

אם כבר אז עד הסוף - נשמח למדריך עריכה בסגנון הנ"ל:)
)אלא אם כן מדובר בעריכה מסובכת מדי(

אנונימי אמר/ה...

כמובן יש לציין ששלט לטיימלאפס (בעיקר בשביל משתמשי הקנון שאין להם מובנה) ניקרא אינטרוואלומטר.
בנוסף, תועה של טיימלאפס לא חייבת לעבור עריכה במחשב אלה יש ציוד ()לרוב מאוד יקר) שכולל בתוכו מסילות ודברים שונים אבל זה ציוד מאוד מקצועי וכאמור, מאוד יקר.

אנונימי אמר/ה...

היי תומר.
כתבת שבשביל סרטון זורם של 10 שניות צריך לצלם משהו בין 240 ל 300 תמונות.
אבל רשמת לפני כן שמצלמים תמונה כל 2-5 שניות.
הסבר בבקשה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי- מצלמים כל 2 או 5 שניות ואז כשמחברים את הכל הסרטון מורכב מ-24 או 30 תמונות בשנייה. הסרטון הוא כמו הילוך מהיר של המציאות ומכאן נוצר האפקט, מקווה שזה יותר ברור עכשיו, בהצלחה :-)

י' אמר/ה...

אשמח להסבר לגבי ה"תזוזה", תודה רבה!

טיימלאפס אמר/ה...

רשימת הדברים שיש לבצע על מנת להפיק סרטון טיים לאפס מוצלח:
http://timelapseisrael.wordpress.com

אנונימי אמר/ה...

תומר,
אתה אומר בעצם שכל 2-5 שניות אתה בעצם "מפעיל" את צילום הוידאו הרגיל?
על פניו זה נשמע כמו צילום וידאו עם הפסקות , מה שייצור "חור" ברציפות הסרטון...

אם תוכל בבקשה לחדד/להבהיר את העניין נראה לי שהחלק הזה לא ממש הוסבר בצורה
ברורה לפשוטי העם.

ונודה למדריכים /טיפים לעיתים תכופות יותר !

Eldadphotoblog אמר/ה...

יש יתרון קטן בניקון D610 :
לאחר סיום צילום Time Lapse, קטע הסרטון ערוך ומוכן.
(בהתאם להגדרת צילום וידאו - 24 או 30 פריימים לשניה)

שחר אמר/ה...

תודה תומר! מעולה!!
אם אני רוצה לצלם אנשים, לדוגמא זוג בשקיעה? אני צריכה לעשות את הסירטון איטי יותר?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי- שים לב. אתה לא מצלם ווידאו כל 5 שניות אלא תמונה רגילה ומה שאתה מקבל בסופו של דבר הוא אוסף של הרבה תמונות שצולמו מאותו המקום שאותן אתה מחבר לכדי סרטון אחד רציף. ההבדל בין זה לווידאו הוא שהתוצאה נראית כמו ״הילוך מהיר״ של המציאות
מקווה שזה יותר ברור עכשיו

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שחר, את יכולה לצלם זוג בשקיעה באותו הקצב ולא צריכה לצלם במרווחים גדולים יותר, כל הרעיון בטיים לפס הוא האפקט שמתקבל מריבוי תמונות שצולמו במרווחים צפופים יחסית. בהצלחה!

Ofer Dub אמר/ה...

תודה! בהחלט מרשימה התוצאה. והתוספת של התנועה (זום או צידית) משדרג את זה משמעותית.

Zohar אמר/ה...

תודה תומר,
תודה על השיתוף

Unknown אמר/ה...

האם ניתן להשתמש בפוטושופ או צריך לייטרום?

Unknown אמר/ה...

האם חובה להשתמש בלייטרום או שיש אופציה בפוטושופ?

אנונימי אמר/ה...

היי תומר, דרך טובה להשאיר את החשיפה מאוזנת בלי קפיצות היא לצלם במוד שליטת צמצם AV, מכיוון שכך המצלמה תמיד תשאר באותה חשיפה, ההפרשים במהירות התריס לא יורגשו בשל השימוש בחצובה.
סרטון הסבר נחמד - https://www.youtube.com/watch?v=DcylVx2ex78

Unknown אמר/ה...

תומר, הסרטון שעשית למיני ישראל נהדר וההסבר שלך מגניב אבל איך עשית את התנועה בסרטון הרי אתה על חצובה ואתה ממליץ לא לשנות נתוני חשיפה באמצע, תגלה לנו איך עשית את התנועה למעלה ולצדדים

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה,
אז מה בעצםההבדל בין צילום טיימלאפס לצילום סרטון - ואז לעשות אותו הילוך מהיר?
מה הייתרונות והחסרונות של כל אופציה?

גם ככה המשקל של הסרטון יירד בגלל הקיצור באורך,,

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ההבדל הוא בתזזיתיות שסרטוני טיים לפס מתאפיינים בהם
ווידאו רגיל יוצא רצוף וזורם יותר(:

הוסף רשומת תגובה