GIMP - פוטושופ לצלמים בחינם

פורסם ב: יום ראשון, 23 בפברואר 2014

זה היה נחמד אם ב-2014 הייתה לצלמים תוכנה אחת שהם היו יכולים להתקין על המחשב שלהם והיא תספק את כל הצרכים של הצלם המודרני.

לייטרום, התוכנה האהובה עלי מתקרבת לתוכנת החלומות הזאת ואני מוצא כי 95 אחוז מהזמן שלי אני מבלה מולה, אבל כשזה מגיע לשינויים מקומיים בתמונה (הורדת חצ'קונים, מחיקת אלמנטים מסיחי דעת וכו') לייטרום רחוקה מלתת פתרון מקצועי ותמיד אני מוצא את עצמי פותח פוטושופ בשביל המשימות הללו.

מכאן, פוטושופ הפכה (בשביל צלמים) למעין תוכנת נישה שיש בה הרבה פונקציות שאני מעולם לא משתמש בהם ובשביל התענוג הזה אני (אמור לפחות..) להפרד מסכום לא מבוטל שאפשר לקנות בו עדשה איכותית למשל.

אז מה לעשות? לקנות פוטשופ? לחכות עד שהענן היצירתי של Adobe יגיע מעל לארצנו ויתחיל להמטיר עלינו רישיונות בתשלום חודשי? למצוא תחליף ל-Iso Hunt ולהוריד גונבה? שאלתי את עצמי את כל אלו ממש לא מזמן (כשנזקקתי להתקין מחדש את כל התוכנות שלי על הלפטופ) ואז, רגע לפני שלחצתי על כפתור הקנייה בחנות של Adobe ניזכרתי שיש בעצם סוג של תחליף חינמי לפוטושופ שקוראים לו בשם מוזר ויש סיכוי שהוא ייתן לי פיתרון מספק.

קיצור תולדות ה-GIMP

כמו ההתחלה של אינספור פרוייקטים מפורסמים התוכנה החלה להכתב במעונות הסטודנטים של אוניברסיטה בארה"ב כשהמטרה הפעם הייתה לתת לעולם כלי עריכת תמונות בחינם.

הגרסא הראשונה (ינואר 96') הייתה יחסית בסיסית אבל החלה לתפוס פופולריות בקרב מעצבים וצלמים.

התוכנה נכתבה בקוד פתוח וכמו הרבה תוכנות שכאלו היא החלה להתפתח בעזרת מפתחים מסביב לעולם שתרמו מהידע שלהם בשביל לשפר את המוצר הסופי. כיום, 8 שנים לאחר מכן התוכנה מבוססת למדי והגרסא העדכנית שלה עונה לשם 2.8.

אז מה יש לנו פה?


אם אתם יותר בעיניין של שורה תחתונה אז אני מוצא את התוכנה הזאת כתחליף ראוי לפוטושופ בשביל רב הפעולות שהצלם הממוצע זקוק להם:

ממשק נוח: משהו כמו חצי שעה מרגע ההתקנה לא נזקקתי יותר לקובץ העזרה המצורף ובתכלס הממשק נראה כמו פוטושופ אחרי דיאטה עם הרבה חלונות ותפריטים מוכרים.
עבודה בשכבות: אולי החסרון הכי גדול של לייטרום והסיבה שאנחנו בכלל צריכים משהו חוץ ממנה היא שאין לה תמיכה בשכבות וכאן השכבות מתנהגות דומה למדי לפוטושופ, אתם יכולים להשתמש במסכות, להחיל Blending effects ולעשות כמעט הכל חוץ מלהכיל Layer adjustments.

כלי ריטוש מצויינים: יש ל-gimp מספר כלי ריטוש שלא יגרמו לכם להתגעגע יותר מידי לפוטושופ, Healing ,cloning וכו מתנהגים כאן יפה מאוד וכולם רגישים לעבודה עם עט Wacom כמו שהייתם מצפים מתוכנה מודרנית.

יש גם אפשרות להוריד ולהתקין גם Plugin שנקרא ReSynthesizer שעושה בידיוק מה ש-Content aware עושה ומאפשר לכם להוריד דמויות או חפצים שונים מהתמונה שלכם באופן אוטומטי.

אז ממש לא צריך פוטושופ אם ככה? 

לצערי התשובה הנכונה היא "תלוי". המגבלה הרצינית ביותר של התוכנה הזו בגרסתה הקיימת היא שהיא לא תומכת בעבודה עם קבצים של 16 ביט, ומה שזה אומר הוא שאם הייתם עורכים את קבצי ה-RAW שלכם בלייטרום ואז קופצים לפוטושופ עם קובץ TIFF איכותי לעריכה, אתם לא יכולים לעשות את זה יותר ואתם חייבים להוריד את האיכות ל-8 ביט בשביל לטעון את הקובץ לתוכנה.

אם אתם בכל מקרה הטענתם לפוטושופ קבצי JPEG רגילים אז אין לכם שום מגבלה לעבוד כמו שאתם רגילים.

מגבלה נוספת היא שהתוכנה תומכת רק בצבעי RGB ואם אתם צריכים לעבוד עם CMYK אתם לא יכולים לעשות את זה ב-GIMP.

אבל  2 המגבלות הללו הם מגבלות במצבים מיוחדים (אני מנחש שרובכם עובדים רב הזמן בRGB ומטעינים לפוטושופ קבצי JPEG במרבית מהזמן) ולכן אני באמת לא רואה שום דבר שצריך לעצור אתכם מלהוריד (שוב...בחינם!) תוכנה חמודה ביותר שבטח לא תוכלו להאשים דווקא אותה בכך שהתמונה שלכם לא נראית טוב.

אז מה דעתכם? יש לכם ניסיון עם התוכנה הזאת ואתם מסכימים עם הנ"ל? שכחתי לציין משהו חשוב? 

9 תגובות על "GIMP - פוטושופ לצלמים בחינם"

Unknown אמר/ה...

ראשית אני שמח על "שובך". תודה רבה על ההמלצה הזאת, זה נשמע מעולה אבל מאוד חבל שהמפתחים לא הוסיפו את ה Layer adjustments. אם כבר יש את האופציה לעבוד על שכבות התוסף הזה לא אמור להיות קשה לפיתוח.

אנונימי אמר/ה...

יהיה זה מוגזם להציע את בגימפ במקום פוטושופ. הגימפ היא תוכנה לא מגובשת ומחייבת ידע רחב ומקצועי בהפעלת תוכנות גרפיות. נכון שזה בחינם. וזהו.

אנונימי אמר/ה...

תומר

זו הפעם האחרונה שאתה נעלם ככה לכמה חודשים

סמיילי של קריצה

ירון שריזלי אמר/ה...

ואם בעריכות עסקינן, גם ניקון הוציאה גרסה חדשה (בטא) לתוכנת העריכה שלה, הפעם תחת השם המפוצץ Capture NX-D. בינתיים ניתן להוריד אותה ללא תשלום.
הכרזה היא כאן: http://beta.nikonimglib.com/
סקירה ב-nikonrumors ניתן לקרוא כאן: http://nikonrumors.com/2014/02/24/surprise-new-nikon-capture-nx-d-raw-processing-software-announced.aspx/

אנונימי אמר/ה...

אני מעדיף פוטושופ. אנחנו חברים מאז גירסה 3.0 לא מוכן לוותר עליה :).
אם מישהו מחפש עורך תמונות אונליין בסיסי ובחינם.
https://pixlr.com/editor

תודה,
דניאל

אנונימי אמר/ה...

תומר תודה על הכתבה ...רציתי לשאול למה לקנות בכלל תוכנה אם אפשר למצוא פרוץ ? מצטער אם השאלה דפוקה , אבל אני שואל כי אני לא מצאתי בשום מקום תשובה

אנונימי אמר/ה...

תמיכת 16 ביט כבר עובדת בגרסאות פיתוח ותופיע כנראה בגרסה 2.10, אינשאללה.

אנונימי אמר/ה...

אם לא בא לך פוטושופ פרוץ - תמיד אפשר לפרמט את המחשב ולהתקין פוטושופ לתקופת ניסיון של 30 יום... חחח

בוא להכיר את "היקום הגדול" אמר/ה...

היום התקנתי את התוכנה מפני שבטעות מחקתיאת תוכנת פוטושופ. אני זקוק דחוף מאד לכמה טיפים בנושא הכלים. למשל, מה מחליף בתוכנה את החץ של פ.ש. איך מבטלים סימון של מסלול-נמלים כדי לאפשר המשך עבודה.
בעצם אני מבקש ממשהו שיגיד לי מה בתוכנה הזאת מחליף את הכלים של פ.ש. קוראים לי יגאל בור, טלפון 09-7733424. אני גר בצור-יגאל ואני לא נוהג ברכב מסיבות גיל... תודה. יגאל

הוסף רשומת תגובה