מגיע לי להתחדש!

פורסם ב: יום חמישי, 24 בינואר 2013

ממש ברגעים אלו שרתי ה-DNS התעדכנו ולאוויר הרשת נולד אתר חדש עם מידע בסיסי עלי ומדגם מייצג של התמונות שצילמתי בשנים האחרונות.

הסיבה העיקרית שרציתי אתר חדש הייתה שהאתר הקודם היה מבוסס על flash והטכנולוגיה הזאת כידוע גוועת לאיטה ובנוסף, האתר הקודם היה קשה לעדכון ובלי הרבה מאפיינים מודרנים מתבקשים.

את האתר החדש בניתי בעצמי ובעזרת מערכת לניהול תוכן חינמית ואני שמח להגיד לכם שתהליך העבודה היה בעיקר פשוט, יצירתי ואפילו מהנה.

בפוסט הזה רציתי לשתף אתכם בכמה מסקנות וטיפים שלמדתי בעקבות ההתנסות הנ"ל ולקוות לשמוע את דעתכם או את העצות שלכם לשיפור של האתר החדש.

הורידו לכם WordPress ובנו לכם עמוד בית 

הרבה שורות קוד נכתבו מאז הימים בהם בשביל לבנות אתרים היייתם צריכים ללמוד לכתוב שפות תכנות עם שמות מוזרים או להשקיע שעות מתסכלות בתכנון והתאמה של האתר שלכם לדפדפנים או שפות שונות שכן כיום, כל מי שיש לו ידע בסיסי בהפעלת מחשב, קצת סבלנות ואינטואיציה יכול לבנות לעצמו אתר מקצועי ומכובד בזמן קצר מאוד.

היכולת הזאת היא תוצאה של ההתקדמות של משהו שנקרא CMS (מערכת לניהול תוכן) שזה בעצם שם כללי למערכת שאתם מתקינים על שרת האינטרנט שלכם (אתם יכולים לשכור מקום באחד כזה עבור כמה שקלים בודדים) ובעזרתה אתם יכולים לפתח את האתר שלכם ברמת קושי שדומה   לכתיבה ושמירה של מסמך ב-Word למשל.

מערכות לניהול תוכן כאלו נמצאות בסביבה כבר לא מעט זמן אבל בשנים אחרות מערכת שנקראת Wordpress קפצה החוצה משאר החבורה והפכה להיות אחד מהפתרונות הנפוצים לבניית אתרים ובלוגים בעולם.

אז בשביל להתחיל לעשות לאתר הבית שלכם כל מה שאתם צריכים לעשות הוא  להוריד את הגרסה החינמית של WP ולהעלות אותה לשרת אינטרנט שתומך בהפעלה שלה (מדובר בדרישות סטנדרטיות שמוצעות ע"י מרבית מספקי השרתים שתמצאו).

לעשות לכם את החיים קלים יותר ישנם הרבה ספקים שמאפשרים לכם להתקין את WP ישרות ממשק הניהול של השרת עצמו מה שהופך את ההתקנה לפשוטה אפילו יותר.

אחרי שההתקנה הזאת הסתיימה אפשר להגיד שהאתר שלכם כבר קיים בעצם ומה שנותר לכם לעשות הוא לבחור לכם עיצוב וכמובן לשפוך את הטקסט ואת התמונות שלכם פנימה.

עיצוב מותאם לצלמים

העיצוב ב-WP מבוסס על תבניות עיצוב (themes) שאותן ניתן לבחור מתוך אלפי תבניות עיצוב מוכנות ונוצצות שפותחו על ידי הקהילה העצומה שמשתמשת במערכת.

בגלל שאנחנו צלמים אנחנו יכולים לבחור בתבניות שמותאמות לצרכים שלנו וההחלטה באיזו תבנית לבחור היא קודם כל לפי הטעם האישי שלכם ובנוסף ישנם כמה נקודות שלדעתי כדאי לשים לב אליהן לפני שבוחרים בתבנית המנצחת:

HTML 5 - בתור צלמים אנחנו רוצים שהגלריה שמציגה את התמונות שלנו לא תהייה סטטית מידי ושהתצוגה תהיה סקסית ודינמית. עד לפני כמה שנים בשביל ליצור את האפקטים הללו מרבית מהעולם השתמש ב-Flash אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הזו נעלמת מהעולם ובמוצרי אפל השונים לשם דוגמא אי אפשר בכלל לראות אותה. HTML 5 הוא הפתרון המודרני בקטגוריה הזאת ומרבית מהתבניות שמותאמות לצלמים משתמשות בו.

Responsive - האתגר הגדול בעיצוב האתר שלכם הוא לאפשר לו להראות טוב על גבי מגוון של מסכים שבאים כידוע בצורות וגדלים שונים.

כלומר המושג הזה מתאר בעצם גישת פיתוח שמאפשרת לכם לראות את האתר שלכם בצורה טובה גם על ה"22 שעומד על השולחן וגם על גבי הסמרטפון שבכיס שלכם.

תבנית שבנוייה בגישה הזאת מזהה לבדה באיזה גודל המסך והדפדפן של הגולש באתר שלכם ומציגה לו את מרכולתכם באופן מיטבי.

קישוריות לרשתות חברתיות - אחת מהסיבות העקריות שבגללן החלפתי את האתר הקודם שלי הייתה שהוא היה די מבודד מבחינה חברתית. כלומר גולש שגלש באתר הקודם וראה, נניח, תמונה שהוא אוהב לא יכל ללחוץ על כפתור ולהראות את התמונה הזאת לשאר החברים הווירטואלים שלו. אם לתבנית שלכם אין מאפיינים שכאלו אתם יכולים להתקין Plugin שיקנה לאתר שלכם קישורים חברתיים נאותים. (אני אם זה מעניין אתכם התקנתי את זה והוא עובד ממש סבבה)

Plugins אם כבר הזכרנו אותם הם תוספים חינמיים בדרך כלל (סטייל אפליקציות לסמרטפון שלכם)  שאותם אתם יכולים פשוט להתקין על WP ולהרחיב את היישומים והיכולות שלה. יש לכם מעל ל-20,000 שכאלו לבחור מהם.

גלריית תמונות נוחה לתפעול - מרבית מהזמן שלכם אתם תעלו תמונות לאתר החדש שלכם, תרצו לסדר אותן, למיין ולהציג אותן בדרך מכובדת. בשביל זה כדאי לבדוק אם התבנית שבחרתם היא נוחה במובן הזה (יש DEMO לכל תבנית
לפני שמורידים\קונים)

יכולת לתצוגה במסך מלא - כי זה פשוט הכי מרשים.

לאחר בדיקה של כמה תבניות בחרתי לבסוף בתבנית הזאת שעלתה לי 45$. בחירת התבנית היא אולי חשובה אבל החלפה שלה לאחרת נעשית בלחיצת כפתור אחד ככה שגם אם עשיתם טעות יש ממנה חזרה בקלות.

אז זהו פחות או יותר. אם נסכם את כל זה בכמה מילים אז בניית אתר שמותאם לצלמים הוא עיניין קל מהיר וזול ואם אין לכם אתר בכלל או שהאתר שלכם נבנה מזמן, לחליף אותו יהיה בעיקר תהליך קל ויצירתי שלא דורש ידע מעמיק במחשבים ואני מקווה שהפוסט הזה נתן לכם לפחות השראה בנושא.

אז מה דעתכם? אשמח לשמוע מה אתם חושבים על האתר החדש ובעיקר בגלל שאני רחוק מלהיות גורו בעינייני מחשבים אשמח לשמוע דעות ועצות נוספות מכם.

מה אתם עושים ביום ראשון הקרוב?

לאחר הפסקה ארוכה, ביום ראשון הקרוב יתקיים סיור מודרך לציבור הרחב בנושא תאורה מעשית. הסיור יתקיים ביפו בשעה 15.45 והוא מיועד לאנשים ללא ידע בתאורה בצילום שרוצים ללמוד כמה דברים חדשים. פרטים נוספים עליו זמינים בלינק הזה. להתראות שם!

19 תגובות על "מגיע לי להתחדש!"

רבקה אמר/ה...

תתחדש על האתר.
העמוד הראשי נראה שהתמונות הענקיות הוקטנו לרזולוציה נמוכה והוגדלו מחדש כדי להתאים לגודל המסך שלי. התוצאה הסופית היא תמונות נורא מטושטשות, שעושות לך לדעתי פרסום שלילי. ממליצה לתקן.
האתר עצמו מאוד יפה. תהנה ממנו!

Chez Nissan אמר/ה...

קודם כל תתחדש! אין לי ספק כי גם קוראי הבלוג הנאמנים שלך יהנו כעת כפל כפליים. אני אישית אשתדל אפילו למצוא זמן ולרענן את האתר הפרטי שלי באמצעות הטכנולוגיה החדישה הנראית ממש מבטיחה רבות.תודה רבה לך.

אנונימי אמר/ה...

תתחדש, וברוך הבא לעולם ה-CMS
העיצוב שבחרת יפה ואלגנטי והולם את שמך הטוב :)
מה שכן הייתי מציע זה באמת עמוד הבית
לי קצת מפריע שהתפריט עולה על התמונה, זה משנה את כל האיזון של התמונה ומושך את העיין. הייתי מציע למצוא דרך שהתפריט יהיה ליד התמונה ולא עליה או לחלופין
auto-hide שיופיע כשצריך.

אנונימי אמר/ה...

האם זה אתר לפירסום WP?
לפי דעתי יש הרבה מדי מלל, ולמרות שיש חלוקה לפיסקאות, הטקסט אינו מזמין לקריאה וגם אין בכולו תועלת מיידית שאותה מחפש הקורא. "בוליט" היו עוזרים. ניסוחים קצרים יהיו מצוינים.
הקישור לפייס בעברית הפוכה (לפחות אצלי) שווה בדיקה.
בגדול אני ממליצה דוקא על תוכנת עימוד WIX הישראלית והחביבה והכי קלה ליישום http://www.wix.com/
שיהיה בשמחה.

WAZ אמר/ה...

מדהים!!!!

אליעז

אביב אמר/ה...

תומר,

מאד יפה. תתחדש!

דף סידרת השירים מרשים מאד טכנית כי רואים את מילות השיר והוידאו בנוי בפנים ולא דרך YOUTUBE (אולי גם עוזר לנושא זכויות יוצרים) סקרן לדעת איך עשית את זה.
יש לך כמה מילות השוואה קצרות עם Wix ו SquareSpace?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכם :-)
רבקה - מודע לבעייה הזאת ולפי הבנתי היא חלק מהדיל בתצוגה של תמונות על עמוד מלא (ראיתי את זה גם פה למשל... http://www.chasejarvis.com/ אני בכל מקרה לא יודע איך להתגבר על זה ואשמח לשמוע עצות ממישהו שמבין בזה יותר (התמונות בעמוד הראשי ברזולוציה גבוהה)

אנונימי - אני אבדוק את האפשרות להסתיר את התפריט - תודה!

אנונימית - לא הצלחתי להבין אם את מתכוונת לאתר החדש או לבלוג הנוכחי בכל מקרה תודה על ההערות

אביב - תודה על הפידבוק :-) את המוסיקה בסדרת השירים שילבתי בעזרת ה Plugin הזה: http://wordpress.org/extend/plugins/proplayer/
שאפשר להתאים אותו. אני לא ממש מרוצה ממנו כי הוא עובד על פלאש ושוקל להחליף אותו. אין לי ניסיון עם Wix אבל ממה שהבנתי לפחות WP זה as good as it gets :-)

מושיק ברין אמר/ה...

הי תומר,
ברכות לאתר החדש. התמונות כרגיל נהדרות.
מסכים עם רבקה:
הרזולוציה של התמונות כנראה לא מתאימה למסך הסטנדרטי ולכן יש פגיעה באיכות הצפיה. אני ממליץ ליצור מצב של גודל תמונה ברוחב קבוע שיכנס למכנה המשותף בין המסכים של הגולשים - נניח 900 עד 1000 פיקסלים ברוחב. אני מאמין שזה יפתור את הבעיה (אולי צריך להתאים את הוורדפרס למסגרת כזו אבל בכל מקרה לדעתי תצוגה בגודל מכסימום קבוע יפתור את הבעיה. כמובן שיש להכין את התמונות בהקטנה תוך חידוד שמותאם למסך)
הערה נוספת שהועלתה מדברת על עמוד בית - ואני מסכים איתה - אם כבר אתה בונה אתר "מודרני" - לדעתי יש מקום לעמוד בית מסודר המכיל נושאים ותבנית גלישה לוגית לגולש..
בהצלחה!
מושיק ברין

Unknown אמר/ה...

אתר יפיפה!!
גלשתי דרך האייפון והוא נראה מעולה!!

Unknown אמר/ה...

היי תומר, האתר מאוד יפה. ותמיד נחמד ומעניין לקרוא את הבלוג שלך. האם תוכל להמליץ לי על ספק שרתי אינטרנט כדי להעלות אליו את האתר שלי? אני עדיין חדש בתחום האתרים, ואשמח להמלצה ממישהו שמבין קצת יותר ממני :-)
יונתן

Adi אמר/ה...

סחתיין! האתר נראה מעולה!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יונתן - אני מארח את האתר בחברה ישראלית http://www.interspace.net/ שהם סבבה בינתיים אבל אפשר להשיג חבילות אירוח יותר זולות ממה שהם מציעים. (הם גם מאפשרים התקנה של WP היישר מממשק הניהול שלהם )

אנונימי אמר/ה...

תתחדש!
אני מתעתד לרכוש ניקון ברמת כניסה, עם עדשת פריים 50 מ"מ 1.8. המליצו לי על 3100D וכן על 5100D איזה משתי אלה מומלצת יותר לצלם מתחיל שמתעניין בצילומי פורטרטים, רחוב ומעט נוף?
אגב - קראתי שהעדשה לא עובדת על ה3100D.. הייתכן ?!
תודה רבה!!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - העדשה הזאת היא אכן מומלצת וישנם מצלמות שהיא לא מתפקסת אוטומטית איתן. ממליץ בחום לנסות להשיג D90 שעדיין נמכרת שלדעתי עדיפה על 2 האופציות שציינת במחיר שפוי

אנונימי אמר/ה...

תודה. העדשה תתפקס אוטומטית על ה 90D ? היא מצלמה טובה לצלם מתחיל ?

צלם אמר/ה...

היי תומר,
אני לא מכיר אותך אישית ונתקלתי באתר שלך במקרה. ממש אהבתי את התמונות. עכשיו בעידן HTML5 בהחלט אפשר לנצל יותר מהאתרים ולעשות אפקטים מיוחדים ולשלב תמונות מיוחדות יותר בעיצוב.
תודה!
שאול

Igor lubenski אמר/ה...

אהלן תומר,
האתר עצמו נראה מצויין פרט לבעיה בעמוד הראשי שלגביה כבר העירו לך.
רציתי לתהעניין ולשאול לגבי הפלטפורמה של word press -כמה זה מה מסובך באמת לבנות אתר? לפי מה שתיארת כאן זה מאוד פשוט אבל אחרי שנכנסתי לאתר והתלבטתי איזה שרת אינטרנט לבחור זה נהיה קצת מסובך ונראה שצריך ידע בתכנות...לא?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי איגור ותודה על הפידבוק:-) זה אכן פשוט למדי ומה שאתה באמת צריך לבחור זה שרת להתארח בו. אני כבר כמה שנים עם אינטרספייס בישראל. לא הכי זולים אבל מספקים שירות. אין צורך בתכנות בשביל לבנות אתר בוורד פרס אבל יש כמובן סוג של עקומת למידה. בהצלחה!

בניית אתר אמר/ה...

תתחדש ! אתר יפייפה. אהבתי את הנקיון והסדר... כל הכבוד ! נראה מאד מקצועי ומעניין !

הוסף רשומת תגובה