הסטודיו הנודד שלי

פורסם ב: יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

בהרבה מקרים העבודה שלכם בתור צלמים תדרוש ליצור תנאי "סטודיו" במקומות שונים ומשונים שלעולם לא צילמו בהם.

דוגמא שכיחה היא חברה או משרד שמעוניין שתצלמו את העובדים שלהם במקום העבודה ובמהלכה ולרב הם מקצים חדר ישיבות או חלל גדול אחר לצורך העניין.

בצילומים כאלו הפרמטר החשוב ביותר הוא יעילות שכן מדובר בדרך כלל באמצע יום העבודה ובתנאי שטח שרחוקים מלהיות אידיאלים והחוכמה היא למקסם את האפשרויות שלכם ולספק את הסחורה וזאת במינימום ציוד וזמן.

הפוסט הזה, שיציג תמונות וסטאפים מצילומים שצילמתי החודש במשרד עורכי הדין תדמור, ינסה לתת לכם רעיונות וטיפים שיוכלו לעזור לכם לעמוד במשימה ולחזור הביתה בשלום.

ניצול מקסימלי של תנאי השטח

כאמור, בדרך כלל תמצאו את עצמכם בחלל שלא תוכנן לצילומים ואתם אמורים להסתגל.

אנחנו תמיד מנסים לנצל, כמה שניתן, את החלל הנתון לצרכי הצילום ואם תעיפו מבט בתמונת הסטאפ בתחילת הפוסט (שצולמה עם עין הדג החביבה שלי..) תראו שלצילומים הללו השתמשנו בסה"כ 2 מקורות תאורה.

האחד, פלאש סטודיו של אלינכרום (D-lite 4) ששורף את הרקע הלבן מאחור וYN560 אחד בשביל להאיר את המצולמים שלנו דרך מטריית ריכוך בינונית מסוג Softlighter  (הסבר מפורט אודות המטרייה הגאונית הזאת בפוסט ישן.)

יש כמה מכם שירימו גבה כשהם ישמעו שרק מקור אור אחד האיר את המצולמים בשעה שאם תסתכלו על התוצאות הסופיות לא תראו יותר מידי צללים ודרמה בתמונות (שמתקבלים בדרך כלל כתוצאה משימוש באור אחד בלבד) והסיבה לכך היא הקיר הלבן מצד ימין (ראו תמונה) שמשמש כרפלקטור מושלם מהצד השמאלי של המצולמים.

כאמור פחות זה יותר במיוחד בתנאי שטח כאלו.

הפרד ומשול

אחד האתגרים שיש בצילום עם יותר ממקור תאורה אחד הוא לקבל שליטה על ההשפעה של כל מקור בנפרד בשביל לקבל את התמונה שהתכוונתם אליה ולא זאת שיצאה במקרה כי ככה יצא.

הבעיה עם השליטה הזאת היא שהיא נעשית יותר ויותר קשה ככל ששטח הצילום שלכם קטן יותר.

מה שקורה הוא שהאור שפוגע ברקע הלבן חוזר לכיוון המצולם שלכם ומאיר אותו מאחור וככל ששטח הצילום שלכם קטן יותר ככה יהיה לכם יותר קשה להרחיק את המצולם מהקיר בשביל לקבוע כמה מהאור הזה (אם בכלל) יפגע במצולם שלכם.

הפתרון המקובל הוא להשתמש במשהו (נקרא גם Flag) שיסתיר את האור שיוצא מהמבזק ששורף את הקיר ולגרום לו לפגוע יותר בקיר ופחות במצולם / בשאר החדר. בצילומים הללו השתמשנו בקונסטרוקציה המוזרה שאתם רואים פה בתמונה המצורפת. כמו שאתם רואים גם כאן הNasty Clamps שיחקו אותה והפכו למחזיק רפלקטור מתכוונן שמונע מהאור להתפזר לכל הכיוונים.

אם לא הבנתם מכל ההסבר הזה יותר מידי שימו לב להדגמה הבאה שבה בתמונה מצד שמאל אין שום דבר שמונע מהאור להתפזר מול תמונה שבה השתמשתי בטריק הזה שגרם רק לחלק קטן של האור לחזור אל המצולם בייחוד באזור הלחיים. (בתמונות הללו רק האור האחורי פועל בשביל ההמחשה)


מה לעשות אם זה לא עוזר? 

בהרבה מקרים תמצאו את עצמכם בחלל קטן מידי ומה שלא תעשו, האור ששורף את הרקע יחזור בעוצמה חזקה מידי למצולם שלכם ואתם עלולים למצוא את עצמכם בסוג של בעיה.

ההמלצה שלי היא לעשות את הדבר הבא:

במקום לשרוף את הרקע לגמרי (מה שדורש בדרך כלל עוצמת פלאש חזקה וכאמור בעייתית בחדרים קטנים) תחלישו את הפלאש האחורי עד שהאפקט של האור האחורי על המצולם נראה לכם טוב ותתחילו לצלם.

לאחר מכן, בבית תפתחו את התמונה בלייטרום 4 ופשוט (באמת פשוט!) תזיזו את הסליידר של ה-HighLights ימינה.

הדוגמא הבאה ממחישה את הפעולה הזאת יפה לדעתי (הפיקסלים האדומים מסמנים את הפיקסלים השרופים)


הגאונות בלייטרום 4 מתבטאת ביכולת שלה להשפיע על התמונה באופן כירורגי ומדוייק ולהשפיע על חלקים שונים בתמונה על בסיס מידת הבהירות שלהם וזאת ללא לפגוע בשאר האזורים.
(הקדשתי לנקודה הזאת סרטון הדרכה ואתם מוזמנים לצפות בו פה דרך אגב)

לסיכום, בואו נסתכל שנייה על התמונה הסופית (ללא PS) ונבין כיצד התאורה בנוייה בתמונה:


הרקע , חלק מהכתפיים שלו והחלק התחתון של הסנטר מוארים בעזרת האור האחורי, הצד הימני של הפנים שלו מואר על ידי הקיר הימני שנמצא ממש מחוץ לפריים וכל השאר מואר על ידי המטרייה שמשמאל. (רציתי לצייר חיצים להמחיש את זה אבל זה פשוט יצא די מכוער :-) אבל נראה לי שהבנתם את הרעיון.

הנה עוד כמה דוגמאות חביבות:



התמונות ברזולוציה גבוהה יחסית ולחיצה עליהן תגדיל אותן בשביל פרטים. כמו כן בשביל לראות תמונות נוספות שצולמו בסשן הזה אתם מוזמנים לבקר באתר של תדמור שגם בשמכם אני אודה להם על שיתוף הפעולה בכתיבת הפוסט הזה .

אני מקווה שהקריאה נתנה לכם רעיונות וכלים שימושיים ואשמח כמו תמיד לשמוע את דעתכם ולענות על כל שאלה (שקשורה לצילום...) שעלתה בכם במהלך הקריאה.

קונגרס הצילום באילת

החודש מתקיים בפעם השנייה קונגרס הצילום באילת שזה בעצם הפנינג צילום מרוכז שכולל סדנאות הרצאות ומינגלינג של צלמים מכל הארץ, אם לשפוט לפי הקונגרס הקודם יהיה ממש כיף, אני אישית מעביר שם 4 סדנאות לתאורה מעשית ואשמח כמובן לראות אתכם שם אם זה מסתדר לכם :-) לפרטים נוספים אתם מוזמנים ללחוץ כאן

11 תגובות על "הסטודיו הנודד שלי"

שי אמר/ה...

מעולה! כמו תמיד! תודה :)

Unknown אמר/ה...

תודה!!!!

אנונימי אמר/ה...

תוצר מרשים. פוסט מלמד ומרתק כתמיד.
יהב

אנונימי אמר/ה...

מצויין!

עודד.

עודד אנגל אמר/ה...

מדהים איך אתה תמיד גורם להכל להראות כל-כך פשוט.
תגיד נשארו עוד מקרים שאתה מצלם ולא משתמש במטריה הפרבולית שלך ? ;-) זה נראה כאילו אתה לא יוצא מהבית בלעדייה...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לכם ותודה :-) עודד (טוב לשמוע ממך..) אני בהחלט משתמש בה הרבה אבל במקרה הזה השתמשתי ב-סופטלייטר שהיא מטרייה קצת אחרת. אתה יכול לקרוא עליה עוד בפוסט שהוקדש לנושא

http://thetomer.blogspot.co.il/2010/01/3.html

אנונימי אמר/ה...

הי תומר, אני צריכה בקרוב לצלם לבת שלי בוק בת מצווה. רוב הצילומים יהיו באיזור מתחם התחנה ואני רוצה להשתמש גם בתאורה מעשית. יש לי סופטבוקס קטן 40*40 ואת המטריה הכי פשוטה מפוטופריק (ההיא שבאה במבצע לתלמידי תאורה מעשית שלך :-), שחור ולבן). ברור שיהיה הרבה ניסוי וטעיה אבל הייתי שמחה לקבל ממך כמה טיפים כלליים לעניין הזה. שעות הצילום יהיו כנראה אחרי הצהריים. (עכשיו תודה ששאלה יותר כללית מזה קשה לשאול :-)...).

דובי אמר/ה...

הי תומר, שוב עשית את זה, מהנה לקרוא את הפוסטים שלך שמהם אני לומד המון. תמשיך לשתף פשוט כיף גדול.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ושוב תודה לכם:-)
אנונימית - אכן שאלה כללית אבל אני אפשר לקצר ולהגיד לך שלדעתי יש לך מספיק ציוד בשביל המשימה ואליו הייתי מוסיף גם רפלקטור שאת יכולה להשיג מלוח קאפה לבן. כמו כן, הייתי ממליץ לך להוריד את ה-PDF הזה:
http://www.mediafire.com/?hwi1admqmln
שבתוכו תועלי למצוא הרבה מאוד מידע מועיל שיוכל לסייע לך במשימה

הרבה בצלחה - תומר

אנונימי אמר/ה...

הי תומר היקר,
קורא בשקיקה את הכתבות שלך, כל הכבוד.
יש לך המלצה על משטח לבן לסטודיו נייד שאתה עובד איתו ונוח לעבודה? (משהו בסגנון שרואים בתמונה)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי, שמח שאתה מפיק תועלת מהקריאה. אני משתמש ברקע הזה: http://tinyurl.com/dyw3nf6
בהצלחה!

הוסף רשומת תגובה