פוסט מאחורי הקלעים

פורסם ב: יום חמישי, 7 ביוני 2012


הפוסט הזה יתמקד במספר נקודות שעזרו לי לצלם את התמונה הזאת ושחשבתי שיעניינו אתכם.
אני מקווה שתפיקו ממנו תועלת ואשמח לענות על שאלות שעלו בכם במהלך הקריאה.

הרעיון

מי שעוקב אחריי הבלוג הזה מספיק זמן יודע שמרבית הרעיונות הטובים שלי הם לא שלי.

צילום של דוגמנית יפה על וורדים אדומים הפך לסוג של קלישאה שאני אישית ראיתי בפעם הראשונה בסרט הבלתי נשכח American Beauty.

זאת לא הפעם הראשונה או האחרונה שנעשה שימוש ברעיון הזה כשאחת הדוגמאות היותר מפורסמות היא צילום של Annie leibovitz  שצילמה את בט מידלר לשער של ה Rolling Stone

לייבוביץ' סיפרה באריכות על תמונה הזאת בספר האחרון שלה כשהיא מתארת בו כיצד היא והעוזר שלה ישבו שעות כדי להוציא את הקוצים מכל אחד מעשרות הוורדים ששימשו אותה בצילום.

אז למה לצלם שוב תמונה שכזו? כי מאז שאני מצלם התמונה הזאת תקועה לי בראש ומעבר לזה, למה לא?

למזלי טל מחין, אחת הדוגמניות היותר פוטוגניות שאני מכיר ודוגמנית הבית בקורס תאורה מעשית, הסכימה לקחת חלק בסשן הזה וככה מצאתי את עצמי יחד עם טל, קרינה סעקיאן המאפרת ומקס המצלם בדרכים וכמובן בתוספת של עשרות וורדים (שבילו לילה שלם במקרר, שזה מסתבר מה שצריך לעשות עם פרחים אם רוצים לשמור על המראה הרענן שלהם) בכיתת הלימוד הגדולה בבית הספר גליץ מתכוננים לצילום. 

התאורה

כמו שאתם יכולים לראות מצד שמאל (את מקס בשלב ההכנות..) השתמשנו ב-3 מקורות תאורה שונים.

מלפנים יש שם סופטבוקס 28" מסוג אפולו של חברת Westcott שהוא עדיין מרכך התאורה שהייתי לוקח לאי בודד.

הייתרון הגדול שלו מלבד איכות האור המדהימה שהוא מפיק היא היכולת שלו לשלוט באור שיוצא ממנו ומאפשר לכם להאיר בעיקר את נושא הצילום שלכם בלי יותר מידי פיזור של האור לכל הכיוונים.

משני הצדדים יש לנו 2 סטריפלייטים שכתבנו עליהם בהרחבה בפוסט הזה. הייתרון הגדול שלהם והסיבה שהתמשנו דווקא בהם היא המבנה שלהם שפשוט מושלם כשאתם רוצים תאורה צרה וארוכה ואתם בדרך כלל רוצים אחת כזאת כשאתם רוצים להאיר לאורך הגוף האנושי.

המכנה המשותף בין המרככים הללו הוא שליטה. במרבית המקרים אני פשוט מעדיף לדעת לאן מגיע האור מהמבזקים שלי עם יכולת אפשרות להבין מה מאיר איפה בתןספת היכולת לשנות את הזוויות ובעצם בכך "לפסל" באור את המצולמים.

הקשר בין צילום על סולם לעיוותים גיאומטרים

כשאתם מצלמים אנשים אתם בדרך כלל לא רוצים לעוות אותם.

עדשות שונות באורכי מוקד שונים יוצרים לפעמים עיוותים שאני מנסה להמנע מהם. בצילומים רגילים (כשאני עומד על הרצפה ולא על סולם) אני יכול להתרחק בדרך כלל מהמצולם ולבחור באורכי מוקד (85מ"מ, 50מ"מ וכו') שאני יודע שלא ייצרו את העיוותים הללו.

כשאתם עומדים על סולם אתם יכולים להיתקל בבעייה מסויימת שכן אם אתם רוצים לתפוש גוף שלם כמו במקרה שלפנינו אתם מגלים שאתם לא יכולים להתרחק מספיק בשביל הפריים שלכם ונאלצים לצלם בעדשה רחבה ועדשה רחבה בדרך כלל יוצרת עיוותים בייחוד בקצוות הפריים (כמו שאתם יכולים לראות מהתרשים משמאל).


בכדי למזער את הנזק השתמשתי בעדשת פריים 35מ"מ f2  של ניקון שלמרות שהיא מפיקה תמונות עם עיוותים נראים לעין, LightRoom מצליחה לתקן את העיוותים הללו בצורה מצויינת.

בשורה התחתונה לפני שאתם בוחרים באורך מוקד חובה עליכם להבין את המשמעות של הבחירה הזאת במובן הזה ולבדוק מראש איך לייטרום מצליחה לתקן את הנזק. בדיקות מעבדה שבודקות עיוותים של עדשות שונות באורכי מוקד שונים ניתן למצוא באתר המקיף הזה.

דרך אגב, אם הייתי מצלם את התמונה הזאת היום הייתי משתמש בעדשה החדשה שלי (ניקון 17-55) שבאורך מוקד של 24מ"מ לא יוצרת עיוותים בכלל!

נקודה אחרונה בצילום מלמעלה של אנשים ששוכבים על הגב ומסתכלים עליכם למעלה תהייה תנוחת הראש שלהם. אם לא תשימו להם כרית מתחת לראש תקבלו תמונות מוזרות ולא מחמיאות של הראש שלהם ובנוסף ואולי לא פחות חשוב יהיה להם (למצולמים) הרבה פחות נוח!

Gaffer Tape

ולבסוף המוצר שתמיד מציל אתכם ברגע האחרון. נראה לי שכל מי שמצלם מספיק זמן יגיד לכם שזה פריט חובה בכל תיק ציוד לצילום.

כמו תמיד יש תמיד פרט קטן שלא חשבתי עליו מלכתחילה ואתם יכולים רק לדמיין אותנו מגלים לחרדתנו שאם אתם מפזרים פרחים על הגוף האנושי, גם כשהוא שוכב, הם לא בידיוק נשארים עליו כמו שהייתם רוצים.

למזלנו הGaffer tape הציל אותנו פעם נוספת אחרי שהדבקנו עליו את כל הוורדים....

פשוט מוצר חובה!

אני מקווה שמצאתם את הנקודות הללו מועילות וכאמור אשמח לענות על שאלות שאולי יש לכם בנוגע לצילום הנ"ל או בכלל ובהזדמנות זאת תרשו לי להודות לטל, קארינה ומקסים על יום צילומים מהנה במיוחד.

סדנת צילום ערום במוצ"ש

אני שמח להזמין אותכם לסדנת צילום ערום בתאורה מעשית שתיערך במוצאי שבת ה-23 ליוני בשעה 19.00 בערב בבית הספר גליץ ברמת גן. הסדנה מיועדת לצלמים בגירים, מתחילים ומתקדמים כאחד ופרטים נוספים עליה ניתן לקבל בטלפון 077-4090280. אשמח לפגוש אתכם שם ועד אז תישארו טובים!

10 תגובות על "פוסט מאחורי הקלעים"

דורית גבריאל אמר/ה...

עוד פוסט נהדר ואינפורמטיבי תומר, והתמונה מעולה!!

אנונימי אמר/ה...

פוסט מעולה כהרגלך...
מה המחיר של הסדנת צילומים עירום?

Ronen Mymon אמר/ה...

בהחלט יפה.
אני חושב שאחד הדברים שמפריעים לי בתמונה הזו (ודובר עליה לא מעט) זה שרואים את הבד השחור...
כנראה שזה היה מכווון כי בקלות אפשר להתגבר על זה.
אבל לא יודע.. עדיין אני מרגיש כאילו "גיליתי את הסוד שלך" ולא היית מספיק יסודי.

הרגשה בלבד כמובן.

תודה על הפוסט ועל ההסבר !

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - הסדנה עולה 350 שח והיא אורכת כשלוש שעות וחצי
רונן- מקבל את ההערה שלך, אני דווקא רציתי שיראו קיפולים בבד כי חשבתי שזה יהיה יותר מעניין מאשר רקע שחור חלק, עיניין של טעם אני מניח, בכל מקרה תודה על הפידבק :-)

Lilach Ozan אמר/ה...

פוסט מעניין! תמיד מסקרן לדעת מה מתרחש מאחורי הקלעים :)

שאול נשיץ אמר/ה...

בתור מישהו שאין לו הרבה מושג בתאורה מעשית חשבתי שהפקה כזאת יכולה להיות הרבה יותר פשוטה עם תאורת LED רציפה. מעבר לאפשרות לשנות את טמפרטורת הצבע של האור, הנורות האלה מאפשרות בנייה מושכלת יותר של התאורה ושליטה מלאה בתוצאות. האם התנסית עם LED?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שאול, לעולם לא צילמתי עם תאורה רציפה. האחרונה בדרך כלל צריכה חשמל ואני מעדיף את הניידות שיש עם פלאשים קטנים.

לגבי הטמפרטורה - בעידן שבו אנחנו מצלמים ב-RAW ועקב כך יכולים לקבוע את ה-WB במדויק ובדיעבד אין בעבודה עם LED יתרון לדעתי.

לגבי שליטה מלאה בתוצאות הסופיות אני חושב שמה שעושה את ההבדל בסופה של תמונה הוא המתווך בין האור לנושא שלך (מטרייה, סופטבוקס, כוורת וכו') וכל מה שנדרש ממקור התאורה (פלאש קטן, פלאש סטודיו, Led וכו') הוא לספק את האור ובזה זה מסתכם ככה שזה לא ממש משנה.

שלך - תומר

סטטוסים לפייסבוק אמר/ה...

מסקרן ביותר! תמיד חשבתי לעצמי מה קורה מאחורי הקלים

שאול נשיץ אמר/ה...

תודה תומר. למדתי משהו.

מזנונים מעוצבים אמר/ה...

http://www.meatzvim.co.il/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%96%D7%A0%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A6%D7%91%D7%99%D7%9D/

הוסף רשומת תגובה