איך עושה סוס בשלג?

פורסם ב: יום רביעי, 22 בפברואר 2012

בואו נגיד שנזכרתם, ב-11 בלילה, ששמעתם ברדיו שרמת הגולן מכוסה כולה בשלג רציני ופתאום היה לכם ממש דחוף לצלם אותו לפני שהוא ייעלם כמו ששלג נוטה לעשות בדרך כלל במחוזותינו.

אתם יכולים לעשות כמה דברים עם הרעיון הזה:
1. להדחיק אותו מיד וכרגיל למגרת התמונות שהייתי מצלם אם לא הייתי עצלן.
2. לנסות לפנות לכם זמן ואמצעים לנסיעה לרמה"ג בבוקר.
3. להחליט שחייבים להגיע לשם לפני הזריחה ולנסות לצלם דווקא סוס על הרקע המושלג ולמצוא גם מישהו שהוא משוגע מספיק שיסכים לבוא אתכם.

אני מניח שכבר הבנתם שהתמונה שאתם רואים פה מצד שמאל היא תוצאה של התרחיש האחרון והוא היה סוג של מבצע קטן (שאפילו אני) לא מתכוון לשכוח בקרוב.

הנה כמה פרקים נבחרים שחשבתי שיעניינו אתכם:


מציאת שותף 

אתם יכולים כמובן לנסוע למשהו כזה לבדכם אבל זה קודם כל יהיה פחות כיף ומצד שני אתם בדרך כלל תצטרכו עזרה כלשהי בשביל לנסות לתפוש את התמונה שלכם.

מתעלם מהשעה המאוחרת התחלתי לנסות, בטלפון, את החשודים המידיים, כאלו שיש סיכוי קלוש שזה מתאים להם, רק בשביל לגלות שמרביתם כבר ישנים או ממש מתכננים לעשות את זה בקרוב ואז פתחתי כמובן את פייסבוק בשביל לראות מי במצב עיגול ירוק ולשמחתי מצאתי כמה וכמה כאלו. התחלתי לדגום כמה מהם ושהגעתי לחבר והצלם, עמאר יונס, החיפוש הסתיים כמו שאתם יכולים ללמוד לבד מצילום מסך הצ'אט המשעשע המצורף.

איסוף מודיעין.

אם אתם מתכננים לנסוע בחושך לצלם בזריחה סוסים ברמת הגולן כדאי שתדעו כמה דברים על מנת להגביר את ההסתברות שזה יצליח לכם ואחד מהם הוא כמובן שעת הזריחה המדוייקת.

אם יש לכם סמרטפון אתם מוזמנים להוריד אפלקיציית חובה וחינמית שנקראת Sunrise Sunset והיא, ניחשתם נכון, נותנת לכם את הזמן של הזריחה על השנייה. אם אין עליכם סמארטפון כלשהו תמיד יש לכם את האתר של צעירי חב"ד שעושה עבודה מדוייקת לא פחות.

חוץ משעת הזריחה, כדאי מאוד שיהיה לכם מושג, אפילו אם הוא ירוק לגמרי איפה יש סיכוי גבוה למצוא סוסים מסתובבים חופשי בשלג וכאן שוב פניתי
לניחשתם נכון בשאלה שהתחילה ב"אם יש מישהו מרמת הגולן". לשימחתי הרבה אנשים רבים התחילו לייעץ ולהמליץ מניסיונם וצלם מעין זיוון בשם עדי פרץ הגדיל לעשות ושלח לי מפות (משמאל) עם מיקום משוער של סוסים חופשיים, מה שהתברר בסופו למידע מדוייק ומועיל.

חלק מאיסוף המודיעין שלכם צריך לתת את הדעת לתחזית מזג האוויר בזמן הצילום ואני נוהג לבדוק אותה באתר הדי מדוייק הזה שנותן לכם תחזית על בסיס מקום ושעה (לא משהו בסגנון כללי של "גשמים בצפון הארץ" אלא משהו יותר ברזולוציה של "גשם קל ומינוס 2 מעלות  בשעה שש בבוקר ברמת הגולן").

המידע הזה אמור בעיקר להכין אתכם גם בגזרת הלבוש ואני אישית שמתי על עצמי כל דבר שנראה כמו פליס מהסו-קולד ארון שלי. פרט קטן ושולי שלא נלקח (מהסיבה שאין לי אותו בכלל) היה כפפות ואחרי שקפאו לנו בסופו של דבר הידיים בקור המקפיא (ברמה שהיה קשה וכואב ללחוץ על כפתור המחשף של המצלמות...)  אני חושב שאני בשוק לזוג כפפות מפנק ואני אשמח להמלצות מצלמים שמצאו כאלו שנוח לצלם איתם דרך אגב.

הצילום עצמו

OK, אז אתם יודעים פחות או יותר מה ואיפה ועכשיו לא נותר לכם להוציא את המצלמה הקפואה שלכם ולנסות לכוון אותה לכיוון של סוס כלשהו.

אחרי שבמשך זמן ארוך גיששנו בחושך, השתדלנו לא לעלות על מוקש, תישאלנו מגדל תרנגולות קיבוצניק שהתכונן לקראת איסוף עופות אם הוא ראה במקרה סוסים עוברים בסביבה וקריאות "סוס! סוס?" למרחב הפתוח מצאנו לפתע לשמחתנו ולמזלנו עדר סוסים, כמו בהזמנה, כשהוא רגוע יחסית ומנסה למצוא קצת אוכל שאינו קפוא.

מיד רצנו אליו נלהבים והתחלנו למצמץ עם המצלמות שלנו בהתרגשות קולנית.

משהו שמיד מתברר לכם כשאתם מצלמים בסביבה כזאת הוא שמד האור שלכם יצא לאשפוז כפוי כשהוא רואה כל-כך הרבה שלג וכל המלצה שלו אתם צריכים לקחת בערבון מוגבל.

אחרי כמה תמונות הפסקתי להתייחס לשטויות שלו והתחלתי לצלם על ידני ורק באור טבעי כשאני מנסה להזכר בעיקר בשיעור הראשון בתאורה מעשית בשביל לקבל תמונה כמו זאת:


העדשה כאן, אם זה מעניין אתכם (ואם לא, אתם קוראים כנראה את הבלוג הלא נכון ..) היא שוב ה- Sigma 10-20 הוותיקה שלמרות מה שעבר עליה במשך השנים עושה את העבודה, מגיעה תמיד למשחקים גדולים ומסרבת לפרוש בשיא.  הצמצם שלה צומצם ל- F11 ומהירות התריס ב-D7000 נעצרה מתוך הרגל על 1/200.

לאחר מכן, בשביל לקבל עוד פרטים מהצד החשוך של סוסנו הצבנו פלאש YN560 שהפך כבר לקלסיקה בחייו הקצרים והוא הבזיק דרך מטריית ריכוך רפלקטיבית מצד ימין של הפריים בשביל לקבל תמונה טיפה יותר מוארת:


כמו שאתם יכולים לראות בעצמכם, המטרייה משמשת כאן רק כאור מילוי שאת מרבית העבודה עושה השמש כאור אחורי שנראה טוב בעיקר בזכות השערות והצבע של הספק סוס, ספק חמור שמצאנו לנו מתחמם בזריחה.

אחרי שהשמש עלתה נפרדנו מהסוסים לשלום והתחלנו להסתובב עם האוטו באחד הבקרים היפים ביותר שהיו כנראה ברמת הגולן בשנים האחרונות. מדובר במחזה מרהיב שאי-אפשר באמת לצלם אותו: הכל היה באמת מפוצץ בשלג וכל מטר בערך נעצרנו ובעיקר הסתכלנו בהשתאות על כל היופי שהיה מסביב.
נסענו לכיוון החרמון ועמאר שמתמחה (גם) בצילומי נוף הוציא את החצובה האימתנית שלו מהבגז' והתחיל לצלם מסביב


בעצירה המתבקשת בדוכן פיתה דרוזית טעימה מצאנו גור כלבים של בעלי הדוכן והוא מיד צולם באור טבעי עם העדשה הכי טובה שיצא לי להכיר עד היום והיא צילמה באור טבעי על F8 שהתריס כוון ל - 1/1250.


הלילה הלבן החל לתת את אותותיו והתחלנו למצוא את עצמנו תשושים ומצלמים תוך כדי נסיעה מהאוטו


וכך פחות או יותר הסתיים לו הבוקר הזה. היו כמובן עוד דברים בדרך שלא שיתפתי אתכם בהם, כאלו כמו משפחת יעלים משחקת ומשתוללת דקות ארוכות בשדה ירוק בעמק החולה, רגעים מדהימים שלא הצלחנו לצלם, אבל נראה לי שקיבלתם את התמונה הכללית. היה פשוט יום אדיר ורציתי להודות ברשותכם למר יונס שבלעדיו כנראה הייתם שומעים ברדיו משהו על צלם מבוהל שנמצא כמה שעות אחרי הזריחה, בפאתי קיבוץ מרום גולן במצב קיפאון מתקדם ממלמל משהו על סוסים שלג וצילום שהוא החליט לצלם ב-11 בלילה.

ולסיום סיומת, אחריי שנפציר בכם להשאר טובים תוכלו להתרשם מרגע רומנטי במיוחד שעמאר הצליח להנציח בכשרון אופייני.

 Love is in the air!



15 תגובות על "איך עושה סוס בשלג?"

חיים אמר/ה...

טוב, מיותר לומר הרי זה ברור שהתמונות מדהימות.
והפעם נמאס לי, אני הולך לרכוש לי עדשה 50mm לקנון(סליחה על המילה הגסה)שלי, אי אפשר להתעלם מהשבחים שאתה מרעיף על העדשה הזאת.

תודה
חיים

אנונימי אמר/ה...

אחלה כתבה תומר. תודה

לגבי הכפפות, אני מצלם עם כפפות LOWE ALPINE שקניתי בחנות טיולים כלשהיא (לא זוכר כבר)
בכל אופן יש להן גם שכבה מחממת לא רעה בכלל, גם בנק' האחיזה שטחים כאלו מחומר מחוספס לאחיזה מלאה.
יש כאלו בכל חנות טיולים....
אם אתה בעניין להזמין משהו גם נגד מים ולעבודה רצינית אז תריץ חיפוש:
Sealskinz UltraGrips

Royi אמר/ה...

תומר,
אולי תפתח +Google כדי שיהיה קל לעקוב אחריך.

זה יכול להיות אחלה!

תודה.

לילך אמר/ה...

איזה יופי של הרפתקאה! כל הכבוד על היוזמה ועל הרוח הספונטנית! תוצאות יפות :)

Daniela Contini אמר/ה...

תודה רבה על הכתבה המעניינת! נהנתי מאוד לקרוא אותה ותודה ליוזמה אתה נותן תמיד השראה רבה!

עמאר יונס המשוגע אמר/ה...

טוב...היה תענוג לראות אותך רץ אחרי הסוסים על הגבעה וראיתי את ההתהלבות של צלם אמיתי עם תשוקה עזה...בקור עז ומקפיא.אני עדיין זוכר את הקריאות שלך "סוס..סוס" כאילו מצאת מליון דולר.נהניתי מאד ומחכה להרפתקאה הבאה.אהה ועוד משהו...אתה לא ישן שוב באוטו בחזרה הביתה כי הנחירות שלך מפריעות לי להתרכז בנהיגה

פיני אמר/ה...

יש רגעים שאנחנו מצטערים עליהם בדיעבד..וזה הרגע :)
מדהים!!!! אני מתלבט מי מברך את מי אתה את המצלמה? או המצלמה אותך {נראה אופצייה 2} :)

רוני הורוביץ אמר/ה...

על הכיפאק. וכרגיל - סחתיין על חדוות הצילום, אבל שואל את עצמי אם לא היית צריך בעצם לחשוב על מעבר לכתיבה.
ועוד משהו... אלה צבאים, לא יעלים. יש להם הופעה קבועה, כל יום, בשדה הפתוח בין צומת הגומא לצומת כוח (ממש אצלנוליד הבית).

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכם :-)
Royi - אני יודע שזה רעיון שימושי (google + ) אבל תוהה אם זה יגרום לי להיות יותר מול המחשב שגם ככה אני מולו די הרבה...
רוני - מדהים שאתה מכיר אותם...ניסית לצלם את זה? הם בטח בורחים תוך שנייה לא?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - תודה על ההמלצה לכפפות אני אבדוק את זה:-)

Royi אמר/ה...

היי תומר,
לא תצטרך לבזבז יותר זמן מול המחשב.
יש אינטגרציה אוטומטית בין +Google ל- Blogger.
אתה תפרסם כרגיל ואנחנו נוכל לעקוב בדרך קלה, לתקשר וכו'...

לא לדבר שהתמונות יהיו זמינות כמו שצריך :-).

אנונימי אמר/ה...

תומר שלום,

כבר זמן מה אני עוקב אחרי הבלוג שלך, ורעיון התאורה המעשית מאוד קוסם לי. התמונה עם הסוס רק מוכיחה את היכולת שתאורה מלאכותית מוסיפה לרפרטואר שלך כצלם.

הבעיה היא כזו- יש לי שני פלאשים, אך רק מקלט+משדר אחד של קקטוס שקניתי בהמלצתך.

האם אתה מכיר מישהו שמוכר ערכת רדיו של קקטוס יד שניה? כמובן שאני יכול לרכוש מהאתר שלהם אחת נוספת, אולם כסטודנט עני אני מנסה לחסוך בכסף ככל הניתן.

תודה רבה

ישי

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ישי,
אם אתה רוצה לחסוך אתה יכול להוסיף סלייב אופטי לפלאש שלך וככה להפעיל את שניהם ביחד. למרות זאת הייתי שוקל להוסיף עוד מקלט קקטוס, אמורה פהיות הוצאה יחסית קטנה וגם מאוד משתלמת, בכל מקרה - בהצלחה! 

Unknown אמר/ה...

תומר אני כל כך נהנה לקרוא את הבלוג שלך ולומד כל כך הרבה, אך חוויה בפניה עצמה זה החידודי לשון שלך שגורמים לי לצחוק בקול כל פעם "העדשה כאן, אם זה מעניין אתכם (ואם לא, אתם קוראים כנראה את הבלוג הלא נכון ..)" או "...שבלעדיו כנראה הייתם שומעים ברדיו משהו על צלם מבוהל שנמצא כמה שעות אחרי הזריחה, בפאתי קיבוץ מרום גולן במצב קיפאון מתקדם ממלמל משהו על סוסים שלג וצילום שהוא החליט לצלם ב-11 בלילה. "
תמשיך להיות מעולה (ומצחיק).

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי רנדי - תודה רבה, אני אשתדל :-)

הוסף רשומת תגובה