500px.com מציג: מלחמת הרייטינג

פורסם ב: יום ראשון, 12 בפברואר 2012

נכון שכל מה שאתם צריכים בחיים זה להתחיל לשתף את התמונות שלכם בעוד אתר שיתוף תמונות לוהט ומבטיח?

בימים האחרונים הצטרפתי (מסתבר שקצת באיחור..) לאתר www.500px.com ולאחר סופשבוע שבו שיתפתי באתר 11 תמונות עם שאר העולם השתכנעתי שהאתר הזה הוא כנראה האתר התוסס המבטיח והאיכותי ביותר בסביבה וזאת כמובן נכון לזמן כתיבת שורות אלו.

בפוסט הזה אני אנסה להסביר איך האתר הזה עובד, אנחש למה הוא כל כך מצליח ובסופו אני אבקש מאלו מכם שיש לכם ניסיון בשיתוף תמוונות בו לשתף אותנו עם הניסיון האישי שלהם.


קיצור תולדות השיתוף

מאז ומתמיד צלמים השתדלו להראות את התמונות שהם צילמו לכמה שיותר אנשים. כשראיינו את מיכה בר-עם למגזין קומפוזיציה 018 הוא סיפר לנו ש back in the days בשביל לשתף את התמונות שלו עם אחרים הוא תלה את התמונות שהוא צילם בתחילת הדרך שלו  בחדר האוכל של הקיבוץ וכל החבר'ה מהסביבה, ששמעו על הצלם המוכשר, קפצו פיזית לקיבוץ בשביל לראות על מה המהומה.

הרבה מים והפרטות של חדרי אוכל קיבוציים עברו מהימים ההם וכיום, בשביל לפרסם את התמונות שלכם, אתם צריכים רק לבחור לכם קהל יעד וללחוץ על הכפתור. הבעיה עם השיטה והטכנולוגיה המודרנית הזאת היא, שכל מי שיש לו קהל יעד וכפתור יכול לעשות בדיוק את אותו הדבר והתוצאה היא שמרבית העולם המערבי עסוק רב היום בלשתף את התמונות שלו עם שאר הקיבוץ הגלובלי. פייסבוק למשל דיווחה לקראת ההנפקה שלה ,ממש לא מזמן, שבכל יום, 250 מיליון תמונות בממוצע מצטרפות לרשת הזו בלבד וזה חתיכת מספר... ולא הזכרנו אתרים וותיקים ועצומים כמו פליקר (7000 תמונות חדשות בדקה ממוצעת), פיקאסה, או Pbase וכו'. אני מניח שאני לא מחדש לכם יותר מידי שאני אגיד שיש מבול יומי של תמונות מסביבנו והתחזית היא שהגשמים רק יתחזקו עם סיכוי לשיטפונות במקומות הנמוכים.

אז מי התמונה הכי יפה בעיר?

אז מי עושה סדר בכל האתרים הללו? מי יפריד בין התמונות המעניינות, אלו שתכננו, הפיקו, השקיעו וערכו אותן לבין כל שאר התמונות, אלו שאין בהם עיניין לציבור הרחב כדוגמת אלו שמתעדות את הפעילויות הרועשות לילדים בברכה במהלך הנופשון בתורכיה? כיצד ומי בכלל יכול להחליט אלו תמונות צריכות להיפרד משאר החבורה?

כל אתר שמכבד את עצמו מתהדר בדרך שלו לעשות את הסדר הזה.

פליקר משתמש כבר שנים באלגוריתם שנקרא Interestingness והוא מתיימר לנסות להבין אילו תמונות יותר מעניינות בכל יום נתון ולדרג אותן לפי הסדר. מי שמכיר ועוקב אחרי האלגוריתם הזה לאורך זמן יודע שהוא ממש ממש גרוע ולפעמים הוא מדרג תמונות שהייתם מוחקים מהמחשב שלכם במקום הראשון וכאלו שהייתם מתים לצלם בעצמכם נמצאות במקום האחרון או בכלל זוכות להתעלמות והמצב העגום הזה לא ממש מוסיף הערכה או משתמשים איכותיים לאתר הענק והגווע הזה.


אתרים כמו 1x.com  נזעקו לעזרה ואמרו משהו כמו זה:  אנחנו נשכור עורכים מקצועיים (ממש אנשים חיים!) והם ורק הם יחליטו מה ומי ייכנס ויוצג בגלריה בסופו של דבר. השיטה הזאת בהחלט יצרה גלריה איכותית עד מאוד מצד אחד אבל מהצד המאוכזב של השיטה תמצאו צבא שלם ועצבני של צלמים מוכשרים שבטוח שהסיבה היחידה שלא פרסמו את התמונות שלו בגלריה היא קודם כל (כמובן) אנטישמיות או העובדה שהוא לא פתח חשבון חבר ולא שילם כסף לבעלי האתר והאינטרס הכלכלי.

 ב-2009 הגיע לשכונה אתר חדש. זוג ההורים הקנדי שלו קראו לו 500px.com ומאז הוא צבר מומנטום והספיק לשנות את הרגלי השיתוף של מיליוני צלמים בעולם.  הוא עשה את זה כי הוא נבנה אחרת מכל האתרים שהיו לפניו ובבסיסו מככבת מערכת רייטינג מורכבת שאמורה להפריד בין כל ה"סתם תמונות" לכאלו שהייתם רוצים לתלות על הקיר שלכם.

לכאורה הם עלו על נוסחה מאוד מפתה: שלא כמו במקרה הסנובי ויש יגידו המתנשא של 1x.com ל-כ-ו-ל-ם יש הזדמנות שווה- חושבים שיש לכם תמונה מנצחת? לא משנה מי אתם ומאיפה הגחתם יש לכם 20 ניסיונות חינמיים, בכל שבוע, לשכנע את שאר העולם שיש לכם את זה.

איך זה עובד?

אם מישהו מחברי האתר מתחבר לתמונה ששיתפתם הוא יכול להראות  לכם אהבה במספר צורות (הוא יכול להצביע עבור התמונה, לאהוב אותה וגם להגיב לה במילים) כל אלו משתקללים לכדי מספר דירוג (מ 0 ל 100) ובגלריה הנחשקת של האתר שנקראת Popular התמונות שהצטרפו לאתר מסודרות לפי המדרג שלהם.

על פי ניסיון של סופשבוע אינטנסיבי אחד עם האתר הזה זה עובד לא רע בכלל. בכל רגע נתון העמוד הראשי מפוצץ בתמונות שמעיפות לכם את הראש ומאוד ברור לכם למה הם נמצאות שם. כן, אני יודע מה אתם אומרים, לפעמים, אתם רואים איזה תמונה סתמית של חתול בית שמן או סנפשוט של שקיעה עם דקלים שמתפלחים איכשהו פנימה אבל ממה שאני ראיתי, לפחות עד עכשיו, רב הזמן אתם מוצאים את עצמכם מסתכלים על העמוד הזה מתחלף לו עם תמונות שמוציאות מכם WOW בקצב מסחרר.

מה שממש מגניב ב-500px הוא שלאט לאט אתם מגלים שטובי הצלמים בעולם משתתפים בחגיגה.
רוצים דוגמאות?

 Zack Aries הנערץ הודיע בדרמטיות שהוא מוחק את הפליקר שלו והוא התחיל להשתמש באתר כפלטפורמה לשיתוף הקבצים שהוא מצלם ברחובות אטלנטה ואם זה לא מספיק לכם אז מצאתי ש- Tim Tadder (כן ההוא!) בחר דווקא לשתף את התמונות המסחריות שלו ולשים אותם על מזבח הרייטינג ממש כתף ליד כתף עם שאר העמך.

האם זה מושלם?

ברור שזה רחוק מלהיות מושלם, קצב התמונות בשעות השיא מסחרר וכמות התמונות שמצטרפות לחגיגה נראית מופרכת לפעמים. יש רגעים בהם הוספתם תמונה שלכם לחגיגה ובזמן שלקח לכם ללחוץ על save ולעבור לעמוד בו מופיעות כל התמונות החדשות של האתר (על פי סדר כרונולוגי) אתם מגלים שב-3 שניות הללו הצטרפו לנהר העצום הזה כבר 30 תמונות חדשות יותר משלכם וזאת המסכנה, כבר נעלמה ונשכחה לה בנבכי האתר והיא מזדקנת לבד ובחושך בין מאות אלפי תמונות עזובות ונעלבות אחרות.

מה שזה אומר בעצם הוא שיש הרבה תמונות ראויות מעניינות ויפות עד מאוד שמקבלות רייטינג נמוך יחסית וזאת למרות שמגיע להם הרבה יותר. כמו כן בשביל לשמור על דינמיות וכל הזמן לרענן את התמונות הפופולריות באתר וכך תמונה יכולה לעבור מרגע אחד שבו היא הייתה  מדורגת עם מספר גבוה כמו 96.3 (למשל) למספר בינוני כמו 80 וזאת בכמה דקות ספורות.

כלומר זמן התהילה של תמונה ממוצעת הוא בערך כמו שאנדי וורהול חשב שצריך ו-15 הדקות הללו עוברות די מהר. לזכותם של מנהלי האתר הם מודים בבעיה הזאת בפה מלא ומבטיחים שטובי המהנדסים מנסים כל הזמן לשפר את שיטת הדירוג ולהפוך אותה לפחות תזזיתית ויציבה.

אבל בשורה התחתונה אנחנו ממש לא מתלוננים. למיין באופן שיטתי אלפי תמונות בדקה זאת משימה לא פשוטה ועושה רושם שמשהו באתר הזה עובד יותר טוב מדינוזאורים כמו פליקר וכו'. מעבר לאיכות התמונות אתם תגלו שהממשק ניהול שלו מאוד כיפי למשתמש וחפירה קלה בתמונות, כמעט בכל שעות היממה תאושש לכם את העובדה שהסיפור הזה אכן אוגד בתוכו המוני צלמים ותמונות נהדרות ואני לא רואה שום סיבה למה שלא תתנו שם ביקור לפחות מידי פעם רק בשביל ההשראה שלכם.
אשמח מאוד לשמוע ממשתמשים יותר וותיקים באתר הזה על הניסיון הפרטי שלהם ולשמוע אם החמצתי משהו אז בכל מקרה ועד הפעם הבאה תמשיכו לצלם לשתף ולהיות טובים.

20 תגובות על "500px.com מציג: מלחמת הרייטינג"

טל פלינט אמר/ה...

להוסיף על מה שכתבת - להבדיל מ 1X שאישית אני לא ממש אוהב (פלצני מדי ולא מובן), 500PX הוא פשוט אתר כיפי.
אין שום בעיה להבין איך לתפעל אותו, ישנה אפשרות תמורת תשלום (אם אני זוכר נכון בסביבות 50$ לשנה), להפוך אותו לאתר "אישי" עם דומיין משלך,להוסיף בלוג, לכתוב על "הקירות" של צלמים אחרים ועוד ועוד. פיצ'ר חביב מאוד הוא האפשרות לבנות לעצמך רשימה של צלמים "מועדפים" ולהתעדכן בכל פעם שמישהו מהם מעלה תמונה.
לצד צלמים חובבים מכל העולם, ישנו ייצוג מכובד שגדל בהתמדה של צלמים מקצועיים.
למי שמחפש מקום שבו יוכל (בקלות ובחינם) לחשוף את העבודות שלו, למצוא השראה וללמוד דברים לדשים מבלוגים של צלמים - האתר הזה מומלץ מאוד.

טל פלינט אמר/ה...

דרך אגב - אני בדיוק בשלבי סיום של כתיבת ביקורת על photoshelter, יותר אתר איכסון לגלריות ומכירה, אבל כדאי לך להעיף בו מבט

Shlomki אמר/ה...

אז במה בעצם האתר הזה שונה מ-DeviantArt?

כל מה שתואר כאן הוא דומה למדיי, רק ש-DA וותיק יותר בתחום והוא לא "אנמי" כל כך - כלומר, יש עוד הרבה פיצ'רים מעניינים, כמו למשל קבוצות, בלוגים, רשת חברתית לאמנים, חלוקה לקטגוריות צילום, ועוד המון...
יש אפשרות למיין את הצילומים שלכם בתוך הפרופיל לתיקיות, וגם ב-DA יש אפשרות להפוך את זה לאתר פורטפוליו אישי שמציג את כל התמונות שלכם בצורה יפה ומסודרת.

החסרון היחיד של DA זה שהסתננו לשם הרבה ילדים וצלמי פורנו שמפיצים שם הרבה זבל, וכל פעם שמישהו מעלה תמונה חושפנית (לאו דווקא של עירום אומנותי), זה פוגע בכל השאר כי התמונה מקבלת תיעדוף על פני תמונות אחרות טובות.

האמת שגם חנות הצילום DigitalRev פתחה לא מזמן רשת צילום חברתית חדשה, שהיא דווקא מאוד נחמדה:
http://www.digitalrev.com/community
ה-"בעיה" היחידה שם היא שהיא עדיין צעירה ואין הרבה חשיפה. היא גם נראית קצת פחות מקצועית מ-500px, אבל עדיין שווה לבקר.

אולי 500px עוד לא סובל מהתופעות האלה, אבל זה נשמע שהוא בקלות יכול להגיע לשם אם יהיה פופולרי מספיק.

אישית הדבר היחיד שמפריע לי הוא שאי אפשר לחלק את התמונות בפרופיל שלי לתיקיות או גלריות נפרדות. את הכל זורקים לשק אחד בלי להפריד בין השאר.
אולי התפיסה הזו טובה כי היא תגרום לאנשים (בפוטנציאל) לא להעלות זבל מיותר.
אבל הפדנט שבי לא ממש מצליח להתמודד עם חוסר הסדר ולכן וויתרתי על התענוג, לפחות עד שיפתרו את העניין הזה.

טל פלינט אמר/ה...

שלומקי, עניין החלוקה לגלריות קיים, אבל רק בגירסה בתשלום.

זה אמנם מעצבן, אבל יש בזה הגיון מסויים - זה ימשוך אנשים לקנות לעצמם "אתר", וחוסך להם בהשקעה "מיותרת" באתר חינמי

Unknown אמר/ה...

המלצה שלי: http://www.behance.net/

עמית ארז אמר/ה...

משהו יודע איך 500px מבחינת זכויות יוצרים.
אני חחזיק את התמונות שלי בphotoshelter ושם התמונות יכולות להיות מוגבלות לצורך הדפסה בלבד.
אני צלם של IStockphoto ולכן אני לא יכול לשווק תמונות פרט להדפסות.
המטרה של 500px זה רק לצורך תצוגה או גם למכירה?

Yuval Dvir אמר/ה...

ממליץ בחום להתחבר לקהילות הצלמים בגוגל פלוס.
כלים נוחים מאד לצלמים, קבוצות שיתוף ועוד...
יש מדריכים שמסייעים להבין את העיקרון ואת היכולות.
במהרה מגיעים לאפשרות לשתף לקהל רחב, קבוצות ממוקדות נושאים וכו'.

אפשר להתחיל פה:
http://www.colbybrownphotography.com/blog/google-the-survival-guide-for-a-photographers-paradise/

או פה:
http://gpc.fm

לילך אמר/ה...

יש גם את האתר הזה:

http://www.redbubble.com/home

יש אפשרות להציג ולמכור שם כל מיני סוגי של אומנות.

Chez Nissan אמר/ה...

אלף סיבות אני יכול למנות מדוע כדאי להימנות על קוראי הבלוג שלך תומר, הנה היום ברשומה זו גילית לי את אמריקה... בהמלצתך נכנסתי לשם והעליתי תמונה לניסוי אפילו ומה אני מגלה? את כל חברינו הישראלים שם (טוב, לא כולם... אבל רבים וטובים אף שלא אחד מהם המליץ או הציע לשתף במידע אודות האתר הזה...)

לא איש של תחרויות וריצת אמוק לניקוד אנוכי, אבל נחמד לגלות עולמות רבים יותר ויותר עם הזמן שגאלו את קהילת הצלמים הישראליים מהאתר העלוב ההוא בו שולטת כנופיית בולשביקים בעלת יומרה "לקדם את רמת הצילום בישראל" שבעבר מטרתה האמיתית היתה לא יותר מלהדפיס כמה קנבסים עלובים וכעת היא לממן את הנסיעות והבילויים של המנהלים שם בסיורי צילום יקרים מאוד שהם מארגנים ברחבי העולם שלא מעט מהמשתתפים בעבר כבר הביעו את אכזבתם מה"עיסקה"...

תומר יעקבסון אמר/ה...

שלומי - אני לא מכיר את Deviant art אבל אתה בטוח שיש בו שיטת מידרוג שכזו?

יעל אמר/ה...

ישנו גם האתר הזה
http://jpgmag.com
בעבר הוא היה יותר "ביתי", היום אני פחות מסתובבת בו, יש הרבה תחרויות עם פרסים כספיים וכו', אבל היה בו שילוב של מקצוענים וחובבים ברמות גבוהות. ממליצה לבקר ולראות

אנונימי אמר/ה...

מבחינתי הסיבה היחידה היית לא להשתמש ב500PX בגלל העדר היכולת להעלות קבצים לשם ישירות מלייטרום.

לאתר הכתבה חיפוש קל חשף שהם יצרו תוסף שמאפשר את זה, אולי אני קצת חיי בעבר.

אבל חשבתי שחשוב לשתף את זה פה עבוד אלה שאולי לא יודעים שיש אפשרות כזאת.

אבי אמר/ה...

15 דקות (((: אני סבור שמדובר ב 15 שניות לכל היותר. פתחתי חשבון והתחלתי להעלות תמונות ביום רביעי שעבר.כפי שכתבת תומר, מהרגע שהתמונה עלתה ועד שבוצעה עריכה (בחירת קטגוריה, הוספת תגיות) ולחיצה על Photos>Fresh אתה מגלה שהתמונה נמצאת בעמוד השלישי...
המגיבים לתמונות, אם יהיו כאלה, יהיו בהתאם לשעת העלאת התמונות כלומר אם ישראלי יעלה תמונה בשעות הבוקר\צהריים הוא יקבל תגובות מחברים באוסטרליה\הודו קרי מהמזרח וכך הלאה לכיוון אירופה וצפון\דרום אמריקה בשעות אחר הצהריים המאוחרות,ערב.
תמונות רבות, רבות מאוד, באתר קיבלו טיפול מסיבי של עיבוד, בתוכנה כזו או אחרת, ע"י הצלם שהעלה אותם.
לא פשוט לקבל משוב באתר, זה מאתגר ומתסכל כאחד.
אגב, תמונת העשן שהעלתי שם בוצעה כולה בהשראת הבלוג של תומר
המשך יום נפלא

Ilan Bar אמר/ה...

חשוב להזכיר את האתר photo.net שמרשים אותי כל פעם מחדש הן באיכות והן בתכנים ואפשרויות הלימוד וכו'. האתר משופע בצלמים מוכשרים מהמעלה הראשונה. זו לדעתי אחת מהקהילות הגדולות בתחום.

אנונימי אמר/ה...

אתר מעולה אבל זהירות, ממכר מאד.
ליקוי בולט קיים בנושא ההצבעה על צילום , דבר שמשפיע על הניקוד. מדובר באפשרות הצבעה DISLIKE ללא צורך לנמק וולא שהמצביע יזדהה, הצבעה שגם מפחיתה (מקזזת) אוטומטית את הניקוד שכבר ניצבר לצילום.
ב-"מאבק" על הרייטינג, יש לכך השפעה רבה ולא פעם הבחנתי בדבר.
למרות האמור, ממליץ להצטרף לאתר.
מאיר פז

קורס צילום אמר/ה...

ללא ספק האתר הכי טוב בתחום.

TOMER L. MAKIYES אמר/ה...

תומר, תודה רבה על הפוסט הזה!
מכיר את התופעה בשיתוף התמונות לעולם.. לפני שנה בערך (אולי יותר) בחרתי להפסיק עם זה ולהשאר עם פייסבוק וזאת מהסיבות שהזכרת.. אנטישמיות וכלכליות ב1X ועומס רב של תמונות באתרים אחרים מה שגורם לתמונה שלך להזדקן בשקט ללא היחס הראוי לה.. אולי הבאת לי כאן פתרון.. אני ארשם לאתר הזה ונראה.. אולי איתו אני אסתדר. לילה טוב!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי תומר- רק לוודא איתך שהערה הקשורה לאנטישמיות נאמרה בציניות שכן כידוע לך יש הרבה ישראלים עם תמונות מפורסמות (מאוד) ב1x 

Unknown אמר/ה...

אהלן תומר!
אני התחלתי להעלות את התמונות שלי לאתר, אך משום מה הן בכלל לא נמצאות בתמונות החדשות.
יש סיבה לכן שהן לא מוצגות? (יכול להיות שאף אחד לא רואה אותם?) למרות שהעלתי אותן והכנסתי את כל הפרטים? בנוסף, דיפדפתי הרבה אחורה ממש שניה אחרי שהעלתי את התמונה- ולא נראה לי הגיוני ש100 תמונות הספיקו לעלות מהרגע שהתמונה שלי עלתה... (לא בדקתי יותר מ100 אחורה).

מה דעתך?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי מאיה, גם אני חשבתי ככה לפעמים, רב הסיכויים שהיה מבול תמונות בזמן שהעלת את שלך,
בהצלחה בעתיד:-)

הוסף רשומת תגובה