לתכנן את הרגע

פורסם ב: יום שלישי, 17 במאי 2011

זה לא יפתיע אתכם אם אני אספר לכם
שרקדנים\יות הם אחד מנושאי הצילום האהובים עלי.

לשמחתי ביום שבת האחרון הייתה לי את הזכות לצלם את לירון כיחלר שהיא במקרה אחת הרקדניות היותר מוכשרות ומבטיחות שגדלו בארצנו הקטנטונת.

כשאתה עובד עם כישרונות יוצאי דופן כמו לירון אתם רק יכולים להרוס ולכן מומלץ מאוד שתהיה לכם תכנית ברורה בראש ושהתכוננתם לצילומים על פיה וזאת הרבה לפני שאתם רואים מולכם את המצולמת שלכם עושה מתיחות עם בגדי הריקוד שלה.

בפוסט הזה נתעכב על כמה מההכנות והסידורים שנדרשו ממני בדרך ליום צילומים מוצלח ונתעכב גם על הציוד שכדאי שיהיה לידכם ושיכול לעזור לכם לעבור אותו בשלום. נכון שנחמד מצידי?

התוכנית

אתם חייבים אחת כזאת. כמו בכל דבר שאתם עושים בחיים על מנת להוביל אנשים אתם צריכים שיהיה לכם לאן ללכת ובתור הצלמים של הסשן כדאי מאוד שיהיה לכם מושג, כמה שיותר ברור, לגבי התוצר שאמור להתקבל בתמונה הסופית.

מהתכנית הזאת ייגזרו כל המשאבים שאתם  זקוקים להם על מנת לעמוד במשימה שלכם:

מחקר והבנה של הג'אנר שאתם הולכים לצלם

רב הסיכויים שצילמו כבר את נושא הצילום שלכם ומומלץ מאוד שתנסו ללמוד מכמה שיותר מניסיונות של אחרים בנושא.  אנחנו חיים בתקופה מדהימה בכל מה שנוגע ליכולות המחקר שלנו מבלי לעזוב את הבית ואין לכם תירוץ מלבד עצלנות לא לעשות את זה.

רצוי כמובן לנסות ללמוד מהטובים ביותר ולחפש את מה שעושה לכם את זה. אני מנסה גם לחקור את ההסטוריה הצילומית של הנושא אם אני יכול.

כמובן שהכוונה פה היא לא להעתיק אלא לקבל השראה וקצת השכלה בנושא. כשמדובר בנושא כמו ריקוד (או כל נושא אחר ) רצוי גם לנסות להבין כמה מושגי יסוד מהעולם הזה ולהכיר אותו יותר טוב לפני שניגשים לצלם אותו. לימוד שכזה יאפשר לכם לדבר בשפה מקצועית עם המצולמים שלכם וזה רק יכול לעזור.

בנוסף מומלץ לנסות ולראות כמה שיותר תמונות של המצולמים שלכם ולנסות להבין מהם הצדדים החזקים שלהם ומכאן איך אתם יכולים להדגיש אותם בסשן שלכם. 

מקום הצילום


לפי דעתי זה המרכיב החשוב ביותר בהכנות לצילומים. מקום שמתאים לצרכים שלכם יעשה לכם את החיים קלים ומקום שאינו כזה יכול לחרבש לכם אותם לגמרי. מכאן, בשביל לבחור מקום אתם צריכים לדעת מראש מה אתם או הלקוח שלכם רוצה להשיג.

בצילומים הנ"ל ידעתי שאני רוצה שלירון תקפוץ ושהרקע יהיה ניטרלי כמה שיותר וללא הסחות דעת ולכן הייתי פשוט מאושר למצוא את הקיר שאתם רואים מצד שמאל ממש בצמוד לבית הספר גליץ שבו אני מלמד צילום.

המקום הזה פשוט מושלם! שפע של מקום (שזאת כמובן דרישה קריטית לצילומים עם אקשן), קיר גבוה מאוד שצבוע באפור ניטרלי, מטר מבית הספר ככה שלירון תוכל להתלבש בנחת ופרטיות שאף פעם לא מזיקה.
פינה נוספת באותו ביניין נראית ככה:


ומה שאהבתי בה זה את המדרגה הזו האמצע שחשבתי שתתאים למישהי כמו לירון בבגדי ריקוד.
שורה תחתונה היא שבחירת הלוקישן היא בחירה מכרעת שקשה מאוד לתקן אם היא נלקחה בקלות דעת.

ציוד צילום


מי שמכיר אותי יודע שאני רחוק מלהיות בחור מסודר אבל בכל מה שנוגע לציוד צילום אני ממש יקה.

לפני כל צילום אני מנסה לנחש באיזה ציוד אני אשתמש ואני כמובן בודק,מטעין ומנקה אותו לפני הצילומים. מצד שמאל אתם רואים את הציוד שהשתמשתי בו (רק הפרטים שמסומנים בחץ) ובואו נתעכב שנייה על הסיבות שבחרתי כמה מהם:

מטרייה לבנה 60 אינטש - ידעתי שאני צריך להאיר גוף שלם עם מקור אור רך ומטרייה 60" היא ללא ספק כזו. היא פשוט מטרייה עצומה שמעיפה אור לכל הכיוונים והיא מושלמת לצילומי קפיצות. בנוסף התשמשתי באפולו שהוא אולי כזכור לכם מרכך אור שמספק שליטה מקסימלית על פיזור האור. בגלל שצריך הרבה אור בשביל להאיר דרך 60 אינטש ובגלל שבצילומי קפיצות אתם רוצים הבזקה מהירה עדיף להשתמש ב2-3 פלאשים שיעבדו בו זמנית ויאפשרו לכם לעשות את זה ולכן בחרתי ב- lastolite triflash sync 



מה שהמוצר המגיב הזה מאפשר לכם הוא להפעיל עד שלושה פלאשים עם מקלט אחד (!) או עם סלייב אופטי פנימי מה שהופך את ההפעלה הזאת לפשוטה וחסכונית מבחינת כמות מקלטי הרדיו שתצטרכו להקדיש לעניין. כמובן שהוא הרבה יותר יקר מאלטרנטיבת ה - DIY שעולה הרבה פחות, תתן לכם את אותה היכולת אבל מגיעה כמובן בלי כל הפינוקים שמסביב ודורשת מקלט לכל פלאש.

השימוש בכמה פלאשים ביחד מאוד עוזר בצילומי אקשן שכן מה שמקפיא את התנועה בתמונה היא מהירות הפלאשים שלכם. חשוב לדעת ולזכור שככל שהפלאש מאיר בעוצמה חלשה יותר מהירות ההבזקה שלו (הזמן שעובר בין תחילת ההבזקה לסיומה) עולה ולכן אם תשתמשו ב 2 פלאשים על רבע עוצמה תקבלו סה"כ חצי עוצמה אבל מהירות ההבזקה תהיה כפולה ומכאן היכולת שלכם לתפוס רגע חמקמק משתפרת.

אביזרים נוספים שאינם קשורים לצילום


לפעמים מה שעושה את הצילום שלכם זה משהו שהבאתם אתכם כי חשבתם שהוא יתאים. כדאי להביא כמה שיותר דברים כי זה יכול רק לעזור. כמובן ששלל בגדים זה חובה כי אתם לא רוצים לגלות שהבגד שחשבתם שיהיה מושלם נראה רע בתמונות ואתם נתקעים בלי אלטרנטיבה.

בצילומים הללו ידעתי שאני רוצה לנסות להשתמש בחומר שייתן אפקט נחמד כשהאור יעבור דרכו ולכן השגתי שקית קמח ובקבוק של טלק שקניתי בבית מרקחת

אפשר להשתמש כמובן במגוון חומרים אחרים ותרגישו חפשי להיות יצירתיים בקטע הזה למרות שקמח עושה עבודה לא רעה בכלל!







OK אז אלו היו ההכנות (מבלי להזכיר ניקוי של העדשות, ניקוי כרטיסי זיכרון, הטענה של הבטריות ותרגילי מתיחות) ועכשיו לא נותר לנו אלא לצלם.


המטרייה הענקית מצד שמאל כש-2 פלאשים יורים דרכה מספקת אור רך ומחמיא מאוד, עצם העובדה שהם היו יחסית חלשים עזרה בהקפאת התמונה. לתוספת ועזרה מיקמנו את האפולו מצד ימין  ומאחור לאור הפרדה מהרקע.


זוכרים את הקיר עם המדרגה? ככה הוא נראה כשלירון עומדת לידו כמו שרקדנים עומדים בדרך כלל. בשביל להאיר אותה השתמשנו בביג מאמא שמספקת 50 אינטש של אור מקסים שנראה כמו חלון ענק שלא באמת נמצא שם. זאת התמונה הטובה בסשן לדעתי..(מה דעתכם?)


והנה התמונה עם הקמח והטלק בפעולה. התאורה כאן זהה לתאורה בזמן הקפיצה.

היה באמת יום צילומים מושלם ואני חושב שהוא תוצאה של תכנון טוב. מצאתי את עצמי מספיק פעמים בבעיות בגלל שלא שהשקעתי מספיק בשלב הראשוני הזה ואני פשוט ממליץ לכם לעשות את זה בפעם הבאה שלכם.

תודה ללירון שבקרוב אני מקווה נקיים סדנאת צילום ביחד איתה, תודות גם לחזי רגב וגיא פריבס שניהם צלמים שעובדים בבית הספר גליץ על העזרה והזמן שלהם ולכם אני אאחל שתמשיכו להיות טובים לפחות עד הפעם הבאה.

קורס תאורה מעשית?

הזמן עובר לו ומחזור # 20 של קורס תאורה מעשית עומד להפתח ב 15.6 ומי שמעוניין לעבור 5 שיעורים מעשיים בנושא תאורה בצילום בהחלט מוזמן. פרטים נוספים זמינים כאן.

11 תגובות על "לתכנן את הרגע"

ירון גולן אמר/ה...

אין ספק:
תכנון מקדים עוזר מאוד לקבלת תוצאות ברמה גבוהה יותר.

פוסט נהדר!

ניצן בר אמר/ה...

אחלה פוסט. תודה תומר !
השתמשת בקמח וטלק ביחד, או שעשית נסיונות לראות מי מהם מצטלם יותר טוב, ואם ביחד, אז בדקת באחוזים כמה מזה וכמה מזה כולל ניסוי וטעייה\תהייה ?

נ.ב.
אני ממליץ להשתמש בקמח רגיל, ולא בקמח תופח, שיכול להשמין את הדוגמנית.
בפסח יש להשתמש בקמח מצה בלבד, אחרת התמונה לא תהיה כשרה.

(-;

ליאב אמר/ה...

כ"כ נכון וחשוב.
התכנון חוסך הרבה כאב ראש וטרחה לכל הצדדים.

יישר כח

Ilan אמר/ה...

WOW!!!
אני אוהב את הראשונה והאחרונה (עם הקמח)
בראשונה אולי הייתי מוחק את השיער שמתפזר מקדימה ומפריע לקומפוזיציה הנהדרת.

אנונימי אמר/ה...

צילומים חביבים...אבל בצילום מחול יש עוד פאן שלא דובר כאן בכלל,וזהו שפת הריקוד עצמה ,לא מספיק לדעת צילום ברמה הטכנית, צריך גם לדעת ולהבין מחול ,בחלק מהדוגמאות שצילמת התנועה לא ממש מושלמת ,בצילום מחול יש לתפוש את התנועה בשיאה ! עיין ערך לואיס גרינפילד.
פוייט מושלם חייב להיות זה לא משהו שמתפשרים עליו
כרקדן שנים רבות בארץ ובחו"ל אני יודע כמה נדירים הצלמים שיודעים לצלם ומבינים מחול .
חבל שלא הזכרת צלמים מהארץ בעלי שם עולמי בתחום כמו אורי נבו, שנחשב מאוד גם באירופה
http://www.facebook.com/dancefoto
בכל מקרה תודה על שהעלת בכלל את הנושא שקרוב לליבי
כרקדן וצלם חובב
בהצלחה
עוז נ

אנונימי אמר/ה...

היי תומר רציתי לשאול באילו זויות השתמשת במטרייה ובאפולו אם בכלל בתמונה הראשונה
בתודה מראש
ליאור

תומר יעקבסון אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - המטרייה הייתה משמאל מצלמה והאפולו היה מצד שמאל ומאחור..קשה מאוד לראות את ההשפעה שלו בתמונה הזאת.

אנונימי אמר/ה...

לצערי הפעם הצילומים לא משהו: בתמונה הראשונה זה נראה כאילו הרקדנית נופלת בנפילה חופשית. בתמונה השניה התאורה נהדרת אבל התנוחה של הדוגמנית קצת מסובכת - לא ברור מה ניסית להגיד (אם התכוונת למשחק טקסטורות היית צריך לפשט קצת את הקומפוזיציה). התמונה השלישית חביבה לא יותר. תומר-מצטער על הבקורת הצוננת.

אנונימי אמר/ה...

לא מומלץ לפזר קמח באוויר, הוא יכול להדלק מניצוץ אקראי ולפגוע באנשים.
http://youtu.be/KFURfasiZgA

אנונימי אמר/ה...

אני חושב שיש פה חוסר פרגון והערכה למקוריות - תומר, אני אישית נהנתי מהמאמר ולקחתי המון, צילמתי בעבר מחול בסטודיו וגם בהופעות ואין ספק שהוספת לי פה כמה פיסות מידע מעניינות, בנוגע לקמח - אני חייב, פשוט חייב לנסות :)

לירון בוזגלו.

הוסף רשומת תגובה