שיעור ראשון בקורס תאורה מעשית

פורסם ב: יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

בשיעור הראשון של קורס תאורה מעשית אני מעביר מצגת שבה אני מסביר לתלמידים בקורס את העקרונות הבסיסיים בתאורה מעשית, תיאוריה והצגה של אמצעי התאורה שבהם הם ישתמשו בהמשך הקורס.

המצגת הזאת נפתחת בסלייד שנקרא "אולי אתם לא צריכים תאורה מלאכותית?" וכך,  על רקע תמונה של הדס בוותיקן אני מסביר לתלמידים שיש רגעים בחיים שיש להם את כל האור שהם צריכים בשביל תאורה מעניינת בתמונה שלהם. וחוץ ממנה הם לא ממש צריכים שום דבר.


אני גם אומר לכיתה שאני שואל את עצמי בכל  צילום האם יש תאורה טבעית מעניינת בסביבת הצילום, שבדרך כלל התשובה היא "לא" ורק אז אני מתחיל להאיר את התמונה בעצמי.

אני חייב להודות שזה לא היה נכון: אני לא תמיד שואל את עצמי את השאלה הזאת. ברב מכריע של המקרים אני מגיע לסצינה ומתחיל להוציא את ציוד התאורה שלי בלי לחשוב פעמיים.

 דוגמטיות מחשבית? הרגל מגונה? דרך להצדיק מחסן שמפוצץ בציוד תאורה? יותר מידי ספרים של ג'ו מקנילי על המדף? כנראה שכן. התרגלתי לחשוב שאם אני רוצה שהתאורה תהיה מושלמת אני צריך לדאוג לזה עם אור שאני יוצר בעצמי ולא לתת לאור הטבעי אפילו צ'אנס כי חבל על הזמן.

הימים האלו נגמרו בגלל תמונה אחת שנקראת "אבוקדו" שצולמה לפני יומיים שבה איתן ואני הגענו למסקנה שהסלייד הראשון בקורס תאורה מעשית זה סלייד חשוב מאין כמוהו. ברור שהייתי מודע לזה קודם (הרי אני כתבתי את הסלייד הזה) אבל לא ממש האמנתי בזה ויותר מזה לא ידעתי ממש איך אפשר לעשות את זה, איך אפשר להפוך אור נוקשה שיוצא משמש עצבנית במזרח התיכון לאור עוטף רך ואוהב?  אז מה קרה בידיוק שככה נפתחה לי הצ'אקרה? 

הכל בגלל איתן



מאז שהתחלתי להישאב לעולם הצילום ראיתי המון תמונות שהאור הטבעי בהן היה מדהים ולא הבנתי איך זה קרה כי התמונות שלי לא נראו ככה. כתבתי על זה אפילו פוסט די מזמן שנקרא  קסמים באור טבעי, הסתכלתי הרבה בתמונות הללו, אפילו שאלתי את הצלמים הללו שאלות אבל די מהר התיאשתי מלנסות והמשכתי להבזיק את דרכי לתמונה הבאה כשאני בטוח שזאת הדרך היחידה.

בגלל שהייתי מרוצה מהתוצאות שלי לא ראיתי סיבה מיוחדת להפסיק עם זה וככה נוצר לו קיבעון מחשבתי.


לעומת זאת מהתמונות של איתן לא הייתי מרוצה. האור המלאכותי לא החמיא לו בדרך כלל ומעבר לזה היה לי קשה לתפוש אותו בהרבה רגעים מאז שהוא התחיל לזחול ולברוח מהטווח של המבזקים.. התחלתי לקרוא עוד ועוד על צילומי ילדים וכשראיתי את התמונות של סאלי מאן או יותר נכון נפלתי לרצפה מהתמונות שלה הבנתי שאני צריך לשנות גישה. וככה מצאתי את עצמי לפני יומיים מול איתן שביד שלי יש רק מצלמה עם עדשת פריים מהירה ללא שום מבזק או מטרייה בטווח קליטה.

בשעות הבוקר המאוחרות שמתי את האוצר הסקרן מתחת לחלון (משהו מרובע ורגיל שאפשר להשיג בכל חנות צילום)  ומצד ימין סגרתי את דלת חדר העבודה שלי שהיא דלת ישנה עם ציפוי מבריק שהייתה על תקן של רפלקטור יעיל ופשוט התחלתי לצלם.

התחלתי על מצב ידני ועברתי למצב של עדיפות צמצם עם פיצוי חשיפה שלילי והתחלתי לשכוח מהכל ופשוט להתרכז בו. פתאום גיליתי שהמצלמה שלי יכולה לצלם 3 תמונות בשנייה בלי לחכות לזמן טעינה של קבל זה או אחר. ואני יכול פשוט לצלם מהר והרבה. זה היה ממש כיף: איתן שיתף פעולה והיה חמוד במיוחד וכשהלכתי למחשב וראיתי את התוצאות הבנתי שמעכשיו אני חייב להתחיל להקשיב למרצה בקורס תאורה מעשית בשעה שהוא מציג את הסלייד הראשון בקורס.

האם הפלאשים שלי למכירה?


ממש לא. אני למדתי לקח אבל איתו את המגבלות של האור הטבעי. האור שיש בתמונות הללו נמשך שעתיים בערך שאחריהן אי אפשר לצלם ככה במטבח שלנו. מה אני אמור לעשות ב22 השעות הנותרות?

האור הזה נמצא במקום ספיציפי במטבח מה שמאוד מגביל את בחירת הלוקישן, כלומר הלוקישן נקבע על פי האור ולא על הרצון החופשי שלי. ואם אני רוצה לצלם את איתן בסלון שהחלון שם מבאס למדי?

בנוסף לכך אני בכל זאת ואחרי הכל הסתגלתי למציאות ולא יצרתי אותה ובתור צלם אני חושב שכדאי מאוד שתהיה לי את היכולת לייצר את המציאות בשביל עצמי או בשביל הלקוח או המצולם הבא שלי. למשל, אני אמור לצלם כמה צילומים מסחריים בחודש הקרוב ואין סיכוי שאני אוכל לסמוך על השמש לבדה כמקור תאורה בצילומים הללו. אין גם הרבה סיכוי שהדס תסכים שאני אביא  את הדוגמניות בצילומים הללו למטבח שלנו ליד הדלת של החדר שלי. ככה שהפלאשים נשארים איתי בינתיים רק שמעכשיו הם באמת יצאו החוצה רק שאני צריך אותם.

ולחסוך לכם שאלה - הרקע ב2 התמונות האחרונות הוא לוח קאפה שחור מאופיס דיפו
והנה תמונת סטאפ של החלון והדלת מצד ימין:

19 תגובות על "שיעור ראשון בקורס תאורה מעשית"

קרן שולמן אמר/ה...

מסכימה איתך תומר, אני חושבת שתינוקות וילדים צריך ומומלץ לצלם באור טיבעי שהוא הכי מחמיא להם.
לפעמים לא צריך יותר ממצלמה ופשוט להנציח את הרגעים היפים באופן ספונטני.
like!

אנונימי אמר/ה...

תמונות מדהימות של הבונבון

Lilach Ozan אמר/ה...

תמונות מקסימות. בעיקר הראשונה הרקע מוסיף מאוד!

הילה אמר/ה...

תמונות יפייפיות!

איתן מקסים ממש, אני נמסה פה.

מושיק ברין אמר/ה...

מאד מסכים עם הגישה שכשמתאפשר צילום ילדים (בעיקר) באור חלון, מתקבלת תאורה שבעייני מאד קשה לחיקוי ע"י כל תאורה מלאכותית...
צילום ילדים בעייני דורש רוך טבעיותאורת אור חלון פשוט "קלאסית" בשימוש זה..
מצ"ב דוגמא נוספת, אחת מרבות
http://www.moshikbrin.com/index.php?gallery=004%20Children/001%20favorites&image=001_000%20Ilay.jpg
תודה על המאמר המעניין..
:)
מושיק ברין

ירון שריזלי אמר/ה...

לייק, לייק, ושוב לייק.
אוהד שרוף של איתן ומעריץ של העבודות של אבא שלו. אשמח אם תפרט את נתוני הצילום של התמונות. צמצם, מהירות, איזו, פיצוי שלילי, וכן האם מדידת האור הייתה אזורית או נקודתית.

רונית אמר/ה...

איתן המקסים האהוב והמשעשע והתמונות ממש מדהימות ביופין. אבל. האם הקערה זו לא קערת האוכל של ניו במקרה??

Unknown אמר/ה...

הי תומר,
עברת שלב התפתחותי חשוב שכל מי שעוסק בצילום אנשים עובר במוקדם או במאוחר.
אישית, אני מידי פעם משתמש במטריה רפלקטיבית 1/2 פתוחה ו/או רק רפלקטור בסיטואציות דומות.

Unknown אמר/ה...

סוף סוף נפל לך האסימון.
בסופו של דבר תאורה טבעית מוצלחת תתעלה על הרבה מאד דברים מלאכותיים.
תמיד "עיצבן" אותי שאתה מתעסק רק בזה.
אז ח'ח על הטוויסט
את הילד היפיוף הבא גם צילמתי בתאורה טבעית, תפסתי רגע ממש נדיר...
http://shanya7.deviantart.com/gallery/#/d2wguun

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
התמונות מדהימות וכמובן שיש חלק גם למצולם בהצלחה .
שמח לראות כתבה כזאת שהיא בתחום שונה מהרגיל (FLASH ).

ראיתי שבחרת בעדשה פריים 35 מ"מ .
מדוע בחרת בה ולא באחרות?

Unknown אמר/ה...

פוסט מעולה!! זה טוב שאתה משתמש באפשרות לצלם ללא תאורה מלאכותית אך לא צריך לבטל את האופציה הזאת, התמונות שיצרת באמצעותה עד כה הן יפות להפליא.

תומר יעקבסון אמר/ה...

תודה לכם :-)
Yaron - התמונה הראשונה 1/80 2.2 מדידה תבניתית באיזו 200, השנייה 1/125 3.2 איזו 400, השלישית 1/60 2.5 איזו 400. כל התמונות צולמו על מצב ידני.

אנונימי = בחרתי בה בעיקר כי היא נותנת אורך מוקד שהיה נוח לי לצלם את איתן ולהיות מספיק קרוב אליו לתפוש אותו אם הוא נופל..השתמשתי ב35מ"מ 1.8 כי היא מאפשרת צילום בתנאי תאורה חלשים

אנונימי אמר/ה...

לגבי ה-35 מ"מ חשוב לציין גם כי מבחינת תמורה לכסף (של עדשה מהירה ב-35 מ"מ) היא הטובה ביותר. 50 מ"מ זה כבר ארוך מדי למצלמה בקרופ פקטור, וה-35 מ"מ 1.4 החדשה היא "קצת" יקרה :-)

אנונימי אמר/ה...

אם כבר מדברים על תאורה, למה הכיתוב בבלוג הוא אפור על אפור? מאוד קשה לקרוא

אנונימי אמר/ה...

צילומים משגעים!
ובעצם מה צריך?
תאורה טבעית רכה ומחמיאה, ילד יפיוף ואבא מוכשר...!
שמח לראות שאתה מתפתח גם לכיוון האור הטבעי הזמין והתוצאות מעידות על כך.
בברכת חג שמח,
אלון קירה

שאול נשיץ אמר/ה...

שתי התמונות של איתן נפלאות. היתרון בתאורה טבעית הוא, כפי שהבחנת, האפשרות להגיב מהר לסיטואציה משתנה. גם האופי של התמונות משתנה: הן פחות מבויימות וזה ניכר.
לשימוש בעדשת פריים נורמלית מהירה יש הקסם שלו. זה בית הספר הטוב ביותר לקומפוזיציה. אורך המוקד האהוב עלי הוא 40 מ"מ אקוויולנטיים. חפש עדשת 28 מ"מ זולה ותראה למה אני מתכוון. עם עדשה כזאת אפילו לא תזדקק לאוטופוקוס...

אנונימי אמר/ה...

שי טסלר :

בצילום באור יום
אני רואה את הצל כברכה
שיש צל זוהי ההזדמנות הנהדרת להשתמש ברפלקטור
לחפש אפילו קרן אור קטנה שנוגעת ברצפה ולהחזיר אותה אל פני המצלום . והופה קסם של ממש . אין לו צל מתחת לעיינים ,עם אור מחמיא על הפנים

תומר אתה כותב נהדר וצלם נהדר

תודה

דודו אמר/ה...

תמונות מדהימות
לי יש שאלה דוקא על השחור לבן:
כשאני מצלם ומנסה להעביר לשחור לבן התמונות לא ניראות טוב.
מה דורש מעבר לשחור לבן בצורה מיקצועית יותר ?

האם במעבר לשחור לבן השתמשת בפוטושופ תוך כדי שימוש בכלים נוספים (שכבות, כלי עריכה, פילטרים... ) או שפשוט המרת שלחור לבן ללא עריכה ?

תודה רבה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי דודו - שים לב לפוסט הזה שהוקדש לנושא :-)

הוסף רשומת תגובה