המדריך השלם לצילום טיפות מים

פורסם ב: יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

מי מכם שמסתובב באתרי תמונות ברשת בטח שם לב למבול של טיפות מים מצולמות. כמו צילומי עשן, גם למים יש מאפיינים מגניבים למדי שדי קל לצלם והמון צלמים כבר תיעדו את התופעה עד כדי שהיא הפכה לסוג של קלישאה.

גם אם אתם אוהבים את התוצאה וגם אם לא לצילומים הללו יש ערך מוסף רב באימון בצד הטכני של הצילום ובעיקר בדרך שיש להאיר נוזלים שקופים ולכן אני ממליץ לכם לתת לזה ניסיון. שום דבר רע לא יקרה אלא אם כן העדשה שלכם תחטוף מקלחת אחת יותר מידי.


המדריך יכלול כרגיל את כל המצרכים הדרושים וייתעכב על כמה דגשים בדרך לתמונה מוצלחת:

המצרכים הנדרשים

מצלמה - כל מצלמה יכולה לצלם טיפות מים. אני צילמתי אותן עם ניקון D70 ועם canon G9 אבל נראה לי שלא משנה מה שיש לכם בתיק המצלמה לא תהיה הבעיה פה. בגלל שאנחנו מצלמים עצם שזז די מהר עדיף לצלם אותו עם מצלמה שיש לה תגובה מהירה ללחיצה על המחשף אבל זה לא חובה כל עוד אתם לוקחים בחשבון את מהירות התגובה של המצלמה שלכם.

עדשה - אני צילמתי עם ניקון 50 מ"מ 1.8 ועם אותה עדשה רק הפוכה בשביל תמונות מאקרו. בכלל נראה לי שעדיף עדשת מאקרו לנושא שכן הטיפה היא בגודל של זבוב מצוי. אם אין לכם עדשת מאקרו אתם בהחלט יכולים לצלם עם עדשה רגילה ואפילו עדשת קיט תעשה עבודה סבבה לגמרי.

חצובה - כרגיל, בצילומים מבוקרים עדיף לשים את המצלמה על משהו. בשביל זה המציאו חצובות!

נוזל - אני השתמשתי במים וחלב. ככל שהנוזל סמיך וכבד יותר הטיפות יהיו מרשימות יותר. אז תרגישו חופשי להתנסות עם מגוון נוזלים

מקור טפטוף - שקיות קטנות זה הפתרון הקל והזול אבל אתם רוצים שהדבר הזה שעוד מעט יהיה תלוי מעל המצלמה שלכם יהיה אמין ולכן אל תקחו את השקית מהסופר כי היא לא משהו. תשקיעו בשקית אוכל לסנדביצ'ים חזקה יחסית. אם יש לכם גישה לרופא\ אחות אתם יכולים לגנוב מהם אינפוזיה שהיא ללא ספק הפתרון האידיאלי. למזלי אבא של מקס המצלם בדרכים הוא ווטרינר צמרת וככה הצלחתי לשים יד על אינפוזיה יד שנייה במצב מעולה. אם השתמשתם בשקית אתם צריכים גם סיכת ביטחון כדי לחורר אותה פעם אחת.

מיכל מים - הוא צריך להיות בעומק של 5 סנטימטר בערך והוא יכול להיות שקוף או צבוע. אני השתמשתי בתבנית אפייה שהחרמתי מאמא שלי וצבעתי אותה בספריי שחור לגמרי.

רקע צבעוני - אתם לא מאירים את המים כי זה קצת קשה לעשות את זה. אתם מאירים את הרקע שמאחורי המים ואם אתם רוצים קצת צבע וחיים כדאי שתשתמשו ברקע צבעוני. אני השתמשתי בהדפסה של אחת מתמונות העשן שלי שנראתה לי מתאימה. היא גם מודבקת על PVC מבריק מה שהיווה אחלה רפלקטור.

פלאשים חיצוניים- כרגיל זה די חובה. מה שצריך לשים לב אליו הוא שאפשר להחליש את הפלאש באופו משמעותי ידנית. אתם מאירים טיפה מהירה וככל שעוצמת האור תהייה חלשה יותר היא תהייה גם יותר מהירה. אני השתמשתי בSB-28 שהיה מכוון על 1/32 מהעוצמה המלאה שלו .

הפעלה מרחוק של הפלאשים - עדיף מאוד שהפלאש לא יהיה על המצלמה ויש היום המון פתרונות זולים כדי להשיג את היכולת הזו

מטלית לניקוי העדשה מטיפות!

הצילום עצמו

טוב כמו שאתם רואים מצד שמאל הסטאפ הוא פשוט למדי. מה שחשוב להבין שאתם מצלמים בעצם את ההשתקפות של המים ומכאן התאורה צריכה לפגוע ברקע ולחזור אל המים.

אני השתמשתי ב2 פלאשים אבל זה בהחלט אפשרי עם אחד.

מה שמאוד חשוב הוא להקפיד שהפלאשים יהיו על עוצמה נמוכה \ נמוכה מאוד שכן ככל שהם יהיו חלשים יותר ככה הם יהיו מהירים יותר. לדוגמא הSB-28 שלי מבזיק במשך ל 1/19000 של שנייה ב 1/32 כח בעוד שבעוצמה מלאה ההבזקה נמשכת כ 1/840 של שנייה. מכיוון שאנחנו מאירים אקשן מהיר אנחנו נקבל תוצאות טובות יותר ככל שההבזקה מהירה יותר.

כדי לפצות על כמות האור הקטנה יחסית אתם תצטרכו לפתוח צמצם כדי שהתמונה לא תצא חשוכה מידי.

אני צילמתי בF8 או בF5.6 C בISO 200 ומהירות התריס הייתה על 1/200.

אחרי שהתאפסתם על התאורה זה הכל עיניין של תזמון וסובלנות. אתם פשוט צריכים לצלם שבריר שנייה לפני שהטיפה פוגעת במים ואחרי חצי שעה אתם תתחילו להכנס לקצב הנכון ולקבל תוצאות.

אה כן, יש גם עניין זניח שנקרא פוקוס. אתם לא יכולים לפקס על המים ולכן תשימו לב איפה נופלות הטיפות, תכניסו לשם עט\אצבע תפקסו, תעבירו לפוקוס ידני ואתם מסודרים.

העצלנים מבינכם שרוצים להשקיע קצת יכולים לקנות סנסור מונחה קול\תנועה (די בזול..) שיפעיל את המצלמה בכל פעם שטיפה תפגע במים. כמו כן, בגלל שאתם מצלמים עם פלאש חלש יחסית אין בעיה לצלם 3-4 תמונות ברצף כדי לשפר את הסיכוים שלכם. אם מתחיל לשעמם לכם אתם תמיד יכולים להחליף את המים בתבנית בחלב (יש לבדוק שאף אחד לא רוצה קפה בשעה הקרובה!). התמונה משמאל מראה טיפת מים פוגעת בחלב שיצאה די מגניב לדעתי. דרך אגב התמונה של החלב צולמה עם עדשת 50מ"מ שמורכבת על המצלמה הפוך בעזרת מתאם פשוט
האיכות לא בשיאה אבל התפיסה נחמדה והיא שווה 150 שקל לדעתי :-)

כמו בכל דבר שקשור בצילום הכל זה פונקציה של כמה שתשקיעו, ראיתי גלריות מדהימות ברשת שלידן הטיפות שאני הצלחתי לצלם נראות כמו זרזיף חסר השראה.

אתם מוזמנים לשלוח לי טיפה מוצלחת שהצלחתם לצלם כתוצאה מהמדריך ואני אפרסם את הטובות מבינהם.

בהצלחה!!!

ונעזוב אותכם עם תמונה משעשעת מתוך השיעור האחרון בקורס תאורה מעשית שבה אתם יכולים לראות את המשתתפים בקורס מחכים לטיפה הנכונה במסגרת שיעור צילומי קונספט (שיעור רביעי) שנערך השבוע:

טוב... עוד תמונה אחת ודי:

הבהרה -המדריך הזה לא המציא את הטיפה ויש הרבה מדריכים לצילום טיפות ברשת ואני ליקטתי אינפורמציה מחלק מהם. והוספתי כמה דברים קטנים משלי.

הסיור החמישי ביפו יוצא לדרך (מעודכן עם פרטי הסיור הקרוב)

אני שמח אם כך להודיע כי הסיור החמישי של "אין כמו יפו בלילות" מוכן ומתוכנן להתקיים ביום חמישי 13/08/2009 בשעה 19.00. אנחנו ניפגש ליד מגדל השעון ביפו ובליווי דוגמנית נדגים את האפשרויות הבלתי מוגבלות שיש בשימוש בכמה פלאשים קטנים וקצת אילתורים ויצירתיות. מכיוון שיש רשימת המתנה מהסיור הקודם מספר המקומות מוגבל אף יותר, לכן אם ברצונכם לקחת חלק בסיור אתם מוזמנים ליצור קשר עם אלעד בטלפון 077-4090280 או במייל register@galitz.co.il

יש עוד 3 מקומות פנויים נכון לעכשיו.

דרך אגב - אין שום צורך להביא אתכם שום ציוד פרט למצלמה שלכם שכן אנחנו נספק את כל מה שצריך בשביל הצילומים וההדרכה.

מקווה שנפגש בקרוב ועד אז תמשיכו להיות טובים.

8 תגובות על "המדריך השלם לצילום טיפות מים"

ירון אמר/ה...

איזה יופי! כל הכבוד תומר!
מאוד אהבתי את הרעיון של להאיר את הרקע על המים, פשוט יפה!

אלעד אמר/ה...

נחמד מאד.
רכשתי טבעת להרכבת עדשה הפוכה ב3-4$ כולל משלוח באיביי.

Unknown אמר/ה...

מדריך מעולה, הרקע על המים יוצא יפה !!!

מצאתי דרך נחמדה לשלוט בטיפות ע"י שימוש בטיפה וירטואלית,השתמשתי בכדורי נוי קטנים מסיליקון שמתנפחים בקערית מים ונראים ממש כמו טיפת מים.
מגיעים לקוטר של 5-10מ"מ לכן יותר קל לתפוש אותם

התוצאות:
http://picasaweb.google.com/tsvikap/Liquids#

Unknown אמר/ה...

מדריך מצוין.. כמו כול הבלוג..
רק שאלה קטנה, לי יש sb800
ואני מחפש את החלק שמלבשים על המצלמה שגורם לו לפעול מרחוק ללא הפלאש של המצלמה

אם אתה יכול להמליץ על אחד פשוט ואמין
תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ברק

אני משתמש ב cactus V2S שנותן תמורה טובה ביחס לכסף שהוא עולה

יש די הרבה מוצרים כאלו היום אתה גם יכול להפעיל את הSB-800 שלך הרחק מהמצלמה עם הCLS של המצלמה שלך אם יש לך ניקון

בהצלחה - תומר

Unknown אמר/ה...

יש לי ניקון d300 ולמען האמת אני לא מכיר את פונקצית ה CLS...

אפשר הסבר קצר..

תודה

אור אמר/ה...

מדריך מצויין תודה =)

אשמח לקבל לינק לגלריות צילומי הטיפות שדיברת עליהן.

תומר יעקבסון אמר/ה...

אור

תראה את הדוגמא הזאת להמחשה
http://www.flickr.com/photos/chavals/3045853162/

הוסף רשומת תגובה