ביום שבת האחרון צילמתי להקה חדשה, הקציצות של לידיה, לאלבום החדש שלהם.
הצילומים נערכו בקיבוץ מעגן ליד הכנרת המתרוקנת וכללו 5 לוקיישנים ב 6 שעות שבהם ניסיתי לשלב הרבה טכניקות, משילוב של מבזקים עם אור יום, עם שקיעה ושימוש במבזקים כמקור תאורה יחידי.
למזלי הקציצות זרמו בסבלנות, ראש פתוח והרבה אנרגיות ממש כמו המוסיקה שלהם.
אני אתאר כאן את מערכי התאורה של שלושה מהלוקישנים עם הסברים קלים על קשיים, אילתורים ופתרונות.
ידעתי שיש לנו יום ארוך ובגלל שאני עובד עם בטריות AA לא רציתי להבזיק בשום צילום בעוצמה מלאה בשביל לא לאתגר את מלאי הבטריות שלי. למזלי היום היה מעונן מה שגרם לאור הסביבתי להיות רך נעים וחלש יחסית לצהרי היום במזרח התיכון.
מגניב, זה אומר שאני לא חייב להשתמש בעוצמה מלאה של המבזקים בשביל לאזן אותם עם אור היום.
האמפי הקטן הזה איתגר אותי במובן אחר שכן אני צריך להציב את המבזקים יחסית קרוב ללהקה וקשה היה להציב מעמד תאורה עם מטרייה (ברוח!) בצורה יציבה על המדרגות שמסביב למרכז. למזלי היה לנו טייפ שחור (Gaffer tape) שאיפשר חיבור של מבזק עם מתאם מטריה ומטריה 110 ס"מ לעמוד ממול ללהקה. משני הצדדים שלהם הצבתי עוד 2 מבזקים בהצלבה כדי לתפוש כמה שיותר שטח מהצד. בגלל שהקציצות זזים קופצים ולא נחים לרגע רציתי לתפוש כמה שיותר שטח. תוך 10 דקות הכל היה מוכן, שמתי ג'ל 4\1 CTO על כל המבזקים בשביל גוון אור נעים.
כיונתי את המצלמה למהירות של 1/500 ואת הצמצם ל F/5.6 צעקתי להם 1234 הם התחילו להעיר את השכנים ואני תחלתי לצלם.
למה בחרתי את השילוב הזה של מהירות תריס \ צמצם?
בשילוב של מבזק עם אור יום אתם רוצים ליצור הפרדה בין הרקע לדמות והדרך להשיג את זה בדרך כלל היא לכוון את המצלמה ב2 סטופים מתחת לתמונה מאוזנת ללא המבזקים. כלומר אם הייתי מצלם את אותה הסצינה עם אותם פרמטרים בלי המבזקים הייתי מקבל תמונה חשוכה ב2 סטופים מהמדידה של מד האור במצלמה. למה בחרתי במהירות של 1/500 ? כי זאת המהירות המקסימלית של הD70 לצלם עם פלאש (בגלל זה אני פשוט מאוהב בD70 דרך אגב) למה לא סגרתי עוד צמצם? כי אז הייתי צריך להגביר את עוצמת המבזקים (שעבדו על חצי כח) וכאמור לא רציתי לבזבז כל כך הרבה מיץ על ההתחלה.
הסשן הזה הניב 10 תמונות שאני מאוד אוהב והיה לי מאוד קשה לבחור אחת, אהבתי את האנרגיות בתמונה שבחרתי (למעלה) אבל יש אחרות שיצאו לא רע גם מזוויות אחרות, אחלה התחלה!
ללוקיישן הבא נסענו 10 דקות לקיבוץ שכן למפעל שומם לצילומי פנים.
הרבה יותר קל לשלוט ברמות האור של התמונה שלכם שאתם לא תלויים בעננים, שמש חזקה או רוח שמעיפה לכם את הציוד.
הדגש בצילומים הנ"ל היה לקבל צבעים כחולים חזקים מהחלונות שברקע ואותו עיקרון עובד כאן כמו ממקודם. אתם צריכים לחשוף את התמונה בחשיפת חסר על מצב ידני עד שאתם מתחילים לקבל את האפקט הרצוי ואז אחרי שיש לכם אותו אתם מוספים את האור שלכם. הנה תמונת סטאפ:
בשביל שיראו את החלונות בתמונה צילמתי אותם מלמטה בתוך מה שהיה פעם בור לבדיקות רכב או סליק להחבאת נשק מהבריטים אני לא סגור על זה. זה היה מלוכלך בצורה איומה אבל יצא נחמד לדעתי וזה מה שחשוב בשורה הסופית.
פורטרטים בשקיעה
לקראת שקיעה הגיע הזמן של הפורטרטים של הקציצות (לחצו להגדלה על מנת לראות אותם כמו שצריך)
שימו לב להבדלים בין שניהם בשמאלי השתמשתי במבזק אחד משמאל לוויסלר המתופף עם סופטבוקס נייד, מימינו שמתי מבבזק עם כוורת למילוי ומאחוריו מצד שמאל שמתי עוד פלאש חשוף (sb-800 באדיבות ביה"ס לצילום גליץ) לקבל אור על הצד האחורי שלו להפרדה.
עם גלעד (מימין) השתמשתי באותו מערך רק שהזזתי את הפלאש האחורי ממש מאחוריו מה שיצר הילה מגניבה מסביב לגוף שלו. אתם יכולים לראות חלק מההבזקה שלו ליד החתימה שלי.
תמונת הסטאפ קצת מבלבלת שכן אני צילמתי בין 2 הפלאשים מצד ימין.
סה"כ היה יום נחמד ביותר בחברת להקה מוכשרת שמורכבת מארבעה חברים מצחיקים ומוכשרים שאשמח לצלם אותם בפעם הבאה בהופעה בקיסריה אם ירצה עורך הפלייליסט בגלגל"ץ - שיהיה לכם בהצלחה!!!!
ונעזוב אותכם, עד הפעם הבאה, עם עוד קצת רוק אנד רול (לחצו על התמונה להגדלה):
הצילומים נערכו בקיבוץ מעגן ליד הכנרת המתרוקנת וכללו 5 לוקיישנים ב 6 שעות שבהם ניסיתי לשלב הרבה טכניקות, משילוב של מבזקים עם אור יום, עם שקיעה ושימוש במבזקים כמקור תאורה יחידי.
למזלי הקציצות זרמו בסבלנות, ראש פתוח והרבה אנרגיות ממש כמו המוסיקה שלהם.
אני אתאר כאן את מערכי התאורה של שלושה מהלוקישנים עם הסברים קלים על קשיים, אילתורים ופתרונות.
רוק אנד רול!
בשעה 12 בצהריים התחלנו לצלם את חלק "ההופעה" בצילומים. לאחר חיפוש מהיר בחוף הפרטי של קיבוץ מעגן מצאנו מין מיני אמפי שנראה לי מאוד מתאים. החבר'ה התחילו להרכיב את הציוד שלהם ואני התחלתי להתאפס על התאורה של הסצינה.ידעתי שיש לנו יום ארוך ובגלל שאני עובד עם בטריות AA לא רציתי להבזיק בשום צילום בעוצמה מלאה בשביל לא לאתגר את מלאי הבטריות שלי. למזלי היום היה מעונן מה שגרם לאור הסביבתי להיות רך נעים וחלש יחסית לצהרי היום במזרח התיכון.
מגניב, זה אומר שאני לא חייב להשתמש בעוצמה מלאה של המבזקים בשביל לאזן אותם עם אור היום.
האמפי הקטן הזה איתגר אותי במובן אחר שכן אני צריך להציב את המבזקים יחסית קרוב ללהקה וקשה היה להציב מעמד תאורה עם מטרייה (ברוח!) בצורה יציבה על המדרגות שמסביב למרכז. למזלי היה לנו טייפ שחור (Gaffer tape) שאיפשר חיבור של מבזק עם מתאם מטריה ומטריה 110 ס"מ לעמוד ממול ללהקה. משני הצדדים שלהם הצבתי עוד 2 מבזקים בהצלבה כדי לתפוש כמה שיותר שטח מהצד. בגלל שהקציצות זזים קופצים ולא נחים לרגע רציתי לתפוש כמה שיותר שטח. תוך 10 דקות הכל היה מוכן, שמתי ג'ל 4\1 CTO על כל המבזקים בשביל גוון אור נעים.
כיונתי את המצלמה למהירות של 1/500 ואת הצמצם ל F/5.6 צעקתי להם 1234 הם התחילו להעיר את השכנים ואני תחלתי לצלם.
למה בחרתי את השילוב הזה של מהירות תריס \ צמצם?
בשילוב של מבזק עם אור יום אתם רוצים ליצור הפרדה בין הרקע לדמות והדרך להשיג את זה בדרך כלל היא לכוון את המצלמה ב2 סטופים מתחת לתמונה מאוזנת ללא המבזקים. כלומר אם הייתי מצלם את אותה הסצינה עם אותם פרמטרים בלי המבזקים הייתי מקבל תמונה חשוכה ב2 סטופים מהמדידה של מד האור במצלמה. למה בחרתי במהירות של 1/500 ? כי זאת המהירות המקסימלית של הD70 לצלם עם פלאש (בגלל זה אני פשוט מאוהב בD70 דרך אגב) למה לא סגרתי עוד צמצם? כי אז הייתי צריך להגביר את עוצמת המבזקים (שעבדו על חצי כח) וכאמור לא רציתי לבזבז כל כך הרבה מיץ על ההתחלה.
הסשן הזה הניב 10 תמונות שאני מאוד אוהב והיה לי מאוד קשה לבחור אחת, אהבתי את האנרגיות בתמונה שבחרתי (למעלה) אבל יש אחרות שיצאו לא רע גם מזוויות אחרות, אחלה התחלה!
בתוך המפעל הנטוש
ללוקיישן הבא נסענו 10 דקות לקיבוץ שכן למפעל שומם לצילומי פנים.
הרבה יותר קל לשלוט ברמות האור של התמונה שלכם שאתם לא תלויים בעננים, שמש חזקה או רוח שמעיפה לכם את הציוד.
הדגש בצילומים הנ"ל היה לקבל צבעים כחולים חזקים מהחלונות שברקע ואותו עיקרון עובד כאן כמו ממקודם. אתם צריכים לחשוף את התמונה בחשיפת חסר על מצב ידני עד שאתם מתחילים לקבל את האפקט הרצוי ואז אחרי שיש לכם אותו אתם מוספים את האור שלכם. הנה תמונת סטאפ:
בשביל שיראו את החלונות בתמונה צילמתי אותם מלמטה בתוך מה שהיה פעם בור לבדיקות רכב או סליק להחבאת נשק מהבריטים אני לא סגור על זה. זה היה מלוכלך בצורה איומה אבל יצא נחמד לדעתי וזה מה שחשוב בשורה הסופית.
פורטרטים בשקיעה
לקראת שקיעה הגיע הזמן של הפורטרטים של הקציצות (לחצו להגדלה על מנת לראות אותם כמו שצריך)
שימו לב להבדלים בין שניהם בשמאלי השתמשתי במבזק אחד משמאל לוויסלר המתופף עם סופטבוקס נייד, מימינו שמתי מבבזק עם כוורת למילוי ומאחוריו מצד שמאל שמתי עוד פלאש חשוף (sb-800 באדיבות ביה"ס לצילום גליץ) לקבל אור על הצד האחורי שלו להפרדה.
עם גלעד (מימין) השתמשתי באותו מערך רק שהזזתי את הפלאש האחורי ממש מאחוריו מה שיצר הילה מגניבה מסביב לגוף שלו. אתם יכולים לראות חלק מההבזקה שלו ליד החתימה שלי.
תמונת הסטאפ קצת מבלבלת שכן אני צילמתי בין 2 הפלאשים מצד ימין.
סה"כ היה יום נחמד ביותר בחברת להקה מוכשרת שמורכבת מארבעה חברים מצחיקים ומוכשרים שאשמח לצלם אותם בפעם הבאה בהופעה בקיסריה אם ירצה עורך הפלייליסט בגלגל"ץ - שיהיה לכם בהצלחה!!!!
ונעזוב אותכם, עד הפעם הבאה, עם עוד קצת רוק אנד רול (לחצו על התמונה להגדלה):
17 תגובות על "הקציצות של לידיה"
תומר,
אתה גאון אור...
תומר, איזה כיף של בלוג.
אני ממש נהנה מההנאה שלך מההתעסקות בצילום ובטכניקה וכמובן מהיכולת שלך להדריך באופן בהיר וממצה.
מרשים מאוד!!!
לקחת פלאשים, והפכת אותם לקסם!
אהלן תומר!
אני עוקב אחרי הפורום הרבה זמן ורק לומד יותר ויותר על הצילום!
אני לוקח את הבלוג הזה בתור מדריך מאוד מאוד מוצלח!
הקציצות של לידיה הם להקה שקרובה אלי.
המתופף חבר טוב שלי.. :)
כיף לראות פרצופים מוכרים ולהבין כמה שהעולם שלנו קטן...
התוצאות נפלאות. השאלה שלי קשורה יותר לעבודה של מאחורי הקלעים - בצילום רחוב, "יחסית" קל להפריד בין תמונה לתמונה טובה (נו.. יחסית)
אבל פה, אחרי 6 שעות של עבודה הרי יש מאות (אלפי?) תמונות. איך אתה מבצע את תהליך הסינון?
אילן - שאלה טובה. הסינון ערך הערך שעה, הרבה בגלל שאתה מצלם עם פלאשים שיש להם זמן טעינה מסויים בין צילום לצילום אז לא יצאו יותר מידי תמונות. שלחתי ללהקה לבסוף ארבעים דוגמאות שפשוט קפצו החוצה.
למרות זאת, תמיד יש לי את ההרגשה שהצילום הכי טוב מסתתר איפהשהו ומעלה אבק בהרד דיסק. לפעמים אני שולח דוגמאות לחברים בשביל לקבל דעות של אחרים.
תודה לכולם על התגובות דרך אגב!
תומר התמונות והשימוש שלך באור פשוט יוצא מגדר הרגיל .
כיף מאוד לראות .
אני מחפש את טופיק שבו אתה מסביר איך אתה מפעיל את שלושת הפלאשים בצילומי חוץ
אשמח לעזרה ברשותי שני פלאשים של ניקון ה 800 וה 80 ....
איפה קונים סטנדים ואיפה קונים להם משדר או מה שתגיד ...
מחכה לתשובה בקוצר רוח
תודה יא אלוף !!!
אחד העבודות הטובות שלך לדעתי הכי טובה אהבתי
יוס
מורן, יש כמה מאמרים שכבר דנים בנושא ואתה מוזמן לקרוא אותם, תתחיל ב"שקיעה כחולה" אם בא לך
אתה מוזמן לקרוא את התרגום של Lighting 101 לעברית שבו יש פרק שלם בנושא.
אם בא לך משהו יותר אישי ומומחש נשארו בערך 3 מקומות פנויים למפגש ביפו בו אני אעביר הדרכה עם דוגמנית. פרטים זמינים מצד שמאל.
רציתי שמות של הציוד
כלומר מה השם של הטריגר
איפה קונים חצובה שאפשר לחבר לה מבזקים מסוג כזה של ניקון
או משהו אחר כמו שאתה משתמש
לדעת להפעיל את כל זה אני יודע רק רוצה פשוט לקנות את הציוד בדיוק לפי מה שתכוון אותי
אשמח לעזרה
תודה !!!
מורן - עולם הפלאשים הזולים והקטנים כמו שאני משתמש בהם משתנה מאוד בימים אלו עם הוצאת גירסאות חדשות למוצרים קיימים והרבה מהציוד שאני משתמש בו קשה מאוד להשגה. אני מתכנן לכתוב כתבה בנושא והיא תפורסם ברגע שיצא לי לבדוק את הציוד החדש. אבל כל מה שאתה בעצם צריך נמצא בתרגום של Lighting 101 לעברית וזמין להורדה. בהצלחה - תומר
היי תומר
יש לך את הבלוג הכי מעניין שיצא לי לקרוא מזה הרבה זמן , ההסברים שימושיים ורשומים בשפה שאפילו אני מבין...=) וזה לא מובן מאליו.
היו לי שתי שאלות אלייך.
עכשיו הוצא למכירה פלאש CACTUS KF36 שנראה בדיוק כמו ה-VIVITAR 285 שישי לך עם אותם פרמטרים. יש לך מושג לגביו? אם זה מאותה החברה אולי?
אני אישית לא מצאתי על זה מידע...
שאלה שנייה היא יותר טכנית. החלטתי לקנות לי פלאש SB600 ופלאש שני כמו שלך או את CACTUS KF36.הבנתי מהבלוג שלך שלעבוד איצם כדי רק כסלייבים. אז השאלה היא האם אני צריך לקנות שתי ערכות טריגרים שתהיה לכל פלאש ערכה משלו? או שמספיק ערכה אחד ולקנות RECEIVER לפלאש השני?
אודה מאוד על תשובה ממך.
בוריס
בוריס - אתה צודק. עולם הפלאשים הקטנים הניידים והזולים עובר תהפוכות בימים אלו והVIVITAR שלי בקרוב לא יהיו מיוצרים. הCACTUS KF36 אמור להיות העתק שלהם ובגלל שאין לי פלאש כזה (ואין עליו עדיין חוות דעת) אני לא יכול להמליץ עליו. אתה יכול למצוא VIVITAR משושמש אם בא לך.
לגבי הטריגרים, אתה צריך לקנות טריגר אחד והוא יכול להפעיל כמה רסיברים שאתה רוצה (לי יש 2 טריגרים שאחד הוא לגיבוי ושלושה רסיברים) מקווה שקיבלת תשובה ובהצלחה!
תומר, אתה אומר שאתה מאוהב בדי שבעים שלך כי אתה יכול לצלם בה עם פלאש עד למהירות של אחת חלקי חמש מאות.
לידיעתך, עם הפלאשים החדשים של ניקון אפשר לצלם עד מהירות של אחד רחקל ארבעת אלפים.
היום הגיע אלי האס בי שש מאות ונוכחתי לראות זאת במו עיני.
אם אתה רוצה הסבר לאיך זה הגיוני, קרא את הפוסט הזה:
http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/03/10-auto-fp-high-speed-sync-explained.html
מישל, עם האס בי שש מאות החדש שלו :)
הי מישל
קודם כל תתחדש,
אני שמעתי על האופציה הזאת אבל כמו שקראת היא מאוד מוגבלת, אתה מקבל רצף של הבזקות חלשות שקשה מאוד להקפיא בהם תנועה (כמו שכתוב במאמר עצמו שהוספת) וחלק מהעניין במהירות סגר גבוהה הוא להקפיא תנועה. כמו כן אני מצלם רק במצב ידני ולפי מיטב ידיעתי המצב של FP לא זמין במצב ידני.
ככה שאני עדיין מאוהב בD70 שלי ועדיין לא מסתכל על אחרות
שוב תתחדש ותהנה!
שלך - תומר
המצב בהחלט זמין במצב ידני.
החלק האוטומטי היחיד זה שהפלאש יודע מתי לעשות את רצף הפלאשים, כלומר לפי מה מהירות הסגר שלך.
לגבי המגבלות של זה, זה לא מגביל בהקפאת תנועה, בגלל המהירות של הסגר התנועה מוקפאת בכל מקרה, ההגבלה היחידה זה על עוצמת הפלאש ומכיוון שהפלאש גם ככה די חזק, אז המצב הזה בסך הכל עדיין די טוב לצילום של דברים לא ממש ממש רחוקים.
אני התלהבתי מזה, צילמתי את הברז שלי מטפטף באחת חלקי אלפיים וממש רואים כל טיפה וטיפה של הרסס.
בכל מקרה, אהבות ישנות קשה להחליף :)
מישל.
אחלה צילומים עשית לחבר'ה - הם להקה מאוד טובה וכל אחד ואחד מהם בעל אישיות מדהימה (אני מכיר את כולם אישית - למדתי עם 3 מהם -אותה שכבה כש2 מהם היו איתי באותה כתה ) וגם יצא לי לנגן איתם (לא בלהקה הזאת).
כול הכבוד, אהבתי את התמונות - במיוחד את הגיטרה שנשרפתם (אגב לא חרם על הגיטרה???)...
הוסף רשומת תגובה