פורטרט ברחוב בלי להתפשר

פורסם ב: יום רביעי, 25 בפברואר 2009

למה צלמים מצלמים בסטודיו?
יכול להיות שהם חושבים שהם צריכים מקום עם חשמל, המון ציוד תאורה ורקעים מלאכותיים כדי לצלם תמונה איכותית.

אני אישית לא מת על זה. אתה נמצא בחדר סגור, מוגבל במרחב וסביבת הצילום שלך מתמצה במה שיצרני הבדים \ רקעים יצרו בשבילך. אתה יוצר סביבה סטרילית שמפיקה לבסוף תמונות שנראות אותו הדבר.

היום, שאפשר לצאת עם התאורה שלכם החוצה אני לא רואה סיבה אחת לצלם בסטודיו. העולם הוא הסטודיו הטוב ביותר לדעתי, הרחוב האוטנטי, הנושם והחי מספק אינספור לוקיישנים בחינם והאור הסביבתי נותן אווירה שאי אפשר להשיג עם שום מבזק או רקע צבעוני.

יצאתי לרחוב אתמול מצוייד במצלמה, עדשת 50מ"מ חדשה, מבזק, חצובה וסופטבוקס נייד שהגיע בדואר במחיר של ועד בית של חודשיים. הכל נכנס לתיק הגב הקטן שלי (חוץ מהחצובה). הייתי נייד - הלכתי בכל תל אביב ברגל שאני עובר מרחוב לרחוב, ממצולם למצולם שבכל עצירה אני לומד דבר חדש על הציוד החדש וכמה בעצם קל להפעיל אותו.

התוצאה משמאל (לחצו להגדלה) הייתה צולמה בסוף היום, ואני לא חושב שהייתי יכול לצלם אותה בשום סטודיו. איפה הייתי משיג אורות כאלו בצד? מאיפה הייתי מגרד קיר כזה? שמיים? והכי חשוב - הדוגמן לא היה מסכים בחיים לזוז לחדר סגור וגם אם הוא היה מסכים הוא לא היה מרגיש בנוח כמו שהוא הרגיש בצילומים ברחוב.

סופטבוקס נייד - אחלה של דבר

הדבר המגניב הזה הגיע בדואר לא מזמן. הוא מיוצר ע"י חברת Lumiquest והוא מתחבר לפלאש הקטן שלי בשניה וחצי עם סקוטשים פשוטים. הוא מתקפל לתיק כאילו שהוא לא שם והוא מספק אור רך ונעים כמו אחיו הגדולים והיקרים.

ריכוך האור הוא פונקציה של גודל מקור האור. כלומר ככל שהאור יהיה "גדול" יותר ביחס למצולם ככה יותר טוב. הסופטבוקס הנייד הוא לא כל כך גדול כמו אלו שיש בסטודיו אז מה עושים כדי לקבל את אותו אפקט? שמים אותו ממש קרוב למצולם זה מה שעושים. ככל שתקרבו אותו למצולם שלכם ככה הוא יהיה "יותר גדול" ביחס לפנים שאתם מצלמים וככה הוא יספק לכם את האפקט שאתם מחפשים.

התמונה הבאה מראה לכם איפה הפלאש עמד (על חצובה רגילה) ביחס למצולם מצד שמאל למעלה. קרוב ובזווית גבוהה. שתי דקות להתקין את הכל וחמש דקות לצלם ועוד דקה להתקפל.


דרך אגב, את הרקע הכחול השגתי באמצעות השיטה שדיברנו עליה כאן.

עדשת 50מ"מ פריים - ממש אחלה של דבר

זאת הפעם הראשונה שאני מצלם עם הדבר הקטן הזה ויש לי הרגשה שהיא תישאר על המצלמה הרבה מהזמן.

היא עלתה 450 שקל והיא הדבר הכי חד שיש לי בתיק.

אתם פשוט שמים אותה על המצלמה, מתרגלים לרעיון שאתם צריכים לזוז עם הרגליים במקום לסובב טבעת זום ואז, שאתם רואים את התוצאה, אתם מצטערים על כל הזמן שעבר עד שקניתם אותה. מעבר לחדות המפתח של 1.8 מאפשר לכם לצלם בהרבה מצבים חשוכים בלי פלאש (למרות שבמפתח הזה היא לא חדה כמו ב F4 או F8).

במצלמה עם סנסור קטן כמו D70 היא בעצם עדשת 75מ"מ במונחים של פילם מה שטיפה מגביל אותה מבחינת הזווית אבל כמו שאולי שמעתם ניקון מוציאים עדשת 35מ"מ בסוף החודש שתתן לכם עדשת 50 מ"מ במונחים של סנסור קטן: החיים יפים!

עם השילוב של שניהם בתיק שלכם נראה לי שאף אחד לא יוכל לעצור אותכם בדרך לאחלה תמונות ועד אז - תהיו טובים!.

קורס תאורה מעשית?

למי שלא ראה את הלינק מצד שמאל, אני שמח לספר לכם שאני מתחיל ללמד קורס לתאורה מעשית בבית הספר לצילום גליץ. בקורס נלמד בכיתה ובשטח את כל מה שצריך לדעת כדי להשתמש נכון בתאורה מלאכותית בתמונות שלכם. הקורס מחולק לחמישה שעורים ויתחיל מהבסיס כלומר לא צריך ידע מוקדם מיוחד וגם לא צריך שום ציוד מיוחד כדי ללמוד בקורס.

הקורס יפתח בתחילת מרץ ופרטים נוספים עליו +פרוט של השעורים נמצאים כאן אשמח לראות אותכם בקרוב!

14 תגובות על "פורטרט ברחוב בלי להתפשר"

אנונימי אמר/ה...

אני מנסה להעלם כמה שיותר כשאני מצלם ברחוב, אז נראה לי שלשים את הבוקס הזה יתן את התוצאה ההפוכה :)
אגב, לגבי 50מ"מ, מה שבעצם הופך להיות 75מ"מ על מצלמות הDX, ניקון הוציאו עכשיו עדשה חדשה שאמורה לתת מענה לצרה הזו - 35 f/1.8. הבעיה כמובן תהיה המחיר, משהו בסביבות 300$. (עדיין לא יקר מדי לעדשת רחוב מעולה)

אדם אמר/ה...

איזה כיף , פוסט חדש.
תמונות מעולות וכמו תמיד אחלה טיפים.
בסופו של דבר אני אקבע איתך ליום צילומים,אני בטוח שאלמד ממך המון.
הבלוג הזה הוא הדבר הכי טוב שקרה לי לאחרונה.

שלך ,
דיוויד.

אדם אמר/ה...

איזה כיף , פוסט חדש.
תמונות מעולות וכמו תמיד אחלה טיפים.
בסופו של דבר אני אקבע איתך ליום צילומים,אני בטוח שאלמד ממך המון.
הבלוג הזה הוא הדבר הכי טוב שקרה לי לאחרונה.

שלך ,
דיוויד.

אנונימי אמר/ה...

כבר הרבה זמן חשבתי להזמין לי אחד כזה ועכשיו עודדת אותי, מצאתי אחד ב- 15 דולר כולל משלוח באיביי, נדמה לי שכתוב שם שהו מוריד שני סטופים בתאורה. נחכה ונראה.

הבעיה עם 50 המ"מ היא עבודת הרגליים שאכן צריך להתרגל אליה.

יופי של פוסט.

אנונימי אמר/ה...

זה יהיה נחמד אם לתמונות בפוסטים שלך, היית מוסיף את הEXIF. נהנה מאוד מהבלוג שלך. תודה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - לתמונות יש את הEXIF אתה יכול להוריד אותם למחשב ולראות אותו אם בא לך

שלך - תומר

Moshe Yefet אמר/ה...

שלום תומר,
קודם כל רציתי להגיד לך שאני נורא נהנה לקרא את המאמרים שלך :] נותן לי הרבה השראה..

מכיוון שראיתי שאתה מתעסק הרבה עם אור, רציתי לשאול אותך, מה הדיפיוזר הכי טוב לצלם פורטטים?

אודה לך על תשובתך

תומר יעקבסון אמר/ה...

BlackSmack - הי טוב זה כבובן תלוי. אם אנחנו מדברים על שימוש בפלאשים קטנים (כמו שאני עושה) אז מטריית ריכוך לבנה תתן לך תוצאות מעולות כמעט בכל פעם ותתן לך אור מפוזר על רב הגוף, אם ניידות חשובה לך ואתה רוצה להאיר רק את הפנים של המצולם אני ממליץ על הסופטבוקס הנייד שכתבתי עליו כאן http://thetomer.blogspot.com/2009/03/blog-post_05.html
ממש אחלה של דבר במחיר יחסית נמוך והכי חשוב הוא מתקפל לתוך התיק בלי בעייה מיוחדת. אלו 2 האמצעים שאני משתמש בהם ב90 אחוז מהמקרים.

שלך - תומר

תומר יעקבסון אמר/ה...

cheers
Christian
:-)

אנונימי אמר/ה...

היי תומר

אשמח אם תתן יותר פרטים על העדשה הנ''ל

היכן היא נקנתה וכו'..

נ.ב אתה עושה עבודת קודש...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - לא משנה איפה אתה קונה אותה- בכל החנויות היא עולה אותו דבר - עדיין

אחת העדשות האהבות עלי ובהחלט הקנייה הכי משתלמת בכל מה שקשור לאיכות ביחס למחיר - מומלץ בחום!

אנונימי אמר/ה...

תודה תומר..

תרשה לי לחדד את השאלה...

מכיוון שלמיטב זכרוני יש שברשותך מצלמה D70 שאין לה מנוע פוקוס בגוף אלא רק בעדשה, איך העדשה הנ''ל מפקסת על האוייבקט הרי היא ללא מנוע פוקוס ?? ומה קורה בתאורה חשוכה איך אתה מצליח לפקס ידני ?? שמעתי על העדשה המון ואני משתמש ב D60 לכן אני שואל...

שוב תודה...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - לD70 יש מנוע פנימי לכן ניתן להתפקס איתה בלי בעיה באופן אוטומטי. למצלמה שאין לה מנוע כזה יש אפשרות לפקס רק ידנית - מצב מגביל לדעתי. בשביל זה ניקון הוציאו את ה 35 מ"מ שיש לי אותה גם כן והיא לא רעה בכלל וניתן לפקס איתה אוטומטית על המצלמה שלך

אתה יכול לקרוא על זה עוד כאן:
http://thetomer.blogspot.com/2010/04/blog-post_25.html

בברכה - תומר

אנונימי אמר/ה...

לגבי ה D70 טעות שלי..

אני מתלבט כי המחיר שלה נע בסביבות ה 800 ש''ח (בחו''ל)..יש לי את עדשת הקיט ה 18-55, ואני רוצה לוודא שאכן התמורה משתלמת והאיכות היא באמת כפליים מעדשת הקיט, ושהעדשה אכן תלך איתי לאורך כל הדרך מתי שאני אחליף את הגוף של המצלמה שלי למתקדם יותר (עם מנוע פיקוס בגוף)..

דרך אגב מהם המימדים של ה SOFT BOX שלך ??

נ.ב אני חייב לציין שאתה פונה לציבור (ציבור הסטודנטים התפרנים בעיקר) שלא ניחן בכיס עמוק במיוחד והפתרונות שלך זולים ועוזרים מאוד (וחוסכים המון זוזים)..לכן אני מודה לך מקרב לב ...

הוסף רשומת תגובה