ריקוד אורבני - שילוב פלאשים באור יום

פורסם ב: יום ראשון, 8 בפברואר 2009

לפעמים החיים זה מה שקורה לך בשעה שאתה עושה תוכניות אחרות: ביום שישי האחרון תכננתי לצלם בסטודיו עם רקע ירוק בשביל פרוייקט שאני עובד עליו.

התכנית הייתה לצלם תמונת קרטה בסטודיו של בית הספר לצילום גליץ שבו אני מתחיל ללמד בקרוב ולשלב אותה אחר כך במודל 3D שחברי אלכס ווסיליוק בנה.

הביצוע היה פיאסקו מהדהד. חוסר תכנון מצידי ושאר תירוצים הפיק תוצאות חובבניות שאי אפשר להשתמש בהם.

השמש התחילה לשקוע ואיתה מצב הרוח שלי. ואז יצאנו החוצה והתחלנו לצלם את נופר אריה, מורה מקצועית לריקוד.

מצב הרוח התחיל להשתפר פלאים.

בכתבה הזו אתאר את תהליך הצילום תוך שימת דגש על העקרון החשוב ביותר לדעתי בצילום מסוג שכזה.

העקרון החשוב ביותר כאן

בשביל לקבל שליטה מלאה על התאורה שלכם ועל השילוב הנכון שלה עם אור הרקע (שקיעה טיפוסית במקרה הזה) צריך להבין איך האור מכל הסצינה משפיע על הסנסור של המצלמה שלכם.

פלאשים מבזיקים אור על הנושא שלכם במהירות של מינימום של 1/1000 של שנייה. למה חשוב לדעת את זה? בגלל שבגלל המהירות הזאת המהירות של התריס במצלמה שלכם לא משפיע עליו בכלל. לדוגמא, אותה כמות של אור מהפלאש משפיעה על האור שנקלט במצלמה שלכם במהירות תריס של 1/250 באותה מידה שהיא משפיעה במהירות של 1/60.

מה כן משפיע על כמות אור הפלאש שמגיעה לסנסור \ פילם שלכם? ניחשתם נכון. מפתח הצמצם ורמת הISO של המצלמה.

זה לא אומר שמהירות התריס לא חשובה. היא חשובה מאוד כי היא קובעת את כמות האור הסביבתי שהמצלמה קולטת ומכאן מהירות התריס קובעת את האיזון ביון האור של הפלאש שלכם לשאר האור בתמונה (במקרה שלנו שמש בשקיעה)

בואו נסכם את זה כדי לעשות סדר: אור הפלאש בתמונה מושפע ממפתח הצמצם ורמת הISO של המצלמה בעוד שהאור הסביבתי מושפע ממהירות התריס ומרמת הISO של המצלמה בלבד.

אחרי שסיכמנו את זה בואו נשחזר איך צילמתי את נופר


כמו בכל צילום אתם צריכים לראות אותו קודם כל בראש שלכם. זאת התמונה המושלמת שאתם שואפים להגיע אליה. תחפשו את הזווית הנכונה לצלם אותה, ותצלמו כמה צילומי ניסיון לראות איך הכל יושב במצלמה מבחינת קומפוזיציה. בדוגמא שלנו ידעתי שאני רוצה להראות את נופר מעופפת על רקע הבנינים. ידעתי שזווית נמוכה ועדשה רחבה תעשה את העבודה והעמדתי את נופר פחות או יותר במקום שבו יכולתי לתפוש אותה באוויר בלי יותר מידי הפרעות ברקע.

עכשיו בדקתי איך הכל נראה בלי פלאשים. אתם רוצים רקע יחסית חשוך כדי להבליט את האובייקט מהרקע ובלי לשרוף שום דבר. צלמו צילום ניסיון במצב ידני (M ) בלי פלאשים כדי לראות איך הרקע נראה כמו משמאל. בשעות של שקיעה האור הסביבתי משתנה מאוד מהר ואתם כל הזמן צריכים לשים אליו לב. התמונה משמאל הייתה במהירות תריס של 1/250 במפתח F8 בISO 200.

נקודה חשובה: מעבר להשפעה על האור הסביבתי למהירות התריס יש השפעה על מידת הקפאת התנועה במצלמה, בגלל שאנחנו מצלמים רקדנית שקופצת לא רצוי לרדת מתחת ל1/125 וכדאי לשאוף למהירות אפילו יותר גבוהה.




OK אז הגענו לחשיפת רקע חשוכה יחסית, הרקדנית שלכם מתקררת לה ומשתעממת בעוד אתם עושים חישובים מגרדים בראש ומנסים להתאפס על עצמכם. האור מתחיל להעלם ועוד מעט יורים עליכם. שימו פלאש אחד על רבע/חצי כח על מעמד תאורה עם מטריית ריכוך מצד ימין של המצלמה בגובה שיאיר את רגע הקפיצה ושימו אותו קרוב לאובייקט, אין לכם מעמד תאורה? תבקשו ממישהו שיחזיק אותו בכיוון. אין לכם מטריית ריכוך? תקנו אחת. מחיר של 2 קופסאות סיגריות מצית ומסטיקים MUST חמוצים ויש לכם מטריית ריכוך.

קחו עוד פלאש והציבו אותו מצד שמאל של המצלמה, הוא אמור לחזק את האור הראשי. אני שמתי עליו רשת / כוורת וכיוונתי אותו לכיוון לרבע כח ולכיוון המשוער של נופר בשעת הקפיצה. אתם מחפשים הפרדת אור בין האובייקט לרקע. פלאש עם כוורת, מכוון היטב, יתן יעזור לכם להגיע להפרדה כזאת בכל פעם.

בשביל לקבל גוון טבעי על נופר השתמשתי כרגיל בג'לים CTO על הפלאשים.

צלמו צילום ניסיון. אתם רוצים להשאר על אותו מפתח צמצם פחות או יותר אבל כמו שסיכמנו אתם יכולים לשחק עם מהירות התריס בשביל להשפיע על האור הסביבתי וזאת מבלי להשפיע על האור של הפלאש. הרקע חשוך מידי? תקטינו מהירות תריס. מואר מידי תגבירו מהירות תריס. האור של הפלאשים חזק מידי? תחלישו אותם או תרחיקו קצת. אם אתם רוצים דווקא לפתוח צמצם תשנו את מהירות התריס גם כן עד שהשילוב פלאש \ אור סביבתי ייראה לכם טוב.

זאת התמונה שלכם. כל עוד אתם מבינים מה אתם עושים ומה ההשפעה של כל שינוי אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים. יש לכם שליטה וזה הדבר הכי חשוב כאן.

גימור ושאר ירקות

מהרגע שהתאורה בסדר תתחילו לחשוב רק על התזמון שלכם. התחלתם לקבל תמונות טובות, תתרכזו רק בתזמון שלכם ובקומפוזיציה. תאורה טובה לא תציל תמונה גרועה אבל בכל זאת, שימו לב לאור הרקע שמשתנה במהירות בשעות האלו ותתאימו\תבדקו את עצמכם כל הזמן.

גדי אוהד שהיה לידי והיה עסוק בצילומים משלו על רקע הרחוב ראה את התוצאות על חריר ההצצה של הD70. תוך שנייה הוא אמר מילה אחת: Dodge. הוא התכוון לומר שהבניינים יצאו קצת חשוכים מידי ולעבור עליהם עם מברשת Dodge בפוטושופ יהיה רעיון טוב.

הוא צדק כרגיל.


שחזרתי הביתה עברתי עם מברשת Dodge רכה על הבניינים כדי להכניס בהם קצת יותר חיים. רבע שעה וזה היה מאחוריי. יכולתי להשקיע בשלב הזה יותר, אבל התוצאה סיפקה אותי בשלב הזה.

עכשיו מבחן מסכם: איך יכלתי להגביר את האור על הבניינים מבלי לשנות את התאורה על נופר? נכון! הייתי יכול לצלם במהירות תריס יותר איטית. אבל מה היה קורה אם היייתי מצלם במהירות של 1/60 למשל? כל התנועה של הקפיצה הייתה מטושטשת ולא רק רגל שמאל שלה.

אני מעדיף להבהיר עם Dodge מאשר לקבל יותר מידי מריחה של הקפיצה. תמיד יש התפשרויות כאלו.


תנסו לזכור את העקרון הזה, תתאמנו עליו בבית עד שהוא יבוא לכם טבעי וזאת לפני שאתם מוצאים את עצמכם מול רקדניות כמו נופר אריה במתחם הבורסה של רמת גן בשעה רבע לחמש בערב.

ועד הפעם הבאה תמשיכו להיות טובים!

קורס תאורה מעשית?

למי שלא ראה את הלינק מצד שמאל, אני שמח לספר לכם שאני מתחיל ללמד קורס לתאורה מעשית בבית הספר לצילום גליץ. בקורס נלמד בכיתה ובשטח את כל מה שצריך לדעת כדי להשתמש נכון בתאורה מלאכותית בתמונות שלכם. הקורס מחולק לחמישה שעורים ויתחיל מהבסיס כלומר לא צריך ידע מוקדם מיוחד וגם לא צריך שום ציוד מיוחד כדי ללמוד בקורס.

הקורס יפתח בתחילת מרץ ופרטים נוספים עליו +פרוט של השעורים נמצאים כאן אשמח לראות אותכם בקרוב!

7 תגובות על "ריקוד אורבני - שילוב פלאשים באור יום"

אנונימי אמר/ה...

יופי של תוצאה אם כי הפעם אני מוכרח לציין שאני מסכים עם חלק מההערות שניתנו בדיספוט :)
ישנה תחושה מאוד אגריסיבית של Dodge על הבניניים בעיקר כיון שרואים את ההילה סביבם. זה גם נותן תחושה מאוד לא טבעית כשרואים את ה"דוגמנית" כי זה נראה כאילו צולמה על רקע פלקטי.

מצחיק, צלמת בפינה שבה נמצא המשרד שלי... :)

אנונימי אמר/ה...

מגניב.
ראיתי את זה בפליקר ואז הגעתי לאתרך.

זיו אמר/ה...

הממ. הדודג' באמת מעט מוגזם לטעמי. גם בגלל ההילה מסביב לבניינים באזור הקונטרסטי, וגם בגלל שהוא מציף את התמונה ברעש מיותר.
העלאה לאיזו 400 במקום הידבקות לאיזו 200 הייתה מאפשרת קבלת תוצאה מבושלת יותר הישר מהמצלמה לדעתי...

זיו אמר/ה...

אני מסכים עם ההערה לגבי הדודג', בהחלט מיותר, גם בגלל ההילה סביב הבניינים וגם בגלל החידוד של הרעש המוגזם בצללים של הבניינים. אולי העלאה לאיזו 400 במקום הידבקות עיקשת לאיזו הבסיסי ביותר הייתה מאפשר קבלת תוצאות מבושלות ואולי איכותיות יותר הישר מתוך המצלמה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי זיו. יכול להיות שאתה צודק ויותר איזו היה משחרר לחצים אבל יש לי חרדת רעש מאיזו גבוה.

יכול להיות שזה בגלל שהתחלתי לצלם עם G9 שהיא מחוללת רעש ידועה מעל 80...

אני מקווה לצלם את נופר גם בעתיד ולנסות טריקים חדשים. לגבי ההילות, אני מתכנן כתבה בקרוב שתקרא "איך למדתי להפסיק לפחד ולאהוב הילות" אתה מוזמן להגיב לה אם מתחשק לך

תודה על הפידבק - תומר

ohad אמר/ה...

הייתי שמח לדעת פרטים על עמוד התאורה :-)
אוהד
http://www.pbase.com/ohadr

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אוהד
אין הרבה פרטים שאפשר להוסיף על עמוד התאורה. הוא צריך להיות גבוהה חזק וכבד קצת כדי לא לעוף ברוח. המחירים שלו בארץ נעים בין 150 ל 300 שקל. בסטאפ הזה השתמשנו ב מעמד תאורה זול ובחצובה

אתה יכול לראות מגוון של מעמדי תאורה פה
http://photofreak.co.il/66961/%D7%97%D7%A6%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%94

בהצלחה - תומר

הוסף רשומת תגובה