המדריך השלם לצילומי עשן (חלק ראשון)

פורסם ב: יום חמישי, 1 בינואר 2009


צילומי עשן הם צילומים מיוחדים מאוד בעיניי.

הייחוד הוא בכך שאתה אף פעם לא יודע איזו תמונה תצא שאתה מתחיל.

האפשרויות הנן אין סופיות כמו הצורות השונות שהעשן מפיק וככל שאתה מצלם יותר אתה מגלה יותר אפשרויות.
המדריך הקטן שלנו מכיל 3 חלקים: טכניקת הצילום הבסיסי שתתואר כאן, לאחר מכן נעבור לצביעת העשן בפוטושופ ולבסוף נקנח באפשרויות הגלומות בהוספת עצמים נוספים בצילום ושילובם המוצלח עם העשן.


קצת תיאוריה

העשן יוצר מערבולות. בהתחלה הוא יוצא ממקור העשן שהוא ישר ואחרי כמה סנטימטרים הוא הופך להיות לא יציב וזאת כתוצאה מהאוויר החם שעולה למעלה.

העובדה זהו הופכת העשן למושא צילום כל כך אטרקטיבי ומאפשרת לנו לצפות את המערבולות הללו לחכות להן ואז לצלם אותן.
אז אתם מחפשים את המערבולות הללו שאתם באים לצלם ואתם תמצאו אותן בלי הרבה בעיות.

בשביל לקבל קצת שליטה על הזרימה של העשן רצוי לצלם אותו בסביבה די רגועה מבחינת זרימת האוויר כלומר תסגרו חלונות ודלתות באזור וככה תקבלו זרימה צפויה ואחידה של העשן כלפי מעלה.


המצרכים הנדרשים

קטורת: מחולל העשן שאני משתמש בו בד"כ. הוא זול, מוציא עשן סמיך ומסריח את החדר שאתם מצלמים במידה שניתן לחיות איתה.
שאתם קונים את הקטורת שימו לב לריח (כי אתם תהיו תקועים איתו במהלך הצילום ושעה אחריו:-) וכן שימו לב שאתם לא קונים קטורת דקה מידי שתפיק עשן דליל שקשה לצלם אותו.

רצוי לקנות גם מעמד לקטורת למנוע לכלוך ולייצב את הקטורת למקום. זה ממש זול דרך אגב החלק הזה.

מצלמה: כל מצלמה שיכולה לצלם במצב מאקרו ולהתפקס ממרחק של 10 סנטימטרים.

הנקודה הזאת הכרחית. בשביל לתפוס את המערבולות (שהן בעצם קטנות מידי) אתם צריכים לצלם מקרוב.
כמו כן, המצלמה שלכם צריכה להיות מופעלת במצב ידני (M), שום מצב אוטומטי לא יעזור לנו כאן.

לצילומי עשן אני משתמש בקאנון G9 שהיא בעצם מצלמת פוקט מקצועית עם יכולות מאקרו מדהימות. היא יכולה להפתפקס ממרחק של סנטימטר וקל מאוד לצלם איתה במצב מאקרו.

אבל אתם יכולים להשתמש בכל מצלמה עם עדשת מאקרו כמובן.

מבזק: אתם חייבים מבזק (פלאש) בשביל לצלם את העשן. אני משתמש בVivitar 285 HV חדש שהוא אחת הקניות המוצלחות והזולות שעשיתי לאחרונה. אני מתכוון לכתוב עליו כתבה נפרדת בקרוב אבל אתם יכולים להשתמש במבזק שלכם כל עוד יש לו את התכונות הבאות:


  • ראש מתכוונן- היכולת להטות את ראש המבזק עוזרת מאוד בהבזקה על המערבולות ורק עליהן. לרב המבזקים המודרניים יש את היכולת הזו
  • יכולת לשליטה על עוצמת המבזק - אנחנו מצלמים במצב יידני ורצוי לשלוט במידת עוצמת האור שהמבזק מפיק. גם כאן לרב המבזקים החדשים יש את היכולת הזו.
יכולת הפעלת המבזק מרחוק - תנאי הכרחי בלי הנחות הפעם... אתם תצלמו מכיוון אחד בעוד המבזק יהיה במקום אחר ולכן צריכה להיות לכם שליטה מרחוק על המבזק. יש כמה שיטות להשיג שליטה חיונית שכזאת ואני מתכוון להקדיש לנושא חלק נפרד בבלוג, אבל לעת עתה אני אספר לכם שאני משתמש בשליטה אלחוטית שרכשתי בעבור מחיר של פיצה עם תוספות. המוצר נקרא Cactus והוא כולל טריגר שמתחבר לתושבת המבזק במצלמה ורסיבר שמתחבר על המבזק. וכך במרחק של כמה עשרות מטר כל צילום שלכם משדר פקודה למבזק שמבזיק בזמן הנכון.

ג'ל כחול על המבזק - אופציונלי, ג'ל צבעוני זאת חתיכה שקופה למחצה בגוון מסויים המשפיעה על צבע אור המבזק שלכם. זה נותן לכם גוון כחלחל לעשן המצולם ועוזר מאוד בצביעת העשן בפוטושופ שנתאר בחלק השני של המדריך. אני אקדיש בעתיד פרק על ג'לים צבעוניים.


רשת למבזק - (רכיב הכרחי) אתם חייבים לצמצם את מידת הזווית של אלומת האור שיוצאת מהמבזק שלכם. אתם רוצים שאור המבזק יפגע רק בעשן: לא במצלמה שלכם ולא ברקע של הצילום. תיארתי כאן דרך חינמית ומהירה להשיג רשת כזאת ואתם מוזמנים לנסות אותה. קצת קרטון ודבק ואתם מסודרים.

חצובה - רצוי מאוד להעמיד את המבזק על חצובה כדי לשמור עליו ולקבל דרך נוחה לכוון אותו לכיוון הרצוי שלכם.

רקע שחור: אני משתמש בבד שחור שקניתי בשוק בעבור 20 שקל. שאתם קונים בד תבדקו שהוא לא מהסוג המבריק שמחזיר אור.

הצילום עצמו

OK אז יש לכם את כל המצרכים הדרושים. עכשיו אפשר לצלם!

אתם מעמידים את הקטורת על המעמד שלה על שולחן. מאחוריו אתם פורסים את הבד השחור שלכם במרחק של כחצי מטר.

מאחד הצדדים של הקטורת את מעמידים את החצובה עם המבזק מחובר אליה (המבזק מכוון על 1/4 עוצמה) ומוודאים שהמבזק מגיב למצלמה שלכם מרחוק כמו שסיכמנו. כמו כן יש עליו ג'ל כחול ורשת שמצמצמת את האור שלו


אתם מדליקים את הקטורת ומחכים כמה שניות עד שהעשן מתחיל לעלות למעלה ומתחילים לחפש את המערבולות. הן בדרך כלל יתחילו באותו גובה וזה הגובה שהמבזק שלכם צריך להיות מכוון עליו.

הנה תמונה שממחישה את כל זה:





שימו לב שהמבזק והרשת שלו מכוונים בדיוק לאיפה שמתחילים המערבולות.

עכשיו אתם מכוונים את המצלמה לפוקוס ידני למרחק של 10 סנטימרים, בודקים שאתם על ISO נמוך (למנוע רעש), מעבירים למצב ידני M ,מכוונים את מהירות התריס ל1/200 או 1/250 את מפתח הצמצם ל f5.6 ועושים צילום ניסיון ממרחק של 10 סנטימטר מהמערבולות.

תסתכלו על מסך המצלמה על התמונה שמתקבלת.
העשן יוצא בהיר מידי? תסגרו את הצמצם שלכם ל F/8 או שתחלישו את אור המבזק ל1/16 כח. העשן חשוך מידיי? תפתחו את הצמצם בדרגה אחת (לא רצוי כי עומק השדה שלכם לא יהיה מדהים) או תגבירו את עוצמת המבזק ל1/2 (רצוי).

ברגע שהחשיפה נראית טוב אתם בעיניינים. שימו לב ל2 דברים: אין אור על הרקע השחור שלכם והוא עדיין שחור לגמרי וכמו כן, אין הבהקים בכלל בתוך העדשה. רק העשן והמערבולות שלו מוארים.

זה היה פשוט לא? אז למה לא יוצאות לכם תמונות טובות? כי אין לכם סבלנות זה למה.




כדי לתפוס מערבולת "שווה" אתם צריכים לצלם בין 100 ל 200 צילומים. אין הנחות כאן. יכול להיות לכם מזל של מתחילים אבל תאמינו לי, צריך המון סבלנות בצילומי עשן.

אז פשוט תמשיכו לצלם לפחות עד שהקטורת תיגמר. תלכו למחשב ותראו מה יצא.





בפעם הבאה נתאר דרך פשוטה לצביעה של העשן בפוטושופ ועד אז תהיו טובים. דרך אגב אם תכניסו את המייל שלכם ללינק מצד שמאל תקבלו הודעה במייל על פרסום של כתבה חדשה כאן בבלוג.

5 תגובות על "המדריך השלם לצילומי עשן (חלק ראשון)"

אנונימי אמר/ה...

ח"ח על המדריך!
רק שאלה קטנה - איזה בד קנית? טריקו? קטיפה?
אני מנסה לצלם עם טריקו וזה מה שיוצא לי
http://img5.imageshack.us/img5/6003/imgp3680.jpg

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - הבד שאני משתמש בו הוא בד שחור רגיל ולא מבריק תאיר עליו עם פנס בחנות לפני שאתה קונה אם בא לך. בתמונה שלך הבעיה לא בבד לדעתי אלא באור שפוגע בבד ומחרבש לך את הכל. תשתמש ברשת שהמלצתי עליה וזה יסתדר.

SPiRiTCoRE אמר/ה...

אהלן תומר!
אני נהנה מאוד לקרוא את הבלוג שלך...
יישר כוח!

יש לך טעות קטנה בפוסט,
כתבת:
אתם רוצים שהעשן יפגע רק בעשן: לא במצלמה שלכם ולא ברקע של הצילום.

אני חושב שהתכוונת שהפלאש יפגע רק בעשן לא?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי תודה! תוקן

יאיר אמר/ה...

הי תומר,

צילמתי לאחרונה תמונות עשן ואתה מוזמן להתרשם:
http://www.yairkarelic.com/Galleries/smoke/index.html

הערה אחת לגבי מה שתיארת - אני לא השתמשתי בג'ל צבעוני וזה לא מנע ממני לעבד את התמונות בפוטושופ בדומה להסברים שלך בחלק 2 של המדריך.

וגם עצה אחת למי שמתכנן לצלם עשן - רצוי להשתמש בפנס כיס חלש שיאיר על העשן וכך ניתר לראות את הצורות המשתנות ולצלם ברגעים הנכונים ולא באקראי. ככה הסיכוי לתפוס תמונה טובה גדל.

חג חנוכה שמח!
(גם החנוכיה הזו נוצרה מעשן: http://outdoors.webshots.com/photo/2954691580071696169WMLqLf)

הוסף רשומת תגובה