תמונה מוקפצת

פורסם ב: יום ראשון, 9 ביוני 2013


מאז שהתחלתי להשתמש בתאורה מלאכותית בתמונות שלי קשה לי לחזור לימים בהם התפשרתי על האור בזמן הצילום וניסיתי רק להסתגל אליו באמצעות עדשה+מצלמה שאיך שלא תסתכלו עליהם הם רק מכשירי הקלטה לחומר הגלם של הצילום (האור עצמו).

כן, ישנם מקרים  בהם חומר הגלם הזה מצוי בסביבת הצילום שלכם ואתם לא צריכים לעשות שום דבר חוץ מלהקליט אותו אך, לצערנו, בחלק גדול מהמקרים הללו האיכות שלו ירודה והוא כמעט אף פעם לא ניתן לשליטה על ידכם וכך, כל מה שנשאר לכם לעשות הוא לנסות להסתגל אליו תוך כדי התפשרות על התוצאה הסופית.

בעוד מרבית הצלמים מבינים את הנ"ל בשלב זה או אחר של הקריירה שלהם רובם מעדיפים לא להשתמש בתאורה מלאכותית בגלל שזה מסרבל את מלאכת הצילום והופך אותה ליותר מורכבת. מרבית הצלמים שרק שומעים על כל הציוד שנדרש מהם להסתובב איתו בשביל לשלוט באור ישר מתבאסים מכל ה"בלאגן" או מתוספת המשקל לתיק שלהם ומעדיפים להמשיך רק להשתמש בתאורה סביבתית כי זה פשוט "יותר נוח" או ספונטני.

נזכרתי בכל זה כשרציתי לצלם את איתן באמבטיה בשבוע שעבר ושגיליתי שוב, שאם אתם חושבים קצת ומשקיעים בזה קצת זמן אתם יכולים להנות מכל העולמות : גם להיות ספונטנים, גם להשתמש במינימום של ציוד ולמרות זאת, לקבל את התאורה שרציתם ולא את זאת שהייתה במקרה בסביבת הצילום שלכם.

אז בואו נניח שאתם רוצים לצלם את הילדון שלכם מציץ אליכם מתוך הקצף באמבטיה אתם יכולים:

1. להשתמש באור הטבעי: במקרה הזה כמו ברב המקלחות שבאזורנו מדובר במנורות קיר לבנות שמפיקות אור חלש שאינו מכוון דווקא לאובייקט הצילום שלכם. כתוצאה מכך אתם כנראה תמצאו את עצמכם מתפשרים על הצמצם\איזו\מהירות תריס שלכם וגם אחרי ההתפשרות הזאת האור בתמונה לא יהיה משהו לכתוב עליו פוסט.

2. לשים פלאש על המצלמה: אלפי מילים נכתבו כנגד הפעולה המפוקפקת הזו בבלוג הזה וברבים אחרים שכמוהו ונוכל לסכם אותם בכך שהפעולה הזאת תגביל אתכם ואת איכות האור בתמונות שלכם בכל פעם שתשתמשו בה.

3. להוריד את הפלאש מהמצלמה ולרכך אותו דרך מטריה \ סופטבוקס : בעוד התוצאה מפעולה שכזו תהיה מצוינת ותאפשר לכם את היצירתיות שכנראה חיפשתם, לא תמיד אמצעי הריכוך הגדולים הללו זמינים באזור הצילום שלכם.

בנוסף, הצבה של כל הקונסטרוקציה המסורבלת הזו מסביב לאמבטיה מלאה במים עלולה להיות בעייתית מאוד וכל מי שניסה לאחרונה לרחוץ ילד פעלתן וסקרן בגיל 3 וחצי יכול להזדהות עם מגוון בעיות ונזקים שיכולים להיגרם כתוצאה מכך.

4. להצמיד את הפלאש החיצוני שלכם בסמוך לתקרה שמעל האמבטיה ולהקפיץ את האור משם לכיוון המצולם: לכאורה הפתרון האולטימטיבי שמשלב בין נוחות ואיכות. כשאני צריך לרכך את האור מבלי להשתמש במשהו כמו מטריה או סופטבוקס וכשיש תקרה לבנה באזור הצילום אני תמיד מנסה את זה ובמרבית המקרים זה יוצא ממש סבבה. הנה תמונת הסטאפ שממחישה איך זה עובד:



כמו שאתם יכולים לראות מדובר בפתרון די אלגנטי שמאפשר לכם לעבוד עם מינימום ציוד ומשחרר אותכם לצלם ממגוון זוויות וזאת מבלי להפריע למהלך החיים של הסביבה שלכם או לסכן את הציוד היקר שלכם מלהירטב.

בנוסף אתם גם יכולים לראות שהתקרה הפכה בעצם את הSB-28 הקטנצ'יק למקור אור גדול למדי ביחס לאמבטיה \ לאיתן מה שמבטיח אור רך ומחמיא ואני מקווה שתנסו לזכור את זה בפעם הבאה שאתם רוצים לרכך את האור שלכם עם מינימום ציוד ובלאגן.

כמו תמיד אשמח לשמוע את דעתכם או לענות על שאלות שאולי עלו בכם במהלך הקריאה ועד הפעם הבאה - תישארו טובים! 

18 תגובות על "תמונה מוקפצת"

רותם אמר/ה...

תודה על הטיפ תומר,

והתמונה נהדרת!

כל הכבוד גם לאיתן על שיתוף הפעולה והכישרון.

נועם דוד אמר/ה...

נהדר! אני תמיד מחפש דבר ראשון תקרה, וכלל שהיא לבנה יותר ולא גבוהה מידי, בשילוב פלאש כלשהו היא הופכת למקור אור מבורך!

WAZ אמר/ה...

כהרגלך .. מדהים מעורר השראה.. אמצעים פשוטים לאחלה תמונה שכל אחד (כמעט..) יכול לעשות...הזכרת לי שרציתי לאלתר לי איזה נאסטי קלאמפ..
אגב אני מקווה שהסנו לניקוי הרצםות הוא לא הגורם לקצף באמבט :)

רבקה אמר/ה...

יש לציין שבחדר אמבטיה קטן ולבן, ואפילו במקומות פחות קטנים ו/או פחות לבנים - אפשר להקפיץ את הפלאש מהתקרה/קיר/החיבור-ביניהם/אוביקט-אחר גם כאשר הוא נמצא על המצלמה. לפעמים זה נותן תאורה נהדרת שנראית כאילו היא צולמה עם סופטבוקס שמיקומו נבחר בצורה קפדנית, כשבעצם מדובר על פלאש מוטה הצידה למין זווית מוזרה שמחזירה את אורו ממשטח לבן שבמקרה נמצא בזווית ממש נהדרת.
אני מאמינה שברוב חדרי האמבטיה אפשר להקפיץ כך בלי בעיה.

ואני אומרת את זה בתור מי שממש לא נבהלת משימוש בתאורה חיצונית עם רדיו (אם כבר נבהלת מצילום ללא תאורה חיצונית. :)

ירון שריזלי אמר/ה...

יישר כוח, אוהב את הפוסטים שלך, לומד, מפנים ומיישם.

אופיר אברמוביץ אמר/ה...

לא זוכר מה כתבתי אבל ...............

תמונה אחת..................אלף מילים

יצירה מדהימה

אנונימי אמר/ה...

מצטרף לרבקה - ברוב החללים בבית עדיף פשוט להשאיר את הפלאש על המצלמה ולהקפיץ אותו מקיר אחורי. אפשר לשלוט בזווית כך שהאור יקבל כל כיוון רצוי, והאור שיופק יהיה בעל כיוון ברור ויחד עם זאת בגלל ההחזר משאר הקירות והתקרה הצללים יהיו בהירים גם כן. הנסטי-קלמפ במקרה הזה ספציפית מיותר.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכם על התגובות:-)
@רבקה/אנונימי - בעוד אני מבין את הנקודה שלכם תרשו לי לא להסכים איתה: גם במקרים של הקפצה מהקיר / תקרה פלאש על המצלמה מגביל אתכם עד מאוד לדעתי שכן הוא פשוט זז אתכם וכתוצאה מכך אתם לא תשנו הרבה זוויות במהלך הצילום ולא תחשבו אפילו (למשל..) להשכב על הרצפה ולצלם שכן בכך תתרחקו מהתקרה ןאפקט הריכוך ישתנה/יקטן. בגלל שהורדת הפלאש מהמצלמה הוא כל כך כל פשוט/נוח אני לא רואה סיבה להגביל את עצמי יצירתית גם בפעולת הקפצה פשוטה שכזאת.

יותם אמר/ה...

ושוב, תודה רבה לך על שיתוף הידע והניסיון, אין הרבה אנשים שמוכנים לחלק את הידע והניסיון שלהם לאחרים!
למדתי ממך המון!!

מושון אמר/ה...

אחלה רעיון ואחלה ביצוע!

ליאב אמר/ה...

אלגנטי ונפלא.
למה הנאסטי קלאמפס האלו כ"כ יקרים???

אנונימי אמר/ה...

רעיון פשוט ומצוין.

השאלה רק, מדוע לא לשים את הפלאש על המצלמה, לכוון אותו לאחור - כך שאתה רוכן ומצלם מעל האמבטיה, בעצם הפלאש יוקפץ לתקרה וישיג את אותה תוצאה?

זה מה שעשיתי פעמים דומות בעבר, ויצא מואר ומצוין.

מר. שמח אמר/ה...

גאון

שחר אמר/ה...

הי תומר,
רציתי לדעת איך אני עובדת ידנית עם הפלאש? אם הוא לא על המצלמה צריך להתאים את עוצמת האור שלו..

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שחר - מכוונים ידנית את עוצמת הפלאש בפלאש עצמו (ברב הפלאשים יש יכולת פשוטה שכזו)

שחר אמר/ה...

תארתי לעצמי אבל אני לא יודעת איך.. אולי תכתוב על זה פוסט...

sophie אמר/ה...

עזוב אותך פלאשים שמאשים, הדוגמן... הוא עושה את התמונה :)

sophie אמר/ה...

עזוב אותך פלאשים שמאשים, הדוגמן... הוא עושה את התמונה :)

הוסף רשומת תגובה