בשיעור השלישי של קורס תאורה מעשית

פורסם ב: יום שישי, 8 במרץ 2013

ממש השבוע מחזור מספר 40 של קורס תאורה מעשית הגיע לשיעור שלו ביפו וחשבתי שזה מספר מספיק עגול ושיעור שהייתה בו שקיעה מספיק יפה בשביל לעניין גם אתכם בתמונות שצולמו בו.

זהו שיעור השטח השני בקורס ובמהלכו אנחנו מצלמים ב-3 לוקיישנים עיקריים שבכל אחד מהם אנחנו מנסים להדגיש עקרונות שונים בתאורה מעשית.

למרות מספר הפעמים הרב שהעברתי את השיעור הזה אני עדיין ממש נהנה במהלכו ובעיקר נחמד לראות את המשתתפים, שבדרך כלל צילמו בעברם רק בתאורה טבעית, מגלים כיצד לשלוט ולהיות יצירתיים עם האור בתמונה שלהם במקום רק להתפשר או ולהסתגל אליו.


השקיעה

הכלל החשוב ביותר בצילומי שקיעה הוא להגיע בזמן.

במילה "זמן" הכוונה להקדים במשהו כמו חצי שעה (לפחות..) את הרגע שבו השמש עוברת את קו הרקיע ונעלמת  בקטע היומי שלה.

בימנו אין באמת תירוצים לכך שתאחרו שכן אתם  יכולים להשתמש במגוון שירותי מידע מדוייקים שיתנו לכם את דקת השקיעה\זריחה המדוייקת .

אני משתמש בעיקר באפליקציה החינמית הזאת שכל מטרתה בחיים היא לתת לכם את זמן הזריחה\שקיעה המדוייקים וזאת  על פי המיקום שלכם. אם הטלפון שלכם עדיין לא חכם מספיק אתם יכולים תמיד לבקר באתר של צעירי חב"ד שיתנו לכם, גם הם על חשבון הבית, את אותו המידע ובאותו הדיוק.

אחרי שעניין ההגעה מאחוריכם אתם יכולים בתכלס לצלם תוך כמה דקות ספורות והתהליך נראה (לי לפחות) פשוט מאוד:

אתם בוחרים את כיוון הקומפוזיציה המועדף עליכם ומצלמים תמונה אחת באור טבעי כשאתם לא רוצים לעבור את מהירות הסנכרון של המצלמה \ משדרים שלכם (בדר"כ 1/200) ולא רוצים לצלם בצמצם שהוא סגור מידי. אני קיבלתי את התמונה הזאת כשהמצלמה הייתה על F10, 1/160 כשהאיזו היה על 200:


בתמונה הזאת אתם קובעים כיצד יראו השמיים והמים בתמונה. שלא כמו במגוון מקומות אחרים אתם דווקא רוצים להיות במינוס פה. כלומר מד האור שלכם יכול להראות לכם שהתמונה חשוכה ב-2 סטופים ואתם אמורים לשמוח מהמידע הזה שכן זה אומר שעוד כמה דקות, אתם תצליחו, בלי יותר מידי בעיות, להתגבר על אור השמש עם הפלאש הקטן שלכם.

ההחלטה בכמה להחשיך את השמיים והמים היא בעצם החלטה אומנותית. תחשבו שאתם מציירים ציור ובשלב הזה אתם קובעים איך יראה הכל חוץ מהמצולם שלכם.

הצעד הבא שלכם יהיה כנראה להאיר את המצולם ובשביל זה אתם יכולים להשתמש במגוון אמצעי תאורה מלאכותית. אנחנו בחרנו להציב עמוד תאורה מונחה קול שהחזיק עמוד תאורה חירש שעליו חיברנו מתאם מטרייה ומשדרים אלחוטיים שהפעילו פלאש מסוג YN560 נאמן והוא פגע במצולם (מני פל) דרך ג'ל רבע כתום ומטרייה לבנה בינונית.

אם התיאור הזה השאיר אתכם עם יותר שאלות מאשר מידע מועיל אתם יכולים לראות כיצד הסטאפ הבסיסי הזה נראה במציאות ואם גם זה לא עזר אתם תמיד יכולים לחפור טיפה בפוסטים ישנים ולברר איך כל זה עובד ביחד:


השלב הזה שבו אתם ממקמים את כל הקונסטרוקציה הזאת ביחס למצולם שלכם הוא שלב קריטי שכן המיקום הזה יקבע כיצד יראה המצולם שלכם בתמונה ובגלל זה אני משקיע הרבה זמן בכיוון הזה. מה שנחמד לזכור כשאתם עושים את זה הוא שמדובר בעצם במשולש שכל צלע שבו חשובה באותה מידה.

יש את מיקום המצלמה שלכם, את כיוון המטרייה ביחס למצולם ויש את הכיוון של המצולם ביחס לשניהם.
אם גם התיאור הזה השאיר אתכם באפלה אתם יכולים להביט ארוכות במשולש עצמו:


תזיזו את אחד מהם והתאורה של המצולם שלכם תשתנה, לדוגמא  הביטו שוב בתמונה של מני שצולמה מאותה הזווית של תמונת הסטאפ

ועכשיו תראו כיצד הוא נראה  כשהזזתי את והמצלמה לצד השני של המטריה ובכך קיבלתי תאורה ומצולם שונים לגמרי:


כמו שאתם יכולים לראות, מני הפך להיות הרבה יותר דרמטי שחלק גדול של הראש שלו מוצלל עד חשוך
להמחשה נוספת אתם יכולים לראות את כיוון הצילום השני בתמונה הזאת:


מה יותר "טוב" הוא כמובן שאלה של מה אתם רוצים להשיג ומה שמגניב שזה בשליטה הבלעדית שלכם.

כשהאור הסביבתי נעשה ממש חלש קיחנו כמיטב המסורת בכמה תמונות כחולות והדוגמא הזאת מנציחה את לנה ברגר  שצולמה על ידי וסים בוטו בטכניקה שקיבלה עם הזמן את התואר המפוקפק "המדריך לשדרוג שקיעות מבאסות "


המנהרה


אחרי שהשמש שקעה הגענו ללוקישן וותיק ואהוב שבו אנחנו משתמשים בשני מבזקים קטנים על עוצמה נמוכה יחסית ובכל זאת מצליחים להאיר שטח גדול.

התמונה הראשונה שאנחנו מצלמים פה היא תמונה שמחשיכה את האור הסביבתי (פנסי הרחוב של יפו העתיקה) וכמו תמיד זה מפתיע שבחשיפה יחסית נוחה (1/160 f-5.6 ) האור הסביבתי "כבה" ואחרי שזה קורה אתם יכולים להתחיל להאיר את התמונה בעצמכם וללא עזרה חיצונית ובידיוק בשביל זה הצבנו YN560 כשהוא צבוע בג'ל כתום ובדקנו כיצד הוא מאיר את המנהרה (ראו תמונה ימנית ושימו לב שבשביל שהפלאש לא יסנוור את העדשה בתמונה הזאת צילמתי את היד שלי שמדמה את המצולם.

אחרי שהיינו מרוצים מאיך שהמנהרה נראית ביקשתי מיוליה וולבובסקי לעמוד בפתח המנהרה ובעזרת  sb-28 שהבזיק דרך מטריה רפלקטיבית חצי סגורה הארנו בעיקר אותה ופחות את המנהרה הכתומה שלנו.

כאמור למרות שהעברתי את השיעור הזה מספר גדול של פעמים אני עדיין נהנה מאוד להעביר אותו ורציתי להודות בהזדמנות הזאת לתלמידים של מחזור # 40 על אווירה ושיעור כיפים ולכם אני אודה על הקריאה ואף אספר לכם שהמחזור הבא של הקורס נפתח ב-21 לחודש ויש בו עדיין מקומות פנויים. פרטים נוספים זמינים בעמוד הזה.

ה-Nasty הגיע ארצה


אני שמח לספר לכם שאחרי שהוא היה  זמין רק מעבר לים, מוצר הפלאים שהופך כל דבר כמעט שנקרה בדרככם לעמוד תאורה עשה עלייה לארץ ומתגורר מהשבוע ובאופן בלעדי במעבדות ארליך בעמוד הזה ואני מקווה שהמידע הזה משמח גם אתכם:-)

מחר (מוצאי שבת..) אני מצלם את השיר השישי בסדרת השירים המתהווה לה לנגד עינכם ואני מאוד מקווה שאוכל לשתף אתכם איתה בקרוב מאוד. בהצלחה לנו ותהיו טובים בינתיים

8 תגובות על "בשיעור השלישי של קורס תאורה מעשית "

אורן בנקין אמר/ה...

הרבה כבוד למחזור 40 של קורס תאורה מעשית הטוב בארץ !
אני גאה להיות אחד התלמידים במחזור הזה. כן כן... אפילו רואים אותי בחלק מהתמונות כאן ;-)
תומר, כבר אחרי 3 שיעורים מתוך חמישה אני מרגיש שלמדתי המון, וכך גם חבריי לקבוצה. החומר שאתה מעביר מעניין, ברמה גבוהה, וקולע בול לציפיות (לפחות שלי) מהקורס כפי שהוצגו על ידינו בשיעור הראשון.
אני ושאר החברים מהקבוצה בהחלט נחזור ליפו לגלות עוד שקיעות מדהימות, סמטאות נסתרות והמון פריימים מגניבים בתאורה מעשית :-)
שאפו !

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אורן:-) שמח מאוד לשמוע שזאת ההרגשה שלך במהלך הקורס:-) להתראות בשיעור הבא!

אבי אמר/ה...

הי תומר,

סחטיין על הפוסט כרגיל.

האם תוכל להרחיב מעט על הקורס הזה. למי הוא מתאים מבחינת הידע והניסיון? מה ציוד הצילום והתאורה אשר נדרש לתלמידים בקורס? האם נדרש למשל ניסיון בצילום עם פלאש או שלתמידים יהיה פלאש וכו' ובכלל על מה אפשר לצפות ללמוד בקורס.

תודה אבי

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה תומר,
מעניין ומשכיל,
ברק
http://www.balloonart.co.il

אפרת אמר/ה...

40, איזה יופי :-)
תמונות נהדרות

אנונימי אמר/ה...

היי תומר. משום מה לא הצלחתי לראות דרך הקישור שלך את האפליקציה של שעות השקיעה.
תוכל להציג אותה שוב?
דני

Unknown אמר/ה...

מעולה!
היכן צולמה התמונה החאורנה במנהרה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שקד - התמונה צולמה במנהרה ביפו העתיקה

הוסף רשומת תגובה