מחיר החופש

פורסם ב: יום שני, 20 באוגוסט 2012

כשאתם מתחילים ללמוד את המאפיינים של ציוד הצילום שלכם אתם מגלים מהר מאוד שיש מתאם הפוך בין איכות לנוחות.

כשמדובר בעדשות מאוד קל לראות את זה שכן הרי הכי נוח בעולם להסתובב עם איזה 18-300 מחוברת למצלמה שלכם כי עם אותה עדשה אתם יכולים (למשל) לצלם את כל האיצטדיון ומבלי להחליף שום דבר ובאופן כמעט מיידי אתם יכולים לנסות ולהתמקד במאמן הישראלי שתופש את הראש ביאוש אופייני.

הבעיה עם הנוחות הזאת מתחילה כשאתם חוזרים הביתה ומגלים ששילמתם לא מעט על כל הפינוק הזה  בקטגוריית האיכות והתמונות אמנם צולמו אבל האיכות האופטית שלהם מאותגרת.

זאת הסיבה שאת מרבית חיי הקצרים עם מצלמה ביליתי עד עכשיו בחברת עדשות פריים. הסיבה הייתה פשוטה והאמת שאני ממש זוכר את הרגע הזה שבו ראיתי על המסך את איכות הפרטים שאני מקבל מה-50 מ"מ 1.8. אחרי זה היה קשה לחזור אחורה לאיכות הבינונית של עדשות זום.

ואז קניתי את ה-17-55 של ניקון וכל זה השתנה לגמרי.


מאז שהעדשה הזאת התחברה למצלמה שלי הבנתי די מהר שמדובר בפתרון שמאפשר לכם להנות מכל העולמות ואחרי שיש לכם אותה אתם יכולים, מצד אחד, להיות מוכנים לכמעט כל פריים ספונטני שנקרה בדרך שלכם ומצד שני להפיק תמונות שנראות מצויין ולא גורמות לכם להתגעגע יותר מידי להתגעגע לעדשת פריים האיכותית שלכם.

בשביל להמחיש לכם את הנ"ל בחרתי להראות לכם כמה תמונות שצולמו עם העדשה הזאת במצבי צילום שונים.

עדשת האירועים האולטימטיבית 

צילום אירועים הוא אחד הג'אנרים הראשונים שקופצים לראש כשאתם מחפשים יכולת סופונטאנית שמאפשרת לכם לתפוס, במהירות, פריימים שונים באורכי מוקד שונים.

מאז שהתחלתי לצלם אירועים עם העדשה הזאת החיים שלי פשוט נעשו הרבה יותר קלים ויותר קל לי להיות מוכן למצבים מפתיעים ומשתנים מבלי להתפשר על התוצאה הסופית.

דוגמא חביבה מצורפת פה משמאל שבה אתם יכולים לראות את תומר גורן שצולם לאחרונה ובשעה טובה עולה לתורה בבית הכנסת כשהעדשה הייתה על 55 מ"מ והוצבה ממש מעל ספר התורה שתומר הקריא ממנו.

אתם אף פעם לא יודעים מה הולך לקרות ומה תרצו לצלם באירועים שכאלו וטווח אורכי המוקד הזה, 17-55, מתגלה כטווח האידיאלי לאירועים מסוג שכזה.

בצילומי רחוב


ג'אנר צילום כיאוטי נוסף הוא כמובן צילומי רחוב שכן בצילומים במרחב הציבורי נושאי הצילום שלכם צצים ונעלמים בשניות ומהירות התגובה שלכם למציאות המשתנה צריך להיות בהתאם.

החודש צילמתי צילומי רחוב עבור חגיגות יום ההולדת ה-130 לראשון לציון  ששולבו בטקס המרשים שנערך שם לאחרונה. מעבר לכך שהיה ממש כיף לחזור לצלם צילומי רחוב ספונטאניים היה ממש תענוג להסתובב עם העדשה הזאת ברחובות ולהיות מוכן לכל מה שצץ לפתע מעבר לפינה.

הנה כמה דוגמאות חביבות שכולן צולמו עם אותה עדשה ובאורכי מוקד שונים








בסטודיו

בסביבה מבוקרת שבה אתם יכולים לביים את המצולמים שלכם אין לכאורה סיבה מוצדקת להשתמש בעדשות זום שכן אתם יכולים לבקש מהמצולם לחכות שנייה, להחליף עדשה ולהמשיך לצלם. 

למרות זאת ובגלל שכנראה כרגע אני ממש מתלהב מהעדשה החדשה הזאת אני מוצא את עצמי משתמש בה גם במצבים הללו ובדרך כלל אני ממש מרוצה מהתוצאה הסופית. 

דוגמא לתמונה שכזאת מציגה את יובל גרגיר שצולמה לאחרונה בסטודיו למחול בגבעתיים 

דרך אגב, לתמונות תקריב של הפנים שלה החלפתי עדשה ל-85 מ"מ (בשביל לא לצלם קרוב מידי  וליצור עיוותים מיותרים) והתוצאה שהתקבלה יותר מחמיאה מהתמונה שהייתה מתקבלת מאורך מוקד של 55 מ"מ.


בשורה התחתונה ברגע שיש לכם את העדשה הזאת אתם מפסיקים לחלום בלילה על עדשה אחרת ומאוד מרוצים ממה שיש לכם. הבעיה היחידה איתה היא שיש לכם בין 5000 ל 7000 סיבות טובות למה דווקא לא לקנות אותה אבל אם יש לכם מצלמה עם 16MP ומעלה ואתם מצלמים הרבה צילומים ספונטאניים ואתם מעוניינים לספק ללקוח שלכם איכות תמונה מייטבית אין לכם הרבה אלטרנטיבות.

Into the wide

תוספת נוספת שקפצה לתוך תיק הצילום שלי ושיפרה במקצת את היכולות שלי בתור צלם היא עדשת עין דג חדשה שלעומת ה17-55 נמכרת לציבור במחיר שערורייתי.

מדובר בעדשה קוראינית שנקראת BOWER, אורך המוקד שלה הוא סה"כ 8מ"מ ובעקבות זה היא מאפשרת לכם לצלם
בזווית ראייה מדהימה של 180 מעלות.

המחיר הזול שלה נובע בעיקר מכך שהעדשה ידנית לחלוטין וזה אומר שאת הפוקוס ואת מפתח המצמם אתם צריכים לכוון מהעדשה עצמה ולא מהמצלמה כמו שהתרגלתם.


העדשה הזאת נמצאת אצלי זמן קצר למדי אבל מהתרשמות ראשונית היא בנוייה בצורה מרשימה ואיכות התמונות סבירה לחלוטין. הנה דוגמא חביבה שצולמה בדרך חזרה מהגן של איתן כשהמצלמה מוצמדת לגג של האוטו.


אני בהחלט מתכוון להשתמש בקרוב בעדשה החדשה ולעדכן אתכם בתוצאות ועד אז אני מקווה בשבילכם שתישארו טובים!

והזוכה בNastyClamps הוא...

ההגרלה הסתיימה ושם הזוכה פורסם בפוסט המקורי של ההגרלה. תודה לכולכם על ההשתתפות והרעיונות המקוריים שלכם. 

38 תגובות על "מחיר החופש"

Naomi אמר/ה...

תודה תומר על הפוסט הזה.
השאלה - האם העדשה טובה גם כשהיא על מצלמת פול פריים, שכן אז כמובן האובייקטים ממש קטנים וצריך או לבצע קרופ גדול מדי או להתקרב אליהם הרבה יותר מהרגיל.

נעמי

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי נעמי, העדשה הזאת מיועדת למצלמות עם סנסור מוקטן והיא לא מיועדת למצלמות פול פריים. לאחרונות יש את המקבילה שלה בדמות 24-70

עדי אמר/ה...

יש עדשה דומה למצלמות של קנון ?

אנונימי אמר/ה...

מה המקבילה שלה בקנון?

תומר יעקבסון אמר/ה...

למיטב ידיעתי לקאנון יש מקבילה עם אותם אורכי מוקד (17-55)

Unknown אמר/ה...

תומר שלום
עד כמה יהיה קשה לצלם מתחיל לעבוד עם הפיש איי מאחר והכל מכוון ידנית ולמה המחיר לדעתך שערורייתי?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי גל, יהיה לך קצת מוזר בהתחלה אבל אחרי שבוע תתרגל לזה.. בהתיחסות למחיר הכוונה שהוא נמוך משמעותית מעדשות עין דג של ניקון או קאנון

אנונימי אמר/ה...

לפי דעתי העדשה מתאימה גם למצלמות קרופ לצילומי נוף מבלי לפגוע באיכות העדשה

אפרת אמר/ה...

יופי של פוסט, כל התמונות בצילומי רחוב הן מראשון לציון? מדהים

אנונימי אמר/ה...

מאוד מעניין. יש לך דעה לגבי הסיגמא \ טאמרון המקבילות? (17-50 2.8) תודה

שלומי אמר/ה...

היי תומר
כמי שבעצתך רכש לאחר חיפוש סביב חצי עולם דווקא את ה 16-85 של ניקון, איך לדעתך היא עומדת בהשוואה ל 17-55? תודה. שלומי.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שלומי, צילמתי ממש מעט עם ה16-85 וממה שהספקתי להתרשם היא עדשה מצויינת איך אתה מתרשם ממנה עד עכשיו? כמו שכתבתי בפוסט שקראת התלבטתי אם לקנות אותה או את ה-17. בנוסף ההבדל הגדול ביותר בין העדשות. יש הרבה הבדלים בין העדשות הללו (אורכי מוקדמשונים, מייצב תמונה ובעיקר איכות וסטנדרט בנייה.

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
האפשרות הזולה היא
לצלם קצת ממרחק עם עדשת 1.8 50 מ''מ ולעשות קרופ בתוכנה. (יש לי D800)

אנונימי אמר/ה...

לקאנון יש את ה 15-85 (לא להתבלבל עם ה 17-85) שהיא פשוט עדשה פנטסטית שמאז שגיליתי אותה היא כמעט ולא יורדת מהמצלמה ,איכויות אופטיות שיש אומרים קרובים לסדרת ה L והגמישות היא כמעט אינסופית.מומלץ בחום

אנונימי אמר/ה...

יופי של עדשה . רק למה ??? למה היא עולה בארץ 1000 שקל יותר מאשר בארה"ב ??? (B&H)
זאת השערוריה האמיתית
(וכולנו מכירים בן דוד שנוסע ויכול לקנות אז אל תתחיל בבקשה עם מיסי יבוא וכאלה ....

על זה באמת רצוי שתכתוב פעם

אנונימי אמר/ה...

דווקא הדוגמא הצילום הראשון לא הלהיבה בכלל
הפוקוס לא על הבחור שעולה לתורה אלה על האב / סב מימין

Ronen אמר/ה...

המקבילה של קנון היא 17-55. 2.8
עדשה מצויינת. איכות L (לא במבנה אלא באופטיקה).
מצויינת להופעות, אירועים ובעיקר מקומות עם אור נמוך.

Unknown אמר/ה...

אגב, עדשת ה-Fish Eye מתוצרת Bower שצויינה היא אותה העדשה (!) שנמכרת ע"י Smayang, Pro-Optic, Rokinon.
פשוט ה"מדבקה" - שונה.

ראו כאן:

http://www.kenrockwell.com/tech/8mm-f35.htm

אנונימי אמר/ה...

לגבי ה fish eye

בלינק שאורן שלח:
http://www.kenrockwell.com/tech/8mm-f35.htm

רשום:
The meters of cheaper digital (D90, D5000 and below) and cheaper film cameras (N80 and below) will not couple (or work at all) with this lens, so you'll be on your own guessing exposure using the rear LCD or an external meter, or get a tiny Gossen Digisix meter and hotshoe adapter to meter manually.

מה הכוונה?
מישהו מבין? (יש לי D90)

תודה
אמיר

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אמיר - מה שזה אומר הוא שהמצלמות הללו ובכללן הD90 מד האור לא יתקשר עם העדשה. זה אומר שאתה יכול לצלם איתם בכיף אבל לא להשתמש בשירותיו האדיבים של מד האור שלך

אנונימי אמר/ה...

תומר אני מתפלא עליך

בכל הכתבות אתה מלמד אותנו איך להוציא תמונות יפות במינימום כסף
ואני מאוד אוהב לקרוא את הכתבות ואני גם למד מהן

אז מה פתאום אתה מדבר איתנו על עדשה כל כך יקרה?

Unknown אמר/ה...

תודה תומר!
מה דעתך על המקבילות סיגמא ותמרון?

Opt אמר/ה...

עדשת עין הדג 8 מ"מ הזו מיוצרת ע"י Samyamg גם בגרסת ניקון עם צ'יפ, ואז מד האור (וכל מצבי החשיפה) עובדים. הפוקוס עדיין ידני כמובן.

זו עדשה חביבה מאד. עם תיקון גאומטרי בפוסט, היא יכולה לשמש גם כתחליף-לעת-מצוא לעדשת 10 מ"מ רגילה (רקטילינארית), במחיר ונוחות נשיאה מעולים. הביצועים אופטיים טובים מאד כשסוגרים צמצם ל-f/4.5 ומטה, ובהחלט שמישים גם ב-f/3.5. אני נושא אותה תמיד בקיט הקומפקטי שלי, בתור משלימה רחבת-זווית לטמרון 17-50 VC וניקון 55-200.

רק חבל שה-QA גרוע, והופך את העדשה להימור או לפרוייקט עשה-זאת-בעצמך. עבדתי עם שתי עדשות כאלה, ובשתיהן הייתי צריך לפשפש בקרביים כדי לכוון את טבעת הפוקוס (יש הוראות מצויינות ברשת). באחת גם הייתה בעייה של אלמנט אופטי מוסט, ולמזלי פירוק והרכבה של כמחצית ההעדשה שיפרו פלאים את החדות, למרות שלא מצאתי דרך לעשות כיול אמיתי (כנראה שמשהו "נפל למקום הנכון" בהרכבה מחדש).

בשמת אמר/ה...

תומר, איזו עדשה יש לך?

אנונימי אמר/ה...

התכוונתי איזו מצלמה...

תומר יעקבסון אמר/ה...

Nikon d7000

dudili אמר/ה...

תומר..ולשאלת "מיליון השקל" בהישרדות...
אתה מרכיב פילטר הגנה על העדשה היקרה
או שבכדי למנוע פגיעה אופטית אתה מוותר
ונישאר ללא פילטר UV בחזית

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי דודי והתשובה היא...לא! בלי פילטר
אני חי על הקצה בכל מה שקשור בעדשות :-)

Unknown אמר/ה...

היי תומר,
קודם כל- צילומי הרחוב שלך מעוררים השראה.
קראתי את הפוסט הזה אחרי שקראתי את הפוסט בנוגע לעדשות פריים וזה טיפ טיפה הוציא לי את הרוח מהמפרשים בנוגע לעדשות פריים. אני מודה שאני חדש בעולם הצילום ומנסה לכלכל את צעדיי בנושא של עדשות ומשום מה אני יותר מזדהה עם הכיוון אליו עדשות פריים מושכות אותי. התמונות שאני אוהב לצלם הן התרחשויות מיידיות כאלה, כמו צילומי הרחוב שיש כאן וממרחק ומיקום כזה שבו כאילו המצלמה היתה חלק מהקומפוזיציה. מהפוסט הזה עולה שאם אני אנסה לעשות את זה עם עדשת פריים זה יהיה קשה ומתסכל, אשמח לשמוע את דעתך בנושא. ובהנחה ואני כן מחליט להישאר בכיוון של עדשת פריים, על איזה אורך מוקד היית ממליץ על מנת לצלם צילומי רחוב או סצינות כאלה שתישאנה את האופי שתיארתי מקודם (כאילו המצלמה היתה חלק מההתרחשות)- אציין שיש לי גוף קרופ די פשוט של קנון (D1100).
תודה רבה (חפרתי קצת אז שוב תודה)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי איתן וסליחה על התגובה המאוחרת- עדשות פריים זה דבר נהדר והרבה צלמי רחוב משתמשים בהם. בנוסף הם נותנות את התמורה הטובה ביותר לכסף. אם אתה צריך להתחיל מאחת בשביל צילומי רחוב הייתי ממליץ לך להתחיל עם ה-35 ממ ( לא בטוח שלקאנון יש אחת כזאת..) זה אורך מוקד קלאסי לצילומי רחוב לדעתי. בכל מקרה- בהצלחה!

שי אמר/ה...

הקישור לעדשת עין הדג של BOWER לא תקין .. זה הקישור החדש (מתאים לניקון) http://erlich.co.il/viewProduct.asp?ID=2327

satlly אמר/ה...

היי תומר, מה אם עוד איזה פוסט על ה8mm כמו שנאמר פה? אני בוחן את העדשה הזאת כרגע לבדוק אם לקנות ואני מאמין שפוסט שלך יכול בטוח לעזור

תומר יעקבסון אמר/ה...

@Satlly - אכן רעיון טוב אבל אין לי הרבה מה לכתוב עליה חוץ מזה שהיא עדשת עין דג סבבה שאני משתמש בה הרבה ושהיא יחסית זולה..

Unknown אמר/ה...

היי תומר ..
אחלה פוסט !
שאלת השוואה ..
אם אתה משווה את הסמיינג 8 mm (הפשאיי) ואת ה BOWER המדוברת פה ..
מבחינת מחיר הן עומדות על אותה המשבצת..
תודה מראש

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ידין, שמח שנהנת מהפיסט. למיטב ידעתי 2 העדשות שהזכרת הם סיים סיים והדבר היחיד ששונה בינהם זאת המדבקה של היצרן. לי יש ניסיון רק עם bower והיא פשוט מעולה (יש לי כבר אלפי תמונות איתה) . מדובר בתמורה מדהימה לכסף שהיא עולה

גולן דייזין אמר/ה...

אני מאוד אוהבת תמונות מהסיבה הפשוטה שהן מנציחות כל רגע ורגע בחיים, ותמיד אפשר לחזור אל התמונות ולהיזכר בתקופות מסוימות בחיינו. הרי בסופו של דבר מה שנשאר לנו אלו הזיכרונות והתמונות.

אנונימי אמר/ה...

שלום תומר
שאלה ... איך העדשה עם שילוב מצלמה חדשה כמו D7100
עם 24MP ? האם שימוש בהעדשה ישנה ב 10 שנים ומצלמה דגם 2013 יש השפעה מבחינת ניצול של המצלמה לעדשה ?
ומה אם העדשה אין לה VR ומיצב תמונה ?
האם עד היום אפשר להנות ממנה על מצלמות החדשות של DX

תומר יעקבסון אמר/ה...

@אנונימי - העדשה הזאת תהייה מצויינת על 7100. לגבי העדשה הישנה אז כמובן תלוי איזו עדשה זו... ממליץ לך לקרוא את זה בכל מקרה:
http://thetomer.blogspot.co.il/2012/03/blog-post_27.html

בהצלחה!

הוסף רשומת תגובה