שיחה זולה

פורסם ב: יום שלישי, 24 ביולי 2012

"הלו שלום אפשר לדבר איתך? "

"מדבר"

"שלום לך! אני 'שם של לקוח פוטנציאלי' ואתה לא מכיר אותי אבל יש לנו חברים משותפים"

"אתה מתכוון בפייסבוק?"

"חחח לא, ממש חברים על אמת, אני פשוט מכיר את משפחת 'זוג ממליצים עלייך', עוד מתקופת הצבא בדרום וביקרנו אותם בשבת כמו שאנחנו עושים מידי פעם. היה מעולה וטעים כרגיל.

בכל מקרה, הם הראו לנו את השיפוץ שעשית להם בבית בחודש שעבר. שמע, ממש אחלה עבודה!"

"הםם תודה! זה בהחלט היה פרויקט מוצלח וזכור לטובה"

"ממש! אהבתי את השימוש שלך בתאורה הטבעית של הבית והאי שיצרת במטבח ממש מקסים!, אהבנו גם מאוד את היציאה החדשה שעשית להם למרפסת, פשוט יעיל ומקורי, אחלה יציאה!"

"איזה כיף לשמוע, אתה מוזמן להתקשר אלי כל בוקר עם פידבוקים כאלו"

"שמע, למה אני מתקשר אלייך בעצם? זה הרי לא רק בשביל להחמיא לך כמובן, אני ואשתי חשבנו על זה בדרך חזרה מ-'זוג ממליצים עליך' וחשבנו, בעצם, למה שלא נעשה שיפוץ גם אצלנו? עבר הרי הרבה זמן מהשיפוץ האחרון והילדים גדלו אתה יודע איך זה, פתאום העבודה שעשית ממש עשתה לנו חשק"

"מגניב!!"

"אז תשמע, נשמח להיפגש אתך מה זה בהקדם כי למרות שרק החלטנו על זה אתמול בא לנו נורא שזה יקרה כבר מחר.. יש לנו רעיונות פשוט מטורפים מה לעשות עם הבית שלנו, כולנו בהתרגשות"

"אני אשמח להפגש כמובן, תן לי לפתוח יומן"

"שמע, אם אתה כבר רוצה לדעת אז חשבנו לעשות די מהפכה... להוסיף עוד קומה, לשנות את המיקום של המטבח והסלון, לשבור את כל קירות הפנים ואפילו להתקין ג'קוזי בחדר שינה שלנו ולא הזכרתי את הדובדבן שבקצפת, בריכת הדגים בגינה שאשתי חולמת עליה מאז שהתחתנו"

"איזה יופי! אני ממש שמח בשבילכם"

"אז תראה, בנושא אחר ולפני שאנחנו קובעים פגישה ומטיסים את הפרויקט הזה, זוג ממליצים לא רצה להיכנס לעניינים כספיים אבל אני מניח שזה לא בזול, העבודה הטובה שלך"

"תלוי, אני דווקא חושב שאני מבקש תמורה הולמת לעבודה ולזמן שאני משקיע"

"ברור! אין וויכוח על זה, אני הרי יודע מה זה לשפץ בית, לסחוב את כל הציוד שלכם בחום הזה, העבודה העדינה והקפדה על הפרטים הקטנים, לוחות זמנים משוגעים, תאמין לי אני מכיר את זה מקרוב, אין ספק שאתה צריך לקבל תמורה.

העניין הוא שאנחנו איך נאמר, קצת לחוצים בימים האלו.. כמו שאמרתי לך כבר הילדים גדלו ואיתם כמו שאתה יכול לנחש ההוצאות עליהם, אתה יודע כמה עולה לנו החופש הזה? ולא סיפרתי לך בכלל, כי אני רוצה לבאס אותך על הבוקר, אבל אנחנו צריכים להכניס את אבא של אשתי למוסד סיעודי ובאזור שלו בצהלה, המחירים רק מתחילים באיזה עשירייה..  אבל זוג ממליצים אמרו שאתה שיפוצניק די חדש בעסק נכון? "

"הםם..די חדש אפשר להגיד, 3 וחצי שנים בערך"

"נו זה ממש ילד! אתה תגיע רחוק תשמע לי, אתה אולי לא מכיר אותי אבל תקשיב טוב, אני בחור מקושר חבל על הזמן. תזרוק את השם שלי בקהילה העסקית או ב Café de Marker ותראה מה זה, אני אוכל ארוחות צהריים עם טייקונים וטס כתף לכתף עם אוליגרכים למקומות שאתה לא מאמין, ואני גם לא יכול לספר לך על חצי ממה שאני עושה ועם מי אני נפגש. אז מה אני אומר לך בעצם?"

"אני באמת מנסה להבין כי.."

"אני אומר שבוא תעשה לנו את השיפוץ הזה הפעם בחינם."

"סליחה?"

"בחינם ואני אסביר. כמו שבטח כבר הבנת עם מי אתה מדבר. אני חושב שאני בתכלס אחד האנשים הכי מקושרים שאני מכיר. ולא סתם מקושר כי היום כולם איכשהו מקושרים למשהו אני מדבר איתך על המקומות הנכונים, איפה שיש כסף.
עכשיו פה אתה נכנס לתמונה.

אני ואשתי, אנחנו מזמינים המון מהחברים העשירים שלנו למסיבות קוקטיילים ובקיץ הזה אנחנו מתכננים כמעט כל שבוע מסיבה אחרת. מה שאני אומר, בוא נתקתק את השיפוץ הזה ואז תחכה שבועיים ולא תאמין מה יקרה"

"מה יקרה?"

"כמו גשם הכסף יתחיל ליפול עליך, מה אתה לא יודע לקרוא בין השורות? דמיין שנייה אותי נוחי דנקנר יצחק תשובה גיל שוויד ובר פאלי עומדים כרגיל אצלי בגינה ושותים סנגריה צוננת.

ומה אנחנו רואים? את בריכת הדגים שאתה בנית! מעבר לכבוד, מה אתה חושב שהם יעשו יום למחרת אם לא להתקשר אלייך על הבוקר. ולא רק הם, אני אגיד לכל העולם איזה תותח אתה, הרי כמו שמוסכם תקבל קרדיט מלא על העבודה שלך, ואז, כמו שאני ראיתי את העבודה שלך והתקשרתי מה אתה חושב שיקרה? כ-ו-ל-ם יתקשרו אלייך, אתה לא תמצא מקום ביומן. מה אתה אומר? מה יש לך להפסיד?"

"זה נשמע לך הגיוני מה שאתה מציע?"

"בטח! שמע אני לא ילד, אני חי במדינה בדיוק כמוך ואני הבנתי שזאת הנורמה במקצוע שלכם בזמן האחרון ומלא שיפוצניקים עובדים ככה תכלס על קרדיט ואת זה אמר לי לא אחר מבכיר בתעשייה, הוא אמר ואני מצטט אותו, שזאת הדרך היחידה בשביל שיפוצניק בעידן הדיגיטלי להתקדם במיוחד שמדובר בשיפוצניק מתחיל כמוך.

"תראה זה פשוט חסר כל הגיון ואם אתה חושב שאני יכול לנהל עסק אם כל אחד.."

"שמע חבוב אני שומע בטון שלך לאן זה הולך ותרשה לי להגיד לך שאתה מתחיל קצת לאכזב אותי. הרי בייננו, ולא רציתי להגיד לך את זה אבל הנה אני אגיד את זה בכל זאת כי אף אחד לא שומע, אבל מה כבר הסיפור הגדול לשפץ בעידן של היום?

להגיד לך את האמת, לא רציתי להגיד לך את זה קודם אבל בן דוד שלי, כולה בן 17, התחיל לשפץ וקנה ציוד רק לפני שנתיים ואתה פשוט לא מבין איזה דברים הוא עושה. והוא אם כבר מזכירים אותו לדוגמא כי דיברתי איתו, הוא יהיה מוכן לשפץ לי את הבית בחינם ובלי קרדיט אפילו ורק בשביל הניסיון שלו, ויש עוד אלף כמוהו כמו מדוזות בים אבל אני מעדיף אותך אחי, כי קודם כל וכמו שאמרתי מאוד התחברתי לעבודה שלך והנה אני ממש מבקש ממך איזה מערוף, אז מה יש לך להפסיד? מה אתה אומר, מתחילים מחר?"

 מוכר לכם?

39 תגובות על "שיחה זולה"

AimishBoy אמר/ה...

מעולה ומדויק :)

אנונימי אמר/ה...

הכי סטנדרט שבעולם... סליחה בארץ :)

חיים לביא אמר/ה...

מה זה מכיר.... יש לי הרבה סרטים כאלו אבל זה עובד רק על אלו שלא יודעים להעריך את עצמם. גם עבור חברים לוקחים כסף. פחות אבל לוקחים. מי שלא מכבד את עצמו שלא יתפה שמישהו יכבד אותו. תומר-כל מילה בסלע

אנונימי אמר/ה...

אי אפשר לכתוב את זה יותר טוב.

אנונימי אמר/ה...

כל מילה זהב!
במקצוע הזה לצערי קשה להתפרנס.

אלון אמר/ה...

ובאותה הזדמנות גם שיפוץ לשכנים, הם בדיוק באזור...

אנונימי אמר/ה...

אתמול אדם(לקוח) עבר איתי על כל ההוצאות שלי- לפי איך שהוא מחשב אותם, והגיע למסקנה שאני מרוויח יותר מרופא שיניים וזה לא ייתכן, כי רופא שיניים למד יותר שנים והוא מוסמך על ידי אוניברסיטה.
ולכן אני צריך להוריד 3000 ש"ח ממחיר החתונה.
לקח לי כמה רגעים להתאפס על עצמי ולהרים את המוח שלי מהרצפה, ולהגיד לו שעדיף שרופא השיניים שלו יעשה את העבודה.

ניר אמר/ה...

תומר כתבת יפה מאוד,על מצב עצוב מאוד !
חזק ביותר.

מיכאל אמר/ה...

פוסט מצויין.

אורן בנקין אמר/ה...

אפ אפשר, מילה קטנה אישית שלי: אפשר לפרש במיליון דרכים את המושג "תמורה הולמת לעבודה", ולא רק בתחום הצילום. אבל בסופו של יום, לדעתי האישית, כל צלם (ללא קשר לרמת המקצועיות או כמות הניסיון שלו) בוחר את הפרשנות שלו למושג הזה; כל צלם מגדיר לעצמו מהי תמורה הולמת; אם בכסף, אם בהפצת שמו על התמונות, אם בהפצת שמו בפרסום ציבורי, אם בהמלצות על עבודה טובה, ואם בסתם כיף וסיפוק אישי. כמו בכל תחום בשוק החופשי, אין לנו הצלמים מה להסתכל בעין צרה על עמיתנו למקצוע; אנחנו צריכים לכבד אחד את השני ולהבין שתמיד יהיה מגוון רחב של לקוחות עם מגוון רחב של דרישות, שיגיע בסופו של דבר לכל מגוון הצלמים.
בקיצור, מי שרוצה - מצלם ! :-)

טל פלינט אמר/ה...

מוכר ועצוב.
מסכים עם אורן שכל אחד מגדיר לעצמו מהי "תמורה הולמת", אבל צריך להיות איזשהו מינימום (אם אתה לא עושה את זה בשביל הכיף).
בסופו של דבר כל "שיתופי הפעולה", "צלם לי ואספר לסבתא שלי עליך", כל הדברים האלה רק פוגעים בנו.
איש חכם אמר לי לפני הרבה שנים - אתה שווה כמו שאתה דורש.
לא משנה אם עשית עבודה מדהימה, אם אתה זול (או חינם), ככה יתייחסו אליך.

גדי אהד אמר/ה...

כתוב יפה
ובהחלט מוכר
גדי אהד

שי אמר/ה...

קשה להתמודד עם התופעה ... מקווה לא לזכות לראותה יותר מידי בחיי. תודה תומר על השיתוף :)

ניצן בר אמר/ה...

אני כבר לא מוכן שישלמו לי בקרדיטים.
היום אני עובד רק בכחול.
אני דורש מהלקוחות שישלמו לי בלייקים.
(-;

Unknown אמר/ה...

אפשר גם ?
מבחינתי תשאיר גרפיטי עם השם שלך על הקיר שלי בסלון

ניצן בר אמר/ה...

מה שיוסי כתב על הגרפיטי בסלון הזכיר לי שבנתניה יש בניין שהקבלן רשם את השם שלו בענק בחלק החיצוני של הבניין, איפה שיש חיפוי שיש (או מה שזה לא יהיה), בקומה העליונה. פתאום אתה רואה בענק את השם שלו... דבר יותר מכוער מזה אין. הבנאדם אשכרה נתן לעצמו קרדיט על הבניין. חייב לצלם את זה מתישהו ולהעלות לפייסבוק ולתת כאן לינק. זה נמצא די קרוב לטיילת אגב.

אנונימי אמר/ה...

גדול גדול גדול

רבקה. אמר/ה...

ענק!!! גם משעשע, וגם מנוסח היטב, עם כל הטונים המדוייקים.

אפרת אמר/ה...

פנומנלי
אתה אדיר

אנונימי אמר/ה...

מדהים! יכולת כתיבה מעלפת. כל כך נכון במדינה ומעצבן בטירוף

אנונימי אמר/ה...

התרבות הישראלית :)))

Adi Ziv Av אמר/ה...

Great one
I agree so much with all
and here are the news: I am working in California (next to San Francisco) as a photographer for the last year, and continuing getting calls from people from the Israeli community in my area: You are new here.. do the job for free and it will help you by involving in the community
Thanks, I have my other ways for volunteering
Thank you Tomer for the nice story you shared with us

אנונימי אמר/ה...

כתבה נהדרת ושנונה ואין לי כל בעיה לצלם עבור כאלו רק בתנאי שיקשרו אותי לספק שנותן ציוד צילום עבור קרדיט גם.

שניאור אמר/ה...

כמה נכון... ככה עצוב..

Noa אמר/ה...

סיפור חיי.

KOZLIK אמר/ה...

למזלי או לצערי, עוד לא יצא לי לעבוד ממש בתחום כך שלא נתקלתי בזה באופן אישי, אבל בהחלט שמעתי על המקרים האלה. משעשע ביותר, הכי חשוב לדעת לעמוד על שלך ולא להתקפל.

Unknown אמר/ה...

מעניין ושנון ,לצערנו הרב זה רק בישראל ...

אנונימי אמר/ה...

מעולה, מדויק וחד.

יניב אמר/ה...

אין על התרבות הישראלית ובחיים גם לא תהיה.

Unknown אמר/ה...

תומר יקירי, זה מצחיק משהו אבל ממש לא מייצג ככלל את הלקוח הישראלי. תמיד יהיו את אלה שירצו עבודה בהרבה פחות מהערך שלה ויבקשו "שנעשה להם מחיר", אבל אישית מעולם לא נתקלתי בלקוח שמבקש עבודה בחינם. יותר מזה, היו לקוחות ונתקלתי בהם אישית שאמרו שאני יכול וצריך לדרוש יותר על סוג השירותים שאני מציע. בשורה התחתונה, כאיש מקצוע אין לנו יותר מדי מה להתבכיין. צריך פשוט להתמודד איתם, לסרב להם בנימוס ולהמשיך הלאה.

אנונימי אמר/ה...

מדוייק וכתוב יפה.
וככל שהדברים נעשים בהנחה גדולה יותר עד כדי חינם כך התהליך נעשה ארוך יותר, תובעני וכמובן לא משתלם, לא לטווח הקצר ולא לארוך. ברמה האישית וגם החברתית. צריך לזכור שכל אחד מאיתנו, מעבר להשתכרותו היומיומית, גם תורם בדרכו לחינוך של הלקוחות בחברה הישראלית ולכן כל הסכמה כזאת לעבוד ללא תמורה עושה שירות רע גם למקצוע/תחום כולו.

EYAL אמר/ה...

בושה שיש אנשים כאלו
פשוט להגיד לו שאין דבר כזה

אנונימי אמר/ה...

מהסיפור נשמע שהבנאדם רוצה דווקא את המספר, ולכן אין על מה לדבר, אבל צריך לזכור שמבחינת האחיין בן ה17, זה באמת דבר הגיוני לעבוד בחינם.
כל אחד צריך לרכוש ניסיון, ואני מוכיר טובה לבודדים שלקחו סיכון על צלם צעיר וחסר ניסיון, ונתנו לו לצלם להם אירוע קטן, גם אם זה בחינם.

אנונימי אמר/ה...

תומר גרמת לי להתעצבן שוב. קרה לי רק לפני יומיים., יש אנשים שחושבים שמותר להם הכל. זה יכול לשגע
ניסן

אנונימי אמר/ה...

אחי ישראלי שיש

Unknown אמר/ה...

עצוב, נכון וכל כך מדוייק!
קומבינות..

גנגי אמר/ה...

כל הכבוד, תומר. מישהו היה צריך לנסח את זה כבר מזמן, ועשית את זה הכי טוב שאפשר.

איתמר תעוז אמר/ה...

ואו תומר, אני בטוח שאני מכיר אותו, גם איתי הוא דיבר יותר מפעם אחת... ,
איתמר

Unknown אמר/ה...

מבריק תומר!

הוסף רשומת תגובה