המדריך לדינמיקה תמונתית

פורסם ב: יום ראשון, 22 באפריל 2012

ישנם הרבה דרכים להכניס קצת דינמיות ותנועה לתמונות שלכם.

לפעמים הנושא שלכם דינמי וזז בעצמו וכל מה שאתם צריכים לעשות זה לצלם אותו בזמן הנכון אבל ישנם מקרים בהם הנושא שלכם יכול להיות סטטי למדי ותודות לטכניקות פשוטות (שהפוסט הזה יעסוק בהם), אתם יכולים להכניס קצת אקשן ודינמיות לפריימים שלכם.

אשמח לענות על שאלות כתגובות לפוסט הזה וכמובן לשמוע על שיטות נוספות שאולי ידועות לכם ולא נכתבו כאן.

לגרור ולהקפיא

בשביל לקבל תוצאות מוצלחות מהשיטה הזאת אתם צריכים מספר מצרכים:
1. מצלמה - כל מצלמה שבה אפשר לקבוע ידנית את המהירות תריס\צמצם שלכם תעבוד. כמו כן רצוי שלמצלמה יהיה חיבור Hot Shoe (הדבר הזה שהפלאש מתחבר עליו על הגג של המצלמה)
2. פלאש ודרך להפעיל אותו מרחוק - כל פלאש שמבזיק כשאתם מצלמים יכול לעזור לכם פה. לתמונה פה משמאל השתמשתי ב-YN560 על קצת יותר מרבע עוצמה.
3. מטריית ריכוך - לא חובה אבל מאוד רצוי בהרבה מקרים בהם אתם רוצים לפזר את האור להרבה כיוונים שונים.

אחרי שיש לכם את האמצעים המעטים הללו (ומישהו לצלם אותו...) אתם יכולים להתחיל לצלם אבל לפני שאתם עושים את זה אתם רוצים לכוון את המצלמה ככה שהיא תפעיל את המבזק בסוף החשיפה ולא בתחילתה (בניקון קוראים לזה Rear curtain ובקאנון בחרו ב-2nd curtain) ואחרי שעשיתם את זה מה שקורה הוא שאתם יכולים להתחיל את החשיפה, להוסיף תנועה בהזזת המצלמה עם הידיים הרועדות שלכם (פעולה שמטשטשת את הרקע) ואז, רק בסופה של החשיפה מגיע לו הפלאש ומקפיא עם האור שלו את כל האובייקטים שהוא פוגע בהם.

לדוגמא, בשביל התמונה שמתעדת את לירון ועדן קיכלר ברמת גן, השתמשתי בחשיפה של 1/4 שנייה שאפשרה לי מספיק זמן תזוזה עם המצלמה (ימינה..) ואז שזמן החשיפה נגמר לו, הפלאש שהוצב מעליהן הופעל על רבע עוצמה, עבר דרך מטרייה פרבולית גדולה והקפיא את כל האובייקטים שהוא פגע בהם.
לשם השוואה הנה תמונה באותה חשיפה בידיוק ללא תזוזה של המצלמה


השיטה הזאת הינה פשוטה למדי ומאפשרת לכם פשוט לצייר עם האור הסביבתי בתמונות שלכם. היא לא צורכת יותר מידי אמצעים וכדאי להיזכר בה מידי פעם כשאתם רואים אורות מנצנצים ברקע. דרך אגב אם כבר מדברים על זה, המלצה נפוצה בקרב צלמים עם ניסיון היא להשאיר את המצלמה במצב של סנכרון אחורי בכל הצילומים שלכם ואם תחשבו על זה שנייה זה די הגיוני שההבזקה תגיע דווקא בסוף החשיפה גם אם החשיפה היא במהירות של- 1/200.

במשיכת זום קלה

שיטה נוספת וחביבה היא להשתמש בעדשות זום בשביל ליצור את אפקט של תנועה דינמית בתמונה סטטית.

בשביל לקבל אפקט דומה אתם צריכים את כל מה שהייתם צריכים בשיטה הקודמת (מצלמה, פלאש  ודרך להפעיל אותו מרחוק) אבל בנוסף, אתם צריכים שיהיו לכם עדשת זום בינונית וחצובה רגילה.

אתם מניחים את המצלמה על החצובה (את מצב ה Rear flash אנחנו משאירים כמו שסיכמנו כבר)  וקובעים במצלמה זמן חשיפה איטי יחסית. ואז בתחילת החשיפה אנחנו "מושכים" את הזום, תוך כדי זמן החשיפה של המצלמה, ומה שנוצר הוא אפקט ההתכנסות המגניב הזה.

הפלאש שמגיע כאמור בסוף המשיכה הזאת מקפיא את הדמויות בתמונה, בתנוחה האחרונה שלהם, שבריר שנייה לפני סוף החשיפה.

בתמונה מצד שמאל שמתי את המצלמה על חצובה, כיוונתי את מהירות התריס למהירות איטית של 1/2 שנייה וביקשתי מעומר פפרמן (שדי מזמן לקח חלק בקורס תאורה מעשית וכיום משרת אי שם..)  לרכוב לכיווני. מיד (או תוך כדי..) שהתחלתי את החשיפה סובבתי במהירות את טבעת הזום של המצלמה (מ12 מ"מ לכיוון ה 24) כשאני מנסה לא להזיז את המצלמה תוך כדי זה.

הפלאש שעבר דרך מטרייה לבנה ורגילה והוצב בצי ימין ולמעלה של הפריים הופעל בסוף החשיפה והקפיא את עומר בסופה של החשיפה.

שימו לב שחלק ממנו נראה שקוף בתמונה וזאת בגלל שלא כל הגוף שלו מקבל מנת אור שווה. החלקים השקופים הם כאלו שהאור של הפלאש פשוט לא פגע בהם.

דרך אגב - השיטה עובדת גם אם אתם מושכים את הזום ממצב טלה למצב רחב וגם אם אתם רוצים להתחיל מאורך מוקד קטן ולהגדיל אותו תוך כדי חשיפה.. בחירה שלכם!

שיטת הקרוסלה

ולבסוף הנה השיטה החסכונית והקלה ביותר שכן בשבילה אתם לא צריכים שום דבר חוץ ממצלמה, קרוסלה ומתנדב.

כל מה שאתם צריכים לעשות זה לכוון שוב את מהירות התריס שלכם למשהו שיספיק לתפוס קצת אקשן (במקרה הזה 1/20 הספיקו) לנסות לייצב את המצלמה כמה שיותר ופשוט להתחיל להסתובב ולצלם ללא הפסקה.

הבעייה היחידה שיש בשיטה הזאת היא שמהר מאוד תבינו שבעוד שלמראית עין נראה שילדים ממש לא רגישים לזה, אנשים בגירים יכולים ממש להרגיש בחילה הולכת וגוברת על הקרוסלות החורקות האלו.

כמו כן רצוי לנסות את זה בזריחה או בשקיעה כי אם זה מתבצע בצהריי היום כמו במקרה הנ"ל אתם צריכים להשתמש בצמצמים מבאסים כמו F22 שמגלים לכם להפתעתכם, כי למרות מה שחשבתם אולי, הסנסור שלכם זקוק לניקוי בדחיפות!.

אז הנה לכם 3 שיטת מעשיות להוספת אקשן ותנועה לתמונות שלכם, אתם מוזמנים לשתף אותנו בשיטות נוספות או בתוצאות מעניינות שהצלחתם לצלם בעזרת טכניקות דומות ועד הפוסט הבא אני מקווה שיהיה לכם שבוע טוב ופוטוגני במיוחד.

קורס תאורה מעשית במאי?


רציתי להזמין אתכם לקחת חלק בקורס תאורה מעשית שייפתח ב-6/5 ויש בו עדיין כמה מקומות פנויים.
הקורס בנוי מ-5 שיעורים מעשיים שבהם לומדים בדרכים מקוריות ומוחשיות כיצד שימוש נכון בתאורה מלאכותית יכול להיות יצירתי ולשפר את היכולות שלכם בתור צלמים.

לפרטים נוספים אודות מבנה השיעורים והרשמה ליחצו כאן.  

29 תגובות על "המדריך לדינמיקה תמונתית"

זיו שנהב אמר/ה...

אחלה פוסט!

בצילומי שקיעה, הרבה אחרי שהשמש שקעה וכבר כמעט חשוך ומהירות התריס שמאפשרת קבלת אור סביבתי בפריים ירדה כבר ל 1/20 או פחות, ובמידה ויש עננים, ניתן לייצר פריימים מאד דרמטיים על ידי משיכת זום תוך כדי צילום עם תאורה.

רוני הורוביץ אמר/ה...

איזה קטע... לפני כחודש צילמתי את הפצפונת שלי על הקרוסלה, בדיוק כמו התמונה שלך. שלך בכלל לא רעה, אולי נחליף באלבום המשפחתי...? :)
תודה על הכתבה - מעולה כרגיל.

Glimpse אמר/ה...

מהירויות נמוכות
is my cup of tea !!!

אליאור דרורי אמר/ה...

פוסט מעולה, ויופי של תמונות!
תודה רבה.

אנונימי אמר/ה...

איך מגיעים לRear curtain
בsb 700?

ברק דגן אמר/ה...

איזה יופי של כתבה, תודה רבה (-:

תומר יעקבסון אמר/ה...

@ אנונימי - הכיוון לסנכרון אחורי לא נעשה בפלאש אלא במצלמה עצמה

אנונימי אמר/ה...

בכדי להימנע מלקבל סחרחורת בקרוסלה
רצוי להשאיר את המבט או את העין
בתוך עינית המצלמה עד לעצירה מוחלטת

מניסיון

שמעון

שי אמר/ה...

פוסט מקסים! תודה רבה ותמונות מדהימות!

Shlomki אמר/ה...

תודה על הפוסט, התמונות נהדרות!

עם מה השתמשת כדי להפעיל את הפלאש ב-rear curtain כשהוא לא על המצלמה?

אם נשים לרגע את בדיחות קנוניקון בצד, בקנון אין אפשרות להפעיל פלאש מרוחק ב-rear curtain, אלא אם יש לך משדר ממש יקר (הסינים הפשוטים לא מספיקים), מה שלמיטב ידיעתי אין לך...

אז אם אנחש ואגיד שהפעלת את ה-YN560 במצב סלייב אופטי ושמת את הפלאש המובנה ב-rear curtain sync. אני צודק?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שלומי - העברתי את המצלמה (ניקון 7K) למצב של rear והפלאש עבד כתוצאה מהפעלה של משדרי YN602 פשוטים

Shlomki אמר/ה...

הבנתי... בקנון זה לא אפשרי לצערי. למיטב ידיעתי שתי הדרכים היחידות הן סלייב אופטי, כבל sync, או טריגר אלחוטי יקר סגנון pocket wizard.

אנונימי אמר/ה...

שלום רציתי לשאול לגבי צילום בתנועה של דברים דינמים למשל רכבת,מכונית או כלי תחבורה כל שהוא,
אם אני רוצה להקפיא את כלי תחבורה ולמרוח את הרקע כיצד אני עושה זאת?(יש לי קנון 40D)תודה.

נעה אמר/ה...

שלום רציתי לשאול שאלה לגבי צילום תנועה.
אם אני רוצה לצלם כלי תחבורה שהוא בתנועה כמובן ואני רוצה שהכלי תחבורה יהיה בפוקוס והרקע יהיה מרוח למשל רכבת או איש נוסע על אופנע..איך אני עושה זאת (יש לי קנון 40d) תודה מראש נעה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי נועה - בשביל לקבל תמונה שכזאת את צריכה לצלם בטכניקה שנקראת Panning. הטריק הוא לצלם במהירות תריס יחסית נמוכה (נגיד 1/20) ולזוז ביחד עם האובייקט שנמצא בתנועה. כדי לקבל תוצאות טובות צריך להקפיד לזוז ביחד איתו. בהצלחה! תומר

נעה אמר/ה...

תודה תומר! אני ינסה זאת. מקווה שזה יעבוד.
ועוד שאלה לגבי white balance יש באחת האופציות לקבוע מעלות מה זה בדיוק אומר המספרים,ומתי אני משתמשת בפונקציה הזאת?

נעה אמר/ה...

אגב אם אני רוצה לעלות/לשלוח תמונה כדי שתגיב איך אפשר לעשות זאת?

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
מה אורך המוקד בישיבה על קרוסלה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

17mm על ניקון d7000 כלומר 25mm על פול פריים.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי נעה - המספרים מייצגים את הטמפרטורה של התמונה. ככל שהם (המספרים) יותר קטנים התמונה יותר קרה וההפך..
כשאת מצלמת בRAW את יכולה לקבוע את הWB שלך לאחר הצילום בבית וזה אחד הייתרונות של השימוש בפורמט הזה.

גלעד אמר/ה...

היי תומר,

ניסיתי את הטכניקה של משיכת זום עם פלאש ב 2nd curtain כשעברתי מזום לעדשה רחבה וסה"כ יצא נחמד רק שבתמונה נשארו שאריות של דמות מטושטשת כשהייתי בזום. מה הפתרון לזה ?

תודה גלעד

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי גלעד, הטשטוש נובע מתזוזה של האובייקט בזמן החשיפה האיטי. למיטב ידיעתי לא ניתן לצמוע את זה וזה חלק ״מהקטע״ בתמונות מהסוג הזה.

اخبار الاهلى אמר/ה...

thank you for this topic

ILAN אמר/ה...

משהו שעשיתי לפני כשנה באירוע סובב תל אביב:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150324293633795.347894.731373794&type=3

אנונימי אמר/ה...

תומר סליחה על האיחור...:)
א. הבלוג שלך מעולה!! אני די חדש פה ככה שאני צריך לגשש אחרי חומרים טובים מהעבר:)
ב. איך עשית שעומר פפרמן יצא חד? הרי אם אתה מזיז את הזום אז הלך כל הפוקוס שלך לא?! (אולי צמצם סגור? או שאפשר אולי לעבוד הפוך ולהתפקס על הדמות בהתחלה והפלאש מבזיק בהתחלה ואז הדמות קופאת בפוקוס ואח"כ למשוך את הזום?)
תודה רבה על כל ההשקעה:)
יוני.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יוני - מה שמקפיא את עומר זה הפלאש שמפליש בסוף החשיפה. בלעדיו הוא אכן היה מרוח, שמח שאתה נהנה מהבלוג ובהצלחה:-)

אנונימי אמר/ה...

תומר תודה אבל התכוונתי איך אתה מתפקס עליו אם אתה מזיז את הזום וגם הוא בנסיעה?
נ.ב. ממש נשמח אם תוכל לתת EXIF לתמונות.. אפילו מספיק צמצם, תריס, עדשה, ונראלי זהו...
תודה תודה!

Unknown אמר/ה...

הי תומר, בלוג מדהים ובכלל הצילומים שלך מעוררים השראה -וואו.
רציתי לשאול לגבי ההפלשה בסוף- בניקון קוראים לזה rear curtain. איך בסוני?

תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - שמח שאת/ה נהנים מהבלוג לגבי השאלה שלך אין לי באמת מושג וחיפוש מהיר בגוגל לא הניב תוצאות..היתי ממליץ לחפש את המידע הזה בחוברת ההדרכה של המצלמה, בהצלחה:-)

הוסף רשומת תגובה