השדרוג שיכול לקחת אתכם לאחור

פורסם ב: יום שלישי, 27 במרץ 2012

מתישהו זה יקרה לכם ותחליטו שאתם רוצים/צריכים מצלמה חדשה.
הסיבות יכולות להיות מגוונות וחלק קטן מהן קשור לצילום אבל מתישהו, אולי ממש בקרוב ואולי רק בעוד שנה, תמצאו את עצמכם מול המחשב באמצע הלילה חורשים ב-zap ,B&H או דומיהם כשאתם משווים מחירים וגדלים, קוראים 452 ביקורות על המצלמה הנחשקת ומוצאים את עצמכם בעיצומו של התקף שדרגת שלא ירגע עד שתראו קופסה גדולה מקרטון מתקרבת לכיוון שלכם.

יש משהו חשוב שחשבתי לדווח לכם עליו מהניסיון האישי שלי, ממש לפני או תוך כדי שכל זה קורה לכם: בנקודת הזמן העכשווית בשוק המצלמות הדיגיטליות, יש סיכוי גדול שהשדרוג הזה יפיק תמונות פחות טובות (משמעותית!) מהתמונות שקיבלתם מהציוד הישן שלכם.

בלי להכנס לשיעור פיזיקה

אם באה לכם השורה התחתונה כבר על ההתחלה אז נגיד את זה ככה: ככל שהסנסור של המצלמה שלכם גדול או מכיל יותר פיקסלים אתם צריכים עדשה יותר איכותית בשביל להפיק תמונה מיטבית מאותו סנסור. כלומר בואו נניח שיש לכם היום ניקון D90 או לחילופין Canon 450d (שתיהן מצלמות של 12MP) ואתם מצלמים עם עדשה סטנדרטית וזולה כמו 18-105 ואתם די מרוצים מהחדות ואיכות התמונה הכללית סבבה.

ואז קניתם מצלמה חדשה  (נגיד Nikon D7000 שיש לה סנסור בגודל זהה רק שיש עליו 4 מיליון פיקסלים יותר מלמצלמה הקודמת שלכם) ואתם מצלמים עם אותה עדשה ומגלים עד מהרה שאיכות התמונות שלכם ירדה משמעותית בהשוואה לאיכות שהתקבלה מהמצלמה/סנסור הישנים שלכם.

במילים אחרות - רבתם עם בן\בת הזוג שלכם, שילמתם לא מעט כסף ובתמורה אתם מקבלים תמונות באיכות על הפנים.

ואני לא מדבר אתכם על בעיות שרק Pixel peepers שיושבים עם זכוכית מגדלת מול המסך מתלוננים עליהם בלי שאף אחד לא מבין מה הם רוצים, אני מתכוון לבעיות אמיתיות באיכות התמונה שמלבדכם, גם הציבור הרחב כולל הלקוחות שלכם ישימו לב  אליהם.

אז מה עושים?

עדשות פריים (לפחות רובם המכריע..) יאפשרו לכם לנצל את הסנסור עתיר הפיקסלים שלכם.

כל העדשות פריים שברשותי (35,50 ו85) עובדות נהדר על המצלמה והחדות ואיכות התמונה הכללית שמתקבלת משימוש בהם פשוט מצויינת.
בנוסף, המחיר שלהן זול מאוד יחסית (50 מ"מ עולה בסביבות 500 שקל והיא פשוט מדהימה)

בעולם מושלם לא הייתי נזקק להוסיף או לחשוב על הוספת עדשה ל-3 הללו אבל הבעייה עם עדשות פריים ואורך המוקד הקבוע שלהם היא שבהרבה מצבי צילום (צילומים בחתונה, מסיבה, הופעה, צילומי עיתונות או כל צילום ספונטני אחד) אתם מוצאים את עצמכם מחמיצים פריימים חשובים כי הייתם עסוקים בלהחליף עדשה או בניסיון להתקרב ולהתרחק בעוד הצלמים שלידכם, שעל המצלמה שלהם מחוברות עדשות זום, סובבו כבר טבעת קסמים על העדשה שלהם וצילמו כבר 20 תמונות.

כלומר, בעולם האמיתי ובהרבה סיטואציות אין ממש מנוס מלצרף עדשת זום איכותית לתוך התיק שלכם ופה מתחילה סוג של בעייה:

בגלל כל הנ"ל אתם לא יכולים להמשיך להשתמש בעדשת הקיט שלכם על המצלמה החדשה שלכם (טכנית אתם יכולים לעשות את זה אבל כאמור לא ממש מומלץ לכם ...) ולכן אתם חייבים (אם אתם באמת רוצים להשתדרג כי כזכור לכם בשביל זה קניתם מצלמה חדשה) להשיג לעצמכם עדשת זום מקצועית שבדרך כלל עולה בהתאם.

לדוגמא, אחרי מחקר מעמיק אודות ניסיונם של אחרים וקריאת ביקורות שונות ועדכניות, לניקון יש בעיקר 2 עדשות זום (שמיועדות למצלמות עם קרופ פקטור) שעומדות במשימה ה-16-85 וה- 17-55 ומסתבר שהן עובדות מצויין עם סנסורים חדשים אבל אם תבדקו את המחירים שלהן תגלו שהן עולות, בהתאמה, כמו המצלמה החדשה שלכם או הרבה יותר ממנה.

השורה התחתונה ולמה אני משתף אתכם בזה?

הרבה אנשים לא חושבים על הנקודה הזאת וחושקים ואפילו קונים מצלמה חדשה אבל לא מבינים את המשמעות האמיתית של הקנייה שלהם, אם כך, אדגיש את זה שוב:
אם אתם רוצים מצלמה חדשה עם סנסור עתיר בפיקסלים (נניח 16MP ומעלה) אתם צריכים להבין שאתם צריכים עדשות שיתאימו לסנסור הזה. אי אפשר לעקוף או להתעלם מהעובדה הזאת ואם אתם לא ממש מוכנים להוצאה הכספית הזאת (מצלמה חדשה+עדשת זום איכותית שיכולות להגיע ביחד למעל-10K) עדיף לכם ולתמונות שלכם להישאר עם המצלמה והעדשות הישנות שלכם. אם תתעלמו מהאזהרה הזאת השדרוג הזה פשוט ייקח אתכם אחורה ולא נראה לי שאף אחד רוצה באמת שזה יקרה לו.
אני מקווה שמצאתם את הפוסט הזה כיעיל ואשמח מאוד לשמוע דעות וניסיון רלוונטי של אחרים בנושא ובכל מקרה, ולא משנה באיזו מצלמה או עדשה, תמשיכו לצלם ולהיות טובים!  

78 תגובות על "השדרוג שיכול לקחת אתכם לאחור"

אודי אמר/ה...

תומר,
אם אתה מוכן להפטר מהבעיה על ידי החלפה, יש לי D70 שאני יכול להחליף איתך - מהירות סינכרון 1/500 ;)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אודי - תודה :-) יש לי אותה עדיין ככה שאני לא צריך בינתיים - תודה בכל מקרה!

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על השיתוף:)
אז רציתי לשאול, אם יש לי כרגע D3000 שיש לה 10.2 MP עם עדשות 18-105 ו 50 פריים ואני רוצה לחדש לD90 או ל- (D7000 (16.3mp אצטרך עדשות חדשות??

ori אמר/ה...

עדשות פריים לרוב יבריקו על סנסורים עתירי פיקסלים - זה לא המצב גם בD7000 ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - מהניסיון שלי שדרוג ל D90 יהיה סבבה (12MP)ותוכל לקבל תוצאות טובות עם העדשות שלך. באם רכשת D7000 ה18-105 שלך תתחיל לזייף ותהיה לך בעיה (רב התמונות יראו פחות טוב מהאלו שהתקבלו מהמצלמה הישנה שלך.

אורי - אכן, כמו שנכתב פה בפוסט עדשות פריים זה בהחלט פיתרון מעולה למצלמה כמו ה 7000. הבעייה שקשה/מאתגר להסתדר רק עם עדשות פריים בהרבה מצבי צילום ספונטניים (שתוארו לעיל)

אנונימי אמר/ה...

אחלה פוסט- כדור הרגעה נגד "שדרגת"...

אנונימי אמר/ה...

הי תומר תודה על השיתוף
אולי בגלל זה קנון החליטו בשידרוג מצלמות האחרון לא להוסיף פיקסלים לחישנים.
ולפי מה שאתה אומר תהיה בעיה אם ה D800 אפילו שלא כך נראה בתוצאות ברשת.

veredgf אמר/ה...

תומר, איפה יש מידע לגבי תאימות של עדשה למגה פיקסלים של מצלמה? (אני לדוגמא בכיוון של השדרוג ומה שאתה כתבת בהחלט מהווה נקודה למחשבה).

שי אמר/ה...

תודה רבה תומר על הפוסט המעניין!

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - בדיוק....לגבי ה-800 אני מנחש שראית תמונות שצולמו איתה בשימוש עם עדשות מקצועיות ובגלל זה הן נראו לך טוב...
הי ורד - למיטב ידיעתי אין אתר כזה היום. האתר הפופולרי בעולם לבדיקת איכות העדשות (www.photozone.de)מכיל בעיקר ביקורות על עדשות שנבדקו עם מצלמות מתחת ל12MP לאחרונה הם התחילו לבדוק את העדשות עם מצלמות יותר מודרניות אבל עדיין הדרך ארוכה.

אנונימי אמר/ה...

אני שמעתי את הטענה הזאת בעוד כמה מקומות...
מישהו בדק את זה???

אנונימי אמר/ה...

תומר,
עדשות פריים הם כן מענה לכל סטואציה.
חוסר מיקצועיות והרגלי שיווק רעים של יצרני העדשות הם היחידים שגורמים לציבור (עדר) הצלמים לרכוש עדשות זום.
מנסיוני, גם צלמי חתונות טובים (לא החלטוריסטים) משתמשים בעדשות פריים ובד"כ בשני גופים תוך כדי הארוע.
תנסה לשבוע להסתדר רק עם פריים ולא תחזור יותר לזום.

אופק פישר אמר/ה...

אפשר להשתמש באתר הזה כדי לבדוק איכות של עדשות שונות על מצלומות שונות:
http://www.dxomark.com/index.php

Roie Magen אמר/ה...

אני צילמתי אם הD7000 אם עדשת פריים (50MM, 1.8, כן זאת שעולה 500 ומשהוא שקל) והתמונות שלי יצאו נורא גרעניות. היה יום גשום אבל לא השתמשתי בISO גבוהה... התופעה לא נצפתה כאשר צילמתי אם אותו הISO באותו היום אם ה18-200 שלים. תופעה לא ברורה כל כך? אני צריך לבדוק זאת לעומק.....

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
אז אתה אומר שאם הD7000 היא המקצועית הראשונה שלי, וקניתי אותה עם 18-105, אני אעשה לעצמי רק טובה אם אקנה עדשה חדשה, טובה יותר (פריים לצורך העניין) ואכניס את ה18-105 לבוידעם? היא עד כדי כך מזיקה לביצועים של המצלמה? גם אם לי למה להשוות?
יעל

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יעל, לצערי הבנת נכון, תשיגי לך 50 ממ ותצלמי כמה תמונות בשביל להבין למה מסוגלת המצלמה (המעולה..),שלך.

אנונימי אמר/ה...

הי. אתה יכול להמליץ על עדשות של canon? h בעיקר מה יעבוד טוב עם 7D. תודה.

אנונימי אמר/ה...

למה דווקא עדשות פריים יתנו את האיכות הטובה מכולן?

אופיר אברמוביץ אמר/ה...

שלום תומר

ומה לגבי מהאופציה של קניית עושה יג שניה כגון: tokina atx pro 28-80 f 2.8
או
Nikon 80-200 f2.8
כי לדעתי יש אפשרויות למציאת איכות בדרך זו.

Moshe Eliyahu אמר/ה...

כשקונים יותר פיקסלים קונים יותר מידע, וידע זה כמו עץ הדת לטוב ולרע. כמו שמקבלים יותר פרטים מגלים גם יותר על שגיאות בטכניקה. מי שרוצה לצלם עם D7000 ולקבל איכות של D70 אין בעיה, תצלמו ותקטינו ככה יהיו פחות פרטים וגם פחות יראו את המריחות הקטנות שפוגעות בחדות.
ואני אומר תשדרגו גם את המצלמה וגם את הטכניקה, ניקון פירסה TECHNICAL USER GUIDE ל D800 שווה לקרוא אותו ולהבין את כל הנקודות שאפשר לשפר בטכניקה שעוברים למצלמה מרובת פיקסלים.
משה

רוני הורוביץ אמר/ה...

הגעתי למצב הזה, והתחלתי לאחרונה לפזול "צפונה"...
כשקניתי את הראשונה שלי (קנון 450D) רכשתי מיד עדשה מקצועית, ואני מקפיד מאז לקנות רק כאלה, מסידרה L (של קנון). אני יודע שזה 'כואב', אבל אם ה- SLR לא אמורה לשמש רק מצלמת "כוון ולחץ", בסופו של דבר זה כדאי.
בקיצור, לדעתי עדיף להביא בחשבון שצילום מקצועי הוא עסק יקר בעיקר "בזכות" העדשות (ולאו דוקא בגלל המצלמה עצמה), ואם כבר נכנסים לזה - כדאי להתאפק ולרכוש עדשות מקצועיות

אנונימי אמר/ה...

קניתי קנון550d,מישהו יכול להמליץ על ע
דשה שתענה על מרב הדרישות...עד 1000שח..??

שאול נשיץ אמר/ה...

תומר,
בעיקרון אין סיבה לכך שתצלום שהופק במצלמה בת 16MP יהיה פחות מפורט מתצלום דומה לו שהופק במצלמה בת 12MP באמצעות אותה עדשה (בהדפסה או בהקטנה לרזולוציית מסך). האם יכול להיות שאתה בוחן את התצלומים בהגדלה ל-100% ונוטה לחדד אותם יותר מדי?
חידוד יתר ובעקבותיו ניקוי רעש עלולים לפגום בתוצאה במידה ניכרת לעין.

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - עדשות זום צריכות להיות טובות גם באורך מוקד הרחב שלהן וגם בטלה ולכן יותר מסובך לעשות אותם. עדשות עם אורך מוקד אחד יותר קל לייצר כך שהם יתנו תוצאה טובה יותר בפחות כסף.

אופיר - יד שנייה זה אכן אופצייה למרות שאישית אני לא מכיר את העדשות שציינת.

הי שאול וטוב לשמוע ממך:-) כמו שאמרתי אני לא פיזיקאי ולכן לא יכול להסביר בידיוק למה זה קורה אבל זה פשוט ככה (לדוגמא אין לי שום תמונה באיכות טובה מה-18-70 שלי על D7000 בעוד שעל הD90 היא כיכבה... לא מדובר בתמונות עם חידוד יתר או ניקוי רעשים. גם בלי להבין בפיזיקה זה נשמע הגיוני לא?

ניסן לב-רן אמר/ה...

מי שמשדרג מצלמה פשוטה יחסית למצלמה משוכללת, חדישה ועדכנית אכן טוב יעשה אם יבחן תחילה את הצורך בשידרוגן גם של העדשות. מי שרכש D90 או 450D ואיתן גם "עדשת קיט" פשוטה - הרי שגה וטעה מראש. ככלל, לעניות דעתי כמה שיותר פיקסלים וכמה שיותר רזולוציה כך טוב ומועיל ובעת רכישת / שידרוג מצלמה יש לשאוף כבר עתה למצלמות (ולעדשות מתאימות) עם חיישן בגודל מלא (Full Frame).
אין האמור לעיל מתאים למי שמצלם במצלמה קומפקטית או "דמויית SLR" במחילה מכבודם.

Odpr אמר/ה...

תומר,

אני מאוד אוהב את המאמרים שלך, אבל הפעם לדעתי, אתה טועה ומטעה...

ברשותי D7000 עם 18-105, אם מסתכלים על הגרפים של ה MTF ( שאומרים את איכות העדשה, וכו..)
רואים הבדלים זניחים מאוד בין עדשה 16-85 ל18-105,
וההבדלים האלה גם ניכרים בתמונות.
מצלמה מפלצת כמו D7000 אם אתה יודע לעבוד איתה נכון השמיים הם הגבול

קצב אש רצחני, מפצה על תזוזה של יד, אם אתה מכוון צמצם ל F 8 , התמונות חדות כתער, ונראות זהות לחלוטין ל - 16-85 . טווח דימי מדהים, ועוד מאפשרים לקחת תמונות במצבים קשים ומורכבים.
ISO עם טווח עצום מאפשר לתת תמונות באזורים חשוכים שמצלמה כמו D90 לא הייתה מסוגלת לייצר תמונה בכלל

בשורה התחתונה, התיקון למאמר שלך צריך להיות לאחר שראיתם שהתמונות שצילמתם פחות טובות הגיע הזמן ללמוד לעבוד עם הציוד החדש.
ואז להנות מתמונות מדהימות.

לגבי עדשות פריים, אם כ הכבוד, לרוב האנשים זה ממש לא פרקטי, לא נוח, וכמות הפעמים שאתה מחמיץ פריים טוב,עולים על החסרנות (המאוד שוליות) של עדשות זום.

מה עוזר לי שהייתי יכול לתפוס ציפור באיכות מדהימה אם אני עם עדשה 50 ממ .??

אנונימי אמר/ה...

לא היה פוסט אחד שלא הוסיף משהו להשכלתי המפוקסלת. חג שמח מיסטר יעקובסון :)

אנונימי אמר/ה...

odpr,

מאחל לך להתחדש ב 300mm f2.8...
לא תחזור לזום.

ירון שריזלי אמר/ה...

ראשית, גם עם ה-D90 אני מצלם רק עם עדשות פריים בדרך כלל 35ממ או 50ממ כך שלמעשה אין "ירידה" באיכות.

שנית, משהו עקרוני לא מסתדר לי... ל-D90 ול-D7000 אותו גודל חיישן (הפרש של 2ממ לטובת ה-D90!) אבל אם ב-D7000 יש על כל מ"מ רבוע יותר פיקסלים - איך זה שהתמונה יוצאת פחות איכותית ?

אמיר אמר/ה...

עכשיו אתה אומר???
אחרי שה- D7000 כבר אצלי ואני לא מבין - מה קרה תמונות שלי??? האם התחלתי לרעוד לעת זקנה???
נראה לי שתהיה עוד מריבה בקרוב עם הגברת הראשונה...

רני מושקוביץ אמר/ה...

הכל קשור לרזולוציה של החיישן וכושר ההפרדה של העדשה...

Royi אמר/ה...

אנשים קצת מבלבלים את העניינים שהם אומרים את הדברים הללו...
איכות התמונה תמיד תשתפר עם יותר פיקסלים ואין לה קשר לאיכות העדשה.

אם בעבר הסתפקת ב- 12 מגה פיקסל עם עדשה X אם תעבור למצלמה עם 16 מגה פיקסל ועדיין תסתפק ב- 12 תקבל את אותה האיכות.

כדי לבחון דברים נכון, קח את התמונה של מצלמת ה- 12 תגדיל אותה בפוטושופ ל- 16 ותראה האם היא פחות טובה ממצלמת ה- 16.
תיווכח שלא ותראה שרק הרווחת...
זו המתמטיקה והפיסיקה של הדברים, כל השאר זה מסקנות לא נכונות מהתבוננות על דברים לא נכונים.

Unknown אמר/ה...

אני חושב שהמסקנה החשובה היא להבין שבעידן הדיגיטלי קודם כל חשוב להשקיע בעדשות טובות שיחזיקו מעמד לאורך שנים על כל גוף, מאשר להשקיע בגוף עם עדשות בינוניות או כאלה שמתאימות לגופי DX בלבד.

כשעברתי מה F90 ל D70 קניתי את ה 80-200 F2.8 של ניקון. כשקניתי את ה D90 הוספתי את ה 16-35 F4 של ניקון ובזה סגרתי את הטווחים שאני נוהג לכסות.
העדשות האלה בשימוש אצלי כבר מספר שנים ואני מאוד מרוצה מהאיכות שלהן.
עכשיו כשאני מנסה לגרד תקציב ל D800 אני סמוך ובטוח שהעדשות שלי לא יאכזבו.
אז לכל מי שנמצא בצומת שידרוגים - אני מסכים עם תומר וכתפחסה, קודם כל תדאגו שיהיו לכם עדשות איכותיות שיתאימו לכל השידרוגים בעשור הקרוב ורק אח"כ תחליטו אם הגיע הזמן לשדרג את הגוף...

Odpr אמר/ה...

יונתן
המושג מכסה את כל הטווח מצחיק, זה לא שיש לך עדשה אחת שמכסה, אלא זה שתי עדשות, שבטיול ממוצע להתחיל להחליף כל 5 דקות זה תהליך בלתי ניסבל.

ביום צילומיםפ בישראל, בכיף, זה אחלה, בטרקים, או בטיול לחול לא פרקטי ולא רלבנטי לרוב האנשים.
(ואני כבר לא מדבר ע ל זה שא ם אתה מטייל עם אנשים שלא חובבי צילום הם מתחילים להשתגע מכל העצירות והעיקובים האלה על כל פריים להחלפת עדשה.)

כמו שאני תמיד אומר, שאני מטייל אני ראשית מטייל ואחר כך מצלם, לא הפוך...
מציע לרכוש עדשה 18-105, ולהיות מופתע מכמה זה פרקטי ואיכותי.

אנונימי אמר/ה...

תומר,
לדעתי אתה מפספס משהו חשוב - אם הבנתי אותך נכון אתה מתייחס בפוסט שלך רק לפרמטר של חדות, אבל צריך להסתכל על התמונה השלמה: אם תשווה את ה-D7000 ל-D90, הרי שמדובר בדור חדש של מצלמה, שעולה על הישנה בכל פרמטר אפשרי: רעש ב-ISO גבוה, גוף מגנזיום איכותי יותר, מנוע עיבוד תמונה מדוייק יותר, מערכת פוקוס מתקדמת יותר, ועוד. העובדה שיש לחיישן עוד פיקסלים לא יכולה לגרוע מחדות התמונה, בטח לא אם תקטין אותה ל-12 מגהפיקסל כמו שיש ל-D90. זה נכון שככל שהפיקסלים צפופים יותר (כשגודל החיישן זהה) יש יותר פוטנציאל ל"רעש" ב-ISO גבוה, אבל השיפור באיכות החיישן יותר ממפצה על זה, ולראיה, ה-D7000 מוציאה תמונות נקיות יותר מה-D90 בכל ISO נתון.
אז בכל עדשה שלא תשתמש, מצלמה מתקדמת יותר יכולה להפיק תוצאות טובות יותר, נקודה.

יחד עם זאת, כדי לנצל את החיישן המתקדם יותר וכדי להפיק תמונות חדות יותר, אכן כדאי להשתמש בעדשות איכותיות שיש להן כושר הפרדה גבוה יותר. דהיינו - עדשות זום מקצועיות או עדשות פריים. מניסיון, כשעוברים מזום חובבים כמו עדשת קיט או ה-18-105 לעדשה כמו ה-50 1.8 מבינים את ההבדל וקשה מאד לחזור אחורה.

מעבר לזה, האמת הבסיסית ביותר שנכונה תמיד, היא שהאדם מאחורי המצלמה הוא זה שיוצר את התמונה, ולא המצלמה. לדעתי יש טעם לשדרג את המצלמה רק כשהמצלמה מגבילה אותך, וברוב המקרים לדעתי המגבלה היא יכולת הצילום של המשתמש.

תומר, אני אומר משהו שיישמע כביקורת, אך הוא בעצם מחמאה - אתה דוגמה בעיניי למישהו שמשתמש בציוד מיושן וחובבני, ויוצר בעזרתו עבודות מקצועיות מאד. אף פעם לא הבנתי איך מישהו שמתעסק בצילום כמקצוע (כך אני מניח) מרשה לעצמו לקנות ציוד חובבני. ה-D70, ה-D90, וגם ה-D7000 המהוללת הן בסופו של דבר מצלמות חובבים, וגם, בינינו, העדשות שבהן אתה מחזיק הן לא בדיוק פאר היצירה האופטית. אז שוב - נכון שאתה מוציא מהציוד שלך את המקסימום האפשרי, אבל אני משוכנע שעם היכולות שלך הציוד אכן מהווה מגבלה, וצריך גם לדעת להשקיע קצת (הרבה) כסף כשצריך ולקנות ציוד מקצועי אמיתי, במיוחד כשהצרכים שלך מקצועיים.

בקיצור, ההמלצה שלי - פנק את עצמך באיזה D800 או D4! :) מגיע לך, ובמקרה שלך זה לא צעצוע מיותר.

א.

נ.ב אחלה בלוג!

Unknown אמר/ה...

Odpr,
כל אחד וההעדפות שלו.
אם אתה מתבאס להחליף עדשות ומעדיף עדשה בינונית שמכסה טווח גדול אז לא הייתי ממליץ לך לעבור לגופים יקרים כדוגמת ה D800.
במקרה שלך הייתי הולך על מצלמת דמוי SLR, יותר זולה, טווח גדול יותר וקלה לתפעול.

רז זאב בליזובסקי אמר/ה...

המלצה: חפשו באתר יד 2 D300 ועדשה 17-55 2.8 של ניקון... המחירים יפים, והציוד - סוסי עבודה שלא ראיתם מימיכם. (תומר - לתשומת לבך!) מניסיון אישי, אני מחזיק D300 שקניתי מצלם אירועים לפני כמעט שנתיים ב3400 ש"ח, נקנתה תשעה חודשים לפני כן בהדר, ועד היום עברה עשרות אלפי תמונות או יותר בהצלחה רבה. את ה17-55 קניתי שלשום - ב3200 ש"ח!!!! מצלם אירועים כמובן, במצב מעולה כחדש (לאחר בדיקה טלפונית עם חבר שקנה אחת כזו חדשה לפני כמה שבועות). הסט הכי מומלץ!

עומר אמר/ה...

תומר,
קודם כל תודה רבה.
רציתי לשאול כיצד אוכל לדעת איזה עדשות מתאימות למצלמה שאני מתכנן לקנות.
לצורך העניין אני מעוניין להתחדש בCANON 7D
כמעבר מ Canon 1000D
יש לי טמרון 17-50.28 האם היא תתאים ל 7D ? וכיצד אני יודע זאת?
האם ה 55-250 תתאים ל7D ?
תודה רבה !

דובי אמר/ה...

תומר.
כהרגלך פוסט מעניין ומועיל
לא דיברת על ה 10-20 של סיגמא
האם גם בה את מרגיש בירידה בתוצאות בעקבות שדרוג המצלמה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ותודה לכולכם על התגובות המענינות והמפורטות
@עומר - קשה לי מאוד לענות לך כי אין לי ניסיון בכלל עם ציוד של Canon, מקווה שאחד הקוראים יוכל לענות לך מניסיונו.
@דובי - ה10-20 היא בסדר על המצלמה החדשה כלומר מפיקה תמונות באיכות שלא מפילה אותך מהכיסא אבל שעדיין אפשר להשתמש בהם. אם אין לך אותה ואתה שוקל לקנות ממליץ לך לבדוק את ה- 11-16 של Tokina שלפי כל מה שאני קראתי עולה על הסיגמא בכל פרמטר. אם הייתי קונה עדשה רחבה היום הייתי קונה Tokina.

אנונימי אמר/ה...

שבוע טוב תומר.
קבל ח"ח (חיובי חזק) על הבלוג שלך ובפרט הפוסטים האחרונים שאותם אני קורא בהנאה. כפי שכבר כתבו לך נראה שכדאי שתשקול מעבר לכתיבה..
דווקא השמוש שלך שלא בציוד FF מראה שאפשר לצלם ולהעביר מסר ללא מכירת כליה.
אני לא חוזר למה שברור לכל, אין כמו עדשת פריים!!!
מאד היה מענין דווקא כן להבין את ההסבר הפיזיקלי לבעיה שתארת. האם צילום במצלמת רבת פיקסלים כאשר מוגדרת איכות basic יתן איכות כמו מצלמת D70?
בדיוק בימים אלו חשבתי על לשדרוג ליד שניה ל 300/300S/7000. גם על העדשה חשבתי בדיוק על אלו המופיעות כאן, התלבטות צמצם 2.8 ב 17-55 (ובהגדרה טובה יותר) מול טווח גדול יותר ב16-85 אבל צמצם סגור יותר, מה דעתך בנושא? אשמח לשמוע גם אחרים ברשת.
שיהיה לכולנו חג שמח
גיל.

אופק פישר אמר/ה...

ככל שמגדילים את מספר הפיקסלים, כל פגם באיכות של העדשה מכסה יותר פיקסלים ולכן האיכות עלולה לרדת אם העדשה לא מספיק טובה.

חיים אמר/ה...

היי תומר

תודה על עוד פוסט מעניין.
שאלה שלא נשאלה ודווקא אותי מאוד מעניינת, מה לגבי מצב הפוך? מצלמה זולה יחסית למשל D90 או 500D תדע להוציא את המקסימום מעדשה באלפי שקלים? או שתפגע באיכות התמונה?

תודה

עפר אמר/ה...

תומר היקר,
כבשת אותי אתמול (גליץ) ומאוד שמחתי לראות שאפשר לחזור על השיעור שוב ושוב בסרטונים שלך.
שאלה:
היום אני משתמש, לצערי, בקנון G11. אני לא יותר מצלם חובב ולא מתכוון להיכנס לזה כמקצוע. במילים אחרות: I intend to keep my day job.
אבל - שדרוג הוא חלק מהחיים ואני שוקל לקנות את ה550 של קנון.
שתי שאלות:
1. האם שווה להתאמץ קצת יותר ל600, או שעדיף להשקיע את הפער בעדשה.
2. אני רוצה עדשת זום מעבר לעדשת הקיט (גם אם לא מיד). אם אני אקנה רק עדשה אחת, ואני לא רוצה שהיא תעלה כמו המצלמה. על איזו עדשה ללכת?

תודה מראש.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי עפר, שמח שנהנת בשיעור בכיתה:-)
אם אתה שואל אותי הייתי קונה במקומך ניקון D90 עם עדשה כמו 18-105 ומוסיף את ה-50 מ"מ 1.8. עסקה זולה יחסית ומשתלמת מאוד. אין לי ניסיון עם מצלמות Canon

TOMER L. MAKIYES אמר/ה...

פוסט מעולה. תודה, תומר.
שמעתי את זה לא מזמן מאיזה צלם ותיק ולא כ"כ הבנתי.. כרגע הכל ברור לי.. מה שכן ולי זה מאוד חשוב.. הייתי רוצה לדעת מה עומד מאחורי כל זה מבחינה פיסיקלית. אם יש לך מקורות כלשהם אני אשמח אם תתן לי או שתרחיב על כך בפוסט.
תודה והמשך יום נעים,
תומר.

עפר אמר/ה...

שמעתי על הג90 רק מחמאות חוץ מנושא:
מישהו סיפר לי שמאוד קשה ליצור בה עומק שדה חד.
זה נכון או שזה תלוי העדשה?

עפר אמר/ה...

נ.ב.
אתה ממליץ להוסיף עדשת 18-105 ועוד אחת פריים 50.
בG11 הקומפקטית שיש לי היום העדשה היא 36-216 ואני מתבאס שאני לא יכול לצלם סיטואציות רחוקות מדי.
אפילו את הברווזים בפארק הירקון צילמתי רק כשהם היו לידי.
לא עדיף אורך מוקד גבוה יותר אפילו לעדשה הראשונה?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי תומר - אני ממש לא מתקרב להבין בפיזיקה אבל ככל שיש יותר פיקסלים על הסנסור כושר ההפרדה של העדשה צריך להיות יותר גבוה בשביל שהתמונה תראה כמו שצריך.

עופר:אני מצלם בעיקר אנשים ולכן אורכי המוקד שברשותי (הגדול ביותר הוא 85 מ"מ) מספיקים. אם אתה יותר בעיניין של צילום חיות וכו' אתה יכול לשקול להוסיף 70-300. בכל מקרה המעבר לD90 מה-G11 יהיה שדרוג רציני ואני מציע לך להתחיל עם הבסיס ולהוסיף ציוד לפי הצרכים שלך. בהצלחה:-)

msv.tamara אמר/ה...

ככל הנראה אני ברת מזל! כרגע אני מצלמת על D90 עם 16-85, עם 70-300 ועם עדשת פריים 50mm, והD7000 בדרך (כבר יותר מדי זמן).

כך שהרגעת אותי ועשית לי ממש טוב על הלב.

ומצטרפת להמלצה כמובן, עדשה קבועה היא הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעקות לצילום שלכם.

אנונימי אמר/ה...

מה בנוגע לשדרוג הגוף כאשר אין לו מנוע פוקוס (D3100)? עדשות עם מנוע פוקוס פנימי עולות לעיתים פי 2 מעדשה ללא..דוגמת 35 ממ 1100 שקל עם וכמעט חצי מחיר בלי..במקרה זה כמובן שעדיף שדרוג הגוף קודם לקניית עדשות

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,
ראשית הייתי בדילמה הזאת כבר מזמן איך לשדרג את הCANON 400D הישנה שלי..
לאחר הרבה החלטות שחלמתי עם F.F הבנתי שטוב לי עם קרופ פאקטור
לכן ה5D MARK כמה שזה לא יהיה המארק.. אין לי צורך!
חשבתי על 7D וחשבתי על 50D ואז הבנתי שזה לא הגוף, אלא העדשה!
כי בגוף ראיתי תוצאות מעולות יותר ממה שאני דורש בכל מני פוסטים וביקורות
חשבתי על עדשה ממש אבל ממש יקרה מסדרת L והבנתי שאני צריך עדשה אחת כי אני לא רוצה להחליף..
קניתי 24-105 (זאת הייתה התלבטות בין ה24-70 עם 2.8)
אבל אני לא מתחרט לשניה!!
תמונות מעולות ואני לא מפסיק לקבל מחמאות..
הוספתי גריף תחליפי מאיביי
פלאש של מץ50 (כי ביננו אני לא צריך פלאש של קנאון)
ואני מתרשם בכל פעם מחדש..
עם הציוד שלי והדרכתו המדהימה של קובי הראטי (גליץ) קיבלתי עולם מדהים ומיוחד ואני ברמה מספיק טובה אפילו להגיד בפה מלא שאני יכול להתחרות עם צלמים ותיקים!
זה לא המצלמה שעושה את ההבדל, אלא העין של הצלם (הקומפוזיציה)

ישי

אנונימי אמר/ה...

ומה עם קנון?

איזו עדשת יומיום נותנת את האיכות הכי גבוהה במצלמות עתירות פיקסלים?

Arseny אמר/ה...

Canon 24-105L f/4 IS
Canon 24-70L f/2.8

זה העדשות "יום-יום" שיתנו לך את האיכות הגבוה ביותר
המחיר בהתאם כמובן

Yaron אמר/ה...

תומר, כשאתה אומר עדשה 50/1.8, אתה מתכוון
ביחס למצלמת FF או CROP?

ירון

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ירון, עדשת 50ממ 1.8 בדרך כלל זאת עדשה שיועדה לפול פריים אבל אפשר להשתמש בה כמובן עם סנסורים קטנים . בניקון היא נותנת זווית ראייה שזהה ל72 מ״מ..

Yaron אמר/ה...

ומה קורה אם נניח רק לשם הדיון, שאוריד את הרזולוציה ואצלם ב-9 מגה ב-D7000.
האם האיכות תשתפר ותהיה זהה (או יותר) ל-D90 עם העדשות "הבעיתיות"?

ירון

אנונימי אמר/ה...

לדעתי כל הנאמר כאן, נכון רק אם מנצלים את הסנסור במלואו... למשל הדפסה בגודל 70x50 ס"ם או קרוב. מי שמדפיס עד A4~A3 - לא יראה הבדל.

מי שמציג את התמונות על מסך מחשב (פורומים או גלריות) - לא יראה הבדל גם על מסך 24" איכותי.

נכון, שמי שאוהב ליקרופ עמוק (למשל בכדי לכסות על מחסור באורך מוקד... צלמי ציפורים מתחילים יודעים על מה אני מדבר) כאן ברור שתיראה הבעיה - אבל מצד שני, אילו צילמתם/ן על חיישן של 10מ"פ לא רואים את חוסר חדות אבל גם אין מספיק פרטים בשביל הקרופ...

זאב ק.

נתנאל אמר/ה...

תומר שלום,
עד עכשיו הייתי משתמש בדיגיטלית.
חשבתי לשדרג לSLR רציתי משהו זול ואיכותי.
אני מתלבט אם לקנות canon d1100 או Nikon d3100 רק גוף ולהוסיף לה עדשה קבועה שאני גם מתלבט אם את ה50ממ 1.8 או 35ממ 1.8?(אני צריך עדשה שתהיה גם זולה וגם טובה לפורטרטים(להפריד את המצולם מהרקע ע"י טישטוש) בקיצור עדשה כללית כזאת(כי זאת העדשה היחידה שלי..
מה אתה ממליץ לי?
תודה רבה..

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי נתנאל,
אתה בהחלט יכול להתחיל עם ה-3100 עם ה -50 1.8 שהיא עדשת פורטרטים טובה אבל הייתי שוקל להוסיף לה עדשת זום סטנדרטית שתאפשר לך צילום יותר ספונטני

אנונימי אמר/ה...

הי תןמר- מקווה להארה בעניין ( בעיקר נופים וטבע דומם)שידרוג D3100 + ניקון 18-200. מצלמת 3 שנים עם הנ"ל ועכשיו הגיע זמן להשיג שיפור ניכר בחדות ואיכות. חשבתי על D7100 + ניקון 16-85. מה דעתך - האם השיפור יהיה דרמטי ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימית - לדעתי בהחלט- אולי לנופים אפשר לשקול להשיג סיגמא 10-20 שתתן לך זווית של 100 מעלות :-)

שחר אמר/ה...

הי תומר!!
יש לי D7000, עדשות 18-70 (בעעע) ופריים 50.
היעד-צילום אנשים, ילדים ותינוקות, וצילום אירועים.
מה אתה מציע להוסיף לתיק? כמובן שהזול מהטובים עדיף....
תודה!!!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שחר - אם זה צילומים מבויימים - ניקון 85mm 1.8

שחר אמר/ה...

איזה תגובות מהירות!! תודה תומר.. ועדשות זום? נורא קשה לרוץ אחרי ילדים עם פריים

תומר יעקבסון אמר/ה...

16-85 או 17-55 תלוי בתקציב שלך

Unknown אמר/ה...

הי תומר,
אני בדילמה לגבי שדרוג עדשה. (אני מצלם עם ניקון D90)
יש ברשותי כרגע טמרון 17-50 f2.8 שאני מאוד אוהב. ו50 f1.8.
עלו בי מחשבות על הניקון 16-85. מבחינת טווח הצילום היא די מתאימה לי.
השאלה היא האם היא תהווה שדרוג לעומת הטמרון..?
מבחינת טווח ברור לי שהיא תהיה שדרוג, אך מבחינת איכות וחדות התמונה?
יש לך נסיון עם העדשה הנ"ל?
ביחס לפוסט הזה שלך, בעתיד כנראה שאשדרג לניקון D7100. האם היא עדיין תתן תוצאות טובות?
תודה רבה!

עודד.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי עודד, ממליץ לך להשיג דווקא ניקון 85ממ 1.8 שאני חושב תיתן לך יותר מעוד עדשת זום והיא גם תהיה מצויינת עם ה-7100. זאת פשוט אחת העדשות הטובות ביותר שאני מכיר. בהצלחה!

אלינור אמר/ה...

שלום תומר,
תודה על הבלוג מאוד מעניין.
שדרגתי את ה D90 ל D7100 עם עדשה 18-200 - מאוד אוהבת לצלם כתחביב
כפי האמור התאכזבתי מהאיכות לאחר השידרוג
שאלתי - מכיוון שה - 17-55 2.8 מאוד יקרה האם תוכל להמליץ על עדשות מסוג טמרון או סיגמא _ 2.8 17-50 למשל המתאימות למצלמה
תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אלינור, שמעתי דברים טובים לאחרונה על הטמרון 17-55 אבל הייתי ממליץ לך להשיג לפחות עדשת פריים אחת בשביל להבין את האיכות של עדשה שכזו

אלינור אמר/ה...

הי, היתה לי עדשת פריים עם המצלמה הקודמת.
מכיוון שרוב הצילומים שלי לרוב של שלושת הילדים המהממים שלי - לצערי לא הסתדרתי עם עדשה מסוג זה.
מאוד רוצה את הניקון אבל היא מאוד יקרה עבורי.
לאור מה שכתבת, ממש התבלבלתי, הסיבה שמכרתי את ה - 90 הנפלאה היתה צילום הוידאו.
תעזור לי לעשות סדר, באם תוכל להמליץ לי על מספר עדשות זום שמתאימות ל7100 שלי
ולא יקרות במיוחד...
תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אלינור, את יכולה לבדוק את ה16-85 של ניקון או אופציה יותר זולה תהייה ה17-50 של טמרון ששמעתי עליה גם דברים טובים (אבל לא מניסיון אישי) הרבה בהצלחה! דא- לא רואה בעיה לצלם את הילדים שלך עם 35.18 של ניקון שיותר זולה מהנ״ל

יגאל רון אמר/ה...

על ניקון 5300 מה הרצוי ביותר 85f1.8 או 16-85 שהצמצם גדול יותר

אנונימי אמר/ה...

היי תומר:
לאחרונה אני מתעניין בלעבור ממשפחת ה-SLR ל-DSLR קראתי מספר מאמרים
והבנתי שהדבר לא פשוט כמו שנוחכתי לדעת שגם בבלוג שלך למרות שהוא מעניין אך לאור המצב
ולאחר התגובות הנ"ל עושה לי קצת דילמה בלהחליט על איזו מצלמה באמת מומלצת וכדאית לקנות
האים בכל זאת אתה או החברים ממליצים על ה-D-7100 ועים איזו עדשה ?
או על דגם אחר+עדשה ברמה הזאת .הודה למי שמוכן להגיב ולעזור לי שלא אעשה החלטה שגויה
ומאכזבת תודה איתן

תומר יעקבסון אמר/ה...

ניקון 7100 היא מצלמה מושלמת ואתה יכול להתחיל הם 18-105 ואולי להוסיף עדשת פריים אחת כמו 50ממ או 85ממ, בבצלחה!

צלם חובב אמר/ה...

ממש מעניין, למדתי הרבה משיח הכותבים בפורום הזה.
שלמה. d90 + 17-50 טמרון מהממת, 90\2.8 מהממת, 50\1.8 יונגנו מדהימה וזולה מאד

צלם חובב אמר/ה...

שלום לכולם
לראשונה אני מגיב, לאחר שמאד נהניתי מהרב שיח המעניין הזה ממנו למדתי דברים חדשים ומעניינים. ברשותי ניקון d90 + 17-50 של טמרון + 50\1.8 של יונגנו שהיא מדהימה ממש וזולה מאד + 18-270 של טמרון חדהומעניינת. מעוניין להוסיף או 90\2.8 של טמרון או 85\1.8 של ניקון.ברשותי גם a700 של סוני אלפא + 50\1.8 סוני + 17-50 טמרון + 90 \2.8 טמרון + 50\2.8 מקרו סוני + 75-300 מינולטה מדהימה + 24-105 מינולטה. ברצוני לציין שהתמונות בניקון ובסוני ממש דומות כשהסוני עולה מעט על הניקון. לאחר שקראתי את הרב שיח הזה, נזכרתי שראיתי תמונות שצילם צלם באירוע מסויים עם d7100 והתמונות נראו ממש כמו צילום של בובות שעוה, האם יש הסבר לזה ?
תודה וסליחה על שהלאיתי אתכם.

צלם חובב

צלם חובב אמר/ה...

ממש מעניין, למדתי הרבה משיח הכותבים בפורום הזה.
שלמה. d90 + 17-50 טמרון מהממת, 90\2.8 מהממת, 50\1.8 יונגנו מדהימה וזולה מאד

הוסף רשומת תגובה