לייטרום 4 הותקנה בהצלחה!

פורסם ב: יום שני, 12 במרץ 2012

מי שעוקב קצת אחרי הבלוג או מכיר אותי ביומיום יודע שאני חושב שלייטרום היא פשוט התוכנה הטובה בעולם לניהול ופיתוח תמונות RAW.

לא פעם לקחתי בדימיוני, את מהנדסי ומעצבי הפלא לפגישה, בשביל לתת להם פידבקים והצעות לשיפור ובכל פעם לא הייתה לי אפילו הצעה חיונית אחת לתרום ומצאתי את עצמי מפרגן ומחמיא להם במרבית הפגישה.

וכך שבאתי להתקין את LightRoom 4,  ששוחררה לעולם ממש השבוע, עשיתי את זה בתקווה מהולה בהרבה חשש: האם הרסו  את התוכנה האהובה עלי? האם הקלישאה שקובעת שאם זה עובד לא צריך לתקן את זה מתאימה מאוד ללקחים שנזכור מהשדרוג הזה?

אם אתם יותר אנשים של שורה תחתונה אז (לשמחתנו) נראה שלייטרום היא עדיין התוכנה הטובה בעולם. שלא כמו בשידרוגים המהפכניים מהעבר אין במעבר לגרסה 4 בשורה חדשה באמת או פיצ'רים שישנו לכם את החיים ובסופו של יום אתם מבינים שהשינוי הגדול והמשמעותי בגרסה 4 הוא שכל ה-Process שמשמש את התכנה לפענח קבצי RAW עודכן ועבר סוג של מהפכה שזה לא משהו לזלזל בו כמובן. לעומת זאת, שאר השינויים שמצאתי היו זניחים או ממש, אבל ממש מיותרים לגמרי.

תכירו את Process 2012

כאמור, השינוי הגדול ביותר בלייטרום 4 נמצא מתחת למכסה  המנוע.

ה-Process של תוכנות לפיתוח קבצי RAW הוא בעצם הדרך שבה התוכנה מפענחת את נתוני התמונה שלכם. לא פחות חשוב מכך הוא כולל גם את הדרכים השונות שיש לכם לשנות את הערכים והתצוגה של אותה תמונה.

במילים אחרות התהליך הזה הוא הלב של כל תכנה לפיתוח קבצי RAW ועושה רושם שהוא השתנה לגמרי בלייטרום 4.

בשביל לראות את השינויים אתם צריכים לעדכן את התמונה שצילמתם לProcess החדש (תמונות חדשות שצילמתם ושייבאתם לתוכנה החדשה מקבלים אותו באופן אוטומטי, תמונות שיובאו לליטרום 3 למשל צריכות עדכון).

בשביל לעדכן את התמונה לתהליך החדש אתם צריכים ללחוץ על הסימן קריאה שמופיע לכם בצד ימין של המסך במודול Develop.

ברגע שעשיתם את זה אתם כבר רואים שינויים בתמונה שהשינוי הניכר ביותר הינו שהתמונה נעשית יותר בהירה באופן משמעותי עם יותר פרטים ב-shadows.
מה שעוד מתחלף ברגע שעדכנתם את התמונה לprocess החדש הוא כל החלק של ה-BASIC בפיתוח התמונה שממש הוחלף ושונה למשהו חדש לגמריי .

על פניו ולאחר עבודה מהירה עם השדרוג הוא לא רע בכלל. Adobe ממליצים להתחיל לעבוד על הקובץ מלמעלה למטה כשקודם כל יש לכוון את הסליידרים של הבהירות והקונטרסט.

הסנטימנטלים מבינכם צריכים להתכונן לפרידה מסליידרים פופולריים כמו Fill light או Recovery ובמקומם להכיר ולהתרגל לחלוקה חדשה של היהסטוגרמה של התמונה. החלוקה החדשה מאפשרת לכם לשלוט ב- Highlights, Shadows, Whites ו Blacks. מעבר לשינויים בשמות יש גם שינויים בהשפעה של כל סליידר על הגוונים של התמונה ואם אתם משתמשים כבדים של LightRoom -3 ייקח לכם כמה שעות להתרגל לזה עד שתשכחו שפעם זה היה אחרת. ב-ADOBE טוענים שהשיטה החדשה יעילה בעיקר בהצגת פרטים חשוכים והצלה של פיקסלים שרופים

למי שדואג לכל העבודה שהוא כבר עשה בלייטרום 3 והוא מפחד להרוס הכל במעבר לprocess החדש נספר שתהליך ההמרה הזה הוא הפיך ואתם תמיד תוכלו לחזור למצב שהיה לפני השדרוג.

WB מקומי

שינוי מעניין נוסף הוא היכולת שלכם לשנות ערכי WB באופן מקומי עם המברשות של לייטרום.

ממשחק קצר עם הפיצ'ר המעניין הזה זה עובד לא רע ואני יכול לחשוב על כמה תמונות עם WB לא אחיד שיכולות להנות מהאפשרות החדשה הזאת.

מעבר לאלו אין הרבה חדש מתחת לשמש. מרבית מהתוספות והשינויים נראים מיותרים ואפילו חובבניים למדיי.
רוצים דוגמאות? נוסף לכם מודול שלם שאיתו אתם יכולים לערוך ספרים (סטייל ספר דיגיטלי כמו לופה) ולקח לי שעה לתפוש איך זה עובד רק בשביל להבין שזה לא משהו בכלל ואין לי ממש צורך בזה.
מודול מופרך ונוסף נקרא Map  והוא אמור לקרוא נתוני GPS מהקובץ שלכם ובשיתוף עם Google maps לספק לכם פריסה וויזואלית של מיקומי התמונות שלכם. אותי אישית המודול הזה רק עיצבן והזכיר לי שלא הייתי בחו"ל מאז שאיתן נולד...מיותר לחלוטין! כמו כן, LightRoom 4 מתהדרת גם ביכולות עריכת ווידאו בסיסיות כשהדגש הוא על בסיסיות מאוד. אני פשוט לא רואה איך מישהו יעדיף לעבוד על קבצי הווידאו שלו בלייטרום כשכל תוכנה בסיסית לעריכת ווידאו עוקפת אותה בסיבוב.

קיטורים בצד,  בשורה התחתונה אין לנו באמת על מה להתלונן. נראה שגם האנשים הטובים ב-Adobe נזהרו שלא להרוס את התוכנה הפופולרית ולייטרום 4 נראית ומרגישה ממש כמו לייטרום 3 אחרי טיפול תקופתי ושגרתי במוסך. אם אין לכם אותה עדיין על המחשב אתם לא  צריכים להיכנס ללחץ במחשבה שיש מסיבה ענקית שרק אתם לא הוזמנתם אליה. מצד שני Adobe טוענת שהיא תיקנה 800 באגים מהגרסה הקודמת (שלא ידעתי שהם קיימים...) וה-process החדש נראה מבטיח ולכן אני לא רואה שום סיבה אמיתית למה שלא תשדרגו לכם לגרסה החדשה גם ככה, ביננו, ל-99 אחוז מכם זה באותו מחיר.

אשמח לשמוע על דעתכם\הניסיון שלכם עם התוכנה החדשה כתגובות לפוסט ואני מאחל לכם בהצלחה ושתישארו טובים כמובן.

עדכון - סרטון הדרכה ללייטרום 4 זמין כאן



אפשר להזמין אתכם לסדנת צילום ריקוד ותנועה? 

  אני שמח לבשר לכם שהסדנה הבאה (השביעית במספר) תתקיים ב- יום ראשון- 18/3/2012 בשעה 16.00 בבית הספר גליץ בבורסה ברמת גן.
הסדנה מוגבלת להשתתפות של 10 צלמים בלבד.

פרטים נוספים זמינים בפוסט הזה
אשמח לראות אתכם שם



28 תגובות על "לייטרום 4 הותקנה בהצלחה!"

אנונימי אמר/ה...

תומר,

חשבת לעבוד עם Capture NX2 של ניקון?

GuyK אמר/ה...

היי תומר, תגובה ראשונה שלי פה - ורק רציתי להקדים ולהגיד שאני נהנה לקרוא את כל הפוסטים. באמת לומד מזה הרבה.

דבר שני -
ההרגשה שלי לגבי הגרסא הזו היא שהיא איטית יותר - אמנם יוצא לי לעבד בעיקר JPEGים. אבל בעיקר כשאתה עומד מול איזה 300 תמונות של חברים, ההרגשה שהתוכנה נחנקת (שימוש CPU מאוד גבוה) לעומת הקודמת.

בנוסף, העובדה שהסירו את הRecovery באמת מעצבן.
קשה לי להתרגל לעבוד עם הבארים החדשים.

זאת הדעה שלי. אני עוד אנסה את העבודה עם הRAW.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי - לא רק שחשבתי על זה גם עשיתי את זה רק בשביל להבין שניקון עושים מצלמות ועדשות מעולות..תוכנות קצת פחות :-)

גיא - זה היה אצלי גם כן בהתחלה ועכשיו היא די טסה על המחשב. שים לב יש דיון על העיניין פה:
http://www.flickr.com/groups/adobe_lightroom/discuss/72157629544165275/
מסתבר שלייטרום מאוד אוהבת שלפחות 30 אחוז מההרד דיסק יהיה נקי. מקווה שזה עוזר - תומר

ארז אמר/ה...

אני חייב להגיד שאני לא ממש מסכים אם האמירה שהשינויים הם לא משמעותיים.
השינויים בצורה שבה הסליידרים בפאנל ה BASIC מאוד חשובים כאשר מבינים איך ההשפעה שלהם על התמונה שונתה וכמה חופש אתה מקבל בשליטה על מה אתה משנה.
חופש שמעולם לא היה בגירסאות שקודמות, כול שינויי ב FILL או ב RECOVERY גרם לנזק בחלקים אחרים של התמונה, בגרסה הזו זה הרבה פחות קורה.
ארז.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ארז - מסכים איתך שהשינויים משמעותיים וניסיתי להמחיש אצ החשיבות שלהם בפוסט. אבל אתה לא יכול להשוות את השדרוג הזה לשדרוגים הסטוריים של התוכנה שהיו כמעט תוכנות חדשות לגמרי. מהבחינה הזאת המעבר בין 3 ל 4 הרבה יותר מינורי לדעתי.

אנונימי אמר/ה...

נראה שהפיצ'רים החדשים הם לצורך מכירה ושיווק בלבד
יותר קשה למכור שדרוג אם הכל נראה בדיוק אותו הדבר :)
לקוחות רוצים משהו למשש.. גם אם זה משהו שישאר ללא שימוש אחרי המישוש "תמיכה מורחבת בוידאו" "ארגון גאוגרפי" פיצ'רים עם בשר לשכנוע.

ובנינו, באמת שהממשק שלהם מצויין ואני שמח שלא נגעו וקלקלו.

אנונימי אמר/ה...

רציתי לומר, שלמי שיש IPAD יכול להוריד את IPHOTO, זאת תוכנה קלה פשוטה וידידותית, קלה לתפעול אך מאפשרת שליטה יפה על רוב הדברים החושבים בשניה וחצי.
תחזיקו STYLUS ביד, ואת הלוח, וזה פשוט תענוג.
מייתר לגמרי את כל התוכנות הכבדות האלה שעד שאתה משנה משהו הנשמה יוצאת לך.

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,
אני שנים משתמש בתוכנה הזו,דעתי כדעתך תוכנה מדהימה באמת כמעט בכל אספקט בטיפול בתמונה,גירסה 4 לדעתי דיי מינורית ויותר משודרגת,השינוי היחידי שבאמת בר משמעות הוא Process 2012 לחלוטין משנה את התמונה(תרתי משמע)בתוכנה.

אנונימי אמר/ה...

האם פריסטים שמורים שהגדרתי מלייטרום 3 יעברו לליטרום 4?
כי כפי שאני רואה חלק מהפרמטרים לתיקום התמונה השתנו.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי- הפריסטים ישארו אבל כמו שניחשת התוצאות שלהם יראו אחרת בגלל השינויים ב process
בהצלחה- תומר

ירון שריזלי אמר/ה...

תומר, פוסט שימושי כרגיל.
יחד עם זאת, מן הראוי לציין כי אדובי טרם הצליחה לפצח את קוד ה-RAW של ניקון (NEF), ולמעשה ממשק הprocess החדש עדיין אינו "מפענח" את הפורמט ב-100%.
אני משמש בנוסף ללייטרום 4 גם ב-Capture NX2 מבית ניקון. ערכתי ניסוי, המרתי אותו קובץ NEF שלא "טופל", פעם אחת עם NX2 ופעם נוספת עם LR4...
אין כל צל של ספק, כי המרה ל-JPEG באמצעות NX2 יצרה תמונה זהה לחלוטין ל-NEF, בעוד שהמרה עם LR4 יצרה תמונה "קרה" יותר, פחות חמימה, ופחות נעימה לעין.
לא מאמינים, תבדקו בעצמכם.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ירון - עם איזה פרופיל צבעים ייצאת את הקובץ מלייטרום? אני מצאתי שקבצים מה-D7000 נראים מאוד קרוב שאני משתמש בפרופיל camera standard. בכל מקרה אני חושב שתמיד זה יהיה ככה, כלומר התוכנה של ניקון תמיד תהיה יותר מדוייקת. מה שיכול להשתנות זה שהיא תהיה יום אחד גם תוכנה טובה שאפשר לעבוד איתה ביעילות ואז אולי ישתמשו בה יותר אנשים:-)

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,

עברתי גם על הביטא וגם על החדשה.
לא מבין את הכיוון שלך התוכנה בהוספת התכונות היחסית זניחות, השערתי היא שמדובר באריזת המוצר וייעודו אצל החברה המייצרת.

יש ביות ביצועים ולא ניתן לבצע אצלי EXPORT.
האם אתה אומר שצריך לפנות מקום בדיסק עליה הLR מותקנת. האם אפשר להקצות מקום אחר שם ניהול הזכרון יתבצע? המחשב שלי הוא די חלש עם 2GB זכרון מכונת 32ביט אבל זה תואם את הדרישות הבסיסיות של התוכנה. ב LR3 לא היתה כמעט בעיה (אולי מכיוון שיש לי כבר אלפי תמונות שתופסות עוד מקום).
אשמח לתשובה.
חוץ מזה הבלוג שלך פצצה ואתה מדריך תותח!!
תודה רבה על השיתוף, אני לומד המון ממך ומהבלוג שלך.

ארז ל.
צילום בזוית אחרת

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ארז מה שלומך?
אני לא מכיר דרך שבה אפשר להקצות משאבים לדיסק אחר. אם אין לך מקום בדיסק שעליו היא מותקנת מציע לך להסיר אותה משם ולהתקין על כונן יותר נקי. בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

הי,
ניתן לשנות את כמות הזיכרון המיועד עבור LR.
ברירת מחדל היא 2G. העלתי ל 3G וזה עזר.
(הפתרון מתאים לבעלי מערכות הפעלה 64 ביט עם לפחות 8G זיכרון)

ירון שריזלי אמר/ה...

היי תומר - המענה לשאלתך אני גם מייצא את הקבצים עם פרופיל סטנדרט, אך עדיין רואים הבדלים ברורים בין תמונות (ללא עיבוד) שיוצאו מלייטרום לבין כאלו שיוצאו מNX2.
ויותר מזה, אני מצלם רב הזמן עם הגדרות שלי ב-Picture Control במצלמה. נראה לי שלייטרום פשוט לא יודעת "לתרגם" הגדרות אלו, בעוד ש-NX2 כן, ואף מאפשרת לך לשנות הגדרות אלו ברמת התוכנה.
סוף דבר, אכן, התוכנה של ניקון תמיד תהיה יותר מדוייקת (ומעט פחות ידידותית...)

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי ירון- תנסה להשתמש ב camera standart. .

ירון שריזלי אמר/ה...

תומר: הוא שאמרתי, (כתבתי): גם אני מייצא את הקבצים עם פרופיל camera standard...

אנונימי אמר/ה...

היי תומר,
האמתי שפעם היתי עובד על לייטרום אבל כיום אחרי שהורדתי מאסטר קולקשיין אני לא רואה סיבה גדולה לעבוד עם הלייטרום. camera raw זה 75% אותו דבר ואחרי זה אני פותח את התמונה ישר בפוטושופ ומשנה את הדברים היותר נקודתיים.
נ.ב זו תגובה ראשונה שלי, אבל אני עקוב אחרי הבלוג המדהים הזה כבר יותר משנה(: בהצלחה!!

סמדר ש אמר/ה...

אפשר להשתמש בו כמקל ניקוי לאוזניים (חשוב לטפח את הנקיון שם!) ובלוח כמראה לבדוק איך יצא :)

אסף פרץ אמר/ה...

אדובי ממליצה לעבוד מלמעלה למטה ואני בעקבות טיפ (מלפני חודש) מתחיל מנקודה אחת בסוף (פרופיל המצלמה) ורק אז עובד מלמעלה ללמטה.

הטיפ אמר, שתמיד עדיף להעלות פרופיל של המצלמה לפני שמסדרים את האיזון ללבן ושאר הדברים. הcamera standart גם בניקון שיש לי בעבודה ובאולימפוס שיש לי בבית, הרבה פחות מדוייק מבחינת הגוונים וגם מבחינת תאורה וקונטרסט.

rafi אמר/ה...

תומר תתחדש על התוכנה החדשה.
אגב לפתיחת קובצי RAW ועיבוד תמונה מה עדיף LIGHTROON 4 או PHOTOSHOP CS5 ו PHOTOSHOP CS6
שניתנת להורדה וניסיון בחינם בגירסת ביתא מאתר של אדובי.

בברכה : רפאל

אנונימי אמר/ה...

היי תומר.
שאלה שמטרידה אותי זמן רב. המסך שלי מכוייל עם ספיידר. אני ממיין עם ACDC ועורך בפוטושופ. הכל בסדר עד כה. לאחר שמעלה תמונות לאינטרנט, התמונה מאבדת את רוויית הצבע, בעוד במחשבי היא נראית כנדרש.
האם התופעה מוכרת לך? מה הפתרון??
יהב

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אנונימי, שיטת העבודה שלך יותרת את הסטייה בצבעים. אני מנחש שאתה שומר את הקבצים בפרופיל צבעים שאיננו srgb ומכאן הסטייה. בתצוגה של הקבצים. ממליץ לך בחופ לכבור לעבודה עם לייטרום. בייחוד אם אתה מצלם בקבצי raw. בעיות הצבעים שלך ייעלמו. בהצלחה!

ג'ורדן אמר/ה...

שלום תומר, יש לי שאלה...
צילמתי עם D3100 וכניראה נתתי למצלמה הוראה לצלם באמצעות קבצי NEF
כעת אני לא יכול ליראות את התמונות שצילמתי במחשב
אני מעוניין להמיר את הקבצים הללו לרגילים
איך עושים את זה?
תודה

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי גורדון., פתח את הקבצים בלייטרום ותייתא אותם כjpeg, ממליץ לך בחום להמשיך עם הטעות הזאת ולצלם רק בraw :-;

Or BereshiT אמר/ה...

תומר שלום,
כאר אני עובד עם לייטרום אני עושה מיפוי ראשוני ע"י שאני מסמן את התמונות שאני רוצה לעבוד עליהם בדגל לבן. אחרי שסיימתי לעבוד עליהם אני רוצה לייבא רק את התמונות עם הדגל, איך אני עושה זאת?
תודה מראש
טל אורון

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אור, במודול של הספרייה יש למעלה כפתור בשם attribute

הוסף רשומת תגובה