מה ה - White balance שלכם?

פורסם ב: יום שבת, 14 באוגוסט 2010

כמו שרובכם יודעים כנראה, איזון לבן (White Balance) בתמונה שלכם קובע את הטמפרטורה של התמונה ומכאן הוא פרמטר מרכזי שקובע כיצד התמונה תיראה מבחינת הגוונים שלה בסופו של דבר.

כשאני מצלם אני בכלל לא חושב על הWB בכלל שכן גיליתי שבהרבה מקרים במהלך הצילום קשה לקבוע על פי המסך הקטן של המצלמה איך התמונה נראית והיא בדרך כלל תיראה אחרת לגמריי על המסך שלכם בבית.

זאת (אחת) הסיבות שאני מצלם את ל התמונות שלי בRAW שמאפשר לי לקבוע את הWB בבית, בשקט ועם מסך מכוייל.

הבעיה עם השיטה הזאת היא שבגלל שמדובר בסליידר שכל תזוזה שלו משנה את הטמפרטורה של התמונה אני מוצא את עצמי הרבה פעמים מזיז אותו ימינה ושמאלה, מעקם את הראש, מתקן וחוזר חלילה. בזמן האחרון, בשביל לזרז את התהליך הזה ולהפוך אותו ליותר מדוייק התחלתי להשתמש בכרטיס אפור שפותר לי הרבה בעיות.



כרטיס אפור?

המושג איזון לבן טיפה מבלבל שכן מדובר בעצם באיזון אפור או יותר נכון 18 אחוז אפור. הכוונה כאן שהטמפרטורה של התמונה וספקטרום הצבעים שלה "מסתדר" על פי האפור הזה ובכל תמונה הוא נראה קצת אחרת בגלל התאורה השונה.  כרטיס אפור נועד על מנת לאפשר לכם "להגיד" לתוכנה שבה אתם משתמשים מהו  18% אפור בתמונה ספיציפית וכל הצבעים בתמונה מסתדרים על פי הבחירה הזאת. 

מדובר במוצר שימושי עד מאוד שנמצא אצלי בכיס הקטן של תיק הצילום שלי. בכל סטאפ אני נותו לדוגמן\נית להחזיק אותו ביד ומצלם אותו פעם אחת. כשאני חוזר הביתה מהצילומים אני פותח את התמונה הזאת בלייטרום (אפשרי גם בפוטושופ) ודוגם את החלק האפור בכרטיס (ראו תמונה מצד שמאל).

בעקבות הדגימה הזאת התוכנה מכיילת את הטמפרטורה של התמונה והתוצאה שמתקבלת דומה מאוד בדרך כלל לצבעים "האמיתיים" שהיו בשטח.

בכל פעם שאני משנה את מערך התאורה בתמונה אני נותן לדוגמן את הכרטיס שוב וזאת כמובן אם אני זוכר להוציא אותו מהתיק. 

לא צריך כמובן לכוון את זה בנפרד בכל תמונה מהסשן שכן בתוכנות כמו לייטרום מאוד פשוט לסנכרן את איזון הלבן בין כל התמונות שצולמו תחת  אותם תנאים בלחיצת כפתור. 

זה כמובן לא אומר שאני משאיר את
ה- WB על פי הערכים שהכרטיס האפור הניב. אני מתייחס לזה כמו לנקודת התחלה שממנה אני יכול "לחמם" או "לקרר" את התמונה וזאת כמובן על פי הטעם האישי שלי או לאווירה שאני רוצה להשיג.


משמאל אתם רואים את אחת התוצאות לצילומים שצילמתי לאחרונה לשחקנית בשם יעל נחום שהייתה צריכה צילומי סטילס בשביל להיבחן באודישן לצילומי פרסומת באיטליה.

במשך 4 שעות צילמנו אותה במגוון תלבושות ולשמחת כולם היא התקבלה ובימים אלו נמצאת כבר באיטליה בצילומים.

אם כבר עסקנו בתמונה הזאת אז אני אספר לכם שהיא צולמה ממש מוקדם בבוקר ועל מנת להאיר אותה השתמשתי  במקור תאורה אחד שהיה מטרייה לבנה בינונית שהייתה מימין למצלמה.

ונעזוב אותכם בהזמנה למהירי החלטה שכן בקורס התאורה שאני מעביר בבית הספר יש 2 מקומות פנויים למחזור שנפתח מחר ואני בהחלט אשמח אם הם יתמלאו על ידי מישהו/י שרוצה ללמוד להאיר את התמונות שלו בדרכים יצירתיות זולות ומעשיות. פרטים נוספים על הקורס זמינים כאן. 






18 תגובות על "מה ה - White balance שלכם?"

אורן אמר/ה...

אכן פוסט שימושי ביותר.

כצלם אני משתמש כמעט תמיד בכרטיס אפור בתחילת כל סט צילום; מה שרציתי לשאול הוא כאשר דוגמים בפוטושופ תמונה של כרטיס אפור כדי לשמור את טמפרטורת הצבע, כיצד משתמשים בנתון זה ששמרנו עבור תמונות נוספות מהסט ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אורן -
http://livedocs.adobe.com/en_US/Lightroom/1.0/help.html?content=WS9630F651-BADC-4aaf-809D-F62E338376F1.html

Lilach Ozan אמר/ה...

תודה על האינפורמציה! מקווה להירשם למחזור הבא!

שלומי אמר/ה...

תמונה מקסימה
תוכל אולי לתת עוד פרטים
לגבי סוג העדשה
צמצם מהירות תריס וכו'?

שלומי

קרן שולמן אמר/ה...

בהחלט תמונה יפה

עמית אמר/ה...

פוסט מעולה זה באמת שימושי!
אבל מאיפה אפשר להשיג כרטיס 18% אפור?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אפשר להשיג את זה בהרבה חנויות צילום
אני קניתי את שלי ברשת מכאן
http://www.whibalhost.com/_Tutorials/WhiBal/01/

תומר יעקבסון אמר/ה...

שלומי - ניקון D90 עם ניקון 50 1.8 F8 1/125 ISO200

‎אמירAmir ילוןYalon‏ אמר/ה...

18% אפור – לקביעת חשיפה בשיטת ה־zones: שים את הכרטיס ליד הנושא המצולם, כוון את המצלמה לכרטיס, קח קריאה ממד־האור, וחזור לקומפוזיציה הרצויה לצילום. לצורך השימוש הזה, אין חשיבות ממשית לצבע הכרטיס כל עוד תבנית ההחזרה שלו דומה ל־18% אפור מנקודת מבטו של מד־האור של המצלמה.

לצורך איזון לבן, לעומת זאת, אין חשיבות לבהירות הכרטיס, אלא לצבעו. הוא חייב להיות אפור ניטרלי, אבל אין זה משנה אם 18%, 81% או 54%.

הסיבה לפופולריות של כרטיס אפור 18% נעוצה בכך שהוא משלב את שני השימושים יחד בכרטיס אחד. אם רק איזון לבן חשוב לך, די להסתפק בדף חלק או כרטיס ביקור בצבע לבן/אפור ניטרלי.

אורן אמר/ה...

נקודה חשובה שתומר לא ציין כאן: במקום לדגום כרטיס אפור ולהשתמש במידע זה אח"כ בבית כדי להחיל אותו על כל התמונות, אפשר פשוט לצלם תמונה של הכרטיס כך שהוא ממלא את כל ה Viewfinder (חשוב מאוד!), ולאחר מכן לקבע את התמונה הזו ב Custom White Balance של המצלמה. לאחר מכן כל תמונה שתצולם עם WB מכוון ל Custom תצולם עם איזון לבן על פי דוגמת הכרטיס שצילמתם בהתחלה.

אלי אמר/ה...

האם השיטה ישימה כשאני מטייל ומצלם בתנאים משתנים - בוקר, ערב, שקיעה. האם יש צורך לצלם את הכרטיס מספר פעמים במהלך היום.

daliazl אמר/ה...

החלק הפנימי של כל תיקי ה lowepro הוא בצבע אפור מיוחד לאיזון לבן

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
תמונה מדהימה. אני מתחיל לעבוד עם התוכנה
ואני אשמח לדעת כיצד יש באפשרותי לראות את נתוני התמונה, ז"א סוג העדשה מפתח צמצם שהשתמשו בו וכו'.
ידוע לי כי יש את האפשרות בתוכנה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי - בלייטרום במודול של Library יש לך את כל הנתונים הללו
בהצלחה - תומר

סורק כרטיסי ביקור אמר/ה...

תודה על ההסבר לגבי כרטיס אפור... לפעמים קשה להבין את כל הדקויות האלו. חייבת להוסיף שהתמונות שצירפת ממש יפות!

Unknown אמר/ה...

שלום,
אשמח ומבקש לדעת קוד של הצבע לקניייה, שצריך כדי לקבל 18 אחוז.

תומר יעקבסון אמר/ה...

פשוט לקנות כרטיס אפור 18% יש בחנויות צילום זה סטנדרטי

אנונימי אמר/ה...

@אילן אלקבץ, כפי שנאמר כאן לפני 6 שנים (ר׳ תגובה למעלה), הסיבה לפופולריות של כרטיס אפור 18% נעוצה בכך שהוא משלב את שני השימושים (חשיפה ואיזון לבן) יחד בכרטיס אחד. אם רק איזון לבן חשוב לך, די להסתפק בדף חלק או כרטיס ביקור בצבע לבן/אפור ניטרלי.

אם בחרת בדף לבן, חשוב שהוא יהיה טבעי ולא מועשר בחומר פלואורצנטי. בהצלחה!

הוסף רשומת תגובה