המסך שלכם מכוייל?

פורסם ב: יום ראשון, 1 באוגוסט 2010

מכירים את המקרים האלו שמצאתם בעיה חדשה שקשורה לציוד הנדרש למקצוע \ תחביב שלכם ומהרגע שהבנתם שיש בעיה אתם במין אובססיה צרכנית לפתור אותה?

עברתי סרט שכזה מייד אחרי שמסך ה DELL נחת על השולחן שלי. מסתבר שכל מסך חדש דורש התאמות וכשהתחלתי לנסות להתאים את המסך לצרכים שלי הבנתי שאני בבעיות.

בתכלס, מצד אחד אתם יכולים לקבל את המסך, להוציא אותו מהאריזה לחבר אותו לחשמל ולמחשב להפעיל אותו, לקבל את הגדרות הייצרן ביחס למידת בהירות ניגודיות וצבע שלו ולהתחיל לעבוד.

ככה אני עשיתי עד עכשיו.

בהתחלה יהיה לכם אולי קצת קשה להתרגל לצג החדש שלכם אבל אחריי כמה שבועות כנראה שתתרגלו לזה וזה יפסיק להפריע לכם ולא תחשבו על זה אפילו.

הבעיה העקרית עם התרחיש הנ"ל שאתם עובדים עם מסך שלא הותאם לעבודה של צלם ויש סיכוי, יותר מסביר, שהאדום שאתם רואים על המסך שלכם הוא לא אותו האדום שייראה בהדפסה למשל או שמידת הבהירות שבה אתם רואים את התמונה תהיה חשוכה הרבה יותר על מסך מכוייל אחר.

אם האפשרויות הללו גורמות לכם לחשוב משהו בסגנון " so what ? במקרה הגרוע האדום או הירוק  לא יהיו זהים, לא צריך להתרגש יותר מידי אז אין לכם טעם להמשיך ולקרוא את הפוסט הזה אבל אם הידיעה הזאת גורמת לכם לעשות כל מה שנדרש על מנת לפתור את הבעייה הזאת ואתם מוכנים להשקיע בזה לילות שלמים של התאמות צבעים, עשיית פרצופים מצחיקים למסך ממרחק שני מטר, תסכול, הצלחות רגעיות אכזבות ולבסוף פתרון, שקט נפשי והוצאה חד פעמית שאין לזלזל בה פשוט תמשיכו לקרוא:


למה צריך את זה בכלל?


אנחנו חיים במציאות שבה מרבית מהזמן התמונות שאנחנו מצלמים נצפות על מסכים. הבעייה בעובדה הזאת היא שבגלל שאין לכם שליטה על המסך שצופה בתמונה שלכם יש סיכוי יותר מסביר שהוא רואה את התמונה שלכם אחרת מכם. הבעייה קיימת גם שאתם ניגשים להדפיס את התמונות שלכם והמדפסת מדפיסה את התמונה שלכם אחרת לגמריי מכוונת המשורר.

על מנת לנסות ולמזער את השונות הזאת החליטו בהחלטה לא רשמית שרב העולם המערבי יעבוד יותר ויותר עם אותו כוכב צפון ואם כל המחשבים יכויילו על פיו אז באופן עקרוני הבעייה תמוזער.

בשנים האחרונות בייחוד בכל מה שקשור להצגת תמונות על פני הרשת ובמערכת ההפעלה windows כוכב הצפון הזה נקרא sRGB.האחרון הוא בעצם פרופיל צבעים שהוכח כיעיל בשנים האחרונות והרבה מסכים מכוונים ביחס אליו. 

אז איך עושים את זה בכלל?


בשביל להבין למה אתם צריכים לכייל את המסך שלכם פשוט תלכו לאתר המעולה הזה ותתחילו להסתכל על התמונות שמוצגות בו ולבחון את המסך שלכם. כדאי מאוד שתתרכזו בבדיקות הקונטרסט, הריבועים השחורים והלבנים ובבדיקת ה Gamma שמופיעות בו. רב הסיכויים, שאם לא כיילתם את המסך שלכם הבדיקות הללו כולן, או רק אחת מהן הראו על "בעיה" באם לא ראיתם את כל הקוביות הלבנות השחורות או שדווקא בדיקת הגאמה השאירה אותכם מבולבלים, עומדים כ 2 מטר מהמסך שלכם וממצמצים את העיניים שלכם בשביל לראות משהו ומקווים שמישהו יבוא לעזור לכם מהר.

אתם יכולים להתחיל לנסות ולשחק עם מידת הבהירות של המסך או הקונטרסט שלו ולבדוק שוב ושוב עם הבדיקות הנ"ל אם יש שיפור. אתם יכולים גם להוריד כלים חינמיים כמו שהורדתי ולנסות לכוון את ה Gamma שלכם לערכי Gamma של 2.2 כמו הכלי החינמי הזה  (2.2 זה הסטנדרט ברב המחשבים שעובדים על מערכת הפעלה של ווינדוס).

זה מה שאני ניסיתי בהתחלה.אני חייב להודות שביזבזתי שעות רבות על ניסיונות כיול ידניים ושהרגשתי שזה מתחיל להיות גדול עלי ובמקום לצלם אני פשוט נתקע מול המסך ולא יכול להחליט אם זהו, הוא מכוייל ואני יכול להמשיך בחיי או שהדרך ארוכה. כל תיקון שעשיתי הרס משהו אחר ובחלק מהמקרים פשוט לא הצלחתי.

עייף מבולבל ופסימי במיוחד הגעתי למעבדות ארליך שהמטרה שלי פשוטה. למצוא מוצר שיעשה את הכיול הזה בשבילי ולמען חיי המשפחה שלי. למזלי מצאתי שם מצבור טרי של מכיילי מסך מסוג Spyder שכל תכליתם הוא לכייל את המסך שלכם בשבילכם. מדובר בחומרה שנראת כמו עכבר גדול שנצמדת למסך שלכם ובעזרת תוכנה מודדת את הצבעים שהמסך שלכם מציג, משכללת את זה עם האור הסביבתי בסביבת העבודה שלכם, עושה כל מיני חישובים ותיקונים ולבסוף מתאימה את המסך שלכם ומכיילת אותו במשהו כמו חמש דקות. העבודה עם המכשיר היא אינטואטיבית למדי ואחריי שתי ניסיונות כיול איתו, כל התמונות באתר הבדיקות שמצאתי (ובאתרי בדיקות אחרים) נראו טוב על ה Dell החדש.

כמה פיצות זה שווה לכם?

המסקנה שלי היא ברורה - מכייל מסך מקצועי זה הפתרון הטוב ביותר לכייל מסך בשביל צלמים. כמעט כל כיול ידני נועד לכישלון או לספק שילווה אותכם בכל פעם שתעבדו על תמונות. הבעיה מתחילה כשמגיעים לקופה ומגלים שהלוקסוס הזה, שפותר את הבעיה במהירות ומקצועיות עולה משהו כמו 10 פיצות עם תוספות ושתייה וזה בהחלט לא סכום שיש לזלזל בו בייחוד שהוא פותר בעייה שבתכלס אתם יכולים להמשיך להדחיק אותה כמו שעשיתם עד היום.

אכן בעיה ודילמה לא פשוטה אבל חשבתי על זה ועלה לי רעיון די מעשי להציע לכם:

כיול מסך נוהגים לעשות פעם בחודש עד שלושה חודשים. הסיבה לזה שזאת בערך תקופת הזמן הממצועת למסך שלכם לצאת מהכיול שעשיתם לו. אלו כמובן חדשות טובות כי מה שזה אומר שאתם לא חייבים את המכשיר הזה צמוד לכם כל הזמן כמו עדשה למשל.

מכאן אני לא רואה שום בעייה לקנות מכייל כזה בקבוצות של 4 - 10 חברים ולקבוע על מקום איחסון. בכל פעם שמישהו יירצה לכייל את המסך שלו במחיר של פיצה אחת הפעם הוא ייקח את הספיידר הקבוצתי יכייל ויחזיר למקום. לדעתי פתרון שכזה יכול לשמור אתכם בעניינים בכל מה שנוגע למסך שלכם וזאת בלי לשבור תכנית חסכון. תודו שזה רעיון לא רע בכלל והוא מושלם לקבוצות צילום, מועדונים או סתם 4-5 חבר'ה שסומכים קצת אחד על השני ורוצים להיות מכויילים תוך כדי.

תודות לטוני רשף ומעבדות ארליך על הייעוץ והתמיכה וכמו כן למישל סורסקי שאולי זכור לכם מתוך שתי כתבות שהוא כתב למגזין קומפוזיציה אודות מסכים וניהול צבע וכן לטל ניניו.

ועדכון בנוגע ל LP160

כזכור לכם דיווחתי לכם שהתחלתי לעבוד עם הפלאשים החדשים של לומו פרו והייתי מרוצה מאוד אולם כתבתי שאין לי מושג איך הוא יישרוד צלילה של 2 וחצי מטר לתוך רצפה קשה. ובכן, מקס החליט לבדוק את זה הסוגייה הזאת בשביל כולנו ובסיום של צילומים השבוע הוא השמיט וריסק את המבזק לכיוון רצפת סטודיו קשוחה.

המבזק המשיך בהתחלה כאילו כלום ממש לא קרה והמשיך לעבוד לכמה הבזקות שהלכו ונחלשו במהירות. לבסוף הוא נפרד מהעולם בקול טעינה הולך וגווע כשכל נוריות החיווי שלו נכבות בזו אחר זו. וכך כעבור שעתיים של חוסר בסימני חיות נראים לעין וניסיון נוסף להציל את המצב עם בטריות מוטענות נקבע מותו בטרם עת של המוצר החביב הזה.

האם אני משנה משהו בהמלצה שלי לקנות אותו? ממש לא - אני בהחלט הולך להחליף אותו באחר ממש כמוהו ופשוט להזהר לא להפיל אותו בפעם הבאה או לקוות שמקס לא רוצה לעשות שוב מבחן התרסקות על הציוד שלנו :-)



11 תגובות על "המסך שלכם מכוייל?"

אנונימי אמר/ה...

אי אפשר לתקן את הפלאש ?

אנונימי אמר/ה...

יש גם את ה Spyder 3 Express שנמכר באמזון תמורת הרבה פחות מגשי פיצות...(מתאים למי שעובד עם מסך אחד המחובר למחשב)

רפי אמר/ה...

מוצר מצויין הספיידר 3 פרו . הפתרון שאני מצאתי הוא לעשות כיולי מסך לאנשים שלא מבינים בזה כל כך ולא רוצים לרכוש את המוצר הזה , בתמורה ל-100 - 150 שקלים לכיול בודד ...

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,

האם לא עדיף שהמעבדה שמפתחת את התמונות "תסדר" את הצבעים? תבנה לך פרופיל קבוע במעבדה וזהו.
הרבה יותר פשוט, זול וממילה בכל מעבדה צריך לתת הנחיות.

(ברור, שצריך בבית מסך טוב, אבל לא חייבים להשתגע :))

Royi אמר/ה...

הבעיה שזה כיול שמבוסס על טבלאות LUT.
ב- Windows 7 זה עוד סביר אבל אז יש פער בתצוגה בין תוכנות עם Color Aware לכאלה שלא.

אז עדיין הכי טוב זה או מסך עם כיול בחומרה (הכי הרבה מגשי פיצות) או להבין שלרוב מדובר בצלם חובב ויש הגדרה ל"מספיק טוב". על מסך טוב עם קצת ניסיון אתרי כיול נותנים תוצאה טובה מספיק.

מה עוד שלרוב המכיילים הזולים הללו עושים עבודה פחות טובה מעין מיומנת וכיול ידני. מי שלא מאמין שיפנה למאמר של Be Hardware בנושא.
הם גם מקום טוב (מהטובים ברשת) לסקירות מקצועיות של מסכים.

אנונימי אמר/ה...

תומר
משתתף בצערך על לכתו של הפלאש בטרם עת. הsb800 שלי צלל לריצפה ברוח עזה ולמזלי המטרייה עצרה את המכה במקומו.
רציתי לשאול אם אתה ממליץ לעבוד עם הטבלאות שצירפת יותר מאשר adobe gamma שמצורף לפוטושופ.
כמו כן הייתי ממש שמח אם היית יכול להיות חלוץ ולהסביר קצת איך עובדים עם הטבלאות האלה.
תודה על ההשקעה
דודי

NoySandgarten אמר/ה...

הבנתי שעל מסך של מחשב נייד אין מה לדבר בכלל בנוגע לכייול
זה נכון?
ולא נורא על הפלאש, לפחות עכשיו אתה יודע מה קורה לו אחרי שהוא נופל:)

תומר יעקבסון אמר/ה...

נוי - ניסיתי לכייל את הלפטופ שלי והתוצאה אכן לא הייתה משהו בכלל. אולי מישהו אחר יודע לעשות את זה אבל באופן כללי לפ טופים לא ממש מומלצים לעבודה רצינית על התמונות לפי מיטב ידיעתי

אנונימי אמר/ה...

הסיבה היא שהמכייל שלך לא ממש איכותי.
בפורומים השונים ממומלץ ה i1 display2 למסכי לפטופ (או imac לצורך העניין) ובכל אופן יש לבצע כיול מסכים מבריקים רק בחדר חשוך.

שי אמר/ה...

טוב, אחרי שדחיתי וניסיתי שיביאו לי מחו"ל ה מ ו ן זמן (שנתיים - יש את זה לחבר צלם מקצועי וראיתי כמה טוב זה עושה) ואחרי שקיבלתי ממש היום עוד ביקורת על זה שגוון עור יצא אדום מדי (שדווקא ניתנה בצורה מקצועית ומועילה), נזכרתי שקנית את הספיידר בארץ רק לא מאיפה. אז הנה נכנסתי חזרה לפה והזמנתי גם אני את הספיידר.
שיגיע כבר ויבוא הסוף למשחקי הכיול.

אסף פרץ אמר/ה...

תומר,
חשוב לציין שלא כל מסך LCD ניתן לכיול וכי יש לשים לב לסוגי הפאנלים שמורכבים במסך (TN, MVA,IPS,PVA וכ"ו).
יש מאמר בשני חלקים באתר HWZONE שמסביר על סוגי הפאנלים. המאמר כבר בן 4 (פלוס מינוס) אבל הוא עדיין נכון ומדוייק.

הוסף רשומת תגובה