פלאש אחד כפול חמישים

פורסם ב: יום רביעי, 23 ביוני 2010

בואו נניח שמתקשרים אליכם מחברת היי טק ומבקשים ממכם לצלם את המכונה החדשה שלהם במפעל. כשאתם שואלים פרטים אודות המכונה ומקום הצילום אומרים לכם שהמכונה גדולה למדי והצילום צריך להתבצע בחדר הנקי של החברה שהוא חדר צפוף יחסית ואת המכונה לא ניתן להזיז.

בואו שוב נניח שאין לכם 4- 5 מקורות תאורה שיאפשרו לכם להאיר את המכונה מכל הצדדים שלה.

מה הייתם עושים?
1. לוקחים את האישה לשיחה ומודיעים לה שאתם חייבים לקנות עוד 4 פלאשים חזקים,4 מעמדי תאורה, מטריות ריכוך ומקלטי רדיו להפעלה מרחוק בשביל עבודה שתקבלו עליה פחות מהמחיר של כל הנ"ל.
2.מודיעים ללקוח שאין לכם את הציוד לצילום שכזה ושייפנו למישהו אחר.
3. מנסים לחשוב איך אפשר לצלם את כל זה רק עם פלאש אחד.



צביעה באור - פיתרון חסכוני ויעיל


זה באמת פשוט מאוד.

כל מה שאתם צריכים בשביל לצלם מוצר שכזה בעזרת פלאש אחד הוא חצובה. אתם ממקמים אותה בזווית של הפריים שלכם ובעזרת עמוד תאורה מונחה קול מתחילים לצלם עם אותם נתוני צילום כשבכל צילום אתם מזיזים את המטרייה על מנת להאיר חלקים אחרים של המכונה.

אם אין לכם בעייה של כרטיסי זיכרון ההמלצה שלי היא לצלם כמה שיותר כי אין הרבה סיכוי שתצליחו להאיר הכל כמו שצריך עם 4-5 פריימים בודדים.

אני למשל צילמתי משהו כמו 50 פריימים כשכל פעם התאורה (vivitar 285HV עם מטרייה לבנה) זזה ממש טיפה בשביל לקבל הארה מקסימלית של כל השטח. ברגע של יצירתיות אפילו הכנסנו לתוך המכונה את הפלאש עם ג'ל כחול בשביל לקבל קצת אור מבפנים. מה שצריך לשים אליו לב הוא לצלם באותם נתונים ושעוצמת הפלאש תהיה זהה, כמו כן לנסות ולשמור על אותו מרחק מהאובייקט שאתם מאירים אותו.

OK יש לכם עשרות פריימים בודדים. מה עכשיו?

תהליך החיבור של כל התמנות שצילמתם פשוט למדי. כל מה שאתם צריכים זה תוכנת פוטושופ ישנה ומשהו כמו חצי שעה של ריכוז.

אתם פותחים את כל התמונות שצילמתם לתוך התוכנה ומסדרים את כולן באותו גיליון עבודה בתור שכבות נפרדות. אם אין לכם מושג איך לעבוד עם שכבות בפוטושופ אתם יכולים להציץ בסרטון הקצר הזה שיכול לעזור לכם קצת.

עכשיו כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשנות את הBlending mode של של שכבה למצב של Lighten כהשכבה במצב הזה התוכנה משווה את מידת הבהירות בין השכבה לזאת שמתחתיה ומראה רק את הפיקסלים הבהירים יותר מבין השניים. או בניסוח יותר פשוט - אתם מתחילים לראות שילוב של כל התמנות שצילמתם בדרך לתמונה אחת שמוארת כולה.
התמונה משמאל מראה לכם את מסך הפוטושופ עם כל השכבות על מצב של Lighten. פשוט לא?

לאחר מכן התמונה עברה לסטודיו גבעת אלה ושם הם צרבו את המכונה ושמו אותה על רקע לבן. את התוצאה הסופית אתם רואים בתחילת הפוסט כמובן.

אתם יכולים להשתמש בשיטה החסכונית הזאת בכל צילום שלכם. בצילום נופים ואפילו שאתם מצלמים אנשים ורוצים להאיר גם אותם וגם את הסביבה שלהם זאת רק עם פלאש אחד.

קובי קלמנוביץ', למשל, מצלם ככה את מרבית הפורטרטים המדהימים שלו והוא תיאר את השיטה שלו ואת הסיבות שהביאו אותו אליה (כאבי גב בעיקר...) במהדורה התשיעית של מגזין קומפוזיציה.

אין ספק שבדרך הזאת אתם חוסכים הרבה ציוד, הוצאות ומשקל עודף ובנוסף מאפשרים לעצמכם מקום לטעויות ויצירתיות רבה יותר בשלב העיבוד של התמונה.

מצד שני שלב העיבוד הזה ארוך יחסית ואתם חייבים לצלם על חצובה מה שלפעמים מגביל אתכם בזמן הצילום.

בכל מקרה זאת שיטה שכדאי שתהיה לכם בתוך הראש - מתישהו היא תעזור לכם לבצע את המשימה ולחזור הביתה בשלום ועד הפעם הבאה אני מקווה שתמשיכו להיות טובים ושתצלמו כמה שיותר.

28 תגובות על "פלאש אחד כפול חמישים"

דידי אמר/ה...

תודה רבה על המידע, מצוין וברור כמו תמיד, אני בטוח שזה יהיה שימושי מתישהו.
סיפרת שקובי קלמנוביץ מצלם ככה, יש לו איזה טריק לצילום של אוביקטים שאינם קפואים במקום כמו האנשים שהוא מצלם?

Shlomo אמר/ה...

תומר,לא הבנתי,למה צריך עמוד תאורה מונחה קול?
__________________
היסטוריה וגיאוגרפיה שימושית בבלוג שלי: www.TrekTheUnknown.com

ליאב אמר/ה...

פשוט וענק!
או לפחות אתה גורם לזה להישמע כך...
אנסה בקרוב!
תודה רבה

אנונימי אמר/ה...

תוצאת הצילום ושילוב הפריימים טובה מאד ומקצועית.
הייתי רק מחזיר ל"סטודיו גבעת אלה" בחזרה למקצה שיפורים...
דווקא ממך הייתי מצפה שתראה שהצללות שהם הוסיפו מאד מאד לא מדוייקות ומשטחות בחלק מהמקרים במקום לחדד את תחושת העומק.
הייתי נפטר מהצל האחורי ומשאיר רק צל עדין תחת המכונה. שים לב שאזור המוניטור נראה מוזר במיוחד.
בקיצור,,,מקצה שיפורים נדרש לשלמות.
מוריד את הכובע על השאר (:

יובל פדר אמר/ה...

שלמה, עדיין לא הכרת את תומר?!

ככל הנראה היה לו עוזר עם שמיעה 6/6...חחח...

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי שלמה - לא "חייבים" עמוד תאורה מונחה קול ואפשר להסתדר עם מעמד תאורה אבל בגלל שאתה מצלם הרבה פריימים העבודה עם מישהו שעוזר לך תהיה יותר יעילה.

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - לקחתי לתשומת ליבי.

איליה גלנץ אמר/ה...

אחלה פוסט, נחמד לראות את זה פה אחרי ההרצאה שלך בכנס.
רק לא הבנתי משהו אחד. רשמת שהעברת את זה לצריבה לסטודיו אחר? מה זה אומר?
זה נראה כאילו הם סתם עשו עריכה בפוטושום של גזירה והדבקה על רקע לבן, לא?
לא יכלת לעשות את זה בעצמך?

Moshe Yefet אמר/ה...

את האמת שאני חשבתי יותר בכיוון של מראות ופריים אחד :]

ורד אמר/ה...

שוב....אתה המלך!
הכל נראה טוב....וההוא שהעביר ביקורת-לפחות שיהיה גבר ויזדהה ולא יסתתר מאחורי "אנונימי"

יניב אליאש אמר/ה...

נהדר, החכמתי !

Unknown אמר/ה...

אחלה בלוג אבאל'ה
ואחלה פוסט

תומר יעקבסון אמר/ה...

איליה- הסטודיו הזה לקח את התמונה ועשה איתה פוסטרים ואמצעי שיווק אחרים בשביל החברה...בקיצור אני רק צילמתי והם עשו את כל השאר.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי דידי - הוא מצלם רק פריים אחד עם הבנאדם ואחר כך מבקש ממנו לזוז. אם תקרא את קומפוזציה 09 אתה תראה בכתבה על קובי סשן של צילומים כאלו בתמונות קטנות. מקווה שזה יותר ברור עכשיו - שלך - תומר

ניסן לב-רן אמר/ה...

זה מרשים לכל הדעות וללא כל צל של ספק. אבל האם זה לא היה הימור גדול מדי תומר? ללכת למקום כזה לצלם רק עם מטריה (או מקור אור אחר) יחידה?
במבנה עם הספקת חשמל סדירה אני הייתי שוקל להשתמש במבזק רציני יותר מפלאש עם כל הכבוד, ואפילו סופטבוקס שמתקפל בסך הכל ונוח לנשיאה...
הערכתי לך עם זאת להפגנת אומץ (מקצועיות כמובן!) ולידע המופלג ברזי ה-Blending mode של פוטושופ.

עופר אמר/ה...

מה שבולט בצילום הם עיוותי העדשה.
בצילום מוצר זה אסור!!!
אתה חייב איזה PC-E.
(אתה יכול להגיד לאישה שהעדשה הזאת מרזה...)

רן אמר/ה...

תומר מדהים !!!!
המון תודה על הכנות הצניעות והטיפים
אין הרבה עם הרפרטואר שלך והגישה שלך

תודה

רן

אנונימי אמר/ה...

זה מעין HDR לא?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אנונימי - לא ממש- אין פה שימוש בתכנת HDR אבל יש יצירה של פריימים מרובים עם תאורה שונה ושילוב בינהם

Ilan Arinstein אמר/ה...

תומר, תודה
כרגיל כיף לקרוא, למדתי משהו חדש. טוב שאתה ממשיך לחלוק את הידע שלך איתנו, לא לכל אחד יש את זה, זה לא מובן מאליו

Unknown אמר/ה...

היי תומר

זה בהחלט נראה כמו תרגיל נחמד מאוד, ושימושי אולי בעתיד :)
אבל לא ממש הבנתי.... לשם מה כל הסיפור הזה היה נחוץ?
המכונה היתה בחדר עם חושך מוחלט?
בהנחה שלא, והיא היתה בחדר עם תאורת חדר סטנדרטית, מה מנע ממך לצלם אותה פשוט בתאורה קיימת?
המכונה היא עצם דומם, חצובה יש, אפשר לצלם בחשיפה ארוכה אם צריך.. חוץ מהאהבה לפלאשים, איזו סיבה פרקטית היתה להשתמש בהם בכלל ולא בתאורה טבעית וזהו?

תומר יעקבסון אמר/ה...

@עומרי - התוצאה לא הייתה נראית ככה ואפילו לא הייתה מתקרבת לזה. החדר היה מואר בתאורת פלוריסנט ממקור אחד על התקרה מצד ימין של המכונה.

אם היית עושה חשיפה ארוכה אחת היית מקבל אור מאור לא מאוזן ובעיקר מכונה מוארת מצד ימין כשהצד השמאלי חשוך \ מוצל - בצילומים מסוג שכזה אתה רוצה בדרך כלל לראות את כל המכונה מוארת ולא היית יכול לקבל את זה ממקור תאורה אחד.

תנסה להאיר את הפנים שלך ממקור אור יחיד מהתקרה בצד ימין בחשיפה ארוכה ותראה מה ייקרה. עכשיו תכפיל את זה ב10 כי המכונה הזאת ממש גדולה. כשאתה מאיר משהו זה לא מספיק שיהיה אור - הזווית שלו לאובייקט הצילום שלך הוא קריטי באותה מידה. מקווה שזה ברור עכשיו- בברכה - תומר

Ilan Arinstein אמר/ה...

שאלה:
כשאני מצלם עם חצובה (אמנם מצ'וקמקת למדי) התמונה לפעמים בורחת, אפילו בHDR של 3 תמונות הראשונה לפעמים מטושטשת או לא במקום בגלל הלחיצה.
יש לך איזה טריק או תחכום טכני (הפעלה אלחוטית) או שחצובה טובה פותרת את כל הבעיות?
הרי צילמת המון תמונות שלכל אחת חשיבות רבה, מספיק שמצב תאורה אחד יברח לך הלכה כל העבודה!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אילן - אין לי טריק מיוחדץ חצובה טובה זה בהחלט מוצר חובה לדעתי :-)

Ilan Arinstein אמר/ה...

אחרי קצת חיפושים גיליתי את הדבר הבא:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5549
מה שיפה שזה עבור Canon ובתמונה מופיע Nikon. עוד דבר שימושי במעט כסף.

אחרי שראיתי את The Hurt Locker יש לי מחשבות\ על שימושים אחרים של הדבר :-)

Yosi Gruber אמר/ה...

פתרון יצירתי
יפה

גלעד מלנקי אמר/ה...

באיחור מסוים אבל.. לא יודע אם אתה מכיר אבל בCS5 יש פונקציה load file into stack
בתוך scrips שבתוך תפריט file
מגדירים תקיית מקור עם כל התמונות ותוך שניות מקבלים קובץ psd בשכבות מוכנות לעבודה

שי אמר/ה...

אלוף :) תודה!

הוסף רשומת תגובה