ועכשיו לתחזית מזג האוויר:

פורסם ב: יום שלישי, 17 בנובמבר 2009

מזג אוויר הנו אחד המרכיבים העיקריים בצילום בשטח. הוא משפיע על איכות האור, הצבעים, האווירה הכללית ומבנה התמונה. סעו לחופי חיפה ב2 בצהריים בחודש אוגוסט לצלם את פאני בייסרון, אלופת ישראל והתקווה המקומית למדליה אולימפית בטריאתלון ותקבלו תמונה עם צללים קשים, שמיים כחולים לגמריי ושמש שרופה לגמרי.

אבל צלמו אותה באמצע נובמבר באותו מקום בדיוק ותקבלו אור רך שמיים עם עננים מפוזרים ב90 אחוז מהתמונה והיסטוגרמה מושלמת.

כל תוכנית היא בסיס לשינויים

ביום שישי האחרון יצאתי עם מקס המצלם בדרכים לכיוון חיפה במשימה כפולה: להדריך בשיעור שטח מעשי בגן החיות בחיפה במסגרת קורס יסודות הצילום שנערך שם ולאחר מכן לצלם את פאני בייסרון שמצליחה לשחות לרוץ ולרכוב על אופניים שלה הכי מהר בארץ לגילה. התחזית של מזג האוויר הייתה לכאורה מושלמת: מזג אוויר חורפי ונעים בשעות של השיעור בגן החיות וגשם לפרקים בשעות של הצילומים.

המציאות הייתה הפוכה לגמרי ובזמן השיעור בגן החיות לא הפסיק לרדת גשם ושהשיעור הסתיים ונסענו לצלם את פאני יצאה השמש מבין העננים. היינו די לחוצים שכן שמש חזקה באמצע היום הופכת כל צילום לקשה יותר בייחוד אם אתם מתכוונים לצלם עם מבזקים קטנים שמתקשים להתגבר על שמש חזקה. חבר וותיק וצלם חובב בשם יובל אטיאס הצטרף אלינו ונפגשנו עם פאני וההורים שלה בחוף הדרומי של חיפה.

בגלל שהיינו צריכים כל טיפת אור שהייתה ברשותנו השתמשנו במבזקים חשופים לגמרי והצבנו אותם קרוב יחסית לפאני ובעוצמה מלאה. למזלנו הרב העננים התחילו לכסות שוב את השמש ויכולנו לצלם תמונות ללא צללים מיותרים או אזורים שרופים בשמיים. מערך התאורה נראה בערך ככה (שימו לב להשקעה בתרשים!) :

ועכשיו רצים


האתגר כאן היה לתפוש את פאני רצה "יפה". ביקשתי ממנה להתחיל לרוץ והיא התחילה לרוץ מטר בערך מחוץ לפריים שמימינה ומשמאלה מונחים הSB-28 שלי שוב חשופים ועל עוצמה מלאה.

התחלנו לשים לב שהריצה שלה לא נראית כל כך טוב בתמונות כשכל פעם משהו אחר לא נראה שלם.

ואז ביקשנו ממנה להתחיל לרוץ כ10 מטר מחוץ לפריים והתמונות השתפרו פלאים. פשוט שהיא נכנסה לפריים שהיא כבר בקצב של הריצה אחרי כמה מטרים הריצה נראתה הרבה יותר טבעית ושלמה.

ענן מתחשב התיישב לנו בדיוק על השמש וצילמנו כ20פריימים שרובם נראים טוב לדעתי.

מי שעוקב אחרי הבלוג יודע שהD70 שלי התקללה בשבוע האחרון ובזמן שהיא הייתה מאושפזת שקלתי לקנות מצלמה חדישה יותר בסגנון D90 או D300.. שעמדתי מול פאני עדיין עם הD70 באותו יום שמחתי מאוד שלא קניתי שום דבר חדש. היכולת לצלם את כל התמונות הללו במהירות תריס של 1/500 עם מבזקים איפשרה את התוצאות האלו. הD90 למשל מסתכרנת ב1/200 בלבד מה שהיה הופך את הצילומים הללו לקשים עד כדי בלתי אפשריים.

כל התמונות צולמו עם עדשת סיגמא 10-20 שללא ספק עושה עבודה מעולה בייחוד עם הצבעים של השמיים הכחולים בלי צורך בשימוש כלשהו בפילטר מקטב.

סה"כ היה יום מגניב מאוד ורציתי לאחל לפאני הרבה הצלחה בכל התחרויות הקרובות שלה וכמובן, כרגיל, תודה למקס המצלם בדרכים וליובל אטיאס בהופעת בכורה בצילומים. הייתם ממש טובים!

ונעזוב אותכם עם עוד תמונה של פאני, הפעם צילמנו אותה בHDR עם פלאשים כמתבקש מיום מעונן


עשיתם מינוי על הבלוג ?

ישנה אפשרות קלה לקבל מייל שמודיע לכם על כתבות חדשות בבלוג (בתפריט מצד שמאל).
אחרי שאתם עושים מינוי אתם מקבלים מייל שמוודא שזה המייל שלכם ואתם צריכים לאשר את זה כדי שזה יתחיל לעבוד.

11 תגובות על "ועכשיו לתחזית מזג האוויר:"

יאיר אמר/ה...

הי תומר,

אני תמיד נהנה לקרוא את הכתבות בבלוג שלך והן גם ממריצות אותי להתנסות בעצמי ועל זה אני מודה לך.

בכתבה האחרונה, ובכמה קודמות, ציינת את הייתרון של ה D70 במהירות הסנכרון של 1/500 בעוד רוב המצלמות (כולל ה 450D שלי) מסתפקות ב 1/200. ברור לי שככל שהמהירות גבוהה יותר זה עדיף, אבל אף פעם לא יצא לי לראות את ההשפעה של המהירויות השונות על התמונות המתקבלות.

כיוון שלך יש את ה D70 ומן הסתם גם גישה למצלמות אחרות, אשמח אם תעשה בעתיד כתבה שתשווה את התוצאות המתקבלות על ידי מצלמות שונות בעלות מהירות סנכרון שונה. כרגע כל העניין תאורטי מבחינתי, ואין טוב ממראה עיניים על מנת להתרשם ולהשתכנע...

שיהיה לך יום נפלא!

יאיר

אנונימי אמר/ה...

היי תומר ,
ראשית חייב לציין שהכתבה נהדרת כמו גם התמונות !
כל הכבוד .

שאלתי (נובע קצת מחוסר ידע)
מה הכוונה כשאתה כותב "מבזקים חשופים לגמריי"

תודה
חזי

אנונימי אמר/ה...

היי תומר
ראשית חייב לציין שהכתבה טובה מאד כמו גם התמונות

כל הכבוד !

שאלתי היא ( נובעת קצת מחוסר ידע)

מהי כוונתך כשאתה כותב "מבזקים חשופים לגמריי "

האם הם מאירים כל הזמן ? ( זה בכלל אפשרי? )

האם הכוונה שהם מכוונים לאובייקט ללא מרכך או תוספות כלשהם ?

אנונימי אמר/ה...

הכוונה היא שהמבזקים הם ללא סופטבוקס או מיטריה או כל מרכך אחר
תומר תמונות מהממות
תוכל אולי להראות את המערך תאורה של שתי התמונות האחרות

Unknown אמר/ה...

תומר, ה-2 הראשונות זההההב.
במיוחד הראשונה במילה אחת...וואוו!
ה-HDR לטעמי מיותר, האווירה שנוצרה מהאיחוד צימצמה לה את החלק שלה בפריים ואני לא בטוח שזה המטרה בפריים.

Unknown אמר/ה...

2 ראשונות זהב, במיוחד הראשונה.
ה-HDR יוצר אובר דרמה בשמים ובקרקע ובעצם מצמצם לה את החלק בפריים ולדעתי זה מפספס את המטרה!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי יאיר. הייתרון במהירות סינכרון גבוהה היא היכולת ל"הוריד" את כמות האור שמגיעה מהאור הסביבתי בתמונה. אם המצלמה מאפשרת מהירות תריס של 1/250 למשל יותר קשה לך לצלם עם פלאשים ביום שיש בו הרבה אור סביבתי מהשמש כי בשביל להפחית אותו אתה צריך להשתמש בצמצם סגור מאוד שייקשה על האור של הפלאשים להאיר את התמונה. מקווה שזה יותר ברור עכשיו ואם לא אתה מוזמן לשאול עוד שאלות כמובן :-)

שלך - תומר

Unknown אמר/ה...

הי תומר, איזה כיף לקרוא את הכתבות שלך... פשוט תענוג. אני צלם חובב והייתי שמח להצטרף אליך כעוזר לחלק מהמשימות / כתבות המעניינות שלך... האם נראה לך אפשרי ולעניין?

תודה,

ערנו

דודי אמר/ה...

הי תומר,

מצטרף לבקשה להראות לנו צילומים עם פלאש במהירות חשיפה של 1/500 לעומת 1/250.
אם היית למשל, מצלם במהירות 1/500 בצמצם 2.8 לא היתה מתקבלת תמונה לא בפוקוס בחלק גדול מהפריים?

ד"א, יש לי D70S ו300 המעבר הוא דרמתי.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי דודי. אין לי תמונות כאלו כרגע אבל זה די פשוט לדמיין את זה... ההבדל בין 250 ל 500 הוא פי 2 אור. בגלל שמהירות התריס משפיעה רק על האור הסביבתי אנחנו אוהבים לצלם בימים שיש בהם אור סביבתי חזק ב 1/500 וככה להוריד את האור הסביבתי למינימום.

אם המצלמה יכולה רק 250 אתה צריך לסגור צמצם ואם אתה עושה את זה אתה משפיע על כמות האור שמתקבלת מהפלאש שלך ואולי צריך הרבה פלאשים או אחד חזק מאוד בשביל להאיר את הנושא שלך. .

בגלל זה יותר עדיף מצלמה שמסוגלת להסתכרן במהירות גבוהה

מקווה שזה יותר ברור עכשיו - שלך - תומר

תומר יעקבסון אמר/ה...

@ערן - אתה יכול לשלוח לי מייל עם הפרטים שלך ומקום המגורים ואני אוכל לחזור אלייך אם יהיה משהו רלוונטי.

שלך - תומר

הוסף רשומת תגובה