מטריית סופטבוקס

פורסם ב: יום שלישי, 19 במאי 2009


בחודשים האחרונים אני נפגש הרבה עם אבי גלעדי, הבעלים של החנות המצויינת פוטופריק. אנחנו מנסים לבנות ביחד קיט זול ויעיל שיאפשר לצלם הישראלי להתחיל להשתמש בפלאש מרוחק מהמצלמה מבלי לשבור את הבנק או להזמין מוצרים פשוטים מחו"ל.

אבי הוא השותף האידיאלי לבניית קיט שכזה שכן חוץ מהעובדה שהוא באמת אחלה של בחור, החנות שלו מוקדשת כולה לאמצעי תאורה וסטודיו והפוקוס שלו הוא רק על מוצרים שכאלו.

אחד המוצרים שמצאתי אצלו בחנות ושישר הצטרף לציוד האישי שלי הנו הכלאה בין מטרייה לבין סופטבוקס ולאחר בדיקה שארכה שבועיים אני יכול לדווח שהמוצר הקטן הזה בהחלט משדרג את היכולת שלי לשלוט באור שלי שאני מצלם.


המטרייה המפוזרת וקלת הדעת

מטריות ריכוך הינן מוצר מצויין.

הן עולות ממש מעט ויוצרות אור רך נעים שמחמיא כמעט לכל מצולם.

אבל יש מקרים שהמטרייה מאתגרת אותנו בגלל המבנה שלה.

העובדה הכי מעצבנת שקשורה במטריות היא הקלות בה הן עפות ברוח. מספיק שתסתכלו על התמונה משמאל בשביל להבין את העיניין הזה.

כל משב רוח קל מעיף אותן ביחד עם המעמד תאורה שלכם, עובדה שיכולה לפגוע במצולם \ לשבור לכם את הפלאש או סתם לגרום לפניקה מיותרת.

תכונה נוספת שיכולה לגרום לכם לקשיים היא העובדה שהמטרייה מעיפה את האור הרך שלה לכל הכיוונים. אחורה, ימינה שמאלה ולמעלה.. האור פשוט מציף את אזור הצילום. לפעמים זה רצוי וטוב שכן אתם רוצים אור מפוזר לכל הכיוונים (כמו בצילומי חוץ שאתם מצלמים את נופר אריה קופצת על הצוק בהרצליה) אבל לפעמים אתם רוצים קצת שליטה על מידת הפיזור כדי שהוא יפגע רק במצולם שלכם וישאיר את שאר הסביבה חשוך.

בדיוק בשביל הסיבה הזאת המציאו את הסופטבוקסים. האחרונים מאפשרים אור רך אבל הרבה יותר נשלט בגלל המבנה שלהם שהוא ריבועי עם כיסוי שחור מאחור.

הבעיה העקרית של הסופטבוקסים היא המחיר שלהם. סופטבוקס רגיל עולה בערך כמו 8 מטריות, הם גם טיפה יותר מסורבלים והרבה פחות ניידים.

זאת הסיבה שאני כל כך מתלהב ממוצר הכלאיים הזה שנקרא בשם המסורבל - מטריית סופטבוקס.

המוצר הזה בעצם מאחד את שני העולמות למוצר אחד. מדובר בעצם במטרייה רפלקטיבית (מחזירת אור ולא כזו שהאור עובר דרכה) שיש לה כיסוי לבן שסוגר אותה מקדימה ובעצם יוצר אפקט של סופטבוקס על מבנה של מטרייה. אתם לא צריכים מוצרים נלווים כדי להתקין אותו על המעמד שלכם ובעצם מתקינים אותו כמו שהייתם עושים עם מטרייה רגילה.

השתמשתי בו בצילומים של מאיה (בתמונה הזאת) והוא בהחלט נתן לי מה שחיפשתי - אור רך ונשלט, כלומר הוא פגע רק איפה שרציתי בשעה שהוא השאיר את שאר הסביבה חשוכה לגמרי.

התמונה שמשמאל ממחישה לכם את ההבדלים (לחצו להגדלה). מצד ימין אתם רואים את האפקט של המטרייה הרגילה. האור משפריץ אחורה קדימה אחורה ימינה שמאלה וקדימה. התמונה משמאל ממחישה את האפקט של מטריית הסופטבוקס. האור פשוט יותר נשלט.

מעבר לזה בגלל שמדובר במטרייה סגורה היא פחות עפה בכל משב רוח ואתם יכולים לצלם מבלי לחשוש לבריאות המצולם שלכם!

האם זה מושלם? לא ממש. בגלל המבנה של המטריית סופטבוקס הזאת אתם לא יכולים לקרב אותה קרוב מאוד למצולם מבלי להוריד לו עין ובכך מקור האור שהיא מפיקה קטן מהאור שהייתם משיגים עם מטרייה רגילה. אבל זה בהחלט מוצר מגניב שיש לו מקום בציוד שאני סוחב איתי לצילומים מהיום והלאה.

ולגבי הקיטים שאני בונה ביחד עם אבי? אנחנו מתקדמים (זה לא פשוט כמו שזה נראה...) ואני בטח אדווח לכם מתי תוכלו להשיג את כל הציוד הדרוש לכם בארץ מבלי לפתוח Ebay או לבקש שוב פעם מהדוד מניו יורק לשלוח לכם משהו קטן בדואר.

13 תגובות על "מטריית סופטבוקס"

BEN אמר/ה...

נשמע מגניב :)
ובקשר לאיבי לפעמים זה פשוט יותר משתלם....
למשל קניתי רפלקטור בחמישה צבעים מתחלף כזה, פה בארץ הוא עולה בין 250-350 ב"איבי" קניתי אותו ב10$ בדיוק אותו מוצר כמו פה בארץ...
אז תעשו את השיקולים שלכם

אנונימי אמר/ה...

אבי הוא איש יקר שלפני שהוא סוחר הוא אוהב צילום בנשמה.
אבל גם אתה וגם אבי חייבים להבין שאין לי והרבה אחרים להשקיע 4000 שקל בסט של 2 פלאש סטודיו עם כל הציוד ולכן איביי הוא פיתרון בשבילי.
כשלאבי יהיה סט עם 2 פלאשים סופקבוקסים וסטנדים במחיר דומה או אפילו יקר במקצת אני בטוח שאני אקנה ממנו.
אלי coron1110@netvision.net.il

נעם אמר/ה...

האם אפשר לקנות את המטריית סופטבוקס ב פוטופריק ? לא ראיתי מוצר כזה באתר שלהם ועכשיו שסיפרתה אל זה אני חייב להסיג אחד דחוףףףףףף ...
שוב תודה אל כול הבלוג הזה... אתה מלמד כאן דברים מאולים !!!

מתן אמר/ה...

אפשר לקבל לינק למטרייה הזאת באתר של פוטופריק ?

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לכם ותודה על התגובות
בן - זאת בדיוק המטרה

לינקים למוצר:
http://photofreak.co.il/66961/מטריית-רפלקטור-SOFT-BOX-UF85

או

http://photofreak.co.il/66961/מטריית-SOFT-BOX-UR102

‎אמירAmir ילוןYalon‏ אמר/ה...

משהו הפוך ב"סופטבוקס" הזה, או שלא הבנתי איך בדיוק הוא פועל. לא היה פשוט יותר לקחת מטריה לבנה רגילה ולכסות את חלקה האחורי בבד שחור?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אמיר - יש מוצר כזה אבל השליטה על זליגת האור ממנו מוגבלת. המטרייה בתמונה שלמעלה היא בעצם כמו מטריה רפלקטיבית (שהאור חוזר ממנה) ובגלל המבנה שלה היא נותנת שליטה יותר טובה על האור כלומר הוא פחלות "בורח" לצדדים כמו שמומחש בתמונת ההשוואה

Unknown אמר/ה...

אבי, איש נחמד אבל מוכר את מוצריו במחירים הגבוהים עד פי שתים אם לא יותר ממה שניתן להשיג ברשת!
לדוגמא: רדיו סלייב שב- EBAY עולה 80 ש"ח כולל משלוח הוא רוצה 300!!!
רק לצורך ההשוואה קניתי רדיו סלייב של חב' קקטוס שהוא יחסית יקר ב- 150 ש"ח כולל משלוח.
דוגמא נוספתף מטריית ריכוך 105 ס"מ הוא מוכר ב- 115 ש"ח, הזמנתי מטרייה זהה ב-40 ש"ח!

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי רועי
ההערה שלך תקפה למחיר של כל מוצר כמעט בEBAY ביחס למחירים בארץ.

פשוט שאתה יבואן בארץ אתה צריך לשלם מיסים רבים שהצרכן הפרטי לא משלם אותם . כמו שכתבתי בכתבה עצמה (בסוף הכתבה) אבי מנסה לבנות קיט שיהיה במחיר תחרותי למחירים בEBAY ויהיה עדכון ברגע שהקיטים הללו יהיו זמינים.

Avi Revivo אמר/ה...

הי תומר, יוזמה מבורכת. אני מקווה שתצליחו ליצור איזשהו סט חביב במחיר סביר.

בארץ, בניגוד לארה"ב למשל, הערך של שירות איכותי וידע מקצועי הרבה פחות משחק תפקיד... חבל.

אריאל אמר/ה...

תומר שלום. הייתי רוצה לשאול האם קיים אפקט שונה של עוצמת או פיזור החזר האור או ריכוך האור, בין מטריה רפלקטיבית מבד/ניילון לבן רגיל, ביחס למטריה רפלקטיבית מבד נילון לבן מסטאן?

תומר יעקבסון אמר/ה...

אריאל - כמו שאתה יכול להבין מהפוסט הזה עיקר ההבדל הוא ביכולת השליטה שלך על פיזור האור שהיא הרבה יותר גדולה כשאתה משתמש במטרייה רפלקטיבית
בהצלחה - תומר

אורח אמר/ה...

תוכל בבקשה להסביר מה ההבדל בין מטריה רפלקטיבית רגילה לבין מטריית סופטבוקס?

הוסף רשומת תגובה