לייצר אור רך נעים ומחמיא זה לא ממש קשה: אתם יכולים לקחת מטריית ריכוך ולפזר אור לכל הכיוונים ולקבל תמונות יפות מאוד אבל שאתם רוצים לייצר דרמה ולצמצם את האור שלכם ועדיין לגרום לו להראות טוב זה קצת יותר קשה.
את התמונה משמאל צילמתי היום במהלך הדגמה במסגרת הקורס לתאורה מעשית שאני מעביר בבית הספר לצילום.
היא צולמה בחדר רגיל וקטן שהואר באור ניאון סטנדרטי והאור שעל הפלאש צומצם באמצעות קופסת קרטון מלאה בקשים שחורים וקטנים מודבקים בדבק מגע.
האור הנוקשה - הדרמה קווין של עולם הצילום
ההבדל בין אור רך לאור נוקשה הוא ההבדל בין אור לחושך. בראשון יש מעבר הדרגתי מאוד בין אזורים מוארים לאזורים חשוכים והאור מפוזר ובשני המעבר חד וקונטרסטי והאור ממוקד. בגלל זה את רוב הפרוטרטים מצלמים בדרך כלל באור רך, הוא בדרך כלל יותר מחמיא, לא יוצר צללים נוקשים מידי ודי קל להשיג אותו: קירות, תיקרות, סדינים לבנים מטריות ריכוך, סופטבוקסים... כולם יעשו עבודה טובה.הבעיה בדרך כלל מתחילה שאתם רוצים לשלוט בו. אתם מגלים מהר מאוד שהוא מתפזר לכל הכיוונים, פוגע בקירות וחוזר, מתערבב עם הרקע ולפעמים עושה מה שבא לו. שלא תבינו לא נכון, אני עדיין משתמש בו המון אבל שאני רוצה לייצר דרמה ולהביא את אלומת האור בדיוק לאיפה שאני רוצה אני משתמש באור נוקשה ומצומצם.
האחרון עושה בדרך כלל בדיוק מה שאומרים לו, פוגע בול במטרה אם מכוונים אותו נכון והכי חשוב פוגע רק במטרה ולא משאיר שאריות לא רצויות במקומות שאתם רוצים להשאיר חשוכים.
בתמונה שלעיל רציתי להאיר קודם כל את כתובת הקעקע ולהאיר את הפנים יחסית פחות בתאורה מדורגת. כדי לקבל חושך סביבתי השתמשתי במהירות תריס של 1/500 ובצמצם 7.1 ובשביל לצמצם את האור השתמשתי בהמצאת החודש: כוורת שעשוייה מקשים שחורים.
כוורת הקשים השחורים
כמו רב הרעיונות שלי.. הם לא שלי.
לא המצאתי את הקש השחור וגם לא את כוורת הקשים השחורים. קראתי עליה לראשונה כאן במדריך המעולה והמפורט שמסביר איך עושים כוורת מקשים שחורים. זה די פשוט בתכלס (אבל כדאי שתיכנסו ללינק לראות בכל זאת..) אתם מוצאים או גוזרים קרטון שיתאים לראש של הפלאש שלכם וגוזרים קשים שחורים באותו גודל ומתחילים להדביק אותם בפנים. גודל הקש שווה לגודל אלומת האור שהכוורת שלכם תפיק. בתמונה למעלה השתמשתי בקשים גזורים באורך של 5 ס"מ אם הייתי משתמש ב2 ס"מ למשל הייתי מקבל אלומה פחות מצומצמת. אתם עוטפים הכל בטייפ שחור ותתחדשו, אתם בעיניינים ואנשים יסתכלו עליכם בצורה מוזרה אפילו יותר מבדרך כלל בפעם הבאה שהם יראו אותכם מצלמים.
אני יודע מה אתם שואלים את עצמכם עכשיו - מאיפה אני משיג\ה קשים שחורים? אני השגתי את שלי מקפה שנקרא גרין קפה בחבצלת השרון. באתי לשם מאוחר בלילה כשאין הרבה אנשים וביקשתי קש שחור אחד. המלצרית נתנה לי. ואז אמרתי לה, אם לא אכפת לה, לתת לי עוד.
היא שאלה אותי למה? ואני אמרתי לה שאני בונה כוורת כדי ליצור דרמה.
היא לקחה צעד אחורה הסתכלה עלי במבט מפוחד ואמרה : " כמה אתה צריך?" .
האפקט של הכוורת הזו שונה מאחותו שעשוייה מקרטון. בגלל הקשים אתם מקבלים אלומת אור עגולה ומגניבה שמתאימה מאוד לפרוטרטים. אם הייתי רוצה שמרכז התמונה היו הפנים של הדוגמנית ולא כתובת הקעקע שלה הייתי יכול להזיז את הפלאש טיפה למעלה ומקבל אפקט קצת אחר.
התמונה משמאל מדגימה לכם את האפקט שמתקבל מהכוורת על קיר לבן.
אם אין לכם כוח או שלא מרשים לכם לגזור ולהדביק בבית כי זה עושה ליכלוך אתם יכולים לקנות מוצרים שיעשו גם כן עבודה טובה .
המוצרים הללו עולים קצת כסף והם גם לא גורמים למלצריות בגרין קפה בחבצלת השרון לתת בכם מבטים מוזרים בכל פעם שאתם חוזרים לשם.
ונעזוב אתכם עם תמונה נוספת שצולמה בשיעור היום. הפעם השתמשנו ב3 מקורות אור. אחד מאחורי ענת עם כוורת קשים קנוייה על הקעקוע היה פלאש עם כוורת קשים שחורים מצד ימין של המצלמה ועל הפנים הפלשנו עם כוורת מקרטונים מודבקים.
רציתי להודות לתלמידים בקורס שעזרו ביצירת התמונה הנ"ל היה לי ממש כיף אתכם היום - אתם ממש טובים!
12 תגובות על "כוורת הקשים השחורים"
תומר למרות שהייתי בשיעור ואת אפקט הקשים השחורים אני כבר מכיר וראיתי, כל פעם מחדש אני נהנה לקרוא את הבלוגים שלך!
ד"א יצא אחלה תוצאה! (כמו שכתבתי בD-SPOT)
תומר. נהנתי מכל רגע. שתיתי בצימאון כל מידע שיצא מפיך אתה מעביר את החומר מצוין ענייני ומטובל בחוש הומור.
בידידות רפי רז.
אין מה להגיד, מאוד מגניב.
יש דרך אמצע בין הקשים השחורים לקרטון והיא פוליגל. יותר עמיד מקרטון, פחות התעסקות מקשים.
הנה כאן
מה"צד" זה נראה כאילו אין סוף לכמות הדברים וה"גאדגטים" שניתן ליצור בכדי לשנות, לפשר ולהמציא מחדש את כל עניין התאורה.
מרשים. ומפחיד כמה אני לא יודע :)
כורת כזאת כבר היתה בשימוש לפני המון שנים בצבא, בצילום - לא בתאורה,
שמוליק אינדיצקי ז"ל - יבואו ניקון, התקין אותה על עדשת ניקון 2000 מ"מ - במקום מגן שמש - כדי לפתור בעית תאורה ממול שמגן השמש התיקני של ניקון לא פתר,
יופי של מאמרים אצלך באתר
שבי
כל כך מרתק...
אני כרגע חייל שתחביבי העיקרי הוא הצילום.
בדרך כלל אין לי את הזמן לאינטרנט וכו', אבל כשאני
מפנה לעצמי מעט זמן אני פשוט נהנה לקרוא את הבלוג שלך ומת לנסות כמה טכניקות שאתה מפרסם.
הבלוג פשוט אדיר !
אני רק רוצה להודות לך תומר. חיכיתי עד ליום ההולדת שלי כדי לקבל במתנה חלק מהציוד שאתה מראה בבלוג שלך. הנסיון הראשון שלי פה על הכלב שלי סיפק לי סופש מהנה ביותר של משחקים עם האור הנוקשה דרך כוורת הקשים שבניתי
אז שוב
תודה
ורק תכתוב עוד ועוד
היי תומר,
שאלה קטנה. איך אני מחבר את הכוורת לפלאש? לא הצלחתי להבין גם בלינק שנתת..
אשמח לעזרה קטנה.
תודה
ניצן.
הי ניצן, הקרטון שבו הקשים מודבקים גדול יותר נהאורך של הקשים וככה נשאר לך "ספייר" לשתוכו אתה מחליק את המבזק
מקקוה שזה יותר ברור עכשיו :-)
היי תומר
תודה רבה על הפוסט והמדריך, בשישי התפנתי לנושא והכנתי שניים כאלה ויצא מושלם והאפקט מדהים.
אז שוב תודה
חיים
הי תומר,
קראתי את הפוסט המעולה הזה כבר לפני שנים וחזרתי אליו עכשיו בכדי להכין סופסוף את הכוורת. שאלה קצת לא קשורה: בתמונה הראשונה כתבת שצולמה במהירות 1/500. האם אפשר לעקוף את המגבלה של מהירות 1/250 לצילום בפלש?
תודה ומקווה שלא מאוחר מידי לשאול שאלות לגבי פוסט כל כך ישן,
ארז
הי ארז:-) התמונה צולמה בניקון d70 שיש לה מהירות סינכרון של 1/500
הוסף רשומת תגובה