גבעת נפוליון אינה עונה

פורסם ב: יום ראשון, 8 במרץ 2009

הפעם אני רוצה לכתוב על צילומי אקשן \ אקסטרים.

ביום שבת האחרון הייתי בגבעת נפוליון ברמת גן שהפכה בחודשים האחרונים למוקד עליה לרגל לרוכבי אקסטרים חובבי קפיצות ואנרדלין

אני רוכב אופניים (לא בכושר) נלהב וחשבתי שאם אני לא רוכב לאחרונה לפחות אני יכול לצלם כאלו שרוכבים.

הצילומים היו מאתגרים ודורשים התפשרויות, הימורים והרבה מזל.

אני אתאר כאן את הקשיים שניתקלתי בהם, איך ניסיתי להתגבר עליהם וכמו כן אוסיף תיאור של מערכי התאורה כדי שיהיה לכם מושג איך התמונות צולמו. נחמד מצידי לא?

ההתפשרות

מי שזוכר חומר מפוסטים קודמים זוכר שמהירות התריס, בשעה שאתם מצלמים עם פלאש, קובעת את רמת האור הסביבתי של התמונה. זה אומר שמהירות התריס לא משפיעה על כמות האור שמתקבלת מהמבזק. זה גם אומר שבשעה שהשמש שוקעת והאור הסביבתי נחלש אתם הייתם רוצים להקטין את מהירות התריס של המצלמה כדי לקבל עוד אור סביבתי.

אז מה הבעיה אתם אומרים?

הבעיה היא שהחבר'ה האלה (כמו גל כהן בתמונה למעלה) טסים בשביל לקפוץ עם האופניים ואם הייתי מוריד את מהירות התריס ל1/125 של שנייה למשל הייתי מקבל אולי חשיפה יפה של השמיים אבל הנושאים המקפצים שלי היו יוצאים מטושטשים מידי. אין מה לעשות. אלו החיים באקסטרים.

אז מתפשרים.

מצלמים ב1/250 ומקבלים רקע קצת חשוך שאפשר להבהיר אח"כ בפוטושופ. אפשר לעלות איזו אבל אז להתחיל לקבל רעשים מה שאני די שונא... החיים מלאים בהתפשרויות.

ההימור

כשאתם מצלמים את ענת תלפז (למשל) היא לא זזה יותר מידי. אתם יכולים להגיד לה "תעמדי כאן" וראו זה פלא היא עושה מה שאתם מבקשים. אז אתם יכולים לכוון את התאורה שלכם בדיוק כמו שאתם רוצים. לצלם, לבדוק איך זה נראה, לשנות אם צריך, לבקש ממנה לזוז אם צריך ובסוף אחרי כמה דקות לקבל את האפקט שאתם מחפשים.

שאתם מצלמים את גיל כהן (בתמונה משמאל) המצב שונה מאוד. הוא קופץ מדהים אבל כל קפיצה שלו היא בגובה אחר ומכאן האור פוגע בו כל פעם אחרת. אז מה עושים? מהמרים.

מהצד של המצלמה הצבתי מבזק עם מטריה כדי לקבל כמה שיותר פיזור די קרוב למקום הקפיצה המשוער ומהצד השני בהצלבה הצבתי עוד מבזק עם רשת שגם היא מהמרת על כיוון הקפיצה. זה לא עבד כל הזמן אבל מספיק בשביל לקבל כמה תמונות טובות.

הנה תמונה שממחישה לכם את המערך הבסיסי, אתם רואים את המטרייה מצד שמאל ואת הפלאש השני מאחור:


שחקו עם הזוויות כל הזמן ותתקנו, תחלישו או תחזקו את העוצמה, תישכבו על הרצפה, ותחפשו זוויות שלא חשבו עליהם קודם, והכי חשוב על תתקעו אל מערך אחד וזווית צילום אחת, אתם לא יודעים איך הכל יראה אחר כך וכדאי שיהיו לכם כמה שיותר אפשרויות לבחור מהן.

הימור נוסף שנאלצתי לעשות קשור בפוקוס. קשה מאוד להתפקס על הרוכבים שהם באים אליך בכזאת מהירות ולכן גם כאן פיקסתי את המצלמה למקום הקפיצה המשוער (על האדמה) והעברתי את המצלמה למצב ידני פעולה שדי הוכיחה את עצמה בחלק גדול מהמקרים.

סה"כ החוויה הייתה אחרת עם המון אנדרלין. אני בטוח אפגש אתם שוב ואנסה ללמוד מהניסיון הזה, מה שבטוח זה עשה לי חשק לחזור לרכב על האופניים שלי!

הסיור ביפו

קצב הנרשמים לסיור ביפו בלילה יפה ויש עוד כמה מקומות פנויים. לפרטים אתם יכולים פשוט לקרוא את הפוסט הקודם וכדי להירשם אנא צרו קשר עם אלעד בטלפון 077-4090280 או במייל: register@galitz.co.il ולקבל עוד פרטים.
אשמח לפגוש אתכם בסיור המודרך!
ונעזוב אותכם עם תמונה אחרונה מגבעת נפוליון שצולמה באותו מערך תאורה שהשמש כבר שקעה לגמרי (לחצו להגדלה):


5 תגובות על "גבעת נפוליון אינה עונה"

Royi אמר/ה...

נפלא!

הלוואי ולא היו מבחנים והייתי יכול להצטרף לסיור ביפו.

מקווה שזה לא יהיה משהו חד פעמי.

אנונימי אמר/ה...

הראשונה, עם העיר ברקע... משהו.
אני עדיין מתקשה להבין איך אתה מסתובב עם כל הציוד הזה כל הזמן :)

אנונימי אמר/ה...

היי תומר - אין ספק כתבה מעולה ומאתגרת במיוחד, רק שאלתי היא כזאת:

יצא לי כמה פעמים לעבוד עם פלאשים SB800 בצורה אלחוטית בחוץ, בוא נגיד שברדת השמש אין לי בעיה לצלם והפלאשים מבזיקים היטב כשאני מבזיק אפילו עם המבזק הפנימי, אבל באור יום ושמש חזקה קורה לי המון שהם לא מבזיקים, אפילו אם אני יכוון עוד SB800 ישירות לפלאש אחר שעומד על חצובה בצד למודל... ואם אני מתקרב אליו ממש ומבזיק אז הוא גם יבזיק...

הייתי שמח לדעת איך אתה מפעיל את המבזקים, והאם יש לך פתרון לבעיה של צילום עם פלאשים באור יום...

תומר יעקבסון אמר/ה...

ירון - אתה אם אני מבין נכון מפעיל את הפלאשים שלך מרחוק עם סלייב אופטי ואז אולי יש לך בעיה שהסלייב "לא רואה" את ההבזקה שאמורה להפעיל אותו. אני עובד רק עם הפעלה אלחוטית שפועלת על גלי רדיו ככה שאני לא נתקל בבעיה כזו. אתה מוזמן לקרוא את התרגום של Lighting 101
בשביל להבין איך זה עובד. זה די פשוט האמת

שלך - תומר

אנונימי אמר/ה...

עם משדרי רדיו למיניהם לא יהיו בעיות כי רדיו עובד הרבה יותר טוב באור יום מאשר סלייב אופטי, ואז גם אין לך TTL...

לקראת רדת הצהריים בשמש חזקה חל שיפור בהבזקות, אבל בשמש חזקה מאוד וישירה במרחק של ִִִ4,5 מטר חלים בעיות בקליטה של הפלאש... עכשיו שאני כותב את זה עלה לי תאוריה שאולי בגלל שאני עובד ב ttl אולי קשה לו יותר למדוד את האור ובגלל זה הוא לא מבזיק ? לעומת ה su 4 שמבזיק ידנית ללא כלל מדידת אור... ? הייתכן ?

הוסף רשומת תגובה