בסטודיו של גדי אהד

פורסם ב: יום ראשון, 25 בינואר 2009

ביום חמישי שעבר הוזמנתי ע"י גדי אהד, צלם מוכשר ומגדל תוכים, לצילומים בסטודיו שלו. הוא צילם באותו יום את מלי מיכאלי סטודנטית שפינתה לעצמה יום צילומים והתגלתה כחלומו של כל צלם.

אני אתאר כאן 2 טכניקות צילום שעשינו בהם שימוש ואנסה כרגיל להסביר את התהליך כדי שתוכלו לשחזר אותו אם אתם רוצים.

אם אתם אומרים לעצמכם בראש עכשיו "אבל אין לי סטודיו בכלל" אז או שאתם חדשים פה או שאתם סובלים מזיכרון חלש במיוחד. את הטכניקות הללו אתם יכולים לבצע בכל בית עם ציוד מינימלי וקצת אלתורים והשראה.

Clamshell - פשוט וזוהר


על השיטה המצויינת הזאת קראתי לראשונה בספרו המומלץ מאוד של הצלם האמריקאי Joe McNally שנקרא The Moment It Clicks: Photography secrets from one of the world's top shooters ,ג'ו שספרו פתח בפני עולמות חדשים של טכניקות צילום ודרכי חשיבה מקוריות ראוי לכתבה נפרדת, אבל בואו נסכם בינתיים שאתם לא תצטערו אם תקראו אותו ,האנגלית פשוטה וישירה והתמונות שמלוות את הספר פשוט מעוררות השראה.

השיטה נועדה לצילומי פנים ומחייבת 2 מקורות אור אחד מעל למצולם\ת ואחד מתחתיו. רצוי שהמקור העליון יהיה גדול יותר וטיפה חזק יותר מהמקור התחתון בשביל לקבל את האפקט הרצוי. תשתמשו בשיטה הזאת בכל פעם שתרצו לקבל מראה זוהר ומואר מאוד כמו בתמונה של מלי למעלה. אתם יכולים לראות את 2 מקורות האור בעיניים של מלי אם תגדילו את התמונה.

כהרגלנו, אתם יכולים לראות תמונת סטאפ (מגעילה כרגיל) מצד שמאל. גדי נראה מצלם את מלי שהוא ממקם עצמו בין 2 מקורות האור.
הדבר הענק הזה מעליו נקרא SoftBox שהוא מפזר\ מרכך אולטמטיבי ומאוד פופולרי בקרב צלמים. מתחתיו אתם רואים מטריית ריכוך שמחזירה אור לפני של מלי.

גדי לא משתמש במבזקים קטנים והציוד שלו קצת יקר אבל אתם יכולים להשיג את אותה תוצאה אם תשתמשו במבזקים קטנים ומטריות ריכוך זולות.

זה לא משנה במה תשתמשו כל עוד האור יהיה חזק מספיק ומרוכך מספיק ותקפידו על העקרון של מקור אור גדול וחזק מלמעלה ומקור קטן וחלש יותר מלמטה אתם מסודרים.


בין העציץ לבלנדר.



אם נבהלתם קצת מהציוד שגדי משתמש בו בואו נחזור שנייה לדברים שיש לכם בבית, ממש לידכם.

רקעים לתמונה שלכם לא חייבים להיות רקעים מקצועיים שקונים בחנויות צילום. אם אתם שואלים אותי, הרבה יותר עדיף להשתמש בקיר פשוט ולהאיר אותו בעזרת חפצים שלא חלמתם שיכולים לעזור לכם ליצור תבניות אינסופיות על הקיר. התמונה של גדי מצד שמאל הנה דוגמא טובה שנסביר את תהליך הצילום שלה לא לפני שנגיד שאת השיטה הזו למדתי, כמו מיליון שיטות אחרות מדייויד הובי הידוע יותר בכינוי הסטרוביסט (Strobist). אם אתם מתעניינים בצילום ולא שמעתם עליו אני ממליץ לכם ללכת במהרה לבדיקת שמיעה. אני לא ארחיב עליו את הכתיבה כאן כי בעוד כשבוע אני מתכנן להקדיש לו כתבה נפרדת והפתעה גדולה ומרגשת בתוכה אבל בואו נסכם כרגע שהבלוג שלו הוא מקור הידע המקיף והיעיל ביותר שאני מכיר לתאורה ואם אנגלית באה לכם בקלות פשוט תתחילו לקרוא אותו.

אז מה אנחנו צריכים בשביל ליצור רקע כזה לתמונה שלנו? כל מה שיש לכם בבית !. עציצים, כוסות, כדים, פסלים או בקיצור כל דבר שמטיל צל מגניב על הקיר. תסתכלו על התמונה של גדי למעלה. הפנים שלו מוארות בעזרת פלאש עם ג'ל כתום שעובר דרך מטריית ריכוך מצד שמאל של המצלמה. מאחוריו אתם רואים את מה שמתקבל כאשר אור מבזק סטנדרטי עובר דרך ג'ל כחול ,רשת\כוורת ופוגע ברקע אפור.

רקע שיכול בקלות להיות הקיר שלכם בבית.

בלי פוטושופ, בלי שום עריכה, ככה זה פשוט יוצא מהמצלמה. בואו נראה תמונה (מושקעת הפעם) של הסטאפ (לחצו להגדלה):


מה תהליך הצילום?


נתחיל ברקע. קחו פלאש אחד ושימו עליו רשת\כוורת שהכנתם בעצמכם בכתבה הראשונה וכוונו אותו להפליש בחצי עוצמה. מקמו אותו מאחורי העצמים שבחרתם שכאמור יכולים להיות כל דבר שנראה לכם שיפיק תבנית מעניינת על הקיר. תצלמו את הקיר ותבדקו את החשיפה שלכם במסך של המצלמה. תזכרו שאתם מצלמים את הרקע שלכם שלא צריך להיות מואר מידי בשביל לא להתחרות עם האובייקט שלכם. מהירות התריס שלכם יכולה להיות 1/200 כי אתם לא משתמשים באור סביבתי כאן. בואו נניח שבאיזו 200 הרקע נראה טוב בצמצם של f/5.6.

אתם יכולים לשנות קצת את הזווית של העצמים שבחרתם (במקרה שלמעלה העציץ והבלנדר) כל שינוי קטן יפיק תבנית אחרת על הקיר ויפתיע אותכם מחדש.


אתם קוראים למצולם/ת שלכם ומושיבים אותו על כיסא ליד מיטריית ריכוך. עכשיו אתם צריכים להתאים ידנית את האור שיאיר את הפנים שלו/ה בעוצמה שתתאים למפתח הצמצם שבחרתם לרקע. אני השתמשתי ברבע כח של המבזק שהפליש דרך ג'ל כתום, כוונו את הזווית של המטריה שתאיר יפה את המצולם שלכם ושימו לב שאתם רחוקים מספיק מהקיר/רקע ובזווית כזו שהאור מהמטרייה לא יפגע בו. אתם מחפשים פה הפרדה בין 2 מקורות האור ותשיגו אותה בלי בעיה אם יהיה לכם מספיק מרחק מהקיר.

בואו רגע נתעכב על הנקודה הזאת כי יש כאן עקרון חשוב.

האור מתנהג כמו עומק השדה במצלמה שלכם ומה שאתם צריכים לשים אליו לב הוא היחס בין מקור האור, המצולם והקיר.

אם המרחק בין המצולם למקור האור יהיה קטן יותר מהמרחק בין המצולם לקיר הקיר יקבל פחות אור מאשר המצולם. כלומר ככל שהקיר יהיה רחוק יותר מהמצולם והאחרון יהיה יותר קרוב למקור האור הקיר/רקע יהיה יותר חשוך ואם המרחק בין מקור האור למצולם יהיה שווה למרחק בין המצולם לקיר גם המצולם וגם הקיר יקבלו מנה דומה של אור. ככה זה עובד. תבדקו את זה לבד ותראו אם אתם לא מאמינים לי.תסתכלו על התמונה למעלה אם קבלתם קצת כאב ראש. תראו כמה המטריה קרובה לפנים של מלי וכמה מלי רחוקה מהרקע. תראו גם את הזוויות. המטרייה פונה ימינה וכך רב האור לא פוגע בקיר בכלל.

השיטה הזאת היא סוג של לונה פארק לצלמים. אתם יכולים ליצור רקעים מגוונים באלפי צורות וצבעים, אם היינו מחליפים עציץ היינו מקבלים משהו אחר לגמרי, אם היינו משתמשים בג'ל אדום היינו משנים את כל האווירה בתמונה.

האפשרויות הם אינסופיות, המחיר הוא אפס והתוצאה מנצחת כל רקע מקצועי בעיני.

אשמח לראות את התוצאות שלכם ואפרסם את אלו ששוות פרסום בעיני. אתם מוזמנים לשלוח לי למייל את התוצאות שלכם!

ונעזוב אתכם עם משהו אחר לגמרי





התמונה הזו צולמה במסדרון רגיל לגמרי.

מאחורי מלי הצבתי פלאש עם ג'ל כחול שהוא חשוף לגמרי (כלומר בלי מרכך או מצמצם כלשהו) מצד שמאל שלה יש דלת של מקלחת. לשם הכנסתי מטריה עם ג'ל כתום שהאירה עליה.

מלי התחילה לקפוץ ולשיר ואני התחלתי לצלם

שאתם מצלמים כזאת תמונה אתם צריכים להקפיד שהאובייקט שלכם מסתיר את הפלאש האחורי לגמרי אחרת תקבלו הבזקים לתוך העדשה שלכם מה שבדרך כלל לא רצוי

קורס תאורה מעשית?

למי שלא ראה את הלינק מצד שמאל, אני שמח לספר לכם שאני מתחיל ללמד קורס לתאורה מעשית בבית הספר לצילום גליץ. בקורס נלמד בכיתה ובשטח את כל מה שצריך לדעת כדי להשתמש נכון בתאורה מלאכותית בתמונות שלכם. הקורס מחולק לחמישה שעורים ויתחיל מהבסיס כלומר לא צריך ידע מוקדם מיוחד וגם לא צריך שום ציוד מיוחד כדי ללמוד בקורס.

הקורס יפתח בתחילת מרץ ופרטים נוספים עליו +פרוט של השעורים נמצאים כאן אשמח לראות אותכם בקרוב!

10 תגובות על "בסטודיו של גדי אהד"

אנונימי אמר/ה...

עבודות מרשימות. כיף לראות את מאחורי הקלעים :)

אנונימי אמר/ה...

איזו הפתעה נחמדה למי שמקליק הל התמונה האחרונה (בכוונה או טעות?)

נהנתי מהפוסט מאוד אבל שכחת להגיד לנו להיות טובים. :)

מישל.

יובל פדר אמר/ה...

גדול!!!

ההקלקה על התמונה האחרונה היא לגמרי הפתעה נעימה...

היה לי הכבוד להציץ לסוף יום הצילומים ולהנות משני החבר'ה האלו, תומר וגדי.

תומר, בית הספר שלך מעשיר אותי בידע כל כך רב שלא למדתי ב-12 שנותי במשרד החינוך...

תודה.

יובל.

אנונימי אמר/ה...

יופי של מדריך!!

כתיבה קולחת, פרטים בדיוק במידה - לא יותר מדי ולא מעט מדי. ממש עושה חשק להתחיל ולנסות. אני מקווה לנסות את השיטה הזו ממש ממש בקרוב, כמובן שאשלח לך תוצאות.

תומר - יישר כוח!!!

אנונימי אמר/ה...

איזה נעימה ויפה הדוגמנית
יופי של כתבה! התמונות יפות וההפתעה בסוף מצויינת

ממכר הבלוג הזה, מתי הכתבה הבאה?

א.

Royi אמר/ה...

היא מקסימה ואתם הבאתם את זה לידי ביטוי באופן מרשים.

מה היא לומדת שהיא כזו משוחררת אל מול העדשות?

גם הטכניקות שהצגת מעשירות ומלמדות.
נפלא...

אדם אמר/ה...

בהחלט עבודות מרשימות.
גם הסטודנטית חמודה מאד :)

Guy Prives אמר/ה...

איפה קנית את הספר?
אני מנסה באמזון אבל הם אומרים לי שלא שולחים את זה לישראל

לוח חינם אמר/ה...

אתר טוב רמה ממש טובה אוהבת (-:

פרחים אמר/ה...

מעניין מאוד לראות דברים מאחורי הקלעים!

הוסף רשומת תגובה