נחלת בנימין ביום מעונן

פורסם ב: יום שבת, 24 בינואר 2009

הקורא דניאל ארינאס כתב לי את המייל הבא:
"כל העצות והטיפים שלך ממש מעשיים ומעניינים,אך מה שחסר לי הוא ליישם את אותם טיפים עם פיתרון חלופי למבזקים.
רוב העצות שלך מתבססים על מבזקים,אני לא חובב מבזקים כיוון שזהו עוד משהו מסורבל ומאיים על המצלמה (בעיקר עם אתה מצלם נופים ומצבים).
אני מעדיף את התאורה המוצעת ללא פלאש,... ,אך לצערי כדיי לצלם בבית (לפעמים מתחשק)צריך גורם אור נוסף..
האם יש לך רעיון /חלופה למבזקים (יותר בהקשר של פרוטרטים)."

אני יודע כי למרות שרק הוא כתב לי על כך לא מעט מכם חושבים ככה. הרבה מכם רואים בפלאש משהו "מסורבל ומאיים" ומשתמשים בו רק כמוצא אחרון ושאין ממש ברירה.

היחס של המון צלמים לפלאש הוא שהוא יוצר אור מלאכותי ומגעיל וחלק ממכם אפילו מטיפים בקנאות על צילום באור טבעי כדרך הנכונה לצלם תמונות. אני גם חשבתי ככה לא מזמן. אני אתאר ,בסוף החודש, את התהליך שעברתי ושהביא אותי לקנות 2 פלאשים ולהשתמש בהם יותר ויותר אבל בינתיים אנסה בכתבה הזאת לנפץ קצת מהמיתוסים שלעיל ולנסות להראות לכם זווית אחרת לנושא

על הסרבול המאיים


בואו נתחיל מהסוף הפעם. אתם מפחדים להשתמש בפלאש כי רב התמונות שראיתם עשו שימוש לא נכון במוצר הזה. מרבית הצלמים שאני רואה בשטח, מקצוענים וחובבים כאחד, משתמשים בפלאש שלהם על המצלמה. הם יוצרים בכך אור דו מימדי ומשעמם, הם לא צובעים את האור שלו ומשאירים אותו לבן ומלאכותי, לא שולטים בעוצמה שלו ידנית אלא נותנים למצלמה לקבוע אותו עם TTL ויוצרים תמונות שנראות כמו "תמונות עם פלאש", הם מחפשים את הדרך הקלה החוצה ולרב זה נראה ככה. המורשת הזאת מביאה איתה את הפחד מלהשתמש בפלאש ובכך אתם מפסידים, לדעתי, הרבה הזדמנויות לשפר את התמונות שלכם בהמון מצבים.

הנה מצב כזה:

בואו נניח, לדוגמא, שאתם הולכים בנחלת בינימין בתל אביב ביום שישי מאוד מעונן בצהריים ורואים לפתע מיצגן (יש מילה כזאת?) שלבוש כמו הכלאה של מרי אנטואנט והשטן ממוסקבה רוקד לצלילי מוסיקה לא מוגדרת. אם אתם צלמים אתם לא ממש יכולים לשלוט בזה וישר מוציאים את המצלמה נכון?. הבחור הזה מקבל הרבה תמונות ביום.

אתם מפחדים מהפלאש שלכם והשארתם אותו בבית ומתחילים לצלם אותו תמונות באור טבעי. השמש היא שמועה רחוקה שמסתתרת מאחורי העננים ואתם מתחילים לקבל משהו כמו התמונה הבאה:

לא משנה איזו חשיפה או באיזו שיטת מדידה הייתי משתמש הייתי מקבל תוצאות דומות. האור שטוח משעמם ואפרורי. המצלמה שלי לא יכולה ליצור אור שלא קיים ואני די תקוע במצב הזה. אין הפרדה בין הדמות לרקע שמקבלים את אותו האור,זאת תמונה שהייתי נאלץ למחוק מהמצלמה אם לא הייתי יודע שאני אכתוב עליה כאן.

אבל אני כבר לא מפחד מהפלאש שלי. אני לוקח את שניהם לכל מקום שאני הולך בדיוק בשביל ההזדמניות האלו. שלא תבינו לא נכון, אם אלוהים היה עושה חסד נדיר ומותיר פתח קטן בעננים בדיוק מעל המיצגן וקרן שמש דרמטית הייתה פורצת עליו הייתי משאיר את הפלאש בתיק אבל זה לא קרה. זה כמעט אף פעם לא קורה לצערי.

הוצאתי את הפלאש, ולמזלי נועם, תלמיד בקורס ליסודות הצילום בבית הספר גליץ (שבדיוק עזרתי בהדרכה שלו ביום צילומי רחוב) עבר לידי ושאל אם אני צריך עזרה. נתתי לו את הפלאש וביקשתי ממנו להחזיק אותו מעל המיצגן ב45 מעלות. על הפלאש שמתי ג'ל כתום (CTO) לתת קצת חום לאור הלבן וכיוונתי אותו ידנית לחצי עוצמה.

פתאום הייתה לי שליטה.

עשרות הצלמים שמסביבי המשיכו להתרכז רק בקומפוזיציה שלהם בזמן שלי פתאום יצאה השמש מהעננים. בדיוק מעל המיצגן ב45 מעלות ואני יכול לשלוט בעוצמה שלה ובצבע שלה. זה לא היה קורה אם הייתי מפחד מהפלאש שלי. זה גם לא היה קורה אם הייתי שם אותו על המצלמה שלי או משאיר את האור שלו לבן ומשעמם.

בואו נראה השוואה של 2 תמונות של "עם ובלי" אם לא השתכנעתם עד עכשיו:


אתם מתחילים להבין את הכיוון? תראו את ההפרדה הברורה בין האובייקט לרקע, אתם רואים את הצבעים של השמלה? את הפנים שלו? זה די ברור לא? (לחיצה על התמונה תגדיל אותה להמחשה)

חלופות לפלאש?


דניאל שאל אם יש חלופות לפלאש והתשובה היא כן אבל למה? אתה יכול להשתמש בכל מקור אור כמו פרוג'קטור שאתה יכול לקנות בטמבוריה במאה שקל אם אתה רוצה להיות מיוחד. אבל אנחנו ב2009 ויש לנו מאות פלאשים קטנים וזולים שאתה יכול לרכוש במחיר של מגן שמש לעדשה היקרה שלך.

פלאשים הם הפתרון הכי טוב כי זאת הסיבה שמייצרים אותם בכלל.

הפלאש שלי עלה חדש 80 דולר, אתה יכול למצוא עשרות כאלו מסתובבים מיותמים ברשת, אתה יכול להתגבר על הפחד שלך ולנסות לרכוש לך אחד. זה יעלה את רמת הצילום שלך לשלב הבא. באותה הזמנה תזמין גם ג'לים צבעוניים במחיר של סרט בDVD ושליטה מרחוק במחיר של חצי טנק דלק. ואתה מסודר. הסתכלתי בגלריה שלך וממה שהספקתי לראות אתה צלם מצויין לדעתי. התמונות שלך מעולות מקופזות היטב ומלאות בכישרון ויחודיות. אתה מסתדר לא רע בכלל עם אור טבעי אבל אני חושב על כל התמונות שאינן בגלריה שלך, אלו שלא היה לך אור טבעי מספק כדי לצלם אותן, אלו שלא צולמו כי אתה רואה בפלאש כמשהו מאיים ומסורבל.

בעוד כשבוע אכתוב איך השתנתה הדעה שלי בנושא אבל עד אז אשאיר אותכם עם תמונה של קוקלה שצולמה באותה טכניקה בדיוק (פלאש חיצוני עם CTO בזווית גבוהה ביום מעונן)

13 תגובות על "נחלת בנימין ביום מעונן"

אנונימי אמר/ה...

ואוו!!!
אני מוריד את הכובע בפניך.
כשכתבתי את התגובה/שאלה שלי לא ציפתי שתתן התייחסות מפורטת,מכובדת ועיניינית שכזו.
- קלעת בול שקיטלגת אותי בין האנשים שמפחדים(או לא אוהבים את התוצאה) מפלאש.
אתה בהחלט גורם לי להתחיל לשנות את דעתי...

שוב תודה, ותודה על הפירגון.
ארניאס דניאל.

אנונימי אמר/ה...

התמונות יפות, העדפתי את זו שבלי פלאש. כן יש הפרדה יותר טובה, כן הצבעים בוהקים יותר, אבל אתה מאבד משהו מהחיות והמיסתוריות של התמונה.

אנונימי אמר/ה...

נהדר, יופי של השקעה
יש פה בהחלט כמה נקודות מעניינות למחשבה ונסיון

אנונימי אמר/ה...

אני פחות לא אוהב את התוצאה של ללכת עם פלאש, אני פשוט לא אוהב את הסירבול. לרוב אני מצלם צילום רחוב, ואז תפיסת הפריים היא עניין של שבריר שניה בעוד אני מצלם בManual מלא, השבריר שניה הזה מתחלק גם לריסיסי שניות בהם אני מכוון את הצמצם והחשיפה :)
אז רק לחשוב על פלאש.... נראה כמו כאב ראש נוסף. הוא שוכב לו בארון, עטוף בשקית שבה קניתי אותו :(

יופי של בלוג ויופי של פוסט!

אנונימי אמר/ה...

יופי של תמונות והסברים, גיליתי את הבלוג הזה ממש לאחרונה ואני נהנה מכל רגע.
לגבי צילום בפלאש - יש לי פלאש אבל אני משתמש בו על המצלמה ובדיוק כמו שאמרת משתדל שלא להשתמש בו לעיתים קרובות אלא רק אם אני ממש צריך (לילה וכד').
הייתי שמח אם היית מסביר יותר את כל העניין הטכני, איך משתמשים בשליטה מרחוק למשל.
יש לי פלאש ישן ממצלמת ריפלקס ישנה של ניקון (חוץ מהפלאש החדש שמתאים למצלמה שלי - פנטקס) אני יכול לעשות בו איזה שימוש? ואם כן איך?
תודה על הבלוג המצוין!

תומר יעקבסון אמר/ה...

צחי - תודה על הפידבק. בעוד כשבוע שבועיים אתה תמצא כאן את כל מבוקשך (אני מקווה!)- תמשיך לעקוב - שלך - תומר

חיים גבאי. אמר/ה...

הבלוג הטוב ביותר שניתקלתי בו.
מאמר מצויין ומאלף. לאחר קריאת המאמר הזה הפחד מפלאש מתחיל להעלם.

טלי אמר/ה...

מה נשמע?
איזה פלאש עולה 80 דולר?? כל המחירים שראיתי לא היו יקרים בהרבה..
לפני מס' ימים פניתי אליךבבקשה לעיצה, איזה פלאש מומלץ לקנות,בהתחשב בעובדה שזהו הפלאש הראשון שאקנה ובנתיים היחידי שלי..
תודה מראש,

תומר יעקבסון אמר/ה...

@ טלי - חשבתי שעניתי לך... ב80 דולר את יכולה לקנות vivitar 285 HV או SB-28 משומש...אם את יכולה להשקיע קצת יותר אז הלומו פרו שכתבתי עליו כאן:http://www.thetomer.blogspot.com/2009/12/blog-post_19.html הוא בחירה מצויינת שאני משתמש בה כמעט כל יום

בברכה - תומר

Lilach Ozan אמר/ה...

היי תומר,

רציתי לדעת אם אתה מבין ב- phoenix dzbis-112ittl יש לי את הפלאש הזה אבל בלי מדריך, ואני לא ממש יודעת איך משתמשים בו כהלכה.

תודה,
לילך

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לילך - אכן פלאש אקזוטי. לא יצא לי להשתמש בו עדיין. בהצלחה - תומר

פיני חדד אמר/ה...

כרגיל..פה שמפיק מרגליות! מאוד נהנה לקרוא את הפוסטים שלך וליישם.
כל הכבוד תומר!{בזכותך אני משכנע חברים להוריד פלאש מהמצלמה} חח

אנונימי אמר/ה...

מאד נהנתי לקרוא את הכתבה...נשמח ליישם את כל הטיפים..מעניין איך התמונות שלי יראו בלי פלאש..

הוסף רשומת תגובה