סטודיו מוקצף

פורסם ב: יום רביעי, 21 בינואר 2009

לא מזמן המלצתי לכם לעשות סטודיו ביתי מקופסת קרטון חתוכה ולהדביק עליה מרככים כדי ליצור תאורה מאוזנת ורכה לצילומי קונספט \ מוצר.

היום נדבר על שיטה קלה אף יותר (לא צריך לחתוך שום דבר), טיפה יותר יקרה (80 שקל בערך) והרבה יותר גמישה כי היא מאפשרת שליטה מצויינת על האור שלכם.

לוחות קצף זאת האהבה החדשה שלי. אני יודע, אני נשמע חנון אמיתי מרגע לרגע אבל עצם העובדה שאני יכול להכנס לאופיס דיפו ולצאת משם עם 3 לוחות ענקיים (במחיר של תרומה לשירותרום), לחזור הביתה ולהקים בעצמי סביבת עבודה שמפיקה את התמונה שמשמאל גורמת לי סוג של אושר.


הקפצת אור מוקצפת

יש בעצם המון שיטות לפזר את האור שלכם.

בכתבה הקודמת תיארנו שיטה מקובלת שבה האור עובר דרך מרכך וכתוצאה מכך מתפזר לכל עבר ובכך פוגע באובייקט שלכם שהוא רך, מחמיא ולא משאיר צללים יותר מידי. אותו עקרון תקף לגבי אור שחוזר (מוקפץ) ממשטחים שונים.

האור פוגע במשטח מקבל את גוון הצבע של אותו משטח ומתפזר חזרה להאיר את האובייקט באור רך.
זאת טכניקה בסיסית שרב הצלמים משתמשים בה במקרים שאיו להם מטרייה מיוחדת או כל אמצעי מקצועי אחר, שימו לב בחתונה הבאה שתבקרו בה שהצלם מכוון את המבזק שלו בדרך כלל לתקרה שהוא מצלם ובכך הוא עושה את אותו הדבר.
דרך אגב, הצלם הזה בדרך כלל מצלם עם הפלאש על המצלמה שלו פעולה שכבר סיכמנו שהיא פשוט לא מומלצת.

OK אבל במקרה שלפננו לא חיפשתי רק לפזר את האור אלא גם לשלוט בו יותר. רציתי אור רך שיפגע במצלמה אבל רק באזורים מסויימים של המצלמה. רציתי ליצור קצת דרמה ושהשם ניקון והמודל D70 יקפצו החוצה (לא, אם תהיתם, מנכ"ל ניקון לא קרא את הבלוג שלי והחליט שהוא רוצה שאני אצלם לו תמונה לאתר, אני פשוט אוהב לצלם..)

אז איך עושים את זה?

בשביל שליטה צריך לתכנן ולא להשאיר כלום ליד הגורל. אם תתכננו מספיק טוב ותשקיעו מספיק זמן תוכלו לשלוט באור המבזק שלכם ברמת הסנטימטר. קראתי שלוחות מוקפצים Foam Boards מספקים איכות החזרה טובה מאוד לאור של המבזק. הלכתי שוב לאופיס דיפו, שכבר חושבים לעצמם שאני בונה פצצה או משהו בסגנון וחזרתי הביתה מרוצה, עני בשמונים שקל וברשותי ארבעה לוחות מוקצפים. שלושה מהם לבנים בגודל של מטר על שבעים ואחד קטן יותר בצבע כחול. הלוחות הללו מזכירים מאוד לוח קאפה שתולים עליו תמונות דרך אגב.

תוך כמה דקות הצלחתי להקים את המבנה שמשמאל.
איך העמדתי אותם ככה? לקחתי את שולחן הסלון וקירבתי אותו לכורסאות השחלתי את הלוחות בין הכריות של הסלון והנה לכם מבנה יציב למדי. את הלוח הכחול כמו שאתם רואים העמדתי ברקע ומתחת להכל שמתי קרטון גלי שחור. פשוט לא?

כמו שאתם רואים את המצלמה הנחתי ליד הלוח הכחול, חיברתי את המבזק לקקטוסים שלי לקבל שליטה מרחוק ועל המבזקים שמתי את הרשת/כוורת שכבר כתבנו עליה כתבה נפרדת.

הרשת היא שחקן המפתח פה שימו לב לאלומת האור שפוגעת בלוחות, תראו כמה היא מצומצמת, בלעדיה האור היה פוגע ברב הלוח ומציף את כל המבנה ואני הייתי יכול לראות דרמה רק בטלוויזיה.

OK מעכשיו זה עניין עדין מאוד של זוויות ועוצמה. יש לכם שליטה מלאה על מה שרואים בתמונה וזה מה שחשוב. האור חזק מידי? סוגרים צמצם או מחלישים את האור של המבזק או מרחיקים אותו קצת. האור חלש מידי? פותחים צמצם או מחזקים את הפלאש בסטופ אחד. שחקו עם הזוויות של המבזק עד שבאור יפגע בדיוק איפה שאתם רוצים שהוא יפגע, זה לא פשוט כל כך בהתחלה אבל עם הזמן אתם אפילו תתחילו להנות מזה.

מה עם ההשתקפות המגניבה הזאת מהעדשה?



בהתחלה רציתי להראות את התמונה משמאל כדוגמא לכתבה אבל אז שלחתי אותה לחברי אלכס ווסיליוק. והוא אמר לי כהרגלו, את האמת. הוא אמר שיצא נחמד אבל ההשתקפות בעדשה משעממת מידי, הוא התחיל לשלוח לי תמונות של תמונות מצלמה עם השתקפויות צבעוניות מההעדשה והוא צדק.
התמונות ההם היו הרבה יותר שוות. אז מה עושים?
מאלתרים כרגיל.
לפני שאראה לכם מה עשיתי, אוסיף שאלכס הוא אמן ה3D הטוב ביותר שאני מכיר. הוא מצליח (אין לי מושג איך) ליצור עולמות מדהימים עם תוכנות 3D וכיום מתכנן וממדל בשביל מגוון לקוחות כולל חברות הי טק ומשרדי אדריכלות.

אתם יכולים לראות את העבודות שלו כאן.

בכל מקרה, אלכס, תודה על ההשקעה שלך!



בשביל להוסיף השתקפות הוספתי מוצר צילום נדיר ויקר עד מאוד, יהיה לכם קשה למצוא אחד כזה בדיוק כי מדובר בציפת הכרית הישנה שלנו. שימו לב לתמונה הבאה בשביל לראות איך הכל נראה אחרי התוספת:


תמונת השתקפות נחמדה מהעדשה (אבל תמונה קצת פחות מוצלחת מזאת למעלה) אתם יכולים לראות כאן:

כמו תמיד אתם מוזמנים לשאול שאלות בתגובות וכמו תמיד אני מבקש ממכם להישאר טובים

10 תגובות על "סטודיו מוקצף"

אנונימי אמר/ה...

כתבה מצוינת!
התמונה הראשונה מוצלחת מאוד
עושה חשק לנסות לבד

יובל פדר אמר/ה...

אהלן תומר,

היה ממש כיף לפגוש אותך היום!!!

למדתי הרבה בזמן הקצר שהיה...

כתבה מעולה, אני עוזב את כתיבת התיזה להיום ומתפנה לקרוא את שאר המאמרים.

תודה על שיתוף הידע וההעשרה,
יובל פדר.

אנונימי אמר/ה...

תומר..
שלום!!

משום מה אני לא מצליח לראות חלק מהתמונות שבכתבה..
לא באתר..ולא במייל...
זה ניתן לתיקון?

אני בכתובת :
t1989z@walla.com
תודה!
טל.

blue sky אמר/ה...

כל הכבוד על ההשקעה העצומה בהסברים וההדרכה.

(במאמר מוסגר, תעביר כבר את המידע לאתר של גוגל כי מתחיל להיות פה המון חומר שככל שעובר הזמן יהיה קשה יותר לנווט בו ללא SITE MAP)


השאר כאמור , פצצה!

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
יופי של בלוג ,ממש מרשים .

כל העצות והטיפים שלך ממש מעשיים ומעניינים,אך מה שחסר לי הוא ליישם את אותם טיפים עפ פיתרון חלופי למבזקים.
רוב העצות שלך מתבססים על מבזקים,אני לא חובב מבזקים כיוון שזהו עוד משהו מסורבל ומאיים על המצלמה ( בעיקר עם אתה מצלם נופים ומצבים).

אני מעדיף את התאורה המוצעת ללא פלאש,... ,אך לצערי כדיי לצלם בבית (לפעמים מתחשק)צריך גורם אור נוסף..
האם יש לך רעיון /חלופה למבזקים (יותר בהקשר של פרוטרטים).

תודה מראש.
Keep on the good job

אנונימי אמר/ה...

הי תומר,
יופי של בלוג ,ממש מרשים .

כל העצות והטיפים שלך ממש מעשיים ומעניינים,אך מה שחסר לי הוא ליישם את אותם טיפים עפ פיתרון חלופי למבזקים.
רוב העצות שלך מתבססים על מבזקים,אני לא חובב מבזקים כיוון שזהו עוד משהו מסורבל ומאיים על המצלמה ( בעיקר עם אתה מצלם נופים ומצבים).

אני מעדיף את התאורה המוצעת ללא פלאש,... ,אך לצערי כדיי לצלם בבית (לפעמים מתחשק)צריך גורם אור נוסף..
האם יש לך רעיון /חלופה למבזקים(בעיקר לפרוטרטים בבית).

תודה מראש.
Keep on the good job

תומר יעקבסון אמר/ה...

תשובה מפורטת לדניאל ניתן למצוא כאן
http://thetomer.blogspot.com/2009/01/blog-post_23.html

אנונימי אמר/ה...

יופי של בלוג תומר, סחתיין על ההשקעה והרצון לחלוק וללמד.

אני חייב רק הערה אחת קטנה (האמת - גדולה):
בעבודה בסטודיו לא כדאי להשתמש בצמצם כמפתח לעוצמת התאורה. הרבה יותר רצוי לקבוע אותו על הערך שבחרנו (לפי עומק השדה הרצוי), ואת השליטה בעוצמת האור לעשות מהמבזקים. אם אפשרויות השליטה במבזק מוגבלות ניתן לקרב/להרחיק/לכסות/להוסיף החזרה.

דרך עבודה כזו בד"כ דורשת קביעת היחסים בין המבזקים. נקבע אחד מהם כראשי, לפי השפעתו על התמונה. נמדוד ממנו את עוצמת האור ואלה הפרמטרים בהם נשתמש (מבחינת צמצם/מהירות, ניתן בהחלט להגדיר מראש ערך רצוי ואז לכוון המבזק בהתאם). אח"כ נחליט מה תהיה עוצמת האור של המבזקים המשלימים בעיחס לארשי, ונכוון בהתאם. את שאר הכיוונים הקלים וההתאמות נעשה כאשר המצלמה על חצובה (מרחק וזוית הצילום זהה פחות או יותר), והפרמטרים קבועים.

בכל מקרה שינוי הצמצם גורר השלכות על כל המבזקים, ולכן גם פחות נוח לשימוש.

ושוב, סחתיין גדול. יחד עם קצת ביקורת שיכולה להיות לי על דרך העבודה, בהחלט החכמתי מהקריאה ושמחתי לגלות שהרבה אנשים מפיקים הנאה.

Bozeus אמר/ה...

מה הסיכונים שתמונים בשימוש בפלאש VIVITAR שאתה משתמש בו עם הניקונים. לי יש NIKON D90 ואני מעט חושש מכך שהפלאש יקצר לי את המעגלים אם אשים אותו על הHOT SHOE ישירות.

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי
VIVITAR הוציאו פלאש עדכני שנקרא 285HV שנועד לדיגיטליות כלומר הזרם שלו לא עובר 12V אישית לא שמתי אותו על המצלמה אז אני לא יכול להגיד מנסיון

עם הVIVITAR הישנים יש בעיה ולא מומלץ לשים על המצלמה אלא אם אתה אוהב ריח של שרוף בחדר.

באופן כללי לא הייתי שם פלאש על המצלמה בלי קשר

הוסף רשומת תגובה