לצייר את השמש

פורסם ב: יום שלישי, 13 בינואר 2009


אני מסתכל על הרבה תמונות מידי יום ומידי פעם אני רואה תמונה שמפילה אותי מהכיסא
אותי מהכיסא שמוט לסת ומלא הערכה. מדי פעם כשזה ייקרה אני אשתף אתכם בחוויה ואם אפשר אצרף מידע כמו ראיון עם הצלם, או טכניקת צילום שהייתה בשימוש והכל בשביל ההשראה שלכם.

נחמד מצידי לא?

הפעם נעסוק באומן ייחודי בשם מייק סאווד (Mike Savad). אני עוקב אחרי העבודות שלו כבר כמה שבועות ונגנב כל פעם מחדש.

מייק לקח את טכניקת הHDR, שדיברנו עליה בהרחבה במדריך המעשי לHDR , לרמה אחרת לגמרי. הוא ממש המציא דרך ייחודית משלו והתוצאות מדברות בעד עצמן. כדי להכיר את מייק ולהבין יותר טוב את הטכניקה המיוחדת שלו ראיינתי אותו ראיון קצר:

ספר לנו בקצרה על הרקע שלך

אני מצלם תמונות לפחות כ15 שנה, לפני כן צילמתי גם כן אבל בעיקר סנפשוטס. אני גר בווסטפילד ניו ג'רזי.

לעולם לא למדתי צילום באופן פורמאלי. תמיד, שההורים שלי רצו להשתיק אותי הם נתנו לי מצלמה ומשם זה התחיל. השינוי הגדול החל בעידן הדיגיטלי שבו הצלחתי להביע את הרעיונות שלי יותר בקלות ולשכלל את הטכניקה שלי.

בשנתיים – שלוש שנים האחרונות הצילום נעשה יותר משמעותי בחיים שלי שכן התחלתי לקבל הצעות מסחריות למרות שאי אפשר להגיד שהתעשרתי מזה עד היום.

האם יש צלם שהשפיע עליך במיוחד?

לא צלמים אלא יותר ציירים גדולים מהעבר. מיכאלאנג'לו, דה וינצ'י, דאלי ועוד ציירי שמן גדולים.

אחרי שאתה מצלם המון זמן אתה מגיע לשלב שבו התמונות שלך נראות כמו של כל השאר. אז אין הרבה טעם בלאהוב צלם ספציפי כי לבסוף הם יתפתחו לכיוון שבו העבודות שלהם יראו כמו של אחרים. מה שבדרך כלל מסתכם בנוף הררי, עם איזה אגם פסטורלי בשקיעה.

טכניקת הHDR שלך מאוד מיוחדת. האם המצאת \ שכללת אותה לבדך? איך זה התחיל?

השיטה שלי היא שכלול של שיטות וטכניקות ידועות. חלק מהאלמנטים המצאתי בעצמי וחלק השאלתי מניסיונם של אחרים. הרבה מהשיטה שלי היא תוצאה של טעויות וניסיונות שהחלטתי לאמץ בסופו של דבר. השיטה השתכללה ומשתכללת כתוצאה מתוספת של תוכנה חדשה או חומרה חדשה או ברגע שאני משתעמם מהשיטה הקיימת.

אנא ספר לנו בבקשה מה השיטה שלך כוללת ?

אני מנסה לשמור עליה עקבית ככל האפשר. אני מצלם רק בRAW, את הHDR אני מפיק עם פוטושופ או פוטומטיקס , כיום אני מנסה לעבוד פחות עם פוטומטיקס כי גיליתי שאני צריך להתמודד עם הרבה צללים שהיא יוצרת בתהליך.


איך השיטה שלך שונה מהדרך המקובלת ליצירת HDR?


השיטה שלי שונה כי אני מנסה להביא את התוצאה שתראה יותר כציור שלקוח מתוך ספר ישן: צבעים נועזים, משחקים מיוחדים עם החלקים הבהירים והחשוכים, יצירה מלאכותית של קרני שמש, כל אלו מספרים סיפור אחר וגורמים לעבודות שלי להראות אחרת מהעבודות של השאר. רב האנשים משתמשים בHDR כדי להביא את האזורים הבהירים בתמונה לרמות כהות יותר ולהפוך אותם להראות יותר "נורמאלים" בעוד שאני אוהב להשתמש בHDR להבליט פרטים דווקא באזורים החשוכים בתמונה.
אתם יכולים לקרוא את המדריך המפורט של מייק פה באנגלית.

ברב העבודות שלך יש משחק מגניב לחלוטין עם קרני שמש, האם הן אמיתיות או שאתה יוצר אותם בעצמך?

אני מחפש כבר שנים את קרן השמש המושלמת שתהייה גם בזמן וגם במקום הנכון. אני מוצא שזה מעין חלום בלתי אפשרי. בשביל להשיג את זה אתה צריך אור, עשן או אבק ואת הזמן הנכון ביום.

המקומות שאני מסתובב בהם הם בד"כ נקיים מאבק ואני לא שם בזמן הנכון בדרך כלל. אז החלטתי להתחיל לייצר אותן בעצמי. אני עדיין משכלל את זה. מה שאני עושה זה מוסיף שכבה בפוטושופ, הופך את המצב (Blending Mode ) של השכבה לאור נוקשה (Hard Light) ומצייר בעצמי את הקרניים באמצעות עט ציור אלקטרונית לבנה .

אני מצייר את הקרן מהכיוון שאני רוצה שהיא תגיע ובד"כ משתמש לזה במברשת גדולה, אז אני משנה את הגודל של המברשת ומשנה את הצבע של העט לשחור ויוצר חלקים כהים באלומת האור, מחליף שוב לצבע לבן ומתחיל לצבוע \ לצייר סביב מקור האור או על הרקע של התמונה. בדרך כלל אני מחליש את החוזק של השכבה הזאת (Fade) כדי שזה ייראה מתאים.

אני מנסה ליצור אווירה קסומה בעזרת הקרניים הללו. זה בהחלט היה יותר מגניב אם הקרניים היו אמיתיות אבל זה ממש קשה לתפוס אותן במציאות.

האם התחלת לראות אומנים אחרים מנסים לייצר תמונות בסגנון הייחודי שלך?

התשובה היא כן ולא. למרות שכמה אכן ניסו זה לא היה ממש זה. הרבה אנשים נמשכים לסגנון הזה ומנסים אבל למרות שתיארתי את הטכניקה לציבור במדריך שלי, אתה צריך להיות אומן כדי להבין איך לישם אותה בתמונות שלך.

קראתי שאת מרבית התמונות שלך אתה מצלם ביד ומיישר אותן לאחר מכן עם תוכנות העריכה, לא היה יותר פשוט לצלם עם חצובה ולחסוך זמן?

אני ניסיתי לצלם עם חצובה אבל כל ניסיון שהיה לי היה די גרוע. אם אתה לא משתמש בשלט אלחוטי בצילום אז אתה בעצם מזיז את המצלמה בכל לחיצה. החצובות גדולות, מגושמות וכבדות ואני תמיד נתקל בהן שאני מצלם. חוץ מזה בהרבה מקומות לא מרשים לצלם עם חצובה, הן מגבילות אותי, ולבסוף הן מקשות עלי להתחבא בהמון ולצלם בלי שירגישו אותי.


אתה מצלם עוד דברים חוץ מHDR?
התחלתי לצלם HDR בגלל כל התמונות הרעות שקיבלתי בשיטה הרגילה. רוב הצלמים יגידו לך שבשביל לקבל תוצאה טובה אתה צריך לצלם 100 תמונות עם 10 מהן תתעסק ואחת אתה תשמור. עוד יאמרו לך לא לצלם ביום מעונן לגמרי או בשמש חזקה בצהריים וכדומה. יש המון חוקים כאלו.

אני חיפשתי שיטה שתאפשר לי להשתמש ברב התמונות שאני מצלם. וHDR על סוגיו השונים נותן לי את החופש הזה. כיום אני שומר 80 אחוז מהתמונות שאני מצלם כמובן אם הן מעניינות.
בעמוד PhotoSig שלי יש לי דף שנקרא "עולם הHDR שלי" אבל יש לי שם עוד דפים עם שמות אחרים שגם בהם יש תמונות רגילות של חשיפה אחת שעברו את העיבוד המיוחד שאני משתמש בו. גיליתי שאני מקבל הרבה יותר תשומת לב לתמונה שעברה עיבוד מאשר תמונה רגילה.

מה היא התגובה הכי נפוצה שאתה מקבל על העבודות שלך?

או שאנשים מתים על זה או שהם שונאים את זה אין ממש באמצע. אנשים חושבים שזה מגניב לגמרי או שהם מתעבים את זה ומבקשים ממני להפסיק עם זה כבר. אבל יותר ויותר אנשים מתחילים להתלהב ואוהבים את זה יותר ויותר.

כן, אבל הרבה אנשים חושבים שHDR הוא כבר לא צילום אלא סוג של אומנות דיגיטלית במקרה הטוב או גימיק חולף במקרה הרע. מה דעתך על הנושא הזה?

HDR הוא הרבה יותר מצילום. הוא 3 צילומים שמחוברים להם יחדיו. מה זה אם לא צילום? HDR מאפשר להראות את מה שהמצלמה לא מצליחה בצילום רגיל והוא אפילו יותר דומה למה שאנחנו רואים עם העיניים שלנו ככה שבמובן הזה זה אפילו יותר טוב מצילום.

להגיד שHDR זה לא צילום זה כמו להגיד שציור אינו ציור אם הוא לא צויר בצבע אקרילי. או שזה לא ספורט אם זה לא בייסבול..HDR הוא תמונה והוא תמיד היה כזה כבר מלפני 100 שנה שהתחילו ניסיונות כאלו לראשונה. יש אנשים שפשוט מקובעים לרעיון של איך תמונה צריכה להראות וכמה מהם רואים את העבודה שלי ואומרים לי שהיא הייתה יותר טובה בלי HDR.

מה זה אומר תמונה "רגילה"? אזורים שרופים? פרטים דלים באזורים החשוכים? צבעים דלוחים? אני באמת צריך להביא תאורה מלאכותית למוזיאון? לסחוב רפלקטור יקר ולשכור עוזר צלם כדי שזה יהיה "אמיתי"? אני לפחות לא חושב ככה.


מייק, איפה אנשים יכולים לקנות את העבודות שלך?
אני מוכר את התמונות שלי ברשת כאן פה וגם שם

תודה רבה על הזמן שלך, ותמשיך לצלם!
תודה גם לך.

במוזיאון של אילנה גור


בשביל לצלם בסגנון של מייק אתם קודם צריכים למצוא את הנושאים שיתאימו לסגנון הזה. אני מצאתי מקום כזה בישראל במוזיאון של אילנה גור.

אם לא הייתם שם אף פעם זאת הזדמנות מעולה להגיע ולראות יצירות יפות מאוד וחללים מעוצבים באופן שעדיין לא ראיתם.

צילמתי את התמונה משמאל באותה שיטה שציינתי במדריך HDR למתחילים שלי אלא שהפעם השקעתי קצת יותר בעיבוד, אני מתכוון לפרט יותר על שיטות מתקדמות ליצירת HDR בעתיד הקרוב אבל זה לא צריך למנוע ממכם להתחיל לחפש מקומות מתאימים ולהתחיל פשוט לצלם אותם.

תגובות? שאלות? מינוי ?

פתחתי את האפשרות להגיב לכתבות ככה שתרגישו חופשי להגיב לתוכן או לשאול את השאלות שלכם, אם יש כאלו, בתגובה ולא במייל וזאת מהסיבה הפשוטה שעדיף שכולם יראו את השאלה\תשובה או שאחרים יציעו תשובה משלהם. אני מזכיר שוב שאם אתם רוצים לקבל מייל ברגע שאני מפרסם כתבה חדשה אתם יכולים לעשות את זה בתפריט מצד שמאל.
ועד הפעם הבאה תהיו טובים!

9 תגובות על "לצייר את השמש"

אנונימי אמר/ה...

זה מדהים.
התמונות נראות כאילו ציירו אותן.
אני חושבת שהטכניקה הזאת שמייק מצלם בה הופכת את התמונה למעניינת במיוחד.


תודה על הפוסט המדהים הזה!

אנונימי אמר/ה...

באמת תודה על הפוסט המדהים הזה, למדתי המון, תודה שחשפת אותי בפניו.

אנונימי אמר/ה...

צילומים מדהימים...

תודה על ההסברים,יש לך בלוג מדהים

blue sky אמר/ה...

רעיון טוב וקולח.
תודה על ההשקעה

אנונימי אמר/ה...

בלוג מדהים!
אשמח אולי לאיזה מדריך עריכה טוב לתמונות.
:)

Eli Cr אמר/ה...

ממש יפה
כל הכבוד על ההשקעה

שאלה : יש באתר שלו לינקים ל-7 מדריכים.. ראיתי שם הרבה סיפורים יפים.. אבל לא מדריכים אמיתיים.. האם פיספסתי משהו .??

תומר יעקבסון אמר/ה...

אלי
תודה על התגובה.
לגבי המדריכים של מייק, המקיף מבינהם נמצא כאן:
http://www.squidoo.com/Adv_HDR_tech
אני לא עקבתי אחרי המדריך בעיבוד של התמונה מהמוזיאון אלא עיבדתי את התמונה כמו שכתבתי במדריך לHDR עם תוספות קלות. הטריק הוא לצלם בזמן הנכון ואת הדבר הנכון בשביל לקבל את האפקט. אשמח לענות על עוד שאלות או לראות את התוצאות שלך, שלך - תומר

Eli Cr אמר/ה...

תומר..
איך עשית את התמנות האלה..
זה הרי לא סתם HDR
אתה יכול להסביר איך בוצע ?

המדריך שלך כולל את הכל ??

שוב תודה !

אלי

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי אלי - בוא נעשה ניסיון. תגיע ליפו למוזיאון של אילנה גור. תמצא את המטבח שצילמתי בו ותצלם לפי המדריך שפורסם. תחזור הביתה ותעבד את התמונה גם כן לפי המדריך. כמו שכתבתי יש טכניקה פשוטה שהוספתי כגימור לא הכרחי. מה שנעשה הוא שאתה תשלח לי את התוצאה שלך ואני אפרסם אותה עם הסבר על התוספת הקטנה. עשינו עסק?

הוסף רשומת תגובה