המדריך השלם לצילומי עשן (חלק שלישי)

פורסם ב: יום שבת, 3 בינואר 2009


בפעם הקודמת קראתם כיצד ניתן לצבוע בדרך קלה את העשן שצילמתם.

לפני כן קראתם על ההמלצה שלי כיצד לצלם את העשן ולתפוס את המערבולות שלו וזאת אחרי שהכנתם מצמצם לאור המבזק מקרטון וקצת דבק. עכשיו אני רוצה להציע להוסיף לצילום אלמנטים שישפיעו על זרימת העשן ובכך יווצרו צורות של עשן שמשתלבות עם העצמים שבחרתם לתמונה.

הדוגמא משמאל הייתה הפעם הראשונה שניסיתי לצלם את העשן עם אובייקט נוסף. זה לא היה רעיון שלי. ראיתי תמונה כזאת שצילם צלם מדהים בשם דיוויד ניטשה ואיך שראיתי את התמונה שלו ידעתי מייד שאני חייב לנסות את זה בעצמי.

דיוויד התגלה כאדם מאוד נחמד מעבר להיותו צלם כישרוני ומצליח והוא שלח לי דיאגרמות שמתארות איך הוא צילם את התמונה שלו. הוא גם הוסיף הרבה טיפים קטנים לקצר את זמן הניסיונות של הצילום מהנסיון שלו.

ממש לא האמנתי לכמות המידע שהבחור העיף לכיווני.

אבל הייתה לי בעיה טכנית לשחזר את מערך התאורה שדיוויד שלח לי. הוא השתמש בארבעה מבזקים, שניים מאחורי התפוח שהאירו את העשן ושניים מלפנים שהאירו את החלק הקדמי של התפוח ולי אין ארבעה מבזקים. אז מה עושים?

מאלתרים.

אחד הייתרונות של עבודה עם מבזקים המרוחקים מהמצלמה היא שאתם יכולים בקלות להפוך מקור אור אחד לשניים ולפעמים לשלושה וזה בדיוק מה שעשיתי. אבל קודם כל, אנחנו צריכים לשלוט בעשן.

שליטה בעשן

כדי להצליח במשימה בזמן סביר (לא יותר משעתיים ופחות מיומיים רצוף ) אתם צריכים שליטה על העשן עצמו. אם תצליחו לשלוט על הזרימה שלו תצליחו לצלם אותו בדיוק כמו שאתם רוצים בסופו של דבר. אני רציתי שהעשן ייצא רק מהחלק האחורי של התפוח ויתפשט מצדדיו וכך יתחום התפוח משני צדדיו.

אני אתאר כאן את הדרך בה אני בניתי / אילתרתי תעלת עשן שעזרה לי לשלוט בזרימה של העשן אבל אני לא מצפה שאתם תשמשו באותה השיטה בדיוק. אתם יכולים וצריכים לחשוב על דרך משלכם וזאת מהסיבה הפשוטה שאין לכם את הציוד שאני השתמשתי בו:

אני השתמשתי בכף ערבוב הפסטה המחוררת והישנה שלנו (ושהייתה פעם של אמא שלי) ושהוחרמה בהסכמת אישתי.



לכף הפסטה הוספתי מעמד לנרות מחוורר שעטפתי בקרטון שחור עם חורים קטנים שעשיתי בקרטון בשביל הקטורת



ואז שמתי את כף הפסטה על מעמד הנרות, את התפוח על כף הפסטה וקיבלתי את הקונסטרוקציה הבאה:


אני מודה, זה נראה רע מאוד וגם לא יציב במיוחד...

זה נראה כמו בתיה עוזיאל בתחילת דרכה אבל זה עבד.

העשן יצא רק מהחורים שמאחורי התפוח ב95 אחוז מהזמן וב50 אחוז מהזמן העשן טיפס למעלה שהוא מסביב לתפוח מה שיצר את אפקט ההילה שחיפשתי. אבל אתם יכולים למצוא דרכים אחרות ויותר משוכללות משלכם לשלוט בעשן שלכם.

אתם יכולים למשל לתלות את התפוח באוויר ולתעל את העשן תחתיו לקבלת אותו אפקט, זה למשל מה מר ניטשה עשה בצילום שלו דרך אגב או אתם מוזמנים להשתמש בכל העולה על דעתכם העיקר שזה יעבוד.

טוב, עכשיו צריך להאיר את כל זה כמו שצריך


בשביל להאיר את המבנה הרעוע שלנו אנחנו צריכים לפגוע בשני משטחים שונים: העשן ופני התפוח. וזאת כמובן בהנחה שאתם רוצים שיראו את שניהם בתמונה. זה לא אומר שאתם צריכים שני מקורות בשביל זה אבל זה כן אומר שאתם צריכים לשתמש במקור אור אחד לשני תפקידים ובדיוק בשביל זה המציאו את הרפלקטור.



החפץ השימושי הזה על לי 20 דולר. אתם יכולים להשיג אותו בכמעט כל חנות צילום, הוא בנוי ככה שהוא יכול לשמש כמחזיר אור בצבע לבן, זהב, כסף או שחור.

הוא קומפקטי ומתקפל בקלות לתוך התיק שלי ועובד על עיקרון הסנוקר כמו כל רפלקטור פשוט אחר. העיקרון הזה מבטיח שהאור יחזור בזווית מנוגדת לזווית בה הוא פגע במה שמחזיר אותו. יותר קל להבין את זה שמדמיינים כדור סנוקר פוגע בדופן של השולחן וחוזר לשולחן בזווית מנוגדת. זה בדיוק אותו עקרון עם האור. זאת לא המצאה שלי זאת פיזיקה בסיסית.

וכך, לאחר כשעה של נסיונות הגעתי לסטאפ שהניב תוצאות. הנה תרשים שמתאר איך הארתי לבסוף את העשן והתפוח:

שימו לב שהאור לא נכנס לעדשה "שמסתתרת" מאחורי התפוח

תמונה מכוערת במיוחד של הסטאפ אתם יכולים לראות כאן:


התמונה הזאת כמובן חסרה את הצלם שבזמן שהוא לא מצלם את הסטאפ שלו הוא מחזיק את הרפלקטור ביד אחת וביד השנייה הוא מצלם :-)


מה היה תהליך העבודה?


המבזק היה מכוון לחצי כח (הוא צריך לעשות עבודה כפולה הפעם) ומוקם מאחורי ומתחת לעשן בזווית גבוהה שתפגע בעשן מאחור וגם ברפלקטור שהחזקתי ביד בעוד אני מצלם. אין צורך לציין שעל המבזק הצמדתי את הרשת שכבר דיברנו עליה. העברתי לפוקוס ידני במצב מאקרו וכיוונתי את הפוקוס למרחק של 10 ס"מ.

הפעם העמדתי את המצלמה על חצובה קטנה לקבל חדות מירבית, העברתי את המצלמה למצב ידני, ווידאתי שרמת הIso נמוכה, העברתי את מהירות התריס ל 1/250 או 1/200 את הצמצם סגרתי ל f/8 וצילמתי צילום ניסיון ממרחק של 10 ס"מ.

ראיתי שפני התפוח חשוכים? שיפרתי את הזווית של הרפלקטור או קרבתי אותו לתפוח.

ראיתי שהאור פוגע במקום הנכון והתמונה עדיין חשוכה מידי לטעמי? סגרתי צמצם מ f/8 ל f/5.6. שימו לב שלא שיחקתי בכלל עם מהירות התריס וזאת כי קודם כל, כדי לתפוס מערבולות חמקמקות מהירות תריס גבוהה לא תזיק . ושנית לא תהייה למהירות תריס נמוכה השפעה כלשהי על החשיפה של התמונה וזאת כי אנחנו לא אנחנו לא עושים שימוש באור סביבתי (טבעי) בכלל בצילום הזה, וכל התמונה שלנו מוארת באמצעות אור המבזק שמושפע רק ממפתח הצמצם.

דבר נוסף שיש לשים אליו לב הוא הנקודה החמה (Hot spot) שמתקבלת על התפוח מהרפלקטור. אתם יכולים לשלוט במידת ההחזרה הזאת בשינוי של מרחק הרפלקטור מהעצם המצולם. או שאתם יכולים להשתמש בתפוח מפלסטיק לא מבריק במיוחד כמו שאני עשיתי.

ברגע שאתם אוהבים את החשיפה שקיבלתם אפשר להתחיל לצלם.

כמו בחלק הראשון במדריך הדגש פה הוא על הסבלנות שלכם ועל היכולת שלכם לשלוט בעשן למשך זמן מספיק על מנת לקבל את התמונה שאתם מחפשים.

כמה שתצלמו יותר ככה יעלה הסיכוי שלכם להגיע לתוצאה שתאהבו בסופו של דבר.

תשנו זוויות, תתנסו ותחזרו על זה עוד פעם. אל תסתכלו על המסך של המצלמה אחרי תוצאה שמוצאת בעינכם תתלהבו תכבו את הקטורת ותרוצו לראות את זה על המחשב. תמשיכו לצלם. יש המון פעמים שתמונות העשן שלכם ייראו מצויין על המסך על המצלמה ויאכזבו אותכם מאוד על המחשב וזאת מנסיון כואב ומאכזב במיוחד.

אתם מקבלים תוצאות טובות? סימן שהעשן זורם כמו שצריך ושהמבזק רפלקטור שלכם במקום. אז תתמשיכו לצלם. תצלמו עוד מאה. מאתיים אפילו יותר. עד שייגמר לכם הכרטיס או תכבה הקטורת או שמישהו יגיד לכם שהוא עוזב אם אתם ממשיכים...

זהו. זה היה החלק השלישי ובמדריך השלם לצילומי עשן.
הפוסטים הבאים יעסקו באספקטים שונים של צילום עם מבזק וגם בלעדיו ובינתיים אני מקווה שתמצאו את המדריך מעשי ופשוט כמו שניסיתי לכתוב אותו. עכשיו זה תורכם לנסות.

יש לכם את כל הידע הבסיסי בשביל להתחיל.

תקראו, תשיגו את הציוד, תאלתרו את השאר ותצלמו!



ועד הפעם הבאה תהיו טובים!


4 תגובות על "המדריך השלם לצילומי עשן (חלק שלישי)"

Yosi Gruber אמר/ה...

כל הכבוד על ההסבר המפורט
וכמובן על היכולת שאתה מפגין
וכמובן התוצאות מדברות בעד עצמן

אנונימי אמר/ה...

מעולה...ממש שמחתי להכיר.ישר כוח

פבל אמר/ה...

יפה מאוד!
אהבתי את ההסבר
אמשיך לעקוב!

עמאר יונס אמר/ה...

למדתי הרבה ממך והנה התוצאות
http://www.photolight.co.il/show_photo/452263.html
http://www.photolight.co.il/show_photo/451667.html

הוסף רשומת תגובה